چرا بواسیر به وجود می‌ آید و چگونه می‌ توان هموروئید را درمان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بواسیر که به آن هموروئید هم می‌گویند، سیاهرگ‌های متورم مقعد و پایین رکتوم‌اند که شبیه به رگ‌های واریسی هستند. هموروئید می‌تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چرا بواسیر به وجود می‌ آید و چگونه می‌ توان هموروئید را درمان کرد؟

احتمالا شما یا یکی از اطرافیانتان با مشکل بواسیر مواجه شده‌اید. بواسیر یا هموروئید باعث درد و خارش در اطراف مقعد شده و باعث مشکل در نشستن می‌شود. در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم، هموروئید چه علائمی دارد؟ چند نوع هموروئید وجود دارد؟ چرا در برخی افراد این زائده‌ها ایجاد می‌شود؟ چگونه می‌توان این عارضه را درمان کرد؟ اگر درمان نکنیم چه عوارضی ایجاد می‌شود؟

اگر در ناحیه مقعد دردی احساس می‌کنید یا زائده‌ای در این ناحیه به وجود آمده است و می‌خواهید برای درمان آن به دکتر داخلی، دکتر گوارش یا دکتر اورولوژی و یا جراح عمومی مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

بواسیر به انگلیسی hemorrhoid یا هموروئید یکی از بیماری های دستگاه گوارش است که باعث ایجاد زائده در قسمت خروجی مقعد می‌شود. در بواسیر ورید‌های ناحیه تحتانی راست‌روده و مقعد متورم و بزرگ می‌شود و کشیدگی دیواره این عروق باعث تحریک می‌شود. توجه داشته باشید که هموروئید در زنان باردار شیوع بیشتری دارد.

همچنین با افزایش سن احتمال ابتلا به هموروئید بیشتر می‌شود. گرچه هموروئید دردناک و ناخوشایند است، اما به‌راحتی قابل پیشگیری و درمان است. به دلیل اینکه هموروئید با گذشت زمان بدتر می‌شود، پزشکان پیشنهاد می‌کنند که به محض ظاهر شدن باید درمان شود. گاهی اوقات برای درمان بواسیر به دارو و عمل جراحی نیاز است.

بواسیر چگونه بوجود میاد؟

اگرچه که انواعی از هموروئید مانند بواسیر پنهان، بواسیر پیشرفته، بواسیر طولانی مدت و بواسیر غیر خونی و خونی وجود دارد، اما در بیشتر موارد این بیماری به دلیل کشیده شدن یا تورم سیاهرگ‌های اطراف مقعد در اثر افزایش فشار در قسمت تحتانی راست روده ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند در اثر زور زدن در هنگام اجابت مزاج یا نشستن طولانی در سرویس بهداشتی ایجاد شود.

غده بواسیر چیست؟

وقتی هموروئید ایجاد می‌شود مانند یک توپ گرد و سفت کوچک است که به آن غده بواسیر می‌گویند. فرق آن با آبسه این است که آبسه نرم و شل است و پاره می‌شود اما همورویید سفت است.

بواسیر چه علائمی دارد؟

نشانه‌ها می‌توانند ناخوشایند یا هشداردهنده باشند، اما معمولا باعث نگرانی نمی‌شوند. نشانه‌های هموروئید اغلب عبارت‌اند از:

  • خونریزی بدون درد (بواسیر حاد همراه با خونریزی)
  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
  • ناراحتی یا درد در همان ناحیه
  • توده‌ها و تورم در ناحیه مقعد
  • نشت‌کردن مدفوع.

علائم بواسیر در نوجوانان و کودکان چیست؟

این بیماری حتی در مواردی ممکن است به صورت بواسیر نوزاد اتفاق بیفتد. مهم‌ترین علائم آن در کودکان شامل موارد زیر است:

  • خون قرمز روشن روی مدفوع، دستمال توالت یا در کاسه توالت
  • سوزش و درد در اطراف مقعد
  • تورم یا توده سفت در اطراف مقعد
  • خارش و سوزش
علائم بواسیر چیست؟
در بواسیر ورید‌های ناحیه تحتانی راست‌روده و مقعد متورم و بزرگ می‌شود و کشیدگی دیواره این عروق باعث تحریک می‌شود.

علائم بواسیر در زنان و مردان چیست؟

علائم بواسیر در زنان و مردان مشابه یکدیگر است. امکان دارد شما بتوانید توده قرمز یا برجستگی که از مقعد بیرون زده است، ببینید. می‌توانید برای مشاهده این علامت از آینه استفاده کنید. درصورتی‌که در ناحیه مقعد درد، خارش یا سوزش دارید باید به متخصص داخلی مراجعه کنید.

آیا خون در مدفوعت مشاهده کردی و به دلیل درد اطراف مقعد نگرانی؟

با متخصص گوارش مشورت کن.

علائم خونریزی هموروئید و بواسیر خونی چیست؟

گاهی ممکن است هموروئید به دلیل فشار هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی شود. در این شرایط امکان دارد مدفوع خونی را مشاهده کنید یا پس از مدفوع کردن روی دستمال یا لباس زیر مقداری خون مشاهده کنید. این نوع عارضه در واقع همان هموروئید است که دچار خونریزی شده است. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید، علت خونریزی وجود هموروئید بوده و ارتباطی به بیماری‌های دیگر روده مانند عوارض تنبلی روده ندارد.

علائم بواسیر و درد لگن و شقاق

در حالی که هموروئید و درد لگن ممکن است در نگاه اول نامرتبط به نظر برسند، اما احتمال ارتباط آن‌ها وجود دارد. این بیماری گاهی اوقات می‌تواند باعث درد ارجاعی یا دردی که در ناحیه‌ای متفاوت از منبع واقعی مشکل احساس وجود دارد، شود.

بواسیر شقاق چیست؟ شقاق مقعدی پارگی یا ترک در مقعد است. گاهی اوقات شقاق با هموروئید اشتباه گرفته می‌شود در صورتی که این بیماری رگ‌های خونی ملتهب در داخل یا خارج از مقعد را شامل می‌شود. هم شقاق و هم بواسیر اغلب از دفع مدفوع سفت به وجود می‌آیند.

بواسیر همراه با اسهال ایجاد می شود؟

بله، ممکن است از اسهال به هموروئید مبتلا شوید. هنگامی که فردی اسهال دارد، اغلب برای مدت طولانی در دستشویی گیر می‌کند یا ممکن است بیش از حد معمول به راست روده فشار بیاورد. نشستن طولانی مدت و فشار ناشی از اسهال ممکن است باعث هموروئید شود.

علل ایجاد هموروئید چیست؟ (علت بواسیر)

بزرگ و متورم شدن وریدهای اطراف مقعد باعث هموروئید می‌شود. می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • بارداری: هموروئید در زنان باردار بسیار شایع است، زیرا با بزرگ شدن رحم در بارداری فشار بر روی عروق موجود در روده بزرگ افزایش می‌یابد که سبب متورم شدن آنها می‌شود.
  • افزایش سن: هموروئیدها در میان بزرگسالان ۴۵ تا ۶۵ ساله رایج است. با این وجود، این بدان معنا نیست که جوانان و کودکان به آن دچار نمی‌شوند.
  • اسهال: هموروئید پس از اسهال مزمن ممکن است، رخ دهد.
  • یبوست مزمن: فشار جهت دفع مدفوع باعث افزایش فشار بر دیواره عروق خونی می‌شود.
  • نشستن طولانی مدت: نشستن طولانی مدت به ویژه در توالت، باعث ایجاد هموروئید می‌شود.
  • بلند کردن اجسام سنگین: بلند کردن اجسام سنگین به طور مکرر می‌تواند منجر به هموروئید شود.
  • رابطه مقعدی: می‌تواند باعث ایجاد هموروئید جدید یا بدتر شدن آن شود.
  • چاقی: رژیم غذایی مرتبط با چاقی می‌تواند باعث هموروئید شود.
  • ژنتیک: ارث و ژنتیک در بعضی افراد باعث هموروئید می‌شود.

۱. علت بواسیر بعد از زایمان (بواسیر و زایمان طبیعی)

در مطالعه‌ای که روی ۲۸۰ زنی که زایمان کردند رخ داد، ۴۳ درصد آنان به بواسیر قبل از زایمان و بارداری و بعد از آن دچار شده بودند. بسیاری از این زنان شرایط مرتبطی مانند یبوست در دوران بارداری و فشار دادن بیش از ۲۰ دقیقه در طول زایمان داشتند. این بیماری در اثر فشار بر وریدهای راست روده یا مقعد ایجاد می‌شود.

۲. بواسیر و یبوست، آیا یبوست باعث ایجاد بواسیر می‌ شود؟

یبوست باعث می‌شود، حین اجابت مزاج زور بزنید و به خودتان فشار وارد کنید. در نتیجه به سیاهرگ‌های انتهای رکتوم فشار وارد شده و بواسیر ایجاد می‌شود. اگر به طور مزمن دچار یبوست شدید می‌شوید باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید. مصرف قرص سی لاکس می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.

اقدامات درمانی هموروئید چیست و بواسیر چگونه درمان میشود؟

در اکثر موارد، اقدامات ساده باعث کاهش علائم می‌شود، در حالی که هموروئید بدون درمان بهبود می‌یابد. با این حال، ممکن است بعضی داروها و حتی عمل جراحی مورد نیاز باشد:

  • درمان‌های خانگی: با استفاده از اقدامات زیر می‌توانید علائم را برطرف کنید، هرچند که هموروئید را از بین نمی‌برند.
  • کرم و پمادهای موضعی: کرم‌ها و شیاف‌های حاوی هیدروکورتیزون را می‌توانید بدون نسخه تهیه نمایید. همچنین می‌توانید از پدهای حاوی نارون کوهی یا مواد بی‌حسی بر روی پوست خود استفاده کنید.
  • استفاده از کمپرسور آب سرد یا آیس پک‌ها: استفاده از آنا در ناحیه آسیب‌دیده به کاهش تورم کمک می‌کند.
  • استفاده از حمام نشیمن(سیتز) آب گرم: حمام نشیمن یا لگن بهداشتی بر روی توالت فرنگی قرار می‌گیرد که باعث از بین رفتن علائم سوختگی و خارش می‌شود. می‌توانید آنها را از داروخانه تهیه نمایید.
  • استفاده از دستمال توالت مرطوب: دستمال توالت خشک می‌تواند مشکل را تشدید کند.
  • استفاده از داروهای مسکن و ضد درد: داروهای ضددرد مانند آسپرین، ایبوبروفن و استامینوفن ممکن است باعث کاهش درد و ناراحتی شوند.
  • داروها: اکثر داروهای مصرفی در هموروئید را می‌توان بدون نسخه تهیه کرد که شامل پماد، پد و شیاف است. مواد فعال مانند هیدروکورتیزون و نارون کوهی جهت برطرف کردن خارش و درد شناخته شده هستند. در صورت بهبود نیافتن پس از یک هفته بعد از استفاده از داروها به پزشک خود مراجعه نمایید.
اقدامات درمانی هموروئید چیست و بواسیر چگونه درمان میشود؟
کرم‌ها و شیاف‌های حاوی هیدروکورتیزون را می‌توانید بدون نسخه تهیه نمایید.

۱. اقدامات غیر جراحی برای درمان هموروئید

شایع‌ترین اقدام غیر جراحی جهت برطرف کردن هموروئید استفاده از تکنیک لیگاسیون با بندهای الاستیک است. یک روش سرپایی برای درمان هموروئید داخلی است که در آن یک بند الاستیکی را در پایه وریدهای متورم جهت قطع جریان خون قرار می‌دهند و باعث کوچک شدن و از بین رفتن هموروئید می‌شود.

اسکلروتراپی یکی دیگر از روش‌ها است که در آن با تزریق یک محلول به درون هموروئید داخلی باعث ایجاد شکاف و قطع جریان خون هموروئید می‌شود. انعقاد درمانی (فوتوکوآگولاسیون مادون قرمز) و الکتروکواگولاسیون دو روش دیگر درمانی هستند.

۲. درمان جراحی هموروئید

هموروئیدکتومی عمل جراحی است که در آن هموروئید را به طور کامل بر می‌دارند.در صورت بیرون‌زدگی هموروئید این عمل شامل برگرداندن هموروئید به مکان اولیه نیز می‌شود.این روش‌ها تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و اکثر افراد می‌توانند در همان روز عمل جراحی مرخص شوند.

جراحی بواسیر چه زمانی لازم است؟

درصورتی‌که روش‌های کم تهاجمی این زائده‌ها را از بین نبرند یا بواسیر خیلی بزرگ شده باشد، باید از روش جراحی استفاده کرد. در صد کمی از این بیماران نیاز به جراحی دارند. اگر هموروئیدها شدید یا عودکننده باشند، گزینه جراحی بهترین گزینه است.

آیا عمل بواسیر سخت است؟

بعد از عمل مقداری درد طبیعی است. پزشک برای کاهش درد داروهای مسکن تجویز می‌کند. اگر از روش هموروئیدوپکسی منگنه برای برداشتن زائده استفاده شود، درد بسیار کمتر شده و جراحی ساده‌تر می‌شود.

متن انگلیسی:‌ «Hemorrhoidectomy is the most effective and complete way to treat severe or recurring hemorrhoids.»
ترجمه فارسی: «هموروئیدکتومی موثرترین و کامل ترین راه برای درمان هموروئیدهای شدید یا عود کننده است.»

به نقل از سایت mayoclinic

۳. بهترین قرص برای درمان بواسیر چیست؟

برای درمان این زائده‌ها دارویی به شکل قرص وجود ندارد. گاهی می‌توان برای تسکین درد از داروهای مسکن استفاده کرد. اگر یبوست باعث تشدید درد شده باشد، پزشک داروهای ملین تجویز می‌کند تا مدفوع نرم شود.

بهترین قرص برای درمان بواسیر چیست؟
می‌توان برای تسکین درد از داروهای مسکن استفاده کرد.

۴. لیزر هموروئید

امروزه یکی از روش‌هایی که برای درمان بواسیر استفاده می‌شود، لیزر است. این روش درد بسیار کمی داشته و به دو روش انجام می‌شود. ممکن است پزشک از لیزر مادون‌قرمز که توان کمی دارد استفاده کند. گاهی هم لیزر پرتوان دی‌اکسیدکربن کاربرد دارد. برای درمان هموروئید خفیف می‌توان از لیزر مادون‌قرمز استفاده کرد.

درمان سریع بواسیر چیست؟

اگر درد خفیفی دارید، می‌توانید با روش‌های درمانی خانگی مانند نشستن در آب گرم و استفاده از پماد و کرم موضعی یا ژل و صابون بواسیر، درد را تسکین دهید. اما اگر درد شدید است و می‌خواهید به‌سرعت آن را درمان کنید، احتمالا پزشک از روش‌هایی مانند بستن نوار پلاستیکی یا جراحی استفاده می‌کند.

هموروئید درمان نشده می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. پس همین حالا با دکتر بواسیر مشورت کن.

درمان خانگی بواسیر چیست؟

اگر این عارضه باعث درد خفیفی شده و علائم آن فقط شامل تورم و التهاب است، می‌توانید با اقدامات ساده در خانه آن را تسکین دهید. برخی از اقدامات موثر عبارت‌اند از:

  • غذاهای پر فیبر بخورید: مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید. این نوع مواد غذایی پر فیبر مدفوع را نرم کرده و دفع آن را راحت‌تر می‌کنند. هر نوع فشار هنگام مدفوع کردن باعث درد شدید در این قسمت می‌شود.
  • درمان‌های موضعی را امتحان کنید: کرم یا شیاف هموروئید را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. آنها حاوی هیدروکورتیزون هستند.
  • ناحیه مقعد را در آب گرم قرار دهید: هر روز دو تا سه بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم بنشینید تا علائم هموروئید تسکین پیدا کند.
  • مسکن خوراکی مصرف کنید: مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین کمک می‌کنند تا درد کاهش پیدا کند.

۱. وازلین برای درمان بواسیر

اگر زمان اجابت مزاج درد شدیدی دارید، می‌توانید با وازلین یا ضماد بواسیر اطراف مقعد را چرب کنید. این کار درد مدفوع را کمتر کرده و باعث می‌شود راحت‌تر اجابت مزاج کنید. البته وازلین نمی‌تواند این زائده‌ها را از بین ببرد.

۲. سیر و درمان بواسیر

از گذشته سیر در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد. سیر را به‌صورت شیاف وارد مقعد کنید تا درد و التهاب کاهش پیدا کند. سیر ضدالتهاب قوی است و اثرات آنتی‌بیوتیکی دارد.

پیاز برای بواسیر ضرر دارد؟ خیر، در طب سنتی اگر مقداری پیاز پخته شده را روی تورم‌های هموروئید قرار دهید، می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

۳. درمان بواسیر با سرکه

سرکه درد، تورم و خارش را کاهش می‌دهد. برای استفاده از سرکه می‌توانید یک پنبه را به آن آغشته کنید و روی بواسیر قرار دهید. بگذارید پنبه برای چند دقیقه در آن ناحیه بماند. همچنین می‌توانید سرکه را داخل آب گرم بریزید و چند دقیقه درون لگن آب بنشینید.

۴. پماد و داروی ضد بواسیر (پماد آنتی هموروئید)

برخی از کرم‌های بدون نسخه که حاوی هیدروکورتیزون یا لیدوکائین هستند، درد خفیف ناشی از هموروئید را تسکین می‌دهند. از کرم‌های استروئیدی بدون مشورت با پزشک بیشتر از یک هفته استفاده نکنید. داروهای زیر نیز می‌توانند به تسکین و درمان این بیماری کمک کنند:

  • هیدروکورتیزون: یک استروئید موضعی که می‌تواند تورم و خارش را تسکین دهد.
    پراموکسین یا لیدوکائین: مسکن‌های موضعی درد که می‌توانند ناحیه آسیب دیده را بی‌حس کنند.
  • داروی بیزاکودیل: می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.
  • از خواص بومادران هم غافل نشوید که برای تسکین درد کمک کننده است.
پماد ضد هموروئید چیست؟
داروی بیزاکودیل می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.

چه زمانی برای درمان بواسیر به دکتر مراجعه کنیم؟

خونریزی در زمان دفع مدفوع شایع‌ترین علامت بواسیر است و پزشک شما با انجام معاینات بالینی و برخی آزمایشات مانند تست مدفوع می‌تواند بواسیر را تشخیص دهد و وجود سایر بیماری‌های مهم و جدی را رد کند. همچنین اگر مبتلا به بواسیر دردناک با خونریزی زیاد و شدید هستید که با درمان‌های خانگی بهبود نمی‌یابد، به دکتر داخلی مراجعه کنید.

اگر بیش از ۴۰ سال سن دارید، ممکن است خونریزی‌ها به دلیل بواسیر نباشد، زیرا خونریزی از مقعد در بیماری‌هایی همچون سرطان روده بزرگ و سرطان ناحیه مقعد رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر خونریزی همراه با تغییر در اجابت مزاج و یا تغییر در رنگ و قوام مدفوع باشد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید شاید از علائم سرطان مقعدی باشد و بهتر است زودتر پیشگیری شود. در صورت خونریزی بیش از حد، سبک سری، سرگیجه و یا ضعف، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

انواع هموروئید چیست؟

هموروئید به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود:

  • هموروئید داخلی: هموروئید داخلی به صورت عمقی در درون رکتوم یا راست روده قرار دارد که از خارج قابل مشاهده نیست. معمولا بدون درد هستند. اغلب خونریزی رکتوم اولین نشانه هموروئید داخلی است. گاهی اوقات فشار و کشش موجب بیرون‌زدگی هموروئید داخلی از مقعد می‌شود که در این حالت هموروئید پرولاپس (بیرون‌زده) نامیده می‌شود و می‌تواند دردناک باشد.
  • هموروئید خارجی: هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد و قابل مشاهده است. به دلیل حساسیت بالای اعصاب در این ناحیه، معمولا این نوع هموروئید بسیار دردناک است. کشش مقعد در زمان دفع مدفوع موجب خونریزی می‌شود.

علاوه بر دسته‌بندی بالا، می‌توان شدت هموروئید را هم درجه‌بندی کرد:

درجه‌بندی بیماری هموروئیدنشانه‌های آن‌ها
هموروئید درجه یک یا نوع ۱در این مرحله زائده از مقعد بیرون نمی‌زند. معمولا می‌توان با رعایت رژیم غذایی و افزایش مصرف فیبر علائم آن را تسکین داد.
هموروئید درجه دو یا نوع ۲در این مرحله، هموروئید هنگام زور زدن و دفع مدفوع بیرون می‌زند، اما پس از اجابت مزاج دوباره به حالت قبل بازمی‌گردد و نمی‌توان آن را مشاهده کرد. برای درمان در این مرحله نیز ابتدا رژیم غذایی باید تغییر کند. اگر روش‌های خانگی جوابگو نباشد، از روش‌های پزشکی مانند بستن بند لاستیکی، اسکلروتراپی تزریقی یا لیزر استفاده می‌شود.
هموروئید درجه سه یا بواسیر نوع ۳در مرحله سوم این بیماری، زائده هنگام اجابت مزاج بیرون می‌زند. اما خودبه‌خود داخل نمی‌رود. این نوع بواسیر را می‌توان با دست به موقعیت قبلی بازگرداند.
هموروئید درجه چهار یا گرید ۴در درجه ۴ این نوع بیماری، هموروئید بیرون از مقعد باقی می‌ماند و به داخل باز نمی‌گردد. در این مرحله احتمال دارد پزشک جراحی را پیشنهاد دهد.
انواع هموروئید چیست؟

بواسیر گوشتی چیست؟

به هموروئید یا به گفته بعضی باباسیل، بواسیر گوشتی هم گفته می‌شود. هموروئیدها توده‌های گوشتی نرمی هستند که درست در داخل یا اطراف مقعد قرار دارند. آن‌ها به راحتی خونریزی می‌کنند (در بیشتر موارد) و معمولاً باعث درد نمی‌شوند اما می توانند همراه با خارش باشند.

عوارض بواسیر چیست؟

درصورتی‌که بواسیر درمان نشود، ممکن است عوارضی را ایجاد کند. علائم این بیماری شامل درد و ناراحتی هنگام نشستن می‌تواند فعالیت‌های روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از عوارض نادر است، اما برای جلوگیری از آنها بهتر است از روش‌های درمانی استفاده کنید. درمان هموروئید اغلب موفقیت‌آمیز و بدون عارضه است، به‌خصوص اگر به موقع و زود درمان شود. با این حال ممکن است عوارض نادر زیر را به دنبال داشته باشد:

  • هموروئید گیر افتاده: اگر جریان خون هموروئید قطع شود ممکن است در بالای آن جمع شده و باعث دردهای بسیار شدید می‌شود.
  • کم‌خونی: خونریزی شدید و مزمن ناشی از هموروئید منجر به کم خونی می‌شود. کم خونی زمانی که میزان کافی گلبول قرمز در گردش خون بدن نباشد، رخ می‌دهد.
  • نفخ شکم: ایا بواسیر باعث نفخ شکم میشود؟ بله و برعکس، برخی مواقع نفخ شکم نشانه هموروئید است.
  • لخته‌های خون: گاهی اوقات ممکن است خون در مقعد لخته شود که می‌تواند دردناک باشد. این ناحیه متورم و ملتهب خواهد شد.
عوارض بواسیر چیست؟
اگر جریان خون هموروئید قطع شود ممکن است در بالای آن جمع شده و باعث دردهای بسیار شدید می‌شود.

راه‌ های پیشگیری از هموروئید چیست؟

غذاهای سرشار از فیبر، نوشیدن مایعات زیاد، فعالیت فیزیکی مناسب و وزن متعادل، دفع مدفوع در زمان مناسب و اجتناب از زور زدن به پیشگیری از هموروئید کمک می‌کند. زمانی که مدفوع نرم باشد،خطر ابتلا به هموروئید به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. اقدامات زیر می‌توانند کمک‌کننده باشند:

  •  تغذیه: مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر، مانند میوه‌ها و سبزیجات، همچنین حبوبات، باعث می‌شود که مدفوع همیشه نرم بماند. همچنین مصرف مقدار زیاد مایعات به نرم ماندن مدفوع کمک می‌کند. مکمل‌های فیبر به بهبود یبوست کمک می‌کنند.
  • اجتناب از زور زدن: هنگام استفاده از توالت از زور زدن اجتناب کنید. زیرا این کار باعث ایجاد فشار در وریدهای تحتانی رکتوم می‌شود.
  • هر زمان که نیاز است به توالت بروید: هر زمان که احساس کردید باید به دستشویی بروید، چون هرچه زمان بگذرد باعث خشک شدن مدفوع می‌شود.
  • فعالیت بدنی: نشستن یا ایستادن به مدت طولانی باعث فشار روی وریدها می‌شود. فعالیت فیزیکی به عبور مدفوع از روده کمک می‌کند و باعث می‌شود که حرکات روده بسیار منظم شود.
  • حفظ وزن مناسب: اضافه وزن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می‌دهد.

بواسیر چه ارتباطی با دیگر بیماری‌ ها دارد؟ (اطلاعات بیشتر درباره هموروئید)

هموروئید یکی از علل شایع خونریزی است، اما سایر شرایط نیز می‌توانند باعث خونریزی شوند. آن‌ها شامل بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، سرطان کولورکتال و سرطان مقعد هستند. بنابراین مهم است که برای یافتن علت خونریزی به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری‌ها و یا برخی رفتارها ممکن است باعث ایجاد هموروئید شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیماری‌ های التهابی روده باعث بواسیر می‌ شوند؟

در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده به‌ویژه بیماری کرون ابتلا به بواسیر نسبت به دیگر افراد بیشتر شایع است. زیرا نشانه‌ های بیماری های التهابی روده این است که باعث اسهال یا یبوست مزمن می‌شود و به رگ‌های انتهای رکتوم فشار وارد می‌کند.

متن انگلیسی: «Colon cancer is not the only condition that shares symptoms with hemorrhoids, and hemorrhoids can turn into something more serious in some cases.»
ترجمه فارسی: «سرطان کولون تنها بیماری مشترک با هموروئید نیست و هموروئید می‌تواند در برخی موارد به بیماری جدی‌تری تبدیل شود.»

به نقل از سایت lacolon

سندروم روده تحریک‌ پذیر باعث بواسیر می‌ شود؟

از علائم اصلی سندروم روده تحریک پذیر اسهال و یبوست به‌صورت مزمن است. در این شرایط روده و مقعد تحریک شده و احتمال ایجاد هموروئید بالا می‌رود.

سندروم روده تحریک‌ پذیر باعث بواسیر می‌ شود؟
در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده به‌ویژه بیماری کرون ابتلا به بواسیر نسبت به دیگر افراد بیشتر شایع است.

رابطه جنسی از پشت باعث بواسیر می‌ شود؟

رابطه جنسی مقعدی می‌تواند این ناحیه را تحریک کند و باعث ایجاد هموروئید شود. این نوع رابطه فشار زیادی به رگ‌های اطراف مقعد وارد می‌کند و احتمال تشکیل بواسیر را بالا می‌برد. معمولا افرادی که به طور مداوم رابطه جنسی مقعدی دارند، بیشتر در معرض این عارضه قرار می‌گیرند.

علت بزرگ شدن بواسیر چیست و برای درمان بیرون زدگی بواسیر چه باید کرد؟

کمبود فیبر در رژیم غذایی، اضافه وزن یا چاقی می‌تواند بر بافت هموروئیدی فشار وارد کند و آن را بزرگتر کند. بهتر است حتما غذاهای پرفیبر بخورید و از درمان موضعی استفاده کنید.

آیا چاقی و وزن بالا باعث ایجاد هموروئید می‌ شود؟

پاسخ این سوال مثبت است. چاقی و اضافه‌وزن احتمال ابتلا به بواسیر را بالا می‌برد. چاقی و تجمع چربی باعث می‌شود فشار در قسمت تحتانی رکتوم زیاد شده و سیاهرگ‌های اطراف مقعد تحت‌فشار قرار بگیرند.

آیا رژیم غذایی خاصی باعث بواسیر می‌ شود؟

برخی از رژیم‌های غذایی ناسالم باعث یبوست شده و مصرف مداوم آنها احتمال ایجاد بواسیر را بالا می‌برد. سعی کنید بیشتر میوه، سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید. این مواد غذایی مدفوع را نرم کرده و از زور زدن جلوگیری می‌کند.

عکس بیرون‌ زدگی بواسیر

اگر شک دارید که دچار هموروئید شده‌اید یا نه می‌توانید از طریق عکس زیر این عارضه را تشخیص دهید. البته ممکن است بواسیر شما داخلی باشد و زائده‌ای مشاهده نکنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر بواسیر باعث خونریزی مقعد شده است یا درد و ناراحتی ایجاد می‌کند، باید به دکتر مراجعه کنید. گاهی ممکن است خونریزی ارتباطی به هموروئید نداشته باشد و دچار بیماری دیگری باشید. به همین دلیل باید این علامت را جدی بگیرید. پزشک باتوجه‌به علائم و نوع هموروئید بهترین درمان را به شما توصیه می‌کند. خوشبختانه این عارضه قابل‌درمان است و می‌توان علائم آن را تسکین داد.

برای پیداکردن بهتری دکتر متخصص داخلی یا دکتر گوارش می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص گوارش و مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زمانی که خون در هموروئید خارجی جمع شده و باعث تشکیل لخته در این زائده شود، به آن هموروئید ترومبوز می‌گویند. این نوع عارضه باعث درد شدید شده و تورم و التهاب ایجاد می‌کند.

یکی از عوارض بارداری احتمال ایجاد این زائده‌ها در مقعد است. زیرا در دوران بارداری با بزرگ‌شدن رحم روی ورید روده بزرگ فشار وارد می‌شود. در نتیجه باعث برآمدگی شده و هموروئید بیرون می‌زند. اگر در دوران بارداری دچار این عارضه شدید، باید به دکتر زنان مراجعه کنید. پزشک برای تسکین علائم داروهای لازم را تجویز می‌کند.

بواسیر بادی اصطلاحی است که به‌نوعی از هموروئید خارجی گفته می‌شود. این نوع زائده باعث ایجاد گوشتی به شکل بادکنک در انتهای رکتوم می‌شود و با درد همراه است.

این عارضه بیشتر در افراد ۴۵ تا ۶۵ سال شایع است. در میان جوانان نیز بیشتر در خانم‌های باردار دیده می‌شود. بواسیر در کودکان و نوزادان بسیار نادر است. اگر کودک شما علائمی شبیه به هموروئید دارد، باید به دکتر اطفال مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

گاهی ممکن است این زائده‌ها حین مدفوع کردن خونریزی کنند و باعث بروز علت خون در مدفوع شوند. اگر مدفوع شما خونی است، باید برای تشخیص دقیق علت آن به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت آن وجود بواسیر نباشد.

خارش اطراف مقعد و سوزش مقعد از علائم اصلی این عارضه است. در هر دو نوع داخلی و خارجی بواسیر ممکن است خارش را احساس کنید. گاهی ممکن است فقط درد و ناراحتی احساس شود و گاهی همراه با خارش اطراف مقعد بروز می‌کند.

هموروئید ممکن است شخص را دچار خونریزی مقعدی کند. گاهی این بیماران پس از اجابت مزاج مقداری خون روشن روی دستمال توالت یا لباس زیر خود مشاهده می‌کنند.

این نوع هموروئید داخل راست‌روده قرار داشته و نمی‌توانید آن را ببینید یا احساس کنید. معمولا این نوع عارضه علامتی نداشته، اما گاهی ممکن است هنگام مدفوع کردن و زور زدن درد یا سوزشی احساس شود. گاهی هم ممکن است خونریزی بدون درد داشته باشید.

معمولا برای تشخیص این زائده‌ها آزمایش مدفوع کاربردی ندارد. اما زمانی که خونریزی مقعدی دارید، ممکن است پزشک برای بررسی مشکلات دیگر مانند عفونت آزمایش مدفوع تجویز کند.

در بسیاری از مواقع این زائده‌ها خفیف و کوچک بوده و می‌توان با درمان‌های خانگی علائم آن را تسکین داد. اگر درد ناشی از بواسیر خفیف است، با کرم‌ها یا شیاف‌های تسکین‌دهنده درد می‌توان درد را کاهش داد.

برای درمان این عارضه و تسکین درد باید از مواد غذایی با فیبر بالا استفاده کنید. میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل به دلیل فیبر بالا باعث نرم شدن مدفوع می‌شوند. همچنین سعی کنید مایعات بیشتر مصرف کنید. افزایش مصرف آب به حرکات منظم روده کمک کرده و به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

فشار شدید و زور زدن هنگام مدفوع کردن باعث فشار در وریدهای قسمت پایین رکتوم شده و احتمال ایجاد هموروئید را بالا می‌برد. تا جای ممکن برای مدفوع کردن صبر نکنید. در صورت تعلل مدفوع خشک شده و دفع آن سخت‌تر می‌شود.

ویتامین E برای جلوگیری از التهاب بسیار مفید است. شما می‌توانید از روغن ویتامین ای برای تسکین درد و کوچک شدن بواسیرهای کوچک استفاده کنید. دقت داشته باشید ویتامین ای نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه روی پوست قرار بگیرد.

یکی از راه‌های تسکین علائم این عارضه نشستن در آب گرم است. اگر بواسیر باعث درد و خارش مقعد شده است، می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم بنشینید تا درد از بین برود. این کار را روزی سه بار انجام دهید تا به‌مرور علائم کاهش پیدا کنند.

فیبروم رحم یکی از علل ایجاد هموروئید رحم است. بسته به اندازه و محل فیبروم رحم هموروئید می‌تواند دردناک شود. اگر فیبروم بیش از حد بزرگ باشد یا خارج از رحم رشد کنند، فشار زیادی بر روده و راست روده وارد می‌کند.

بهتر است حتما با پزشک در ارتباط باشید اما معمولا اگر در برنامه غذایی خود مصرف غذاهای پرفیبر و آب زیاد را داشته باشید، مشکلی پیش نمی‌آید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بواسیر

  1. عسکری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من چندسال پیش یبوست شدید گرفتم بخاطر داروهای روماتیسم مفصلی که مصرف میکردم، وازهمون موقع هم یه بیرون زدگی مقعدی داشتم ، پیگیری نکردم والان هربار شکمم سفت یا شل میشه خونریزی ازش دارم ،کمی هم درد داره، با دارو رفع میشه یا باید جراحی کنم؟ ممنونم راهنمایی کنید،خانم هستم و۳۵ ساله

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به وضعیت شما
      ابتدا نیاز به کلونوسکوپی و احتمالا نیاز به جراحی خواهید داشت

    2. قربانی گفت:

      چند سال پیش بخاطر یبوست چیزی ازم بیرون زده که هر چند یکبار شروع به درد و خون ریزی می کند چه چیزی باید مصرف کنم دردم بهتر شود؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        باید روزی دوبار شستشو دهید
        و از پماد انتی هومورویید استفاده کنید
        در صورت عدم بهبود حتمن به متخصص گوارش مراجعه کنید

  2. مرضیه موسوی گفت:

    سلام من از دیروز مقعدم خیلی درد می‌کنه و ی ضایعه بیرون مقعدم هست ک باعث شده درد بکشم حین راه رفتن و نشستن با فشاردادن خون ازش میاد ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال همورویید و بواسیر وجود دارد
      از شستشوی روزانه و پماد انتی همورویید استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود به پزشک برای معاینه پرولاپس رکتوم مراجعه کنید

  3. نگار گفت:

    سلام من دیروز رابطه جنسی مقعد داشتم تا الان نتونستن دشوییمو بکنم یعنی مدفوعم نمیاد و خیلی حالت تهوع دارم یعنی حالت تهوعم به این موضوع ربط داره؟ از یه جا دیگه من دخترم باکره و تو این رابطه مقعد با نامزدم اسپرم کمی سمت واژن رفت یعنی احتمال بار داری داره؟ چون حالت تهوع خیلی دارم اصلا تمومی نداره ایا به کدوم از این دوتا موضوع ربطه داره لطفا لطفا جواب بدین؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال بارداری ضعیف است
      ولی احتمال مشکلات رکتوم و گوارشی وجود دارد
      از روغن زیتون استفاده کنید
      در صورت ادامه یبوست به پزشک مراجعه نمایید

  4. نگار گفت:

    سلام من دیروز رابطه جنسی مقعد داشتم تا الان نتونستن دشوییمو بکنم یعنی مدفوعم نمیاد و خیلی حالت تهوع دارم یعنی حالت تهوعم به این موضوع ربط داره؟ از یه جا دیگه من دخترم باکره و تو این رابطه مقعد با نامزدم اسپرم کمی سمت واژن رفت یعنی احتمال بار داری داره؟ چون حالت تهوع خیلی دارم اصلا تمومی نداره ایا به کدوم از این دوتا موضوع ربطه داره لطفا لطفا جواب بدین؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال بارداری ضعیف است
      ولی احتمال مشکلات رکتوم و گوارشی وجود دارد
      از روغن زیتون استفاده کنید
      در صورت ادامه یبوست به پزشک مراجعه نمایید

      1. ناشناس گفت:

        سلام من ۱۲ ساعت اتاق زایمان با آمپول فشاربودم بچم به دنیا نیامدبعدسزارین شدم حالا هم یبوست میشم هم شقاق دارم هم بواسیر چکارکنم اگریبوست نشم دردم خیلی کمه ولی هرروز بایداجابت مزاج داشته باشم یه روز بگذره ازدرد میمرم ونمیتونم‌به راحتی انجامش بدم چکارکنم بچه کوچیک دارم نمیتونم عمل کنم داروی ملین بخورم الان دوماهی که مصرف میکنم میگن نبایدهایی مصرف کنی چکارکنم یبوست نشم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          از شیاف گلسیرین بطور روزانه استفاده کنید
          از ملین ها مثل سی لاکس استفاده نکنید چون در شیردهی منع مصرف دارد

    2. حیدرم گفت:

      منم بواسیر شدید دارم‌ یبار رفتم عمل بالیزر بازم جواب نداد الانم زده بود بیرون باد کرده دور مقدم کلا

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        کلونوسکوپی باید تکرار شود
        درمان این بیماری اصول دارد و درمان هم خواهد شد

  5. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من فقط گاهی اوقات احساس خارش میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تا یک جدی در روز خارش طبیعی ست
      گاهی حساسیت و درمانیت قارچی انگلی و همچنین مشکلات کبدی می تواند این علایم را تشدید کند

  6. مهتاب گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دیروز هنگام اجابت مزاج خون روشن و لخته شده همراه با ترشحات مخاطی و جدا از مدفوعم دیدم و امروز متوجه شدم حالت برامدگی ی گوشتی هنگام دفع بیرون میاد(عذرمیخوام دور تا دور مقعد) و درد در مقعد دارم، و امروز دچار یبوست شدم، آیا بواسیر هست؟
    (گاهی اوقات خارش هم احساس میکنم)

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال بواسیر و همورویید وجود دارد
      در حالت شدیدتر احتمال پرولاپس رکتوم وجود دارد
      لطفا پیگیر درمان باشید

  7. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید بچه چهارسالم گوشت کوچکی از بدنش زده بیرون یعنی بر اثر چی هست؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بدن منظورتان چیست؟
      حالت گل مژه یا مخاطی؟

  8. ناشناس گفت:

    به هنگام دفع یه زاعده گوشتی از مقعد بیرون میاد و خودبه خود برمیگرده بواسیر هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      و یا بیرون زدگی رکتوم
      درمان ش را جدی بگبرید

  9. ستایش گفت:

    سلام من چندروزی میشه که ازمقعدم خون میادولی درد وخارش ندارم چه دارویی میتونم استفاده کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      خونریزی از مقعد به علت زخم انتهای روده و ایجاد شقاق می باشد بهتره برای درمان به متخصص گوارش مراجعه کنید زیرا این زخم موجب عفونت و گسترش آن به روده ها می شود.

      1. زبیح الله عنایت زاده گفت:

        در اول یک کشیده گی بعد از چند روز خونریزی

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          در این شرایط کلونوسکوپی الزامی است
          پماد های موضعی شاید تا چند وقت تسمین دهند ولی درمان قطعی نمی باشند

  10. جان پناه گفت:

    برای درمان شقاق یا بواسیر یا همروئید باید یک عدد نوار بهداشتی یا پارچه تمیز را برداشته شود و در قسمت پشتی سرکه سفید ریخته شود سپس به لباس زیر متصل شود و اینکار هر روز تکرار شود یا روزی بیست دقیقه در محلول دو سوم لیوان آب و یک سوم سرکه سفید نشسته و بعد از آن اطراف مقعد ویتامینe مالیده شود.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از راهنمایی تان
      احتمالا منظورتان ویتامین A می باشد