چرا پریود می شویم؟ فواید پریود، مشکلات آن و هر آنچه باید بدانیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هر زنی در دوره‌ی باروری خود معمولا یک بار در ماه خونریزی ماهیانه می‌کند. برای اینکه علائم پریود شما را اذیت نکند می‌توانید از روش‌های درمانی مختلفی کمک بگیرید. دکتر زنان و ماما در این مسیر به شما کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چرا پریود می شویم؟ فواید پریود، مشکلات آن و هر آنچه باید بدانیم

پریود اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورت داشتن اطلاعات دقیق می‌توانید از زمان تخمک‌گذاری خود آگاه شوید، تغییرات مهمی از قبیل از دست‌دادن یک قاعدگی یا تجربه‌ی چندین خونریزی در یک دوره را متوجه شوید. نامرتب‌بودن دوره پریود معمولا سریعا قابل درمان است و مسئله نگران‌کننده‌ای نیست؛ اما گاهی هم می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های جدی باشد.

علاوه‌بر آن باید در مورد نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی (pms) خود آگاه باشید. هر فردی ممکن است علائم منحصر‌به‌فردی را تجربه کند. چه میزان از درد پریود غیرطبیعی است؟ اگر خونریزی قاعدگی خیلی شدید بود چه کار کنیم؟ چه زمان باید به دکتر زنان مراجعه کنیم؟ در این مطلب سعی شده است هر آنچه را که باید در مورد پریود یا عادت ماهانه باید بدانید را توضیح دهیم. با ما همراه شوید.

پریود چیست؟

پریود یک سری تغییرات مهم ماهانه در بدن خانم‌ها و علائم آمادگی رحم برای بارداری است. دوره‌ی قاعدگی، پریود، عادت ماهانه یا منس، از عادی‌ترین مسائلی است که هر زن به طور طبیعی با آن برخورد خواهد‌کرد. قاعدگی بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربیات زنان است.

هر زن به طور متوسط ۴۵۰ بار در طول زندگی خود پریود می‌شود. شما لازم است که مکانیسم پریود را بشناسید تا در زمان تجربه‌ی هر نوع اتفاق غیرعادی بدانید که چگونه رفتار کنید. آگاهی از روند پریود می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامت شما بدهد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

چرخه قاعدگی چیست؟

پریود طبیعی روند خاصی دارد که هر ماه بعد از بلوغ از طریق آلت تناسلی زنان اتفاق می‌افتد. اگر فرد باردار شود، این روند تغییر می‌کند و به مدت ۹ ماه متوقف می‌شود. اما در هر شرایط دیگری که فرد بیماری یا مشکل خاصی نداشته‌باشد، همین روتین را می‌گذراند.

فازهای قاعدگی

  1. فاز خونریزی: معمولا ۲ تا ۷ روز خونریزی از واژن ادامه دارد.
  2. فاز فولیکولار: تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و هورمون‌ها توسط مغز ترشح می‌شوند.
  3. تخمک‌گذاری: در روز ۱۰ تا ۱۴‌ام چرخه‌ی قاعدگی اتفاق می‌افتد و هورمون استروژن در بیشترین میزان قرار دارد. تخمک بعد از ۲۴ ساعت بعد از لقاح اگر بارور نشود از بین می‌رود.
  4. فاز لوتئال: از بعد از تخمک‌گذاری آغاز می‌شود و در روز اول قاعدگی تمام می‌شود. در این مدت بدن پروژسترون تولید می‌کند که باعث ضخیم‌شدن دیواره‌ی رحم شده و در صورتی‌که فرد حامله نشود، سطح پروژسترون افت می‌کند.
پریود چیست؟
پریود یک سری تغییرات مهم ماهانه در بدن خانم‌ها است که بدن را برای بارداری آماده می‌کند.

تخمک گذاری و قاعدگی

تخمک گذاری کی اتفاق می افتد؟ هر ماه هر تخمدان یک تخمک آزاد می‌کند که این فرایند تخمک‌گذاری نام دارد. در همین حین تغییرات هورمونی ایجاد‌شده در بدن رحم را برای بارداری آماده می‌کند. در صورت عدم بارور‌شدن تخمک، لایه‌های رحم ریزش پیدا می‌کنند و قاعدگی اتفاق می‌افتد. قاعدگی یعنی تخلیه‌ی خون و ترشحات از واژن خانم‌ها که تا زمان یائسگی ادامه دارد.

متن انگلیسی: «If fertilization does not occur, the endometrium, coupled with blood and mucus from the vagina and cervix (the lower, narrow part of the uterus located between the bladder and the rectum) make up the menstrual flow (also called menses) that leaves the body through the vagina.»
ترجمه فارسی: «اگر لقاح اتفاق نیفتد، آندومتر همراه با خون و مخاط واژن و دهانه رحم (قسمت باریک و تحتانی رحم که بین مثانه و راست روده قرار دارد) جریان قاعدگی را تشکیل می‌دهد که از طریق واژن از بدن خارج می‌شود.»

به نقل از سایت chop.edu

علائم پریود و خونریزی قاعدگی

در زمان قاعدگی فرد ممکن است علائمی مثل موارد زیر را تجربه کند:

  • درد شکم
  • خونریزی‌های شدید
  • خونریزی‌های پیش‌بینی‌نشده
  • PMS یا سندروم پیش از قاعدگی
  • نفخ یا بادکردن شکم
  • درد در سینه‌ها

در ادامه درباره علائم قبل از پریود و مسائلی که همراه با پریود ایجاد می‌شوند و ممکن است طیعی یا غیرطبیعی باشند، صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

می‌خوای در مورد قاعدگی اطلاعات بیشتری کسب کنی؟

همین حالا مشاوره بگیر!

دمای بدن در زمان پریود چگونه است؟

همان‌طور که پیش از این گفته‌شد شما می‌توانید با ثبت هر روزه‌ی دمای بدن خود زمان تخمک‌گذاری و خونریزی خود را پیش‌بینی کنید. در زمان تخمک‌گذاری معمولا دمای بدن افزایش می‌یابد. به طور معمول در روزهای اول چرخه‌ی پریود به دلیل تولید هورمون استروژن بدن دچار افت دما می‌شود.

به همین دلیل در روزهای اول پریود احساس سرما و لرز دارید. هرچه به روز تخمک‌گذاری نزدیک می‌شویم با افزایش ترشح هورمون پروژسترون دمای بدن افزایش می‌یابد. اما در صورتی‌که تخمک بارور نشود دمای بدن افت می‌کند. تسکین درد پریودی هم با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است.

نحوه ثبت زمان پریود و تخمک گذاری چگونه است؟

برای متوجه‌شدن هر نوع مشکلی در دوره پریود و سلامتتان بهتر است زمان پریود خود را بدانید. برای این کار بهتر است بر روی تقویم روز اول پریود خود را علامت زده و این کار را برای چندین ماه ادامه دهید تا هرگونه نامنظمی که اتفاق بیفتد را متوجه شوید. با این کار، شما فاصله‌ی بین هر پریود را می‌توانید محاسبه کنید و بدانید که چرخه قاعدگی شما معمولا چقدر طول می‌کشد.
در صورتی‌که خونریزی‌های غیرعادی و پشت سر هم را تجربه کردید، باید به پزشک زنان مراجعه کنید. اگر هر صبح دمای بدن خود را ثبت کنید می‌توانید روز تخمک‌گذاری خود را متوجه شوید و این افزایش دمای بدن می‌تواند تا چند روز ادامه پیدا کند. تست‌های تخمک‌گذاری هم می‌توانند زمان تخمک‌گذاری را به شما اطلاع دهند.

برای بررسی علائم پریود نامنظم و کاهش درد پریودی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای این موارد، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. در این زمینه می‌توانید از سایت نوبت‌دهی دکترتو استفاده کنید. وارد سایت شوید و تخصص زنان و زایمان یا مامایی را جستجو کنید و شهر خود را انتخاب کنید. به لیستی از لیست بهترین پزشکان زنان زایمان و ماماهای شهر خود دسترسی خواهید داشت.

درباره خونریزی پریودی بیشتر بدانید

در ماه از مدت ۳ تا ۷ روز خونریزی خواهید داشت و اصطلاحا می‌گوییم که پریود شده‌ایم. پریود یا همان قاعدگی ممکن است کم، زیاد و یا حتی متوسط باشد. در این مطلب به انواع مختلف خونریزی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید. خونریزی‌های شما ممکن است کم یا زیاد باشد و حتی میزان درد شما در این دوره متفاوت است و بستگی به فرد دارد. مدت زمان چرخه پریود که از اولین روز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی است، در هر فرد متفاوت است. چرخه قاعدگی معمولا بین ۲۱ تا ۳۵ روز است (به طور میانگین ۲۸ روز) که خونریزی فرد بین ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد.

متن انگلیسی: «Menstrual bleeding might happen every 21 to 35 days and last 2 to 7 days»
ترجمه فارسی: «چرخه قاعدگی معمولا بین ۲۱ تا ۳۵ روز است (به طور میانگین ۲۸ روز) که خونریزی فرد بین ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد.»

به نقل از سایت mayoclinic

علت خونریزی زیاد در پریودی چیست؟

گرچه خونریزی شدید پریودی یا منوراژی یک نگرانی مشترک در میان زنان است، با این وجود اکثر زنان خونریزی شدید به عنوان خونریزی شدید قاعدگی را تجربه نکرده‌اند. اگر دچار خونریزی شدید قاعدگی هستید نمی‌توانید فعالیت‌های معمول خود را ادامه دهید زیرا خونریزی‌تان زیاد است و دچار درد نیزهستید.

اگر به دلیل خونریزی زیاد پریود یا به دلیل خونریزی ده روز بعد از پریود دچار ترس و وحشت شده‌اید و می‌خواهید بدانید علت خونریزی زیاد در پریودی چیست، بهتر است برای درمان خونریزی طولانی قاعدگی به متخصص زنان مراجعه کنید. درمان‌های مؤثر زیادی برای خونریزی شدید پریود وجود دارد.

کدام رنگ خون پریود خطرناک است؟

خون دوره سالم پریودی معمولا از قرمز روشن تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر است. خون یا ترشحات نارنجی یا خاکستری ممکن است نشان‌دهنده عفونت باشد.

لخته خون در پریود خطرناک است؟

گاهی برخی می‌گویند که خروج تکه گوشت همراه خون قاعدگی اتفاق افتاده است. این چه معنی دارد؟ توجه داشته‌باشید که هنگام خونریزی ممکن است که شما لخته خون هم ببینید. چون در خون مواد انعقادی وجود دارند و زمانی که شما خونریزی دارید، باید خون لخته شود تا جلوی خونریزی گرفته شود.

در غیر اینصورت خونریزی ادامه پیدا خواهدکرد. اما مقدار این لخته باید کوچک باشد. در خون پریودی مقدار لخته‌هایی که به اندازه‌ی یک بند انگشت باشند، طبیعی است اما تکه‌های بزرگ‌تر خطرناک هستند و باید بررسی‌های لازم انجام گیرد.

لخته خون در پریود خطرناک است؟
درمان‌های مؤثر زیادی برای خونریزی شدید پریود وجود دارد.

کوتاه کردن مدت زمان خونریزی در پریود چگونه انجام می شود؟

  • استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری 
  • رابطه جنسی 
  • ورزش‌های منظم و کم‌کردن وزن 
  • مصرف مواد غذایی سالم 
  • مصرف مواد گیاهی و خانگی 
  • مصرف آب فراوان.

علت لکه بینی بعد از پریود چیست؟

علت خونریزی بعد از پریود، می‌تواند متنوع باشد. گاهی چند روز بعد از اتمام پریود فرد با لکه بینی مواجه می‌شود که ناشی از افت استروژن در خون است. این حالت می‌تواند برای برخی ایجاد شوند و معمولا این افراد در ماه دوبار پریود را تجربه می‌کنند زیرا بسیار به افت آن حساس هستند.

برخی دیگر این لکه بینی را در مواقع دیگری تجربه می‌کنند. مثلا در هنگام نزدیکی و یا به علت التهاب و عفونتی که در دهانه‌ی رحم ایجاد شده‌است. حتی گاهی ممکن است که خونریزی و یا لکه بینی ناشی از لانه‌گزینی باشد. بنابراین برای بررسی علت لکه بینی بعد از پریود باید معاینه پزشکی صورت گیرد.

ایا تنبلی تخمدان باعث کم شدن خون قاعدگی می شود؟

یک مورد مهم درباره علت تاخیر پریود، تنبلی تخمدان است. بیماری‌هایی از قبیل pco، هیپرتیروئیدی باعث افزایش طول چرخه‌ی قاعدگی و خونریزی می‌شوند. برخی از بیماری‌ها مثل اندومتریوزیس، LPD، چاقی می‌توانند باعث کوتاه‌شدن این دوره و کم‌شدن خونریزی شوند. همچنین مصرف داروهای جلوگیری از بارداری هم باعث کوتاه‌شدن قاعدگی می‌شود.

راهی برای زیاد شدن خونریزی قاعدگی وجود دارد؟

حجم خون قاعدگی برای هر شخصی مقدار مشخصی است و باید در یک محدوده‌ی طبیعی باشد. اگر احساس می‌کنید حجم خونریزی قاعدگی شما کم است اما همیشه همین‌طور بوده‌است و دکتر هم به شما گفته‌است که مشکلی ندارد، نباید برای بیشتر کردن آن اقدامی انجام دهید.

نباید از راه حل‌هایی که دوستان و آشنایان جلوی پای شما می‌گذارند، به اشتباه استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که خونریزی قاعدگی ممکن است در آینده به دلایلی حجم بیشتری پیدا کند. مثلا از آی یو دی استفاده کنید و یا فیبروم رحمی داشته‌باشید.

درد پریودی و راه های کاهش درد پریود را بیشتر بشناسیم

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزاردهنده‌ی پریود است، که ممکن است قبل از پریود یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند. این درد در قسمت پایین شکم و پشت حس می‌شود، که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

این درد معمولا با شروع پریود و یا در دو سال اول آن وجود دارد و رفته‌رفته با افزایش سن درد کمتر شده و یا شاید بعد از به دنیا‌آمدن اولین بچه، کاملا از بین برود. ممکن است پزشک از اصطلاح «دیسمنوره» به جای قاعدگی دردناک استفاده کند.

درمان دردهای قاعدگی بستگی به دلیل ایجادکننده‌ی آن دارد. بهترین قرص برای کاهش درد پریود قرص‌های جلوگیری از بارداری، IUD، داروهای NSAID مثل ایبوپروفن یا آسپرین یا ناپروکسن هستند که می‌توانند درد ناشی از قاعدگی را کاهش دهند. البته باید قبل از مصرف درباره عوارض قرص اورژانسی پریود نیز اطلاعات کامل داشته باشید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

علت درد شدید پریودی چیست؟ (قاعدگی دردناک)

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در دوران پریودی ممکن است برای کسی اتفاق بیفتد، این است که درد شدید پریودی نشانه چیست؟. دیسمنوره به معنای این واقعه است. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد  که برخی از آنها طبیعی و برخی از آنها غیرطبیعی هستند.

دلیل غیرطبیعی این اتفاق این است که فرد به بیماری خاصی مبتلا است. یکی از اصلی‌ترین علت‌های ناشی از بیماری که باعث درد زیاد دوران پریود می‌شود، اندومتریوز است. اندومتریوز چیست چه علائمی دارد؟ اندومتریوز یکی از بیماری‌های رحمی است که زنان را درگیر می‌کند. در واقع در این بیماری، بافت رحم یا آندومتر در خارج از رحم رشد می‌کند.

گاهی نیز ممکن است که علت درد شدید پریودی ناشناخته باشد و برای درمان آن نتوان علت را رفع کرد. بلکه تنها راهی که در پیش روی شما وجود دارد این است که این مشکل را با دارو برطرف کنید. توجه داشته‌ باشید که اگر به درد شدید پریود مبتلا هستیدِ، حتما باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا برای درمان درد شما روش‌های درمانی موثری را پیشنهاد دهد. برای اینکار می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر زنان کمک بگیرید.

درد مفاصل در دوران پریود اتفاق می افتد؟

ممکن است که شما در دوران پریود خود درد مفاصل مثل درد زانو را تجربه کنید. این درد می‌تواند به علت نوسان در انقباضات در عضلات متصل به زانو باشد. هورمون‌های ترشح‌شده نیز می‌توانند بر عملکرد مفاصل و ماهیچه‌ها تاثیر بگذارند. این تغییرات هورمونی حتی در بعضی از افراد باعث دردهای استخوانی نیز شده و بعد از اتمام پریود بهبود می‌یابند. پروستاگلاندین‌های ترشح‌شده در زمان تخمک‌گذاری نیز باعث التهاب در مفاصل می‌شوند.

بیماری آندومتریوز و درد مفاصل در عادت ماهانه

درد لگن در دوران پریود ممکن است به دلیل عفونت لگن یا ریختن خون پریود به لگن در بیماری آندومتریوز باشد که معمولا معاینه لگن در این افراد انجام می‌شود. درد کمر قبل از شروع پریود معمولا به علت انقباضات رحمی است اما در مواردی می‌تواند به علت بیماری آندومتریوز یا دیسمنوره باشد.

پریود بدون درد نشانه چیست؟

گاهی برخی از افراد در دوران پریودی هیچ دردی احساس نمی‌کنند. گاهی نیز ممکن است که آستانه‌ی تحمل فرد به اندازه‌ای باشد که درد دوران پریودی را به اندازه‌ی زیاد احساس نکند و برای او آزاردهنده نباشد. این اتفاق نشان‌دهنده‌ی مشکل خاص نیست. نگران نباشید و از خوش‌شانسی که در زندگی با آن مواجه شده‌اید، لذت ببرید.

پریود بدون درد نشانه چیست؟
درد کمر قبل از شروع پریود معمولا به علت انقباضات رحمی است اما در مواردی می‌تواند به علت بیماری آندومتریوز یا دیسمنوره باشد.

درمان درد پریودی چیست و داروهای موثر بر درد قاعدگی کدامند؟

درمان درد قاعدگی با دارو ممکن است. البته که از روش‌های دیگری مانند دمنوش و داروهای گیاهی هم استفاده می‌شود. همچنین کیسه آب گرم و روش‌های خانگی هم اثرگذارند.

مصرف داروهایی مثل ضدانعقادها، داروهای ضدافسردگی و ضد سایکوز، داروهای گیاهی مثل جینسینگ، تاموکسیفن می‌توانند بر تعداد و طول مدت و میزان خونریزی شما در دوران قاعدگی تاثیر بگذارند. قرص‌های جلوگیری از بارداری مانند قرص ال دی و IUD هم باعث کوتاه‌شدن و سبک‌تر شدن دوران قاعدگی می‌شوند (در این موارد باید حواستان به استفاده از قرص‌های پریودی و قرص برای سقط جنین و پریود شدن باشد). البته بهتر از قبل از مصرف قرص، با نحوه مصرف قرص ال دی برای جلوگیری از پریود آشنا باشید.

باید توجه داشته‌باشید دستگاه‌های پیشگیری‌کننده از بارداری مثل IUD، می‌توانند در روند قاعدگی اختلال ایجاد کنند. برای درمان درد کمر در این دوره می‌توانید با مصرف قرص‌های ویتامین دی، منیزیم و استفاده از پد‌های گرمایشی این علائم را کاهش دهید. در صورتی‌که این دردها زیاد باشند نیز می‌توانید با مصرف مسکن، درد را کاهش دهید.

برای درد پریودی چی خوبه بخوریم؟ کاهش سریع درد پریود ممکن است؟

اگر درد شما شدید است برای درمان آن باید به دکتر زنان مراجعه کنید. معمولا دردهای پریودی شدید نشانه‌ی خوبی نیستند و ناشی از مشکل یا علتی هستند که باید تشخیص داده‌شوند. اما اگر درد شما شدید نباشد و می‌خواهید بدانید برای درد پریودی چی خوبه بخوریم، می‌توانید از روش‌‌های خانگی و درمان‌های گیاهی کمک بگیرید. برخی از داروها و دمنوش‌های گیاهی انتخاب فوق‌العاده‌ای برای درد پریودی هستند.

کدام دمنوش برای درد قاعدگی مفید است؟

از جمله دمنوش‌های گیاهی که برای درد پریودی مفید هستند، موارد زیر را در نظر داشته‌باشید:

  • چای بابونه
  • دمنوش رازیانه
  • دمنوش دارچین
  • چای زنجبیل
  • پیکنوژل
  • چای و نبات

تغییرات خلق و خو در دوران پریود چگونه است؟

اکثر خانم‌ها چند مورد از مشکلات زیر را در دوران قاعدگی تجربه می‌کنند:

  • علائم و نشانه‌های عاطفی و رفتاری تنش یا اضطراب
  • حالت افسردگی
  • گریه مداوم و بی‌دلیل
  • نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری یا خشم
  • تغییرات اشتها و هوس‌های غذایی
  • مشکل در به‌خواب‌رفتن (بی‌خوابی)
  • دوری از اجتماع و گوشه‌گیری
  • مشکل در تمرکز
  • تغییر در میل جنسی

درمان مشکلات خلقی چگونه است؟

داروهای ضدافسردگی مهارکننده‌ی باز جذب سروتونین (SSRI) شامل فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و غیره هستند، که در کاهش علائم خلقی موفق بوده‌اند. SSRI درمان خط اول برای PMS شدید و یا PMDD هستند و روزانه مصرف می‌شوند. اما برای بعضی از زنان مبتلا به PMS، مصرف داروهای ضدافسردگی ممکن است فقط به دو هفته قبل از شروع قاعدگی محدود شود.

برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی مشاوره بگیر!

در چه شرایطی به پزشک زنان مراجعه کنیم؟

اگر هیچ خونریزی را طی ۹۰ روز گذشته تجربه نکرده‌اید و باردار نیستید، باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

  • اگر خونریزی شما بیش از ۷ روز طول می‌کشد یا خونریزی شما خیلی زیاد است به طوری که هر ۱ تا ۲ ساعت باید نوار بهداشتی یا تامپون خود را عوض کنید.
  • در صورتیکه چرخه‌ی شما کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز طول بکشد.
  • اگر درد خیلی شدیدی را در زمان قاعدگی تجربه می‌کنید.
  • تجربه‌ی خونریزی بین دو چرخه‌ی قاعدگی، لکه بینی یا خونریزی واژینال.
  • تب یا احساس بیمار بودن بعد از استفاده از تامپون 
  • اگر قاعدگی شما تا سن ۱۵ سالگی آغاز نشود.
در چه شرایطی به پزشک زنان مراجعه کنیم؟
در دوران پریودی باید مکمل آهن مصرف شود یا از غذاهای غنی از آهن استفاده شود.

اهمیت تغذیه در دوران پریود چیست؟

ویتامین B برای سلامت بدن بسیار مهم است و در دوران پریود می‌تواند باعث کاهش سندروم پیش از قاعدگی یا PMS شود. سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ این سندروم مجموعه‌ای از تغییرات خلقی و عاطفی است که برای بیشتر خانم‌ها اتفاق می‌افتد.

ویتامین B6 می‌تواند باعث بالا‌بردن سطح پروژسترون و کاهش استروژن در بدن شود که به شما در این دوران کمک می‌کند. برای اطلاعات بیشتر، در این مطلب می‌توانید از علت افزایش اشتها قبل از پریود آگاه شوید.

مصرف زینک نیز می‌تواند دردهای شکمی را کاهش دهد و مانند داروهای ضددرد عمل می‌کند. مصرف منیزیم به اندازه کافی نیز می‌تواند خونریزی‌های طولانی و دردناک زمان پریود را کاهش دهد. همچنین اثر ضدکرامپی دارد.

توصیه های تغذیه ای در عادت ماهانه

  • در زمان قاعدگی باید بدن خود را هیدراته نگه دارید (زیاد آب بنوشید)، تا میزان آب از‌دست‌رفته بدن را جبران کنید.
  • خوردن میوه و سبزیجات تازه نیز برای حفظ سلامت شما در دوران پریود بسیار اهمیت دارد.
  • مصرف مرغ و ماهی به دلیل دارا بودن مواد معدنی و آهن بسیار در زمان پریود توصیه می‌شود.
  • مصرف الکل در زمان قاعدگی باعث ایجاد سردرد، تهوع، استفراغ، اسهال قبل پریود، خستگی زیاد می‌شود.
  • شکلات تلخ نیز به دلیل دارا بودن مقدار زیادی منیزیم و آهن می‌تواند به سلامت شما کمک‌کند.
  • مصرف زیاد نمک باعث ایجاد احتباس آب و بادکردن شکم و نفخ می‌شود، پس بهتر است در این دوران مصرف نمک خود را به حداقل برسانید.
  • مصرف الکل در زمان قاعدگی یکی از مواردی است که به عنوان علت سردرد در دوران پریودی یاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است با دکتر تغذیه مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص تغذیه در شهر خود آشنا شوید، مشاوره تلفنی با دکتر تغذیه داشته‌باشید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سکس پریود (سکس در پریود) خطرناک است؟

به دلیل شرایطی که رحم دارد و خونریزی آن، ارتباط با همسر در دوران قاعدگی در زمان پریود می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل HIV، هپاتیت و بیماری های مقاربتی را افزایش دهد. همچنین ریسک ابتلا به عفونت‌های واژینال و حتی رحم را افزایش می‌دهد. به دلیل مناسب‌بودن شرایط برای رشد میکروب‌ها ممکن است حتی فرد به عفونت های مجاری ادراری نیز مبتلا شود.

ارگاسم جنسی می‌تواند باعث کاهش خونریزی‌های پریود شود. زیرا این فرایند با انقباض‌های زیاد رحمی همراه است که می‌تواند خون را از رحم سریع‌تر خارج کرده و مدت زمان خونریزی را کاهش دهد.

بهداشت پریود چه اهمیتی دارد؟

توجه داشته‌باشید که در دوران پریود، اگر بهداشت خود را رعایت نکنید، ممکن است که با مشکلات جدی مواجه شوید. یکی از اصلی‌ترین علت‌های اهمیت رعایت بهداشت قاعدگی در این است که از شما خون خارج می‌شود. خون مایعی است که سلول‌ها از آن تغذیه می‌کنند.

پس حاوی مواد غذایی است و میکروب‌ها به راحتی می‌توانند از آن تغذیه کرده و رشد کنند. از طرفی خون پریودی بر روی وسایل بهداشتی پریودی باقی می‌ماند و می‌تواند ایجاد محیطی گرم، تاریک و مرطوب و مغذی برای میکروب‌ها کند. پس موارد زیر را در نظر داشته‌باشید.

شستن واژن در دوران پریود

بهتر است در طول پریود ناحیه‌ی تناسلی خود را روزی یک بار بشویید تا از تجمع میکروب‌ها و ایجاد بوی نامطبوع در زمان خونریزی جلوگیری کنید. شستشو قسمت خارجی ناحیه تناسلی با مواد بهداشتی با از بین‌بردن میکروب‌ها یکی از روش‌هایی است که به موارد ایجادکننده و کاهش دلیل عفونت واژن کمک می‌کند.

این کار باید به آرامی انجام شود و پس از آن ناحیه به خوبی خشک شود. زیرا باقی‌ماندن رطوبت در محیط، محل را برای رشد باکتری‌ها مساعد می‌کند. استفاده از آب ولرم نیز به کاهش درد شما در این دوران کمک می‌کند. پس از اتمام پریود هم واژن را شستشو دهید تا هرگونه آلودگی ناشی از خونریزی از محیط تمیز شود.

آیا در طول پریود نباید حمام کنیم؟

این باور کاملا اشتباه است. دلیلی برای عدم حمام یا دوش‌گرفتن در طول دوره‌ی پریودی وجود ندارد. حمام باعث بهبود روحیه‌ی شما می‌شود و به شما در مقابله با علائم قاعدگی کمک می‌کند. آب گرم می‌تواند به تحریک جریان خون کمک کند و گرفتگی عضلات را بهبود ببخشد. بدون نگرانی از حمام لذت ببرید!

حمام و دوش باعث می‌شود احساس بهتری داشته‌باشید. خونریزی به دنبال غوطه‌وری کامل در آب متوقف نمی‌شود. با این وجود، ممکن است فشار آب به طور موقت مانع از جاری‌شدن خون از واژن شود.

آیا در طول پریود نباید حمام کنیم؟
برای اینکه پریود بدون مشکل بگذرد، باید بهداشت قاعدگی را رعایت کنید.

کاپ قاعدگی، تامپون قاعدگی و پد بهداشتی (نوار بهداشتی)

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بهداشت قاعدگی موثر است و می‌تواند تعیین‌کننده‌ی سلامت شما باشد، استفاده از محصولات قاعدگی برای خونریزی پریودی است. باید بهترین و مناسب‌ترین روش را برای خود انتخاب کنید تا در دوران پریودی مشکلی برای شما ایجاد نشود. یکی از مسائل مهم در دوران پریودی این است که خون قاعدگی باعث ایجاد عفونت نشود. همچنین خانم باید با روشی که در روزهای خونریزی استفاده می‌کند راحت باشد و از نظر مالی بتواند با آن کنار بیاید. از طرفی برای استفاده‌ی درست از روش، آموزش لازم را دیده‌باشد.

یکی از روش‌هایی که برای خونریزی قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاپ پریودی است. کاپ پریودی این روزها بسیار محبوب شده‌است و بسیاری از خانم‌ها از این روش رضایت دارند. اگر می‌خواهید بدانید که کاپ قاعدگی چیست و نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است و قیمت کاپ قاعدگی چقدر است، مطلب دکترتو درباره کاپ قاعدگی را مطالعه کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سندروم  TSS چیست؟

در زمان قاعدگی شما باید پد بهداشتی یا تامپون خود را هر ۴ تا ۸ ساعت عوض کنید تا از ایجاد TSS جلوگیری کنید. یکی از عارضه‌های قاعدگی، TSS است که به دلیل سم تولید‌شده از باکتری‌ها است. احتمال ابتلا به این بیماری در زنان جوان و افرادی که از تامپون استفاده می‌کنند، بیشتر است. در صورت تجربه‌ی هر یک از علایم TSS، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب ناگهانی
  • درد در ماهیچه‌ها
  •  اسهال
  • استفراغ
  • سرگیجه و از حال رفتن
  • راش‌های پوستی که شبیه به آفتاب سوختگی هستند
  • گلو درد
بهداشت پریود چه اهمیتی دارد؟
نوار بهداشتی پریود بهتر است با تامپون؟

بایدها و نبایدها در دوران قاعدگی

  • مصرف غذاهای پرشکر و پرنمک را به حداقل برسانید.
  • مصرف غذاهای ناسالم را در این دوران به حداقل برسانید.
  • فعالیت‌های سنگین و ورزش شدید ممکن است باعث علائم بهم ریختن هورمون زنانه شده و مکانیسم تخمک‌گذاری را مختل می‌کند.
  • مدت زیادی بی‌حرکت نباشید؛ زیرا این کار باعث ایجاد نفخ می‌شود.
  • مصرف زیاد قهوه در پریود باعث ایجاد نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود.
  • الکل مصرف نکنید.
  • نزدیکی در روزهای اخر پریودی: اسپرم می تواند تخمک را به مدت سه روز بارور کند. بنابراین اگر دختری در آخرین روز پریودش رابطه جنسی داشته باشد و در چند روز آینده تخمک‌گذاری کند، ممکن است اسپرم همچنان تخمک را بارور کند.
  • تامپون یا نوار بهداشتی خود را به موقع عوض کنید.
  • فیلم‌های احساسی تماشا نکنید و سعی کنید در این دوران آرامش خود را حفظ کنید.
  • از رابطه‌ی جنسی پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است درد و خونریزی شما در در ابتدای پریود را افزایش دهد.
  • از نوشیدن آب خیلی سرد بپرهیزید.
  • در این دوره ممکن است پوست شما تحریک‌پذیر و حساس شود پس بهتر است با استفاده از ماسک‌های خانگی به پوست خود رسیدگی کنید.
  • کم‌خوابی می‌تواند با افزایش هورمون کورتیزول بالانس هورمونی شما را به‌هم بزند. پس بهتر است در زمان پریود به اندازه کافی استراحت کنید.
  • برای درد پریودی چی خوبه: قرار دادن یک پد حرارتی یا بطری آب گرم (پیچیده شده در یک حوله) روی شکم، به کاهش درد کمک می‌کند.
  • برای مصرف داروهای ضددرد زیاد صبر نکنید. مصرف قرص‌های مسکن در زمان پریود برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در صورت احساس درد قبل از اینکه به بدنتان آسیبی وارد شود از داروهای ذکرشده، استفاده‌کنید.

رفتار پدر و مادر با فرزند خود در هنگام قاعدگی چگونه باید باشد؟

این مورد هم یکی از بایدها و نبایدهای قاعدگی محسوب می‌شود. شروع پریود در دختران یک اتفاق بزرگ است. بنابراین نحوه‌ی برخورد والدین، آموزش فرزند خود در رابطه با این اتفاق بسیار مهم است. زمانی که فرزند شما به سن ۶ یا ۷ سالگی می‌رسد، می‌توانید در این رابطه با او صحبت کنید. زیرا در این سن اغلب بچه‌ها کم و بیش با پریود آشنایی دارند.

شما می‌توانید در مورد تغییراتی که بدن فرزندتان در طول دوره‌ی بلوغ می‌کند صحبت کرده و برای او پریود را به طور کامل توضیح دهید. در زمان پریود با فرزند خود صبورانه برخورد کرده و برای او غذاهای مورد علاقه و سالم فراهم کنید. به نیازها و احساساتش توجه کنید و زمانی که فرزند شما می‌خواهد تنها باشد به او کمی فضا دهید.

فواید پریود شدن منظم چیست؟

همان طور که گفته‌شد داشتن یک چرخه‌ی قاعدگی منظم، نشان‌دهنده‌ی سلامتی بدن شما است. با داشتن یک چرخه‌ی منظم شما می‌توانید برای زندگی، ورزش، کار، زندگی جنسی خود برنامه‌ریزی کنید.

تا زمانی که پریود شوید احتمال بارداری برای شما وجود دارد.
تا زمانی که پریود شوید احتمال بارداری برای شما وجود دارد.

پریود منظم

پریودهای منظم نشان می‌دهند که هورمون‌های شما در سطح طبیعی قرار دارند و همچنین استخوان‌ها، غده تیروئید و سیستم متابولیک شما به‌درستی عمل می‌کند. پریود باعث می‌شود که دیرتر پیر شوید و پوست و بدن شما را شاداب نگه‌می‌دارد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده در آمریکا، محققان فکر می‌کنند یکی از دلایل اینکه زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند این است که هر ماه مقداری آهن از طریق خونریزی قاعدگی از دست می‌دهند. زیرا آهن زیاد در بدن می‌تواند با تولید رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد بیماری شود.

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزاردهنده‌ی پریود است، که ممکن است قبل از پریود یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند. این درد در قسمت پایین شکم و پشت حس می‌شود، که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

علت نامنظم شدن پریود

  • حاملگی یا شیردهی: در صورتیکه در زمان مقرر پریود نشوید، ممکن است علامتی از حاملگی باشد. شیردهی معمولا بازگشت قاعدگی را بعد از بارداری به تعویق می‌اندازد.
  • تغذیه: مشکلات تغذیه‌ای، وزن بالا یا از دست دادن مقدار زیادی از وزن، ورزش سنگین، مشکلات تغذیه‌ای مثل آنورکسیا ممکن است باعث ایجاد اختلال در قاعدگی و دوبار پریود شدن در ماه شود.
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک PCO: این اختلال شایع در خانم‌ها نیز می‌تواند به علت بالا بردن سطح هورمون‌های مردانه، باعث ایجاد اختلال در نظم قاعدگی شود. علامت‌های این بیماری شامل افزایش موهای صورت، خستگی، صدای بم، تغییرات مود و ناباروری است.
  • التهاب لگن PID: ممکن است التهاب به دستگاه تولید مثل نیز سرایت کرده و باعث اختلال در روند قاعدگی شود.
  • نارسایی تخمدان (premature ovarian failure): تخمدان قبل از سن ۴۰ سالگی عملکرد نرمال خود را از دست می‌دهد و این باعث ایجاد اختلال در قاعدگی می‌شود.
  • فیبروز رحم: فیبروز یک سری رشد سلولی در دیواره رحم است که غیرسرطانی است. این حالت ممکن است باعث ایجاد قاعدگی‌هایی با خونریزی شدید و طولانی شود. استرس شدید با تاثیر بر هورمون‌های شما بر قاعدگی نیز موثر است.
  • اختلالات هورمونی: نامنظم بودن چرخه‌ی قاعدگی گاهی به این معنا است که فرد تخمک‌گذاری نمی‌کند و طولانی یا کوتاه شدن دوره ممکن است به دلیل اختلالات هورمونی باشد.
  • عوامل دیگر: بیماری‌های موقتی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می‌توانند باعث نامنظم‌شدن قاعدگی شوند.

تنظیم پریود

برای تنظیم کردن پریود می‌توان از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد. باید علت زمینه‌ای این مشکل را یافت و آن را درمان کرد. اگر پریود شما نامنظم است لازم است پیش از استفاده از هر دارویی با دکتر زنان مشاوره کنید. 

اولین قاعدگی و روز اول قاعدگی چگونه است؟

همه‌ی دختران زمانی که به بلوغ می‌رسند با توجه به تغییراتی که در بدنشان اتفاق می‌افتد وارد دوره‌ی بزرگسالی شده و بدن آنها آمادگی تولید مثل را پیدا می‌کند. قاعدگی یک چرخه است که به دلیل تغییر سطح هورمون‌های زنانه در ماه اتفاق می‌افتد. این چرخه می‌تواند منجر به بارداری شود.

در چه سنی پریود میشویم؟ (بلوغ و یائسگی)

میانگین سنی شروع قاعدگی در دختران ۱۲ سالگی است. اما ممکن است بین ۸ تا ۱۵ سالگی نیز اتفاق بیفتد. معمولا زنان نیز در سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی دچار یائسگی می‌شوند. معمولا در سال‌های شروع قاعدگی طولانی شدن مدت زمان چرخه اتفاق می‌افتد و یک اتفاق شایع است.

با افزایش سن کم‌کم چرخه‌ی قاعدگی شما منظم‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. اگر کودک شما زودتر از زمان طبیعی پریود شد (زیر ۱۱ سال)، برای بررسی علائم بلوغ در دختر یا بلوغ زودرس، به پزشک غدد اطفال مراجعه کنید. اگر زودتر از زمان طبیعی نیز علائم یائسگی را تجربه کردید (زیر ۴۵ سال)، برای بررسی یائسگی زودرس باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

آیا در دوران بارداری ممکن است پریود شویم؟

زمانی که تخمک بارور شده به دیواره‌ی رحم متصل می‌شود و یک خونریزی ۱ الی ۲ روزه اتفاق می‌افتد که به آن implantation bleeding می‌گویند که این خونریزی دارای خونی روشن‌تر از خون معمول پریود است. این خونریزی معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از رابطه‌ی جنسی اتفاق می‌افتد که البته همه‌ی خانم‌هایی که باردار می‌شوند آن را تجربه نمی‌کنند. طبق تحقیقات به عمل آمده تنها ۱۵ تا ۲۵ درصد خانم این فرایند را تجربه می‌کنند. در زیر دو خطر بزرگ که زنان باردار را تهدید می‌کند و باعث خونریزی نیز می‌شود را مرور خواهیم‌کرد.

اگر در بارداری پریود شویم نشانه حاملگی خارج از رحم است؟

یکی از علامت‌های اولیه‌ی حاملگی خارج رحمی خونریزی واژینال است. حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارورشده به جایی غیر از دیواره‌ی رحم، مثل لوله‌های فالوپ متصل شود. با بزرگ‌شدن تخمک بارور، لوله‌ی فالوپ پاره می‌شود و باعث خونریزی شدیدی می‌شود.

در صورت تجربه‌ی درد شدید در شکم و لگن که معمولا یک طرفه است، سرگیجه شدید، خونریزی، احساس فشار در رکتوم باید به حاملگی خارج رحمی شک کرده و به پزشک زنان مراجعه کنید.
در صورتی‌که سقط جنین اتفاق بیفتد نیز ممکن است فرد خونریزی‌هایی به صورت لکه‌لکه یا خیلی شدید تجربه کند. مقدار و مدت زمان این خونریزی بستگی به مدت زمان حاملگی دارد. علامت‌های سقط:

  • کرامپ شکمی
  • درد شکم یا لگن
  • درد در پشت

یائسگی یا اتمام پریود چه علائمی دارد؟

با نزدیک‌شدن به سن یائسگی چرخه‌ی پریود، نامنظم می‌شود و خطر سرطان رحم در این سن افزایش می‌یابد. همچنین امکان بازگشت پریود بعد از یائسگی زودرس نیز کاهش می‌یابد. پس هر زمان هر گونه نامنظمی را تجربه کردید به پزشک زنان مراجعه کنید. معمولا زنان نیز  در سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی دچار یائسگی می‌شوند. علائم یائسگی:

  • سردرد
  • آکنه
  • باد‌کردن شکم
  • درد در قسمت پایینی شکم 
  • خستگی
  • تغییرات خلقی
  • درد در سینه‌ها
  • اسهال

رشد قد پس از پریود

رشد قد علاوه‌بر شرایط محیطی و ژنتیک به ترشح هورمون رشد و هورمون‌های جنسی نیز بستگی دارد. هورمون‌های جنسی زنانه، به‌خصوص استروژن باعث بسته‌شدن صفحات رشد و کاهش رشد استخوانی در دختران می‌شوند. به همین دلیل پس از شروع پریود، سرعت رشد استخوان‌ها و قد در دختران کاهش می‌یابد.

معمولا پس از پریود، رشد قدی به بیش از ۶ سانتی‌متر نمی‌رسد. یکی از دلایل کوتاه‌تر شدن قد دختران، بلوغ زودرس دختر است که باعث بسته‌شدن زودرس صفحات رشد در اپی فیز استخوان‌های بلند می‌شود. مدتی پس از بلوغ و حداکثر تا سن ۲۰ سالگی رشد قد در دختران متوقف شده و دیگر احتمال افزایش قد وجود نخواهدداشت.

مقایسه سن رشد قد در دختران و پسران

به طور معمول رشد قدی دختران در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی و دو سال زودتر از پسران اتفاق می‌افتد. اوج رشد قد در دختران یک سال قبل از قاعدگی است و بهترین راه برای افزایش رشد قد این است که دختران در سن پایین از هیجانات جنسی دوری کنند.

راه افزایش قد

پیک رشد قد در دختران یک سال قبل از قاعدگی است و بهترین راه برای افزایش رشد قد این است که دختران در سن پایین از هیجانات جنسی دوری کنند. زیرا این هیجانات باعث افزایش ترشح هورمون‌های جنسی شده و رشد قدی آنها را کم می‌کند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

یائسگی یا اتمام پریود چه علائمی دارد؟
تغییرات بدن در طول دوران پریودی متنوع است.

پریود یا عادت ماهانه مردانه چیست؟

پزشکان معتقدند که مردان هم دارای نشانه‌هایی از پریود هستند. مطالعات علمی در سال‌های اخیر نشان داده‌است که مردان هم مانند زنان ممکن است در برهه‌ای از ماه دچار مشکلاتی در ترشح هورمون‌های جنسی خود شوند، به همین دلیل برخی پزشکان معتقدند که آقایان هم مانند خانم‌ها می‌توانند دارای نشانه‌هایی از پریود در ماه باشند. اگرچه بروز پریود در مردان به منظمی خانم‌ها نیست، اما از آنجایی که در طی ماه دچار حالات خاصی از بی‌نظمی هورمونی در بدن خود می‌شوند، این حالت به پریود مردان معروف شده‌است.

مردان در طی ماه دچار حالات خاصی از بی‌نظمی هورمونی در بدن خود می‌شوند که به این حالت به پریود مردان می‌گویند.

متن انگلیسی:« According to one study, around 26 % of men experience these regular man periods»
ترجمه فارسی: «طبق یک مطالعه، حدود ۲۶ درصد از مردان پریود مردانه را تجربه می‌کنند.»

به نقل از سایت ltmensclinic

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پریود یکی از دوره‌هایی است که در دوران باروری زن اتفاق می‌افتد. هر ماه برای چند روز دیواره‌ی رحم ریزش می‌کند و به شکل خون و لخته‌های کوچک از واژن بیرون می‌آید. پریود ممکن است طبیعی و یا غیرطبیعی باشد. گاهی ممکن است که پریود خود را عقب بیندازید و یا خونریزی شدید داشته‌باشید. همچنین پریود علائمی دارد که ممکن است برای شما مشکلات بسیاری ایجاد کند. در مواقعی که پریود همراه با درد و تغییرات خلق و خو باشد، باید به دکتر زنان مراجعه کنید.

برای مراجعه به دکتر زنان و یا دکتر مامایی از سایت نوبت‌دهی دکترتو استفاده کنید. وارد سایت شوید و تخصص زنان و زایمان یا مامایی را جستجو کنید و شهر خود را انتخاب کنید. به لیستی از بهترین دکترهای زنان و ماماهای شهر خود دسترسی خواهید داشت. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر زنان و یا مشاوره تلفنی مامایی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ترشحات واژن در هر زمان از این پریود متفاوت است. در زمان تخمک‌گذاری ترشحات واژن مثل سفیده تخم مرغ کشدار و حالت آبکی دارند.

یکی از نشانه‌های پریود شدن در فاصله‌ای زودتر از زمانی که باید اتفاق بیفتد، حساس بودن به تغییرات استروژن است که به آن estrogen withdrawal می‌گویند.

بله. در مواقع زیادی ممکن است که فرد به تنبلی تخمدان مبتلا باشد و پریودهای نامنظم داشته‌باشد یا برای مدتی پریود نشود. در این افراد حجم خونریزی هم به اندازه‌ی زیاد نیست. البته علائم دیگری هم باید همراه با پریود نشدن همراه باشد تا بتوان تنبلی تخمدان را تشخیص دهیم.

خون قاعدگی از دهانه‌ی رحم بیرون می‌آید و وارد واژن می‌شود.

بارداری، شیردهی، یائسگی و تنبلی تخمدان از دلایل آن هستند.

این اتفاق معمولا به دلیل کاهش موقت سطح هورمون استروژن ایجاد می‌شود.

بین ۲۱ روز تا ۳۵ روز طبیعی است.

زیرا در طول دوران پریود رحم منقبض شده و باعث درد در معده می‌شود.

دلایل آن استرس، داروهایی مانند قرص‌های ضد بارداری، داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی، تومور یا انسداد ساختاری که بر رهاسازی تخمک از لوله فالوپ تأثیر می‌گذارد، هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پریود

  1. ناشناس گفت:

    سلام . من ۱۳ سالمه.
    من بعد از اتمام پریود تا پریود بعدی لکه بینی میبینم و آنها کاملا سفید و بیرنگ هستند . آیا این مشکل خاصیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ترشحات ممکن است طبیعی باشد
      اما اگر تغییر رنگ یا بو داشت بهمتخصص مراجعه فرمایید

  2. فروغ گفت:

    سللم من ۲۱سالمه وقتی پریودم‌خیلی درددارم چکار کنم؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد زمان پریودی به علت ترشح هورمون پروستاگلاندین است و میتونید با مصرف مسکن و انجام ورزش های هوازی درد را تسکین دهید.

  3. نسرین گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ماه قبل زودتر از موعود پریود قبلم پریود شدم و رنگ خون قهوه ایی بود روزای اولم لکه بینی داشتم به مدت سه روز مشکل خاصیه خیلی نگرانم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر در این ماه قرص های هورمونی مصرف کرده باشید طبیعی است در غیر ای صورت اگر در ماه بعد نیز تکرار شد انجام آزمایش کامل هورمونی و چک هورمون تیروئید برای شما ضروری است. به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  4. ناشناس گفت:

    ماه گذشته من تقریبا دوماه بود ک پریود و لکه بینی داشتم با مراجعه به دکتر ماما و خوردن قرص استروژن متوقف شد ولی دوباره این لکه بینی و پریود شروع شد و خوردن قرص ها تاثیر نداره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      آزمایش کامل هورمونی و سونوگرافی رحم و تخحمدان بدهید ممکنه مشکل شما کیست و یا دیگر مشکلات هورمونی باشد. بهتره به متخصص زنان مراجعه کنید.

  5. اسما گفت:

    سلام من هروز سکس دارم ولی باردار نمیشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      فاکتورهای زیادی در باروری موثر است. اگر بیش از یک سال رابطه بدون محافظت داشته اید و باردار نشدید برای بررسی علت ناباروری نیازه به متخصص زنان مراجعه کنید.

  6. زهرا گفت:

    سلام من سکس داشتم ولی ۶ روز بعدش پریود شدم این احتمال بارداری نیست ؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز.
      لکه بینی بعد از سکس عوامل متعددی دارد: فشار به مخاط واژن، عفونت قارچی تا لانه گزینی جنینی. اما برای بررسی دقیق تر بهتر است آزمایش بدهید یا به متخصص زنان مراجعه نمایید.

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  7. سارا گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه و این چهارمین باری هست که پریود میشم. دفعه های قبلی خیلی راحت پریودیم رو گذروندم اما الان خیلی درد دارم و عضلات شکمم گرفته . خون بیشتری هم نسبت به قبل از دست دادم. میخواستم بدونم آیا طبیعیه و اینکه مفنامیک اسید رو هر چند ساعت یک بار میشه خورد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      پریودهای قبل چوت تخمک گذاری ممکنه وجود نداشته است درد کمتری داشته اید ولی این دردها طبیعی است و میتونید در چند روز اول که درد و خونریزی بیشتری دارید هر ۸ ساعت مفنامیک اسید را مصرف کنید.

  8. حسنا گفت:

    سلام من ۱۳ساله هستم می خواستم بگم وقتی پریود میشیم چه کارهایی رو انجام ندیم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      اگر میزان خونریزی شما زیاد باشد ممکنه محدودیت حرکت ایجاد کند و گرنه محدودیت های دیگری ندارد.

  9. سلام گفت:

    سلام
    اگر عادت ماهانه بیشتر از۱۰ روز طول بکشید اما اوایل خون زیاد باشد ولی بعدش خون کمتر کمتر شود ولی بازم خون هست چه باید کرد ۱۸ سال دارم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      قاعدگی نرمال بین ۷ تا ۱۰ روز است و بنظر نمی رسد مشکلی متوجه شما باشد.

      1. سارا گفت:

        ببخشید من تقریبا ۷ماهه پریود میشم و ۱۳ سالو نیممه ولی رشد سینه ندارم خیلی میترسم ک سینه هام رشد نکنه چون همسنای من سینه هاشون هیلی بزرگتره

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          رشد سینه ها ۵ مرحله دارد و با تغییرات هورمونی و تغییرات ظاهری بیشتر می شود و جای نگرانی ندارد.

      2. مریم گفت:

        سلام خسته نباشید،،من ۲۲سالمه ولی دفعه اخر ک پریود شدم سه روز بیشتر طول نکشید علتش چیه؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          اگر در دوره های بعدی نیز میزان خونریزی کم بود و به صورت لکه بینی در امد بهتره ازمایش کامل هورمونی برای بررسی هورمون ها انجام شود.

  10. پرنيا گفت:

    سلام من ١٢ سالم هست و هر وقت که پریود میشم استرسل اینکه یه وقت خون از لباس زیر یا شلوار عبور کنه و دارم وبه خاطر این همش یه جا میشینم ومدل رآه رفتن و نشستنم تغییر میکنه وهمش یه جا میشینم لطفا ی راح حل براى از بین بردت همچین استرسى بگین ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      پدهای مخصوص روز و شب میتونید استفاده کنید و این استرس را نخواهید داشت.

      1. یکی گفت:

        سلام من ۱۲ سالمه الان ۲ ماه که پریود نشدم 🥴این نگرانم کرده میشه بگید چیکار کنم؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام و درود همراه عزیز
          سن شروع پریود متفاوت است.
          توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.پزشک متخصص زنان