بدن درد یا کوفتگی بدن، بیانگر چه مشکلاتی است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بدن درد یکی از علائمی است که نشان‌دهنده‌ی برخی از بیماری‌هاست. گاهی نیز ممکن است این درد ناشی از فعالیت‌های بدنی باشد. برای درمان بدن درد باید به دکتر عمومی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بدن درد چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بدن درد و کوفتگی بدن، موضوعی است که اکثر افراد، کم و بیش آن را تجربه‌ کرده‌اند. این موضوع می‌تواند ناخوشایند باشد و فعالیت‌های روزمره را با مشکل مواجه کند. احتمالا عطسه کردن در زمان گرفتگی عضلانی، برای همه دردناک است. علاوه‌بر این، راه رفتن با عضلاتی که به‌شدت خشک و دردناک هستند، می‌تواند آزاردهنده باشد. اما علت این دردها و راه‌های درمان آن‌ها چیست؟ این موضوع را به طور علمی و جامع در مجله‌ی سلامت دکترتو بررسی خواهیم‌کرد.

بدن درد چیست؟

درد بدن (بدن درد به انگلیسی body pain) یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما با آن مواجه می‌شویم. برای درمان بدن درد باید علت آن مشخص شود و سپس برای درمان آن اقدامات لازم انجام شوند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در درمان بدن درد موثر است، مراجعه به دکتر مناسب و یا تخصص مرتبط است.

بدن درد از علائمی است که در برخی از بیماری‌ها و مشکلات غیر بیماری ایجاد می‌شود. اگر بدن درد نشانه‌ بیماری باشد، تشخیص علت درد استخوان و کوفتگی بدن ساده‌تر خواهد بود.

علت بدن درد: بدن درد نشانه چیست؟

درد بدن، علامت شایع بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات است. یک علت شایع بدن درد،‌ فعالیت ورزشی و تمرین‌های سخت بدنی است که باعث خسته شدن عضلات شما می‌شود. این خستگی عضلانی باعث ایجاد درد شده و تا زمانی‌که به آن‌ها فرصتی برای بهبودی با استراحت ندهید، این درد بهتر نخواهدشد.

اگر به شکل مداوم دچار کوفتگی بدن یا ضعف عضلانی هستید که علت مشخص یا توضیحی برای آن نمی‌یابید، ممکن است بیماری زمینه‌ای وجود داشته‌باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد. در قسمت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد علت بدن درد و کوفتگی بدن، کسب کنید.

۱. بدن درد سرماخوردگی یا آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا، هر دو عفونت ویروسی هستند که باعث التهاب در بدن می‌شوند. هنگام حمله‌ی ویروس به بدن، سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آن‌ها تلاش می‌کند و التهاب رخ می‌دهد. التهاب، به ویژه در گلو، سینه و ریه‌ها، می‌تواند باعث ایجاد درد شود. ممکن است تمام بدنتان نیز درد داشته‌باشد، زیرا بدن شما برای مبارزه با عفونت بسیار سخت تلاش می‌کند. سایر علائم شایع سرماخوردگی یا آنفولانزا عبارتند از: عطسه یا سرفه، مخاط رنگی و غلیظ، خشن شدن صدا، گلو درد و سردرد.

استراحت، نوشیدن مقدار زیادی آب و غرغره کردن آب گرم و نمک به کاهش درد گلو کمک‌ می‌کند. داروهای بدون نسخه مانند سودوافدرین و ایبوپروفن می‌توانند به تسکین علائم و درد شما کمک‌کنند. اگر علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا بیش از چند هفته ادامه یابند یا اگر نمی‌توانید به درستی غذا بخورید، بنوشید یا نفس بکشید و به پزشک عمومی یا در مواردی که درد شدیدی دارید، به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. می‌توانید در سایت دکترتو از مشاوره تلفنی دکتر ارتوپد نیز استفاده کنید.

۲. کم خونی: علت بدن درد و بی حالی (علت بدن درد بعد از حجامت)

کم‌خونی به علت کاهش عملکرد سلول‌های قرمز خون رخ می‌دهد. در کم‌خونی بافت‌های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. درنتیجه، در بیماری کم خونی، بسیاری از قسمت‌های بدن، درد می‌کند. کم خونی دلایل زیادی دارد. شایع‌ترین علت کم خونی شامل کمبود آهن، فولات یا ویتامین B12 می‌باشد، که با مصرف مکمل، این کمبود قابل درمان است.

کم خونی می‌تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند. علائم دیگر کم خونی شامل: خستگی، ضربان قلب غیر طبیعی، سرگیجه، سردرد، درد قفسه‌ی سینه، سرد شدن پا و رنگ پریدگی پوست است.

۳. ویروس کرونا علت بدن درد و استخوان درد: بدن درد کرونا و بدن درد امیکرون

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، اخیرا شش علامت جدید COVID-19 را به لیست رسمی خود اضافه کرده‌است که بدن درد و کوفتگی بدن نیز جزو آن می‌باشد. درد عضلانی یا میالژی، کمی کمتر از سایر علائم کرونا ویروس رایج است. درد عضلانی ناشی از عفونت کرونا ویروس، در اثر آسیب به فیبرهای ماهیچه‌ای توسط خود ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس همچنین یک واکنش التهابی را در بدن ایجاد می‌کند که از طریق سایتوکاین‌های التهابی که اساسا سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند، باعث تخریب غیرطبیعی بافت می‌شود.

درد عضلانی مرتبط با COVID-19 یا بیماری کرونا معمولا به شکل حساسیت به لمس عضله یا درد در زمان حرکت عضله، احساس می‌شود. در حالی‌که دردهای مربوط به ورزش یا آسیب ناشی از تمرین، بیشتر در یک عضله‌ی خاص متمرکز هستند. علاوه‌بر سرفه‌ی خشک، تنگی نفس و تب که علائم اصلی و استاندارد تشخیصی بیماری کرونا هستند، CDC همچنین سردرد، لرز، از بین رفتن حس بویایی و چشایی، گلودرد و درد عضلات را در لیست علائم کرونا ویروس قرار می‌دهد. علت پادرد نیز در مواردی به بیماری کرونا مربوط است.

۴. بدن درد شدید نشانه چیست: مونونوکلئوز عفونی

مونونوکلئوز که به آن «بیماری بوسیدن» نیز گفته‌می‌شود، توسط ویروس ابشتن بار (Epstein-Barr) ایجاد می‌شود. مونونوکلئوز بسیار مسری است و یکی از شایع‌ترین علت‌های بدن درد است. التهاب و تورم باعث انسداد مجاری هوایی می‌شود، در نتیجه درد و خستگی بدنی رخ می‌دهد.

علائم دیگر مونونوکلئوز عفونی عبارت‌اند از: خستگی شدید، تورم لوزه‌ها یا غدد لنفاوی، راش پوستی، گلو درد و تب. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر عمومی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۵. پنومونی یا ذات الریه

ذات الریه یا عفونت ریه ها، می‌تواند بر کل سیستم تنفسی، تعریق و سایر کارکردهای مهم بدن تاثیر بگذارد. اگر نتوانید به خوبی نفس بکشید، بدن شما نمی‌تواند برای سالم نگه‌داشتن گلبول‌های قرمز و بافت‌های بدن، اکسیژن کافی را دریافت کند. این موضوع می‌‌تواند باعث بدن درد شود. علائم دیگر پنومونی عبارت‌اند از: سرفه، درد در قفسه‌ی سینه، خستگی، بی‌حالی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، گرگرفتگی، عرق سرد و تب.

۶. فیبرومیالژیا

بیماری فیبرومیالژیا، باعث می‌شود فرد در تمام بدن از جمله ماهیچه‌ها و استخوان‌هایش احساس خستگی کند. علت فیبرومیالژیا نامشخص است، اما وقایع استرس‌زا مانند ضربه‌ی جسمی، جراحی و عفونت ممکن است آن را ایجاد کنند.

علائم دیگر فیبرومیالژیا شامل مشکلات خواب، حساسیت به نور یا صدا، سفتی عضلات به خصوص در زمان صبح، مشکل در به خاطر سپردن یا فکر کردن و احساس سوزن‌سوزن شدن در دست و پا.

بدن درد ناشی از چیست؟
علت بدن درد متنوع است. گاهی بدن درد ناشی از ورزش کردن است.

۷. سندرم خستگی مزمن: علت بدن درد صبحگاهی

علت خستگی بدن چیست؟ سندرم خستگی مزمن (CFS) شرایطی است که با وجود استراحت یا خواب زیاد، فرد همچنان احساس خستگی و ضعف می‌کند. در این حالت بدن احساس استراحت یا تازگی نمی‌کند و همچنین درد در عضلات و مفاصل کل بدن نیز ایجاد می‌شود.

علت بدن درد و کوفتگی بعد از خواب چیست؟ می‌توان به این موارد اشاره کرد: مشکلات خواب، گلو درد، سردرد، مشکل در به خاطر سپردن یا فکر کردن، سرگیجه و سردرگمی.

۸. آرتروز

آرتروز به علت التهاب در مفاصل  اتفاق‌می‌افتد. علائم آرتروز می‌تواند شکستگی یا عفونت در غضروف مفصلی باشد. علاوه‌بر این، بیماری‌های خود ایمنی که قسمت‌های اطراف مفاصل را درگیر می‌کنند، مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس (SLE) می‌توانند باعث درد مفاصل و محدودیت حرکت شوند. درد مفاصل نشانه چیست؟ نشانه‌های مختلفی از جمله کمبود کلسیم یا پوکی استخوان را به همراه دارد.

علائم دیگر آرتریت عبارت‌اند از: سفتی مفاصل، ورم مفاصل، گرما یا قرمزی اطراف مفاصل و از دست‌دادن توانایی حرکت مفاصل. برای درد دست چه دارویی بخوریم؟ در ادامه به این مورد می‌پردازیم اما استامینوفن، قرص ناپروکسن و قرص کلداکس می‌توانند به کاهش علائم آن کمک کنند.

۹. لوپوس

در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی به بافت‌های خودی بدن از جمله رگ‌های خونی‌، اندام‌ها و مفاصل حمله می‌کند. به دلیل آسیب و التهاب ناشی از این بیماری خود ایمنی، بدن درد در بیماران مبتلا، شایع است.

از علائم دیگر لوپوس می‌توان به خستگی، راش پوستی، تب، تورم یا قرمزی در اطراف مفاصل، خواب رفتن دست و پا، تشنج و حساسیت به نور خورشید، اشاره کرد.

متن انگلیسی: «Total body pain may be described as mild, moderate or severe, and can be acute, intermittent or long-term (chronic). Often, body pain can be caused by something as simple as intense exercise or a virus such as the flu. Sometimes, however, full-body pain can be caused by more complex underlying issues.»
ترجمه متن: «درد کلی بدن به‌صورت خفیف، متوسط و شدید بروز می‌کند. همچنین این درد می‌تواند حاد و مزمن باشد. گاهی درد بدن ناشی از تمرین بدنی و ورزش کردن است و گاهی به علت ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا. اما در مواردی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های زمینه‌ای پیچیده باشد.»

منبع thepaincenter

۱۰. بیماری لایم

بیماری لایم به علت آلودگی با باکتری بورلیا بورگدورفری (Borrelia burgdorferi) ایجاد می‌شود. این باکتری از طریق نیش کنه به بدن انسان منتقل می‌شود. درد، به‌خصوص در عضلات و مفاصل، یک علامت شایع بیماری لایم است. اگر بیماری لایم درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های عصبی-عضلانی-مفصلی مانند ورم مفاصل و فلج شود. بیماری لایم علائم دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از: خستگی، گرگرفتگی و عرق سرد، تب و سردرد.

۱۱. هیستوپلاسموز

هیستوپلاسموز یک عفونت قارچی است که در اثر اسپورهای موجود در هوا ایجاد می‌شود. منشا این اسپورها،‌ از خاک یا مدفوع خفاش‌ها یا پرندگان است. این شرایط بیشتر در اطراف پروژه های ساختمانی، مزارع یا غارها وجود دارد که مقادیر زیادی اسپور در هوا آزاد می‌شود. کوفتگی و درد بدن، علامت شایع هیستوپلاسموز است. علائم دیگر هیستوپلاسموز عبارت‌اند از: تب، لرز، درد قفسه‌ی سینه، سردرد، ضعف بدن و سرفه.

۱۲. مولتیپل اسکلروزیس

تصور می‌شود که بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری، سیستم عصبی مرکزی مورد هدف قرار می‌گیرد و بافت اطراف سلول‌های عصبی به نام میلین به دلیل التهاب مداوم تجزیه می‌شوند. این آسیب توانایی سیستم عصبی را در انتقال صحیح سیگنال‌های عصبی مختل می‌کند. در نتیجه باعث ایجاد احساس درد، سوزن‌سوزن شدن یا احساسات غیرطبیعی می‌شود.

علائم دیگر MS عبارت‌اند از: ضعف. خستگی، تاری دید. کوری موقتی یا دائمی که معمولا فقط یک چشم درگیر می‌شود. مشکل در راه رفتن یا اختلال در تعادل. مشکل در به خاطر سپردن و اختلال در فکر کردن.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر عمومی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

می‌خوای بدونی دلایل بدن دردت چیه؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

۱۳. کم آبی یا دهیدراسیون

آب یک عنصر اساسی برای عملکرد طبیعی و سالم بدن است. بدون آب، بدن نمی‌تواند بسیاری از فرایندهای مهم از جمله تنفس و هضم را به‌درستی انجام دهد. درنتیجه، اخلال در روند طبیعی بدن به‌علت کم‌آبی، می‌تواند درد جسمی ایجاد‌کند. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، به‌ویژه در یک روز گرم یا خشک، می‌توانید به سرعت آب از دست بدهید.

طبق توصیه‌ پزشکان، شما باید هر روز حدود ۸ لیوان آب بنوشید. مخصوصا اگر از نظر جسمی فعال هستید و زیاد عرق می‌کنید. اگر به‌دلیل بیماری مانند اسهال دچار کمبود آب بدن هستید، آب زیادی بنوشید زیرا این مورد، علت درد شدید پریودی نیز در نظر گرفته می‌شود. نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های دارای الکترولیت اضافی مثل پودر ORS، می‌تواند به شما در جایگزینی الکترولیت‌های از دست‌رفته در اسهال کمک‌کند. سایر علائم کم‌آبی بدن عبارت‌اند از: ادرار تیره، سرگیجه، خستگی و تشنگی شدید.

۱۴. کمبود خواب

نداشتن خواب کافی می‌تواند بر سلامت کلی تأثیر بگذارد. هر فرد در هر شب به حداقل ۶ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارید. مرحله‌ی خواب REM، که در واقع مرحله‌ی حرکت سریع چشم است، باعث استراحت و بازتوانی مغز می‌شود. برای سالم ماندن بافت‌ها و سلول‌های بدن، نیاز به خواب کافی و مناسب دارید تا مغز طراوت و هوشیاری خود را بازیابد و بدن فرصت استراحت و کسب انرژی مجدد را داشته‌باشد.

علائم دیگر کمبود خواب شامل این موارد هستند. سردرگمی، خواب‌آلودگی در طول روز، اختلال در درک مطلب هنگام خواندن یا گوش‌دادن به صحبت دیگران، اختلال در صحبت‌کردن و مشکل در به‌خاطر سپردن چیزها است.

۱۵. استرس

هنگام مقابله‌ی بدن با استرس، سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند پاسخ به التهاب را کنترل کند. همچنین بدن نمی‌تواند با عفونت یا بیماری‌ها مقابله کند. این امر می‌تواند باعث بدن درد شود زیرا بدن مستعد التهاب و عفونت می‌شود. اگر فکر می‌کنید استرس باعث کوفتگی بدنتان می‌شود، بهتر است تغییرات کوچکی در سبک زندگی روزانه‌ی خود ایجاد‌کنید تا استرس شما تا حد ممکن کاهش یابد.

۱۶. کم کاری تیروئید

کم کاری غده‌ تیروئید به این معنی است که هورمون تیروئید (تیروکسین) کمتر از حد معمول در بدن وجود دارد. این کمبود باعث می‌شود احساس خستگی کنید.

۱۷. بیماری سلیاک

بیماری سلیاک که احتمالا تا پایان عمر با بیماران همراه خواهد‌بود، ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به گلوتن است. گلوتن پروتئینی است که در نان، کیک و غلات وجود دارد. بیماری سلیاک با آزمایش خون قابل تشخیص است. علائم دیگر بیماری سلیاک به جز خستگی و کوفتگی بدن، شامل اسهال، نفخ، کم‌خونی و کاهش وزن است.

۱۸. دیابت

یکی از علائم اصلی دیابت نوع ۱ و نوع ۲ احساس خستگی شدید و بدن درد است. سایر علائم کلیدی که در تشخیص دیابت نقش دارند عبارت‌اند از: احساس تشنگی زیاد. پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن است. اگر فکر می‌کنید علائم دیابت را دارید، با پزشک خود صحبت‌کنید.

۱۹. افسردگی

وقتی افسرده هستید، احساس غم و اندوه زیادی می‌کنید. علاوه‌بر این، افسردگی می‌تواند انرژی و خواب شما را کم کند کند یا باعث بیدار شدن از خواب در صبح زود شود. به‌همین دلیل ممکن است در طول روز احساس خستگی بیشتر و کوفتگی بدن داشته‌باشید.

depression
افسردگی می تواند انرژی شما را تخلیه کند.

۲۰. کمبود مواد مغذی در بدن

آیا جالب نیست که کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند دلیلی برای کوفتگی و درد بدن شما باشند؟ کمبود برخی مواد مغذی عملکردهای بدن و فرایندهای متابولیکی در سطح سلولی را تغییر می‌دهند. کمبود ویتامین E، منیزیم، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب امگا۳ می‌توانند منجر به بدن درد و کوفتگی شوند. ارتباط کوفتگی بدن و کمبود برخی مواد مغذی را در زیر بررسی می‌کنیم.

۲۱. کمبود ویتامین D

کافی نبودن میزان ویتامین D در بدن، می‌تواند باعث هیپوکلسمی یا کاهش سطح کلسیم خون شود. زیرا بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. بسیاری از ارگان‌های مهم بدن مانند کلیه‌ها و ماهیچه‌ها برای عملکرد صحیح به کلسیم احتیاج دارند. استخوان‌ها نیز برای سالم‌ماندن وابسته به کلسیم هستند. به‌همین‌دلیل، افرادی که دارای کمبود ویتامین D هستند، در اندام‌ها و استخوان‌هایشان احساس درد می‌کنند. علائم دیگر کمبود ویتامین D عبارت‌اند از: گرفتگی بدن، سفتی یا اسپاسم عضلانی عصبی، سرگیجه، کاهش حس و تشنج.

۲۲. کمبود خانواده ویتامین B: علت بدن درد و خستگی

ویتامین‌های گروه B برای غلاف میلین، که از اعصاب شما محافظت می‌کند، مهم هستند. حدود ۸ ویتامین مختلف B وجود دارد. همه‌ آن‌ها نقش مهمی دارند. ویتامین‌های B2 (ریبوفلاوین) و B6 (پیریدوکسین) می‌توانند به بهبود سندرم تونل کارپ (CTS) کمک‌کنند. ویتامین B3 (نیاسین) دردهای استئوآرتریت را تسکین می‌دهد. درنتیجه انعطاف‌پذیری مفصل و التهاب بهبود می‌یابد. ویتامین B12 می‌تواند دردهای عصبی که با سوزن‌سوزن شدن مشخص می‌شوند را تسکین دهد.

انواع مختلف ویتامین‌های گروه B به‌راحتی در غذاهای کامل یافت می‌شوند. مانند گوشت، ماهی، لبنیات، سبزیجات دارای برگ تیره، بادام، بادام زمینی، قارچ، آووکادو، لوبیا و تخم مرغ موجود هستند.

۲۳. کمبود کلسیم دلیل بدن درد (ایا بدن درد از علائم یائسگی است؟)

کلسیم جایگاه مهمی در عملکرد عضلات و عصب‌ها دارد. کلسیم در استحکام استخوان‌ها و کنترل عملکرد عضلات و عصب از اهمیت بالایی برخوردار است. علائم کمبود کلسیم شامل خستگی، گرفتگی عضلات کتف و ضربان قلب غیر طبیعی است. لبنیات و سبزیجات، به خصوص سبزیجات دارای برگ‌های تیره، یک منبع غنی از کلسیم هستند. در مواردی، کمبود کلسیم باعث درد رشد در کودکان می‌شود. در زنان یائسه به علت پوکی استخوان، بدن درد افزایش پیدا می‌کند.

۲۴. بدن درد بعد از ورزش و بدن درد بعد از اولین جلسه بدنسازی: علت بدن درد و کوفتگی

یکی از مشکلاتی که ممکن است در شما ایجاد شود، درد بدن بعد از ورزش است. بعد از انجام تمرینات و ورزش کردن‌های مداوم، ممکن است که درد بدن شما شدت پیدا کند. یکی از علت‌های این مسئله، تجمع اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها این درد را ایجاد می‌کند.تشخیص گره عضلانی نیز در مواردی به بهبود بیماری کمک می‌کند.

۲۵. بدن درد در بارداری

بارداری می‌تواند باعث ایجاد بدن درد در مادر مثل پادرد در بارداری شود. خستگی بدن می‌تواند علت ایجاد این بدن درد باشد.

با دیدن بدن درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هنگامی که به بدن درد دچار می‌شوید، برای درمان آن می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید. ابتدا علت آن تشخیص داده می‌شود و سپس برای درمان آن اقدامات لازم صورت می‌گیرد. برای دریافت نوبت از دکتر عمومی در شهر خود، می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی کمک بگیرید.

درمان بدن درد چگونه انجام می شود؟

احتمالا وقتی کوفتگی بدن دارید، تنها چیزی که می‌خواهید رهایی از بدن درد و درمان بی حسی بدن است. ممکن است بهبود بدن درد مقداری طول بکشد. بنابراین صبور باشید و استراحت را فراموش نکنید. گزینه‌های درمانی شما بستگی به‌علت اصلی و شدت درد دارد. 

در صورت شدید بودن علائم نیاز به مراجعه به پزشک دارید. می‌توانید لیست تخصص‌های پزشکی را مشاهده کرده و اقدام به دریافت نوبت کنید.

۱. داروها و مواد مغذی (برای بدن درد چه قرصی بخوریم؟)

۵ قرص برای بدن درد و کوفتگی استفاده می‌شوند که این داروها عبارت‌اند از:

  • قرص بدن درد قوی: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS)
  • گلوکوکورتیکوئیدها (شامل استروئیدهایی مثل پردنیزون و کورتیزون)
  • داروهای ضدروماتیسمی (DMARDS) (برای بهبود علائم روماتیسم عصبی)
  • داروهای مخدری (مانند کدئین و مورفین)
  • مهارکننده‌ی پمپ پروتون (PPI).
  • کپسول نوافن

۲. درمان خانگی بدن درد در کرونا و علت های دیگر: برای بدن درد چی خوبه؟

علاوه‌بر دارو درمانی، برخی روش‌ها نیز در تسکین بدن درد و کوفتگی بدن و گردن درد بی‌تاثیر نیستند. تغذیه سالم، فیزیوتراپی، طب سوزنی، ماساژ، روان درمانی و یوگا نیز مواردی هستند که از نظر بیماران در بهبود آن‌ها نقش داشته‌است. حمام آب گرم و خود حمام به بهبود خواب کمک می‌کند. همچنین در تسکین درد عضلات و سلامت قلب نیز تاثیر دارد. جالب است بدانید که حمام باعث می‌شود مقداری کالری بسوزانید!

۳. درمان بدن درد سرماخوردگی و درمان بدن درد در کرونا

حمام می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهند. در تحریکات پوستی، حمام نقش تسکین‌دهنده دارد. حمام می‌تواند به شما کمک‌کند که برای مدت زمان طولانی‌تری بیدار بمانید.

قرص برای بدن درد ناشی از سرماخوردگی (درمان بدن درد و لرز)

آمپول مسکن برای بدن درد سرماخوردگی و قرص‌های ضدالتهابی غیر استروئیدی می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای درمان بدن درد باشند. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شوند شامل استامینوفن و کلداکس هستند.

اگر لازم باشد، دکتر برای شما داروهای آنتی بیوتیک هم در تسریع روند درمان، تجویز می‌کند. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر عمومی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بهترین درمان بدن درد چیست؟ همین الان مشاوره بگیر

۴. نوشیدنی برای بدن درد: درمان گیاهی کوفتگی بدن

اگر دچار بدن درد شده‌اید، می‌توانید با برخی از دمنوش‌های کاهش درد بدن این مشکل را برطرف کنید. دمنوش‌هایی که حاوی کپسایسین هستند می‌تواند در کاهش درد موثر باشند. برای پیدا کردن بهترین نوشیدنی می‌توانید از دکتر طب سنتی کمک بگیرید.

برای پیشگیری از بدن درد می‌ توانید دوش بگیرید.
برای پیشگیری از بدن درد می‌ توانید دوش بگیرید.

پیشگیری از بدن درد

برای پیشگیری از بدن درد ناشی از ورزش و دردهایی که به بیماری‌ها مرتبط نیستند، می‌توانید از دوش آب سرد استفاده کنید. هنگامی‌که ورزش و فعالیت بدنی انجام می‌دهید، ممکن است که لاکتیک اسید در عضلات شما تجمع پیدا کند و باعث درد در ماهیچه‌ها شود. تا زمانی‌که این اسید تجزیه شود، درد پابرحا خواهد ماند.

علت‌های بدن دردعلائم همراهبرای درمان بدن درد به کدام دکتر مراجعه کنم؟
لوپوسدرد قفسه سینه – ریزش موبه دکتر داخلی مراجعه کنید.
آرتروزدرد ماهیچه دست – درد غضروفیبه دکتر داخلی یا دکتر ارتوپد مراجعه کنید یا آزمایش استخوان بدهید.
پنومونی یا ذات الریهاحساس ناراحتی – از دست دادن اشتهابه دکتر ریه مراجعه کنید.
بدن درد کرونا و بدن درد امیکرونسرفه شدید – تب بالابه دکتر عفونی یا دکتر عمومی مراجعه کنید.
کم خونیخستگی – سرگیجهبه دکتر عمومی یا دکتر داخلی مراجعه کنید.
سرماخوردگی یا آنفولانزاآبریزش بینی – سردردبه دکتر عمومی مراجعه کنید.
علت‌های بدن درد و دکترهایی که آن را درمان می‌کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بدن درد یکی از نشانه‌هایی است که در بسیاری از بیماری‌ها می‌توان با آن مواجه شد. برای درمان این علامت باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. تا زمانی‌که علت این درد تشخیص داده‌نشود، نمی‌توان آن را درمان کرد. استفاده از روش‌های خانگی مانند کمپرس گرم، حمام کردن یا ماساژ تا حد زیادی به درمان و کاهش علائم آن کمک می‌کند؛ اما ممکن است عواملی مانند یائسگی در بانوان یا حتی ضربه شدید و برخورد با اجسام سخت دلیل آن باشد. در این موارد بهتر است حتما به دکتر مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت از دکتر عمومی می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی سوالات خود را بپرسید و برای درمان درد خود اقدامات لازم را انجام دهید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بدن درد طولانی مدت و مشکلات ستون فقرات می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های مزمنی باشد که آن را ایجاد کرده‌اند. در همین مقاله به علت‌های بدن درد طولانی مدت اشاره کرده‌ایم.

بسیاری از زنان در حوالی دوران یائسگی، درد و سفتی‌ای را در مفاصل و عضلات بدن تجربه می‌کنند (که قبلاً تجربه نکرده بودند). از آنجایی که گیرنده‌های استروژن در سرتاسر بدن از جمله مفاصل وجود دارند، کاهش سطح هورمون می‌تواند به درد ناشی از یائسگی بیفزاید.

مهم‌ترین ویتامینی که کمبود آن در بدن عوارض شدیدی را ایجاد می‌کند، ویتامین D است. افراد مبتلا به کمبود ویتامین D درد عضلانی را احساس خواهند کرد.

میوه‌های خانواده مرکبات، غذاهای حاوی ویتامین K و غذاهای غنی از روی به بهبود سریع درد و ورم دست راست و کوفتگی بدن کمک می‌کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بدن درد

  1. ترنم علیوند گفت:

    سلام من ی مدتیه شاید یک ماه بشه بدن درد دارم مخصوصا زانو کاشاله ران و ساق پام و هرازگاهی استخوان بازوها و انگشتام درد میکنه سرگیجه ام دارم هرازگاهی و یک روز خوبم یه روز نه اعصابمم خیلی زود خرد میشه و کلافه میشم بیخودی علتش چی میتونه باشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین تا آزمایشات لازم براتون انجام بشه و علت تشخیص داده بشه:
      لیست متخصصین داخلی

  2. ایوب نعمتی گفت:

    سلام. آیا احساس کوفتگی میتواند نشانه ابتلا به ایدز باشد؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      تشخیص ابتلا به ایدز با استفاده از آزمایش خون میسر می شه که در مراکز درمانی به صورت رایگان قابل انجامه.

    2. ناشناس گفت:

      نه. دکتر گلپیرا هستم

  3. az09832 گفت:

    سلام من درد بدن و درد در ناحیه کمر دارم و اسهال همراش هست علتش چیه؟!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  4. حسین گفت:

    سلام ببخشید من ورزشکار حرفه ایی هستم و روزانه ۱۲ ساعت تمرین سخت دارم علاوه برا تمرینات بدنسازی و کار با وزنه ها. ورزش تخصصی تای بوکس هم انجام می‌دهم ولی هیچ وقت چاق نمیشم. میشه علتش بگین. ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      با این حجم از فعالیت و ورزش معلومه که چاق نمی شین چون تمام انرژی بدن مصرف می شه و چربی اضافی سوخته می شه.

  5. رنجبر گفت:

    سلام وقت بخیر .تقریبا سه هفته پیش صبح که بیدار شدم بدن درد شدید و کوفتگی زیادی داشتم آب که میخوردم اروم میشد کمی که میگذشت دوباره بدن درد شدید چن تا لیوان آب و دم کرده اویشن که خوردم خوب شدم البته اون روز و روزای قبلش استرس شدید داشتم .عزا و مریضی کرونای خانوادم.امروزهم همونقدر بدن درد و کوفتگی شدید دارم آب که میخورم آروم میشم البته دندونمو عصب کشی کردم عفونت کرده .
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      علت های مشکلتون میتونه خستگی باشه، مراحل اولیه ی ابتلا به کرونا باشه، اضطراب باشه و … می تونین از قرص ناپروکسن ۵۰۰ هر ۸ ساعت کمک بگیرین.

  6. محمد حسینی گفت:

    سلام خسته نباشید من یه مدتی مریض شده بودم فقط بدن دردو سرگیجه داشتم یعنی دردو بیطاقتی بدنم جوری بودکه سرپا نمیتونستم وایستم دوسه هفته ایه از مریضیم میگذره ولی بازهم خوب نشدم الان هم همون علائم هارو دارم فقط به نظرم روز بهروز علامتهابیشترمیشه مثلا یبوست گرفتم ازاون موقع و کاهش میل جنسی وبدنم یهویی سردمیشه ممنون میشم اگه جوابموبدین

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  7. براهویی گفت:

    سلام
    من تقریبا ۶ روزه دچار گرفتگی عضلات هستم در کل بدن و این مشکل بیشتر صبحها برام پیش میاد و عصر و شبها بهتر میشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روماتولوژی

      1. امین گفت:

        سلام خسته نباشید ببخشید من خیلی وقته بدنم داغ میشه عرق زیاد میکنم یبوست دارم و چشمام به نور خیلی حساسه و اگر تو روز آفتابی بیرون باشم شب چشم درد میشم و بدن درد و داغ و کلا علائمم تشدید میشه

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای یبوست می تونین از قرص سی لاکس کمک بگیرین. برای درمان این مشکلتون لازمه به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
          لیست متخصصین مغز و اعصاب

      2. غزل خدایی گفت:

        سلام.من بدن درد و خسته و درد چشم دارم. میترسم کروتا داشته باشم علتش چیست؟!!!!!!!!!

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          به جز این علائم، علائم دیگه ای هم دارین؟

  8. انتصار ستارپور گفت:

    سلام من همیشه درد بدن دارم واسهال هم دارم خیلی درد وکوفگی دارم حتی بعضی وقتا استخوان پام درد میکنه ونمیتوانم راه بروم وهه جای بدنم تیر می‌کشد انگار سیخ تو بدنم فرو میرود

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روماتولوژی

  9. امین رضا ابراهیمی گفت:

    سلام خسته نباشید من بدن درد خیلی شدید دارم وتب بالا ولی اصلا بگو درد و یا اسهال استغراف ندارم میشه به من بگید درد من چیست درمانش چیست؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در مورد علت‌های بدن درد در این مقاله صحبت شده و برای تشخیص علت بدن درد شما، لازمه که برای معاینه و انجام آزمایشات لازم به پزشک مراجعه کنین.
      پایدار باشید

      1. ترنم علیوند گفت:

        سلام من ی مدتیه شاید یک ماه بشه بدن درد دارم مخصوصا زانو کاشاله ران و ساق پام و هرازگاهی استخوان بازوها و انگشتام درد میکنه سرگیجه ام دارم هرازگاهی و یک روز خوبم یه روز نه اعصابمم خیلی زود خرد میشه و کلافه میشم بیخودی علتش چی میتونه باشه؟

        1. andi safa گفت:

          مواد مصرف میکردی؟؟؟؟؟؟تا چند ماه همینطوریه برو دکتر جتما

      2. امین عظیمی گفت:

        سلام.۱ماه پیش مادرم کرونا گرفت بستری شد بعدش خوب شد اما امروز فقط بدن درد داره علتش چیه ممنون

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برخی بیماران پس از بهبودی از کرونا دچار عوارضی مانند بدن درد می شن که با گذر زمان به تدریج بهبود پیدا می کنن.

  10. حسن روشنی گفت:

    ضمن سلام وتشکر مطلب عالی بود و من خیلی بهره بردم و مرا راهنمایی کرد که چکار کنم خداوند اموات شمارا بیامرزد و از شر کرونا حفظ کند/

    1. هادی گفت:

      سلام روزتون خوش
      من حدود ده سال پیش بیماری تب مالت داشتم و خوب شدم. چند وقت پیش آزمایش کلی دادم البته نمیدونم توی این آزمایش تب مالت بود یا نه و مشکلی نداشتم
      اما همیشه ضعف بدنی دارم و درد در ناحیه ی کمر و ستون فقرات مخصوصا پایین کمر و ضعف عضلانی و هنگام فعالیت زود خسته میشم .صبح ها با خستگی و کوفتگی بدن بیدار میشم حتی اگر زود بخوابم و انرژی ندارم برای کارهام آیا از تب مالت میتونه باشه و یا دلیلی دیگه داره

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بهتره با مراجعه به متخصص روماتولوژی از نظر بیماری های روماتیسمی و سایر بیماری های التهابی مورد بررسی قرار بگیرید. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
        فوق تخصص روماتولوژی