بیماری اندومتریوز چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اندومتریوز یکی از بیماری‌های رحمی است که در آن بافت رحم یا آندومتر در خارج از رحم رشد می‌کند. درمان اندومتریوز با دارو و جراحی امکان‌پذیر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیماری اندومتریوز چیست و چه علائمی دارد؟

اندومتریوز چیست؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر جای اندام‌های شما عوض می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ مثلا اگر به جای گوش‌های شما، چشم‌هایتان قرار داشت و به جای دست‌هایتان، پا قرار گرفته‌بود، چه می‌شد. شاید این جور اتفاق‌ها رایج نباشند، اما بیماری وجود دارد که در آن بافت اندومتر رحم در جای دیگری از بدن قرار می‌گیرد. این موضوع یعنی بافتی که در داخل رحم وجود دارد، در جایی رشد می‌کند که جای درست و همیشگی آن نیست.

با این تفاسیر، آیا این اتفاق خطرناک است؟ چگونه می‌توان اندومتریوز را تشخیص داد؟ چگونه می‌توان این بیماری را درمان کرد؟ برای جواب دادن به همه‌ی این سوالات می‌توانید این مطلب دکترتو را بخوانید. اگر به این بیماری مبتلا شده‌باشید، می‌توانید به دکتر زنان مراجعه کنید. برای دریافت نوبت حضوری از دکتر زنان می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای مشاوره تلفنی دکتر زنان هم از همین لینک کمک بگیرید.

بیماری اندومتریوز یا آندومتریوز چیست؟

بیماری اندومتریوز به انگلیسی endometriosis، اختلالی است که در آن، بافتی که سطح داخلی رحم را می‌پوشاند (اندومتریوم)، در جایی خارج از رحم رشد می‌کند. بافت اندومتریوم از غدد، سلول‌های خونی و بافت پیوندی تشکیل شده‌است و به شکل طبیعی در رحم رشد می‌کند و سطح پوششی رحم را برای تخمک‌گذاری آماده می‌کند. اندومتریوز اغلب دردناک است و تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و بافت پوشاننده سطح درون لگن را درگیر می‌کند و گسترش به خارج از ارگان‌های لگن نادر است.

در فردی که مبتلا به اندومتریوز است، بافت اندومتریوم نابجا از نظر عملکرد همانند بافت طبیعی ضخیم می‌شود، ریزش می‌کند و با هر چرخه قاعدگی خونریزی می‌کند و چون راهی برای خروج از بدن ندارد، گیر می‌افتد. اگر اندومتریوز تخمدان‌ها را درگیر کرده باشد، کیست‌هایی به نام اندومتریوما شکل می‌گیرند، بافت احاطه‌کننده آن آسیب می‌بیند و در نهایت بافت اسکار (بافت ترمیم‌شده پس از یک زخم) و چسبندگی (از طریق تشکیل باندهای غیرطبیعی از بافت فیبروز ارگان‌های داخل لگن به یکدیگر می‌چسبند) به جا می‌گذارد.

تقریبا ۶ تا ۱۰ درصد خانم‌ها در جهان دچار اندومتریوز هستند که می‌تواند باعث دردی شود که گاهی، مخصوصا حین قاعدگی، بسیار شدید است. در نتیجه‌ی این بیماری مشکلات باروری نیز ممکن است ایجاد شود.
اندومتریوز بیماری رایج در دوران باروری خانم‌هاست و علائم اغلب پس از یائسگی برطرف می‌شوند. برای خانم‌هایی که علائم را تجربه می‌کنند درمان‌های موثری برای مدیریت آنها موجود است. همچنین برای نازایی مرتبط با اندومتریوز نیز درمان‌هایی برای افزایش احتمال باروری وجود دارد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

کیست شکلاتی یا کیست اندومتریوز چیست؟ (فرق کیست اندومتریوما با اندومتریوز)

کیست اندومتریوما یا کیست شکلاتی از جمله مواردی هستند که در روند بیماری اندومتریوز ایجاد می‌شوند. در این بیماری برخی از کیست‌های حاوی خون و بافت که رنگ شکلاتی هم دارند و به آنها کیست شکلاتی هم گفته می‌شود، تشکیل می‌شوند که بیشتر هم در تخمدان دیده‌می‌شوند.

متن انگلیسی:
Endometriomas are the most common form of endometriosis, being produced by repeated hemorrhage from an ectopic endometrium located in the ovaries.
ترجمه فارسی:
آندومتریوم شایع‌ترین شکل آندومتریوز است که در اثر خونریزی مکرر از اندومتر نابجا در تخمدان‌ها ایجاد می‌شود.

به نقل از سایت ncbi

تصاویری از اندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت آندومتر، که به طور معمول در رحم یافت می‌شود، در خارج از رحم رشد کرده و می‌تواند باعث درد شدید، خونریزی شدید قاعدگی و ناباروری شود. در ادامه به چند تصویر از اندومتریوز توجه کنید.

علائم سرطان آندومتریوز چیست؟ (آیا اندومتریوز سرطان است؟)

شاید از خود بپرسید که اندومتریوز سرطان است؟ علائم سرطان آندومتریوز چیست؟ اغلب افرادی که دچار اندومتریوز هستند علامتی ندارند. در بین افرادی که علائم و نشانه‌ها را بروز می‌دهند، علامت اولیه درد لگن است که اغلب با دوران قاعدگی مرتبط است.

گرچه بسیاری از افراد دردهای کرامپی (دردهای عضلانی) را حین دوره قاعدگی تجربه می‌کنند، اما افرادی که دچار اندومتریوز هستند دردهای بسیار بدتری را توصیف می‌کنند. همچنین این درد طی زمان بدتر می‌شود. شدت درد لزوما تعیین‌کننده میزان گسترش بیماری نیست.

حتی ممکن است فردی با اندومتریوز وسیع درد کمی داشته‌باشد یا درد نداشته‌باشد. اندومتریوز معمولا چندین سال بعد از اولین قاعدگی ظاهر می‌شود و ممکن است موقتا با حاملگی بهبود یابد و با یائسگی به طور کامل برطرف شود، مگر اینکه فرد استروژن مصرف کند.

۱. شایع ترین علائم کیست اندومتریوز کدامند؟

علائم و نشانه‌های معمول اندومتریوز شامل موارد زیر می‌شود:

  • علائم اندومتریوز لگن:درد لگنی و کرامپی ممکن است از پیش از قاعدگی شروع شده و طی زمان بدتر شود. همچنین ممکن است بیمار اندومتریوز و کمر درد را تجربه کند.
  • قاعدگی دردناک (دیسمنوره)
  • درد در رابطه جنسی: درد هنگام مقاربت یا درد زیر شکم بعد از نزدیکی در اندومتریوز رایج است.
  • درد با حرکات روده یا هنگام تخلیه مثانه: این علامت اغلب طی دوره قاعدگی وجود دارد.
  • آندومتریوز و لکه بینی: فرد ممکن است گاهی پریود با خونریزی شدید داشته‌باشد و یا بین قاعدگی‌هایش خونریزی و علائم لکه بینی داشته‌باشد. خونریزی شدید می‌تواند شبیه به فیبروم رحم باشد.
  • نازایی: گاهی، اندومتریوز اولین بار هنگامی که فرد به دنبال درمان نازایی است، تشخیص داده می‌شود.
  • سایر علائم و نشانه‌ها؛ خستگی، اسهال، یبوست، نفخ و تهوع.

۲. نشانه های اندومتریوز شدید چیست؟ (درد اندومتریوز چگونه است؟)

گاهی ممکن است که اندومتریوز شدید باشد. این بدان معنی است که بافتی که در اثر مهاجرت در بخش مورد نظر و اشتباه قرار گرفته‌است، بزرگ است و خونریزی که می‌کند زیاد است. در این مورد درد زیادی در فرد بروز می‌کند و حتی می‌تواند در روند سلامت اختلال ایجاد کند و باعث علائم چسبندگی روده در اندومتریوز و سرطان خوش خیم شود . از طرفی در موارد شدید ممکن است که فرد بعد از سکس درد شدید داشته‌باشید و یا بارداری برای او اتفاق نیفتد.

۳. آندومتریوز و بارداری (حاملگی با کیست اندومتریوز ممکن است؟)

بسیاری از زنان مبتلا به آندومتریوز می‌توانند به طور طبیعی باردار شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به درمان‌های ناباروری مانند جراحی، هورمون درمانی یا فناوری‌های کمک باروری مانند IVF نیاز داشته باشند.

با دیدن علائم اندومتریوز به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه علائم اندومتریوز را تجربه می‌کنید و یا علائم مشابه آن دارید و حتی به ذهن شما خطور نمی‌کند که با این بیماری مواجه شده‌باشید، به دکتر زنان مراجعه کنید. در بسیاری از موارد تشخیص این بیماری آسان نیست و نمی‌توان از روی علائم حدس زد که به این بیماری مبتلا هستید. البته که در موارد زیادی هم نیازی به درمان در این بیماری دیده‌نمی‌شود. معمولا نیازی نیست که برای درمان این بیماری روش‌های تهاجمی به کار گرفته‌شوند.

دچار قاعدگی دردناک شدی و خونریزیت زیاده؟

برای درمان سریع، همین حالا با متخصص زنان مشورت کن.

علت بیماری اندومتریوز چیست؟

علت دقیق اندومتریوز هنوز مشخص نیست، اما احتمالات زیر مطرح هستند:

دلایل آندومتریوز توضیحات
قاعدگی عقب گرددر قاعدگی عقب گرد، خون قاعدگی که شامل سلول‌های اندومتریوم است از طریق لوله‌های فالوپ به سمت عقب جریان پیدا می‌کند و به جای اینکه از بدن خارج شود به درون حفره شکم می‌ریزد. این سلول‌های اندومتریوم نابجا، به سطح و دیواره‌های ارگان‌های لگن می‌چسبند و در آنجا رشد کرده و مانند بافت طبیعی عمل می‌کنند.
تمایز سلول‌های پریتوئندر یک تئوری که با نام «تئوری القا» شناخته می‌شود، متخصصین بیان می‌کنند که هورمون‌ها و فاکتورهای ایمنی باعث تمایز سلول‌های پریتوئن (سلول‌هایی که سطح داخلی شکم را می‌پوشانند) به سلول‌های اندومتریوم می‌شوند.
تمایز سلول‌های جنینیطی بلوغ هورمون‌هایی مانند استروژن می‌توانند باعث تمایز سلول‌های جنینی (سلول‌هایی که در ابتدایی‌ترین مراحل رشد هستند) به سلول‌های اندومتریوم نابجا شوند.
جانشینی روی اسکار جراحیبعد از اعمال جراحی نظیر هیسترکتومی (خارج کردن رحم از بدن) یا سزارین، سلول‌های اندومتریوم ممکن است به محل برش جراحی بچسبند.
انتقال سلول‌های اندومتریومرگ‌های خونی یا سیستم مایعات بافتی (لنفاتیک) ممکن است سلول‌های اندومتریوم را به قسمت‌های دیگر بدن منتقل کنند.
اختلالات سیستم ایمنیمشکل در سیستم ایمنی ممکن است بدن را در تشخیص و از بین بردن بافت اندومتریوم نابجا ناتوان کند.
علت بیماری اندومتریوز چیست؟

عوامل خطر و عوامل تشدید کننده آندومتریوز چیست؟

فاکتورهایی که فرد را مستعد ابتلا به اندومتریوز می‌کنند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سن بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی
  • بچه‌دار نشدن
  • شروع قاعدگی در سن کم
  • یائسگی دیررس
  • چرخه‌های قاعدگی کوتاه (برای مثال کمتر از ۲۷ روز)
  • قاعدگی دردناک با خونریزی شدید که بیش از ۷ روز طول بکشد
  • سطوح بالای استروژن در بدن یا مدت زمان طولانی در معرض استروژن بودن
  • شاخص توده بدنی کم
  • ابتلا یکی از اقوام (مادر، خواهر، خاله، عمه) یا بیشتر به اندومتریوز
  • هر بیماری که مانع از جریان طبیعی خون قاعدگی به بیرون از بدن شود.
  • اختلالات ساختاری دستگاه تناسلی و عفونت لگنی.
عوامل خطر و عوامل تشدید کننده آندومتریوز چیست؟
عوارض این بیماری، قاعدگی دردناک با خونریزی شدید که بیش از ۷ روز طول بکشد، هستند.

تشخیص اندومتریوز چگونه انجام می شود؟

در تشخیص اندومتریوز ۴ مرحله وجود دارد:

  • مرحله ۱: ضایعات کوچک و محدود
  • مرحله ۲: ضایعات خفیف که ممکن است متعدد باشند و احتمال چسبندگی وجود دارد.
  • مرحله۳: ضایعات متوسط عمیق یا سطحی با چسبندگی واضح
  • مرحله۴: ضایعات متعدد و شدید که هم سطحی هستند و هم عمیق، با چسبندگی‌های زیاد

اگر به این بیماری مبتلا شده‌باشید، می‌توانید به دکتر زنان مراجعه کنید. برای دریافت نوبت حضوری از دکتر زنان می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای مشاوره تلفنی دکتر زنان هم از همین لینک کمک بگیرید.

۱. معاینه رحم

طی معاینه لگن پزشک با دست ارگان‌های داخل لگن را از نظر ساختارهای غیرطبیعی مانند کیست‌های دستگاه تناسلی یا اسکارهای پشت رحم لمس می‌کند. اغلب لمس نواحی کوچک حاوی اندومتریوز ممکن نیست مگر اینکه باعث ایجاد کیست شده‌باشند.

۲. تشخیص اندومتریوز در سونوگرافی

این تست برای ایجاد تصاویر درون بدن از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. برای گرفتن این تصاویر وسیله‌ای که مبدل نامیده می‌شود یا روی شکم یا درون واژن (سونوگرافی درون واژن) قرار داده می‌شود.

ممکن است برای ایجاد بهترین تصویر از دستگاه تناسلی هر دو نوع سونوگرافی مورد استفاده قرار گیرند. تصاویر یک سونوگرافی استاندارد وجود یا عدم وجود اندومتریوز را به طور قطع مشخص نمی‌کند، اما می‌تواند کیست‌های مرتبط با اندومتریوز (اندومتریوما) را مشخص کند.

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوز کی است؟

اگر قاعدگی منظمی دارید، بهترین زمان برای سونوگرافی شکمی از روز ۵ تا ۱۱ سیکل قاعدگی است (که سیکل از روز اول پریود حساب می‌شود).

تشخیص اندومتریوز چگونه انجام می شود؟
اگر قاعدگی منظمی دارید، بهترین زمان برای سونوگرافی شکمی از روز ۵ تا ۱۱ سیکل قاعدگی است.

۳. ام آر آی MRI

ام آر آی از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دارای جزئیات از ارگان‌ها و بافت‌های درون بدن استفاده می‌کند. برای برخی از بیماران که برنامه درمانیشان جراحی است، ام آر آی کمک می‌کند که جراح اطلاعات با جزئیات درمورد محل و اندازه بافت‌های نابجای اندومتریوم به دست آورد.

۴. لاپاراسکوپی آندومتریوز

پزشک برخی از بیماران را برای انجام عملی که به کمک آن می‌توان درون شکم را دید (لاپاراسکوپی) به جراح ارجاع می‌دهد، در این عمل تحت بیهوشی عمومی، پزشک یک شکاف کوچک نزدیک ناف ایجاد می‌کند و لاپاراسکوپ را که وسیله‌ای بلند و باریک دارای دوربین کوچکی است وارد می‌کند و علائم بافت‌های اندومتریوم خارج از رحم را جستجو می‌کند.

همچنین به کمک لاپاراسکوپی می‌توان اطلاعاتی در مورد محل، میزان گسترش و ابعاد بافت‌های جایگزین شده اندومتریوم جمع‌آوری کرد و می‌توان نمونه بافتی برای آزمایشات برداشت کرد.

۵. تشخیص اندومتریوز با آزمایش خون ممکن است؟

اندومتریوز را نمی‌توان با آزمایش خون تشخیص داد اما برای بررسی سرطانی شدن این بیماری ممکن است که آزمایش‌های خون انجام شوند.

۶. تشخیص افتراقی های اندومتریوز چیست و چگونه انجام می شود؟

اندومتریوز گاهی با سایر بیماری‌هایی که باعث درد مفصل لگن می‌شوند از جمله بیماری‌های التهابی لگن (PID) یا کیست‌های تخمدان اشتباه می‌شود. همچنین ممکن است با سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری که باعث دوره‌های اسهال و یبوست و درد شکمی می‌شود، اشتباه گرفته شود. البته ممکن است بیمار هم دچار اندومتریوز و هم IBS باشد و این تشخیص را بسیار پیچیده می‌کند.

می‌خوای جدیدترین روش درمان اندومتریوز رو امتحان کنی؟ از متخصص نوبت بگیر.

درمان اندومتریوز چگونه انجام می شود؟

درمان اندومتریوز معمولا دارویی یا جراحی است. انتخاب درمان مناسب به شدت علائم و نشانه‌ها و تمایل بیمار به باردار‌شدن بستگی دارد. معمولا پزشک ابتدا درمان‌های دارویی را پیشنهاد می‌کند و اگر این درمان‌ها شکست خوردند، روش‌های جراحی انجام می‌شوند. هدف از درمان اندومتریوز برطرف شدن علائم و درصورت تمایل بیمار افزایش احتمال باروری است.

۱. بهترین دارو برای درمان اندومتریوز چیست؟ (آیا کیست اندومتریوز با دارو درمان میشود؟)

درمان سریع آندومتریوز چیست؟ انواعی از داروها که برای درمان آندومتریوز استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ضد درد: مسکن‌های بدون نسخه از جمله ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم برای کاهش درد کرامپی قاعدگی و درد هنگام رابطه جنسی مفید هستند.
  • درمان هورمونی: در مورد افرادی که تمایلی به بارداری ندارند، مکمل‌های هورمونی می‌توانند با کاهش رشد بافت اندومتریوم نابجا و جلوگیری از ایجاد بافت نابجای جدید باعث کاهش یا قطع درد و کوچک شدن کیست آندومتریوز شوند اما درمان دائمی نیستند
  • هورمون‌های پیشگیری از بارداری: قرص‌ها، پچ‌ها و حلقه‌های واژنی کنترل بارداری می‌توانند باعث کاهش یا قطع درد شوند. از عوارض این داروها می‌توان به تهوع، خونریزی نامنظم، دردناک شدن پستان‌ها و افزایش وزن اشاره کرد.
  • آگونیست‌ها و آنتاگونیست‌های هورمون آزادکننده گنادوتروپین (Gn-RH): منجر به قطع تولید هورمون‌های تحریک‌کننده تخمدان، کاهش سطح استروژن و جلوگیری از قاعدگی می‌شوند. مصرف دوزهای پایین استروژن یا پروژستین در کنار آن‌ها از عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن، خونریزی غیرطبیعی از واژن، خستگی، تغییرات خلق و کاهش تراکم استخوان جلوگیری می‌کند. با توقف مصرف این داروها، قاعدگی و توانایی بارداری بازمی‌گردند.
  • درمان با پروژستین: انواع مختلفی از درمان‌های پروژستین وجود دارد از جمله ابزارهای داخل رحمی حاوی لوونورژسترل، ایمپلنت‌های ضدبارداری، آمپول‌های ضدبارداری یا قرص‌های پروژستین، می‌توانند قاعدگی و رشد بافت اندومتریوم نابجا که باعث علائم اندومتریوز می‌شود، را متوقف کنند. عوارض مصرف این داروها شامل دردناک شدن پستان‌ها، نفخ، خونریزی نامنظم رحم، افزایش وزن و افسردگی می‌شود.
  • مهارکننده‌های آروماتاز: تولید استروژن درون بدن توسط تخمدان‌ها، بافت چربی و بافت اندومتریوز را کاهش می‌دهند و ممکن است در کنار پروژستین یا داروهای ضدبارداری هورمونی مورد استفاده قرار گیرند.
  • درمان ناباروری: بررسی دقیق علت ناباروری زنان تحت نظر متخصص، از تحریک تخمدان‌ها برای تولید تخمک‌های بیشتر و لقاح خارج رحمی جلوگیری می‌کند.
بهترین دارو برای درمان اندومتریوز چیست؟
قرص‌ها، پچ‌ها و حلقه‌های واژنی کنترل بارداری می‌توانند باعث کاهش یا قطع درد شوند.

آمپول درمان اندومتریوز

گاهی داروهای معرفی‌شده برای درمان اندومتریوز از طریق آمپول دیفرلین و آندومتریوز هستند و شکل تزریقی دارند. هورمون درمانی و روش‌های درمانی سرکوبگر یا قرص ال دی برای اندومتریوز نیز در مواردی مصرف شده است.

عمل جراحی اندومتریوز

انواع عمل جراحی آندومتریوز شامل موارد زیر است:

  • جراحی: در مورد بیمارانی که علائم شدید دارند و یا بیمارانی که دچار انسداد لوله‌ها، روده‌ها یا مثانه شده باشند و همچنین در مورد بیمارانی که اختلال ساختاری در سیستم تناسلی دارند، می‌تواند درمان انتخابی باشد. جراحی به دو دسته، محافظتی (که در آن رحم و تخمدان‌ها حفظ می‌شوند) و جراحی مطلق (که در آن رحم با یا بدون تخمدان‌ها برداشته می‌شود)، تقسیم می‌شوند.
  • هیسترکتومی به همراه خارج‌کردن تخمدان‌ها: پیش از این، خارج کردن رحم (هیسترکتومی) و تخمدان‌ها (اوفورکتومی) به عنوان درمان قطعی اندومتریوز شناخته می‌شد. اما امروزه متخصصین به جای آن به دنبال خروج بادقت و کامل تمام سلول‌های بافت اندومتریوز هستند. با خارج کردن تخمدان‌ها، یائسگی اتفاق می‌افتد. به علاوه، یائسگی زودرس باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات متابولیکی خاص و مرگ زودرس می‌شود. خارج‌کردن رحم (هیسترکتومی) گاهی می‌تواند در افرادی که قصد بارداری ندارند، برای درمان علائمی از جمله خونریزی زیاد قاعدگی و قاعدگی دردناک به علت کرامپ‌های رحمی، استفاده شود. حتی در صورتی‌که تخمدان‌ها دست‌نخورده باشند، خروج رحم مخصوصا در سن زیر ۳۵ سال می‌تواند باعث مخاطرات سلامتی برای بیمار شود.

عوارض بعد از عمل اندومتریوز چیست؟

خطرات حین و بعد از عمل جراحی اندومتریوز شامل خونریزی، عفونت، ترومبوفلبیت، آمبولی ریه و آسیب به سیستم روده یا دستگاه ادراری است.

مراقبت های بعد از عمل اندومتریوز چیست؟

مراقبت‌های بعد از عمل شامل مدیریت درد از طریق دارو، استراحت و اجتناب از فعالیت‌های شدید هستند. همچنین ممکن است به بیماران توصیه شود که رژیم غذایی سالمی داشته باشند و هیدراته بمانند تا به یبوست دچار نشوند.

مراقبت های بعد از عمل اندومتریوز چیست؟
می‌توان برای درمان اندومتریوز از داروهای هورمونی استفاده کرد.

۲. روش جدید درمان آندومتریوز چیست؟

آیا با برداشتن رحم اندومتریوز درمان میشود؟ جراحی محافظتی روش جدیدی برای درمان این بیماری است. درمورد بیمارانی که به دنبال باردار شدن هستند، جراحی برداشت بافت اندومتریوم نابجا و حفظ رحم و تخمدان می‌تواند به موفقیت درمان کمک کند. در بیمارانی که درد شدید دارند نیز جراحی می‌تواند مفید باشد.

اما باید توجه داشت که تا ۴۰ درصد ممکن است هم اندومتریوز و هم درد بازگردند. این جراحی اغلب به شکل لاپاراسکوپی و در موارد نادر با گستردگی زیاد به شکل لاپاراتومی انجام می‌شود. به علت احتمال عود مجدد بعد از جراحی، پزشک داروهای هورمونی را برای ادامه درمان توصیه کند.

درمان خانگی اندومتریوز چیست؟

اگر دردهای دائمی داشتید و یا تا ظاهر شدن اثرات درمان به زمان نیاز است، می‌توانید در منزل کارهایی انجام دهید تا احساس بهتری داشته‌باشید:

  • حمام گرم و حوله گرم می‌تواند به ریلکس شدن عضلات لگن و کاهش کرامپ و درد کمک کند.
  • استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه که پیشتر اشاره شد.
  • کاهش مصرف کافئین و الکل که می‌توانند باعث بدتر شدن علائم شوند.
  • ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی می‌تواند باعث کاهش درد شده و با کاهش استروژن باعث بهبود شرایط شوند.
  • به دلیل عوارض درازمدت اندومتریوز بهتر است علائم را تحت نظر داشته‌باشید و در صورت وجود درد غیرقابل تحمل یا خونریزی بیش‌از‌حد زیاد به پزشک اطلاع دهید.
  • با اینکه مطالعات کمی بر روی درمان‌های کمکی اندومتریوز وجود دارد، برخی بیماران کاهش درد را پس از استفاده از طب سوزنی گزارش کرده‌اند.

اگر به این بیماری مبتلا شده‌باشید، می‌توانید به دکتر زنان مراجعه کنید. برای دریافت نوبت حضوری از دکتر زنان می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای مشاوره تلفنی دکتر زنان هم از همین لینک کمک بگیرید.

۱. درمان گیاهی آندومتریوز: قویترین داروی گیاهی برای درمان اندومتریوز چیست؟

ممکن است که داروهای گیاهی زیر برای درمان اندومتریوز موثر باشند:

  • یکی از اصلی‌ترین داروهای گیاهی، داروهای حاوی کورکومین: این ماده در زردچوبه دیده‌می‌شود و می‌تواند خاصیت درمانی داشته‌باشد. کورکومین یک ماده‌ی ضدالتهابی است و کاربرد آن در درمان اندومتریوز قابل توجه است.
  • گیاه پنج انگشت: در کاهش درد اندومتریوز و همچنین از بین بردن التهاب در این بیماری موثر است.
  • پوست کاج: برای کاهش درد در این بیماری تاثیر دارد. می‌گویند این گیاه می‌تواند مسکن بسیار قوی باشد.
  • از دیگر آرام‌بخش‌هایی که برای درمان درد در اندومتریوز کاربرد دارد، بابونه است.
  • اسطخودوس: از گیاهانی است برای کاهش درد در عادت ماهیانه هم استفاده می‌شود. بنابراین در درمان این بیماری هم موثر است.
قویترین داروی گیاهی برای درمان اندومتریوزیس چیست؟
کورکومین یک ماده‌ی ضدالتهابی است و کاربرد آن در درمان اندومتریوز قابل توجه است.

۲. درمان اندومتریوزیس در طب سنتی

در طب سنتی، دفع کیست و درمان آندومتریوز با روغن سیاه دانه، عنبر نسارا، ژل رویال، سیب زمینی، زردچوبه و پیاز درمانی برای آندومتریوز توصیه شده است که به عنوان معجزه درمان اندومتریوز تعبیر می‌شوند.

درمان اندومتریوز با سیر ممکن است؟

نمی‌توان گفت که می‌توان اندومتریوز را با سیر یا داروهای گیاهی دیگر به طور کامل درمان کرد. اما این مواد غذایی می‌توانند در تسکین این بیماری موثر باشند.

عسل درمانی اندومتریوز

گفته شده‌است که عسل حاوی کریسین است و می‌تواند برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که این بیماری درمان قطعی ندارد، بهتر است که برای بهبود آن از روش‌های درمانی خانگی و درمان‌های علامتی استفاده کنید.

۳. برای درمان اندومتریوز چه بخوریم؟

در حالی که رژیم غذایی آندومتریوز به طور خاص وجود ندارد، برخی تغییرات رژیم غذایی به مدیریت علائم آن کمک می‌کنند. غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی و غذاهایی با خواص ضد التهابی مانند ماهی چرب، زردچوبه و زنجبیل توصیه می‌شوند.

عوارض آندومتریوز چیست؟

موارد زیر از اصلی‌ترین خطرات این بیماری هستند:

  • نازایی: اصلی‌ترین عارضه اندومتریوز اختلال در باروری و نازایی است. تقریبا یک سوم تا نیمی از زنانی که دچار آندومتریوز رحمی هستند، به سختی حامله می‌شوند. برای حاملگی لازم است سلول تخمک از تخمدان آزاد شده و از طریق لوله فالوپ مجاور به سمت رحم حرکت کرده و در مسیر توسط یک اسپرم، بارور شده و به دیواره رحم اتصال پیدا کند.
  • آندومتریوز و سرطان تخمدان: سرطان تخمدان با شیوع بیشتری در افراد دچار اندومتریوز اتفاق می‌افتد. اما ریسک سرطان تخمدان در طول عمر، باز هم نسبتا پایین است. نوع دیگری از سرطان (آدنوکارسینوم مرتبط با اندومتریوز) نیز می‌تواند در افرادی که دچار اندومتریوز هستند اتفاق بیفتد، اما نادر است. گاهی نیز ممکن است اندومتریوز باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.
  • کیست تخمدان و خونریزی آندومتریوز
  • التهاب آندومتر و دل درد بعد از رابطه
  • ایجاد بافت اسکار و چسبندگی رحم
  • عوارض روده‌ای و مثانه‌ای.
عوارض آندومتریوز چیست؟
ممکن است اندومتریوز باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

آیا اندومتریوز باعث مرگ میشود؟

ممکن است که اندومتریوزیس باعث ایجاد سرطان در تخمدان شود. سرطان تخمدان در موارد نادر متاستاز می‌دهد و باعث مرگ می‌شود. تمامی این موارد در صورتی اتفاق می‌افتند که فرد اصلا به سلامتی خود اهمیت ندهد و غربالگری‌ها را پیگیری نکند.

پیشگیری از ابتلا به اندومتریوز ممکن است؟

بیماری آندومتریوز در زنان را نمی‌توان پیشگیری نمود. اما جالب است بدانید که ترک مصرف سیگار یکی از مواردی است که احتمال ابتلا به اندومتریوز را کم می‌کند.

متن انگلیسی:
You can’t prevent endometriosis. But you can reduce your chances of developing it by lowering the levels of the hormone estrogen in your body.
ترجمه فارسی:
شما نمی‌توانید از آندومتریوز جلوگیری کنید. اما می‌توانید با کاهش سطح هورمون استروژن در بدن، شانس ابتلا به آن را کاهش دهید.

به نقل از سایت womenshealth

ورزش و اندومتریوز

یکی از مواردی که می‌تواند احتمال ابتلا به غده اندومتریوز یا مشکل اندومتریوز را کاهش دهد، ورزش سنگین است. توجه داشته‌باشید که این موارد یائسگی کاذب ایجاد می‌کنند زیرا میزان هورمون‌های بدن را به طرز جدی بالا و پایین می‌کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اندومتریوز یک بیماری زنانه است که در آن بافت اندومتر در بخش‌های دیگر بدن جای گرفته‌است و زندگی می‌کند. زمانی‌که پریود می‌شوید، این بافت شروع به خونریزی می‌کند و درد در جاهای دیگر بدن ایجاد می‌شود. برای درمان این بیماری باید به دکتر زنان مراجعه کنید. روش‌های درمانی متفاوت هستند و متناسب با شدت بیماری و شرایط بیمار، بهترین روش انتخاب می‌شود.

برای دریافت نوبت از بهترین دکتر برای درمان آندومتریوز یعنی پزشک متخصص زنان یا دکتر مامایی می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برداشتن کیست‌ها با جراحی از طریق تکنیک‌هایی مانند لاپاراسکوپی می‌تواند به کاهش علائم و کاهش اندازه کیست‌ها کمک کند.

اندومتریوز نوعی بیماری است که برای اندومتر (بافت داخل رحمی) ایجاد می‌شود.

غذاهای سرشار از ترکیبات التهابی، مانند غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع‌شده، ممکن است التهاب و درد را تشدید کنند.

مریضی اندومتریوزیس به خودی خود در دوران بارداری خطرناک نیست. در واقع، بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری می‌توانند بارداری موفقی داشته باشند. با این حال، ممکن است خطر برخی از عوارض مانند سقط جنین، زایمان زودرس و سزارین افزایش یابد.

کیست شکلاتی یکی از عوارض و نشانه‌‌های اندومتریوز است. معمولا کیست شکلاتی در تخمدان ایجاد می‌شود.

درد و کرمپ عضلاتی در شکم زیاد دیده‌می‌شود و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بافت رحم در روده باشد.

بهترین زمان انجام سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوز در زمان پریود و یا در روز‌های اول بعد از پریود است.

آویشن می‌تواند در کاهش درد اندومتریوز تاثیر داشته‌باشد. هر چند داروهای گیاهی بهتری هم وجود دارند که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.

در موارد نادر کیست‌های شکلاتی و اندومتریوز به خودی خود از بین می‌روند. معمولا این کیست‌ها باید برداشته‌شوند. البته که کیست‌های شکلاتی کوچک چندان علائمی ایجاد نمی‌کنند و آنها را به حال خود رها می‌کنند. اما در مواردی که کیست‌های شکلاتی علائم زیادی را ایجاد می‌کنند، برای درمان آنها از روش‌هایی مانند جراحی استفاده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن