انواع اسهال و شایع ترین دلایل ابتلا به اسهال

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اسهال یکی از علائم گوارشی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های حاد و مزمن گوارشی باشد. گاهی این مشکل ناشی از بیماری خطرناک و گاهی علت آن بی‌اهمیت است. برای پیدا کردن علت اصلی این بیماری باید به دکتر گوارش مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل-اسهال

اسهال یکی از علائم گوارشی است که می‌تواند مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد کند. اسهال انواع مختلفی دارد و ممکن است علائم همراه مختلفی هم با خود داشته‌باشد. کسانی که به اسهال مبتلا می‌شوند، باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند، در غیر اینصورت آب و الکترولیت‌های بدن آنها از بین می‌رود و ممکن است که مشکلات جدی‌تری برای آنها ایجاد شود.

اسهال بزرگسالان و کودکان را می‌تواند درگیر کند و علت‌های ایجاد آن می‌تواند در هر دو مشترک و یا متفاوت باشد. اما به یاد داشته‌باشید که در صورت وجود اسهال بیش از یک مدت خاص، باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از متخصص گوارش می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

اسهال چیست؟

اسهال(مدفوع شل، آبکی یا بیرون روی زیاد) نوعی بیماری دستگاه گوارش است که همه افراد در هر موقعیتی ممکن است دچار آن شوند. همچنین ممکن است همزمان حجم زیادی مدفوع و گرفتگی شکمی داشته‌باشند. انواع اسهال علایم، شدت و مدت زمان متفاوتی دارد.

دقت داشته باشید که اسهال می‌تواند از علائم دیگر بیماری‌ها هم باشد، به خصوص بسیاری از بیماری‌های گوارشی. بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند روی عملکرد روده‌ها تاثیر بگذارند و با ایجاد اختلال در آن باعث اسهال شوند.

علایم اسهال چیست؟

علائم اصلی اسهال، دفع مدفوع شل و آبکی است که سه بار یا بیشتر در روز اتفاق می‌افتد. فرد مبتلا به اسهال ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نیز تجربه کند:

  • دل درد یا گرفتگی و کرمپ
  • نیاز فوری به دستشویی رفتن
  • حالت تهوع
  • از دست‌دادن کنترل حرکت روده.

اگر اسهال ناشی از عفونت باشد، ممکن است افراد موارد زیر را نیز تجربه کنند:

اسهال ممکن است باعث کمبود آب بدن و ضعف بدنی شود، که هر کدام علائم خاصی دارند.

علائم اسهال ویروسی چیست؟

اسهال ویروسی با دیگر اسهال‌ها اندکی فرق دارد. معمولا این نوع اسهال خونی نیست و آبکی است. زمانی که به اسهال خونی مبتلا می‌شوید، نشان‌دهنده‌ی این است که عفونت شما بسیار جدی است و باید دکتر شما را ببیند و مداوا کند. تهوع و استفراغ و تب ممکن است همراه با اسهال ویروسی دیده‌شود. درد و گرفتگی‌های عضلات شکم در فردی که به اسهال ویروسی مبتلا شده‌است، دیده‌می‌شود. در صورتیکه هر یک از این علائم را داشتید، حتما به دکتر گوارش مراجعه کنید. حتی اگر دکتر گوارش در دسترس شما نبود، می‌توانید از دکتر عمومی کمک بگیرید تا مشکل شما درمان شود.

از علائم اسهال می‌توان به دلپیچه اشاره کرد.
اسهال یک علامت گوارشی است که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد. دلپیچه از علائم اسهال است.

در مواجهه با اسهال به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر در شما علائم اسهال دیده‌شد و بعد از دو روز بهبود پیدا نکرد، باید به دکتر مراجعه کنید. به خاطر داشته‌باشید که درمان این بیماری با روش‌های ساده و خانگی اگر ممکن نباشد، نشان‌دهنده‌ی این است که به عفونت جدی‌تری مبتلا هستید. در هر صورت اگر به بیماری اسهال یا علامت اسهال دچار شدید، بهتر است که به دکتر گوارش مراجعه کنید. البته که می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید و در صورتیکه درمان نشدید و یا به کمک دکتر گوارش نیاز داشتید، دکتر عمومی شما را به دکتر گوارش ارجاع می‌دهد. در مواردی که اسهال طول بکشد، باید در بیمارستان بستری شوید تا درمان برای شما در نظرگرفته‌شود.

علت اسهال چیست؟

اسهال یک علامت گوارشی است که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد. علت اسهال در تشخیص و درمان آن تعیین‌کننده است و نمی‌توان اسهال را بدون یافتن علت به خوبی درمان کرد.

برای پیدا کردن علت اسهال دکتر گوارش به شما کمک می کند.
یکی از مهم‌ترین مواردی که در تشخیص علت اسهال به شما کمک می‌کند، مراجعه به دکتر گوارش برای بررسی مشکل است.

۱. علت اسهال ناگهانی و حاد

علل اسهال حاد عبارتند از:

  • اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک
  • استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی: شیرین‌کننده‌های جایگزین مانند فروکتوز و سوربیتول به دلیل جذب آهسته توسط روده باعث اسهال می‌شوند.
  • عفونت کلستریدیوم دیفیسل: نوعی باکتری که در مدفوع بیماران مبتلا به اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک یافت‌می‌شود که بیماران مبتلا علاوه بر اسهال، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، درد زیر شکم و تب با درجه‌ی پایین دارند.
  • عفونت کریپتوسپوریدیوم (نوعی انگل که باعث بیماری‌های معده و روده‌ای می‌شود.): این انگل در آب آشامیدنی وجود دارد و باعث اسهال همه‌گیر در مکان‌های عمومی از جمله مهدکودک‌ها می‌شود. اسهال ایجاد‌شده تا ۲ هفته و یا بیشتر به طول می‌انجامد.
  • عفونت سیتومگالوویروس (CMV)
  • عفونت اشریشیاکلای: باکتری شایع دستگاه گوارش (E.coli) اغلب از طریق دست‌زدن به حیوانات، آب آلوده یا غذاهایی مانند گوشت خوب پخته‌نشده یا میوه‌ی نشسته منتقل می‌شود.
  • عدم تحمل غذایی
  • مسمومیت غذایی
  • عدم تحمل فروکتوز
  • عفونت ژیاردیایی (ژیاردیازیس): انگل روده‌ی باریک انسان که در آب آلوده یافت‌می‌شود و به دلیل مقاومت به کلر با کلرزنی آب نیز از بین نمی‌رود. در آب پارک‌ها، استخرها، آکواریوم‌ها و آب آلوده‌ی رودخانه‌ها یافت‌می‌شود.
  • عدم تحمل لاکتوز: به دلیل فقدان آنزیم لاکتاز این افراد قادر به هضم و سوخت و ساز لاکتوز موجود در شیر نیستند.
  • داروهایی مانند آنتی‌اسیدهای حاوی منیزیم و برخی از داروهای درمانی سرطان
  • عفونت نوروویروس (شایع‌ترین ویروس التهاب دستگاه گوارش در بزرگسالان): عامل بیماری مسری گوارشی گاستروانتریت حاد (التهاب معده و روده) است. این ویروس بیشتر در مکان‌های عمومی پرازدحام بسته مثل مهدکودک، مدارس، خانه‌ی سالمندان سریعا گسترش‌می‌یابد. علائم آن شامل موارد زیر است:
    • اسهال
    • استفراغ
    • تب
    • سردرد
    • بدن درد
    • درد معده
  • روتا ویروس (شایع‌ترین ویروس التهاب دستگاه گوارش در کودکان): یکی از علل اسهال کودکان در مهدکودک و بیمارستان در فصول زمستان و بهار است. کودک ممکن است اسهال آبکی، استفراغ، درد شدید شکمی همراه با علائم سرماخوردگی داشته‌باشد.
  • عفونت سالمونلایی: باعث مسمومیت غذایی به خصوص در تابستان می‌شود و در مرغ و تخم‌مرغ خام یا پخته نشده یافت‌می‌شود.
  • عفونت شیگلایی یا شیگلوزیس: شیوع آن در رده‌ی سنی ۲-۴ سال بیشتر است. عفونت با شیگلا در خانواده، مهدکودک و بیمارستان قابل‌انتقال است.
  • جراحی معده
  • اسهال مسافرتی: اشریشیاکلی شایع‌ترین عامل ایجاد این نوع اسهال است که معمولا در سفر به مناطق گرمسیر یا نیمه‌گرمسیر با وضعیت بهداشتی ضعیف به وجود می‌آید.

علت اسهال ناگهانی در بزرگسالان و علت اسهال طولانی مدت در بزرگسالان

همان‌طور که گفتیم، بزرگسالان هم می‌توانند به اسهال مبتلا شوند. زمانی‌که یک شخص بالغ به این علامت دچار می‌شود، ممکن است اسهال در او ناگهانی بروز کند و برای مدتی طولانی ادامه داشته‌باشد. در چنین مواردی، به اسهال ویروسی یا عفونت روده شک برده‌می‌شود. زیرا این حالت نشان‌دهنده‌ی این است که بدن می‌خواهد یک عامل عفونی را دفع کند که بسیار ماندگار است. برای دفع این عامل، روده شروع به اسهال می‌کند. با اسهال که یک حرکت دفاعی بدن است، هر آنچه که در روده وجود دارد، بیرون می‌آید. در صورتیکه این اتفاق نیفتد، اسهال طولانی‌تر می‌شود و می‌تواند مشکلات جدی برای بیمار ایجاد کند.

نمی‌دونی چرا دچار اسهال شدید شدی؟

از متخصص گوارش مشاوره بگیر.

۲. علت اسهال مداوم و مزمن: علت داشتن اسهال به مدت طولانی

علل اسهال مزمن عبارتند از:

  • بیماری سلیاک: سلیاک نوعی اختلال هاضمه است که سیستم ایمنی بدن به گلوتن (نوعی پروتئین) موجود در گندم و جو واکنش می‌دهد و به مرور زمان سبب آسیب به پوشش روده‌ی کوچک و ایجاد اسهال می‌شود. برای درمان بیماران مبتلا به سلیاک، رژیم غذایی بدون گلوتن به این افراد کمک‌کننده است.
  • سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ باعث ایجاد علائم مختلفی می‌شود. تغییرات حرکت روده‌ای و اسهال هم یکی از آنهاست.
  • بیماری التهابی روده (IBD) که به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود:
    • بیماری کرون: بیماری کرون در هر قسمت از لوله‌ی گوارش می‌تواند تظاهر یابد، که آسیب به لایه‌های بافت روده سبب اسهال شدید، درد شکمی، کاهش وزن، خستگی و سوء تغذیه می‌شود.
    • کولیت اولسراتیو (زخم روده): کولیت اولسراتیو التهاب طولانی مدت و زخم پوشش درونی روده‌ی بزرگ و مقعد که به طور ناگهانی به وجود می‌آید. علائمی مانند اسهال، خونریزی مقعد، دل‌پیچه، کاهش وزن، کاهش رشد کودکان، خستگی و تب دارد.
  • سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS): بیماری شایع گوارشی که با درد مزمن شکمی و تغییرات در اجابت مزاج همراه است. علت سندروم روده تحریک پذیر نامشخص است، اما عواملی همچون استرس و عفونت قبلی روده‌ای می‌تواند باعث ایجاد آن شود و با داروی دی سیکلومین قابل درمان است.
  • داروهای مصرفی برای درمان سوزش سر دل، مانند مهارکننده‌های پمپ پروتون و آنتاگونیست‌های گیرنده H2
  • بیماری ویپل: عفونت باکتریایی نادر دستگاه گوارش که تخریب پرزهای روده باعث اختلال در جذب و تجزیه‌ی مواد غذایی و در نتیجه اسهال می‌شود.
کودکان نیز ممکن است که به اسهال مبتلا شوند.
یکی از علت‌های اسهال در کودکان دندان درد است.

اسهال دندان درآوردن چند روز طول میکشد؟

در مواردی نوزادان ممکن است که با دندان درآوردن دچار علائمی مانند تب شوند. یکی از علائم دیگر که ممکن است که در دندان درآوردن برای کودک ایجاد شود، اسهال است. اسهال می‌تواند دو تا سه روز ادامه پیدا کند. در مواردی که اسهال کودکان بیشتر طول می‌کشد، باید با دکتر اطفال یا دکتر نوزادان مشورت کنید. اسهال ناگهانی در کودک و نوزاد می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض جدی برای آنها ایجاد کند، اگر درمان نشود و به حال خود واگذاشته شود.

اسهال کرونا

یکی از مواردی که ممکن است که در بیماری کرونا دیده‌شود، اسهال است. اسهال یکی از بیماری‌ها و علائم گوارشی است که می‌تواند در زمان کرونا در فرد ایجاد شود. کرونا بیماری است که می‌تواند مشکلات و عوارض زیادی را برای شما ایجاد کند. یکی از بخش‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌دهد دستگاه گوارش شماست. تهوع و استفراغ یا اسهال از جمله علائم کرونا هستند که ممکن است در فرد ایجاد شود. اسهال ناشی از کرونا زمانی برطرف می‌شود که دوره‌ی بیماری شما تمام شود. زمانی‌که کرونا برطرف شود، اسهال نیز برطرف می‌شود. می‌دانید که کرونا دوره‌ی خاص خودش را دارد که باید از آن گذر کنید.

تشخیص اسهال چگونه انجام می شود؟

اسهال علامتی است که فرد با دیدن آن متوجه مشکل می‌شود. بیماری یا علامت اسهال مشکلی نیست که آن را با آزمایش و معاینه تشخیص داد. زمانی‌که فرد متوجه علامت می‌شود به دکتر مراجعه می‌کند و همین مسئله به او کمک می‌کند تا برای درمان این مسئله اقدامات لازم را انجام دهد. البته که در زمینه‌ی تشخیص علت اسهال روش‌های مختلفی انجام می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  • دکتر وجود خون در مدفوع را بررسی می‌کند.
  • آزمایشگاه وجود باکتری و عامل میکروبی و بیماری‌زا را در مدفوع بررسی می‌کند.
  • از شما شرح حال گرفته می‌شود که مسمومیت باعث این مشکل نشده‌باشد.

دنبال درمان سریع برای اسهال هستی؟ برای مصرف دارو با متخصص مشاوره داشته باش.

درمان اسهال چیست؟

اسهال یک علامت گوارشی است که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد. علت اسهال در تشخیص و درمان آن تعیین‌کننده است و نمی‌توان اسهال را بدون یافتن علت به خوبی درمان کرد.

درمان اسهال به درمان آن بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در درمان اسهال وجود دارد این است که حتما به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید و بررسی‌های لازم انجام شود. اگر اسهال خیلی خطرناک نباشد می‌توان آن را با روش‌های خانگی درمان کرد. گاهی اسهال علت مزمن دارد که باید در سبک زندگی تغییر ایجاد کرد. گاهی نیز اسهال به علت عاملی عفونی و یا ویروسی ایجاد می‌شود که تا زمانی که این عوامل برطرف نشوند و یا از بدن خارج نشوند، نمی‌توان آن را درمان کرد.

پس در مواجهه با اسهال شدید، باید با متخصص گوارش مشورت کرده و تصمیم درستی برای درمان بگیرید.

۱. قرص ضد اسهال یا قرص اسهال

قرص ضد اسهال قوی، انواع مختلفی دارد. خوشبختانه قرص ضد اسهال از جمله داروهایی است که می‌توان از آن برای درمان و بهبود سریع اسهال استفاده کرد. البته توجه داشته‌باشید که استفاده از این دارو می‌تواند در مواردی که اسهال عفونی و یا ویروسی است نامناسب باشد. زیرا اسهال یک واکنش دفاعی بدن است که برای دفع کردن هر آنچه که به بدن آسیب می‌رساند ایجاد می‌شود. تا زمانی که عامل عفونی از بدن خارج نشود، مناسب نیست که اسهال قطع شود. اما در مواردی که اسهال آسیب‌زننده است، باید آن را متوقف کرد. پس تنها زمانی از قرص ضد اسهال استفاده کنید که دکتر گوارش آن را برای شما تجویز کرده‌باشد.

انواع قرص ضد اسهال شامل موارد زیر هستند؛

  • لوپِرامید (ایمودیوم)
  • دیفنوکسیلات
  • کدئین سولفات
  • بیسموت ساب‌سیلیسیلات (کائوپکتاک، پپتو بیسمول)
درمان خانگی اسهال باید با مشورت با متخصص گوارش باشد.
برای درمان اسهال ویروسی سعی کنید که از مقادیر زیادی آب استفاده کنید. آب بنوشید، از قطعات یخ استفاده کنید و سعی کنید که آب میوه بخورید.

۲. درمان اسهال ویروسی چیست؟ (درمان اسهال شدید)

به نقل از cedars-sinai، اسهال ویروسی از جمله اسهال‌هایی است که تا زمانی که عامل ایجاد‌کننده‌ی عفونت از بدن خارج نشود، نمی‌توان از آن جان سالم به در برد. برای این که زودتر این عامل بیماری‌زا از بدن خارج شود، باید یکسری نکات بهداشتی و درمانی را رعایت کنید. البته که در مواجهه با اسهال باید به متخصص گوارش مراجعه کنید، اما این موارد را در درمان اسهال ویروسی به خاطر داشته‌باشید؛

  • برای درمان اسهال ویروسی سعی کنید که از مقادیر زیادی آب استفاده کنید. آب بنوشید، از قطعات یخ استفاده کنید و سعی کنید که آب میوه بخورید.
  • سعی کنید از نوشیدنی‌هایی که اسهال را تحریک می‌کنند، نخورید. برخی از این نوشیدنی‌ها شامل شیر، قهوه و الکل هستند.
  • اگر احساس گرسنگی کردید سعی کنید آرام آرام و با وعده‌های سبک شروع به غذا خوردن بکنید.
  • اگر کودکان شما به اسهال مبتلا شده‌اند، سعی کنید آنها را هیدراته نگه دارید.

۳. داروی اسهال: برای درمان اسهال چه بخوریم؟

در بیشتر موارد می‌توان برای درمان اسهال حاد از داروهای بدون نیاز به نسخه استفاده کرد. در مواردی هم استفاده از این داروها مناسب نیست و می‌تواند روند بهبودی را به تعویق بیندازد. لوپرامید می‌تواند داروی خوبی در این زمینه باشد. برای اینکه دهیدراته نشوید و آب بدن شما از دست نرود، باید از مایعات و الکترولیت‌ها به مقدار زیاد استفاده کنید تا مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید.

۴. درمان اسهال کودکان: شربت لوپرامید برای اسهال کودکان

برای درمان سریع اسهال کودکان حتما باید به متخصص اطفال مراجعه کنید زیرا اسهال در کودکان می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث تغییر دمای بدن و دهیدراته شدن آنها شود. پس باید مایعات بدن کودک مهیا شود و در صورت لزوم حتی سرم هم به کودک وصل شود. شربت اسهال کودکان یکی از داروهای است که دکتر تجویز می‌کند.

۵. درمان دل پیچه و اسهال

یکی از علائم همراه اسهال دل پیچه است. دل پیچه به علت حرکات روده احساس می‌شود. البته ممکن است که دل درد نشان‌دهنده‌ی روده‌ی میکروبی هم باشد.

قرص دل پیچه و اسهال

دفنوکسیلات و لوپرامید از انواع قرص دل پیچه و اسهال هستند. معمولا اسهال همراه با دل پیچه و درد شکم همراه است. درد روده و دل پیچه به علت حرکات روده است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. گاهی نیز ممکن است که درد روده همراه با نفخ هم باشد. بنابراین برای بهبود درد شکم می‌توان از داروهای درمان‌کننده و کاهش‌دهنده‌ی درد و حرکات روده استفاده کرد. هیوسین نیز یکی از داروهایی است که برای درمان دلپیچه از آن استفاده می‌شود. این دارو به کاهش حرکات روده کمک می‌کند.

۶. درمان خانگی اسهال

برای رمان خانگی اسهال باید موارد و نکات زیر را رعایت کنید؛

  • آب زیاد بنوشید.
  • آب میوه بخورید.
  • آب نمک و قند به همراه هم بخورید.
  • یخ بخورید.
  • مواد غذایی کم حجم و سبک بخورید.
  • از خوردن غذاهای چرب و ادویه‌دار بپرهیزید.
  • از مصرف شیر و قهوه خودداری کنید.
  • الکل و سیگار را در این بازه کنار بگذارید.

۷. درمان اسهال آبکی در بزرگسالان چیست؟

درمان اسهال آبکی در بزرگسالان شامل استفاده از پودرهای الکترولیت و سرم است. همچنین در کنار این داروهای بدون نیاز به نسخه باید از رژیم‌های غذایی حاوی مایعات به مقدار بیشتر استفاده کنید.

اسهال یک علامت آزاردهنده است.
درمان اسهال آبکی در بزرگسالان شامل استفاده از پودرهای الکترولیت و سرم است.

قرص برای اسهال در بارداری

در بارداری معمولا مادر باردار به یبوست دچار می‌شود زیرا یکی از هورمون‌هایی که در بدن مادر و در دوران بارداری زیاد است، پروژسترون است. این هورمون باعث ریلکس شدن و کم‌تحرک شدن روده‌ها می‌شود و بنابراین رفع به کرات اتفاق نمی‌افتد و یبوست افزایش پیدا می‌کند. اگر مادر باردار به اسهال دچار شود باید تحت درمان با متخصص گوارش قرار بگیرد.

تیم درمان اسهال خونی متشکل از چه دکترهایی است؟

برای درمان اسهال می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید. بعد از اینکه دکتر عمومی شما را بررسی کرد، در صورتیکه لازم باشد، شما را به دکتر گوارش ارجاع می‌دهد. در مواردی ممکن است که کودک یا نوزاد به این بیماری یا علامت مبتلا شوند و برای درمان آن باید به دکتر اطفال مراجعه کنید. توجه داشته‌باشید که اصلی‌ترین دکتری که می‌تواند برای درمان این بیماری به شما کمک کند، دکتر گوارش است.

انواع اسهال کدامند؟

به طور کلی اسهال به دو دسته حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شود اما انواع دیگر هم دارد:

۱. اسهال حاد

اسهال حاد معمولا از ۲ روز تا ۲ هفته طول می‌کشد و ناشی از یک عفونت باکتریایی، ویروسی یا انگلی است.

۲. اسهال مزمن

اسهال مزمن طولانی‌تر از اسهال حاد است و عموما بیشتر از ۴ هفته طول می‌کشد. مشکل اسهال مزمن می‌تواند نشانه‌ی اختلالی بسیار جدی مانند کولیت زخمی (زخم روده) یا بیماری کرون یا یک بیماری جدی مانند سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر باشد.

برای تشخیص علت اسهال و درمان آن باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص گوارش آشنا شوید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

درمان اسهال چیست؟
اسهال با روش‌های مختلفی درمان می‌شود که مراجعه به دکتر برای انتخاب بهترین روش به شما کمک می‌کند.

۳. اسهال خونی چیست؟

اسهال خونی یکی از علائم نسبتا خطرناک در علائم گوارشی است که بررسی آن باید جدی گرفته‌شود. برخی افراد خونریزی مقعد را جدی نمی‌گیرند، اما اسهال خونی می‌تواند از مواردی باشد که نشان‌دهنده‌ی زخم‌های شدید گوارشی و یا بیماری‌های التهابی روده باشد. گاهی نیز ممکن است که اسهال خونی به علت آسیب به بافت روده در اسهال شدید و یا آسیب به مقعد هنگام خروج اسهال از مقعد باشد.

به طور کلی به خاطر داشته‌باشید که هر کسی که به اسهال خونی مبتلا شود، باید به سرعت به متخصص گوارش و کبد مراجعه کند.

۴. اسهال چرب

اسهال چرب یکی از شکایت‌های شایع در اسهال است. افرادی که به اسهال چرب دچار می‌شوند یا قطرات چربی را در اسهال خود می‌بینند و یا بدن آنها بعد از دفع اسهال چرب، چرب می‌شود. همچنین برق چربی در اسهال چرب قابل مشاهده است.

اسهال چرب در نوزادان معمولا به علت عدم توانایی هضم شیر است. در کودکان اسهال چرب به علت سوء جذب در چربی است و در بزرگسالان ممکن است که اسهال چرب به علت مصرف زیاد غذاهای چرب باشد.

اسهال چرب به علت بیماری روده یا کبد
یکی از رایج‌ترین علل اسهال چرب، بیماری‌های التهاب روده و مشکلات لوزالمعده است.

عوارض اسهال کدامند؟

از جمله عوارضی که ممکن است اسهال برای شما داشته‌باشد، شامل درد و آزاری است که ممکن است همراه با آن باشد. اما از دیگر عوارضی که تنها در اسهال‌های طولانی و جدی بروز می‌کند، می‌توان به کم آبی بدن اشاره کرد. کم آبی بدن یکی از خطرناک‌ترین عوارضی است که با آن مواجه می‌شوید. در مواقعی که بدن شما کم آب می‌شود، باید به دکتر مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اکثر موارد اسهال بدون درمان بهبود پیدا می‌کند. با این حال، اسهال شدید می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود که در صورت عدم درمان، می‌تواند خطرناک باشد. از‌دست‌دادن آب بدن به خصوص در کودکان، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، خطرناک است.

در موارد زیر که کودک به اسهال مبتلا است باید به دکتر عفونی کودکان مراجعه کنیم:

  • اگر اسهال پس از ۲۴ ساعت بهبود نیافت.
  • اسهالی که دارای مدفوع خونی یا سیاه رنگ است.
  • اگر کودک دهان یا زبان خشک یا گریه بدون اشک دارد.
  • کودک با تب ۳۹ درجه که بعد از ۲ ساعت یا بیشتر، هنوز پوشکش خیس نشده‌است.
  • خواب‌آلودگی و بی‌توجهی غیرعادی یا تحریک‌پذیر‌شدن
  • شکم، چشم‌ها و گونه‌های فرورفته (گودافتاده)
  • زمانی که پوست بچه را می‌کشیم و رها می‌کنیم، صاف نمی‌شود و به‌صورت چروک باقی‌می‌ماند.

چه زمانی یک فرد باید به متخصص گوارش مراجعه کند:

  • وقتی اسهال بعد از ۲ روز بهبود نمی‌یابد.
  • وقتی دچار کمبود آب می‌شوید و علایمی مانند: تشنگی بیش از حد، خشکی دهان یا پوست، فقدان یا کم‌بودن ادرار، ضعف شدید، سرگیجه یا ادرار تیره رنگ دارید.
  • درد شدید شکم یا مقعد دارید.
  • تب بیش از ۳۹ درجه
  • مدفوع خونی یا سیاه رنگ دارید.
  • مدفوع شل بیش از ۶ بار در ۲۴ ساعت.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زمانی که شما به اسهال آبکی می‌شوید، احتمالا به یک بیماری عفونی مبتلا شده‌اید که بدن می‌خواهد از شر آن عامل خلاص شود. برای خلاصی از این عامل شروع به خارج کردن محتویات درون روده می‌کند. این کار باعث ایجاد علامت اسهال آبکی می‌شود. اسهال آبکی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی علت‌های مختلفی باشد. برای پیدا کردن و تشخیص علت ایجاد این علامت، باید به دکتر مراجعه کنید.

داروی ضد اسهال برای بزرگسالان بسیار است. داروهایی که می‌توان برای درمان اسهال در برگسالان استفاده کرد شامل موارد زیر هستند؛
·        لوپرامید (ایمودیوم)
·        دیفنوکسیلات
·        کدئین سولفات
·        بیسموت ساب‌سیلیسیلات

متوکلوپرامید دارویی است که برای درمان تهوع و استفراغ به کار برده می‌شود. این دارو تاثیری بر روی اسهال ندارد.

قرص اسهال دارویی است که قوام مدفوع را افزایش می‌دهد و آب آن را کاهش می‌دهد.

هیوسین از داروهایی است که برای کاهش دل پیچه و دل درد استفاده می‌شود.

اندانسترون از داروهایی است که برای تهوع کاربرد دارد و بر روی اسهال تاثیری ندارد.

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های میکروبی کاربرد دارد. گاهی ممکن است که عامل اسهال باکتری باشد و در این صورت این دارو برای اسهال مناسب است.

اسهال کرونا تنها در صورتی درمان می‌شود که دوره‌ی بیماری شما به انتها برسد. البته که باید درمان‌های علامتی را انجام دهید تا دهیدراته نشوید و برای بدن شما مشکلی ایجاد نشود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اسهال

  1. گ. گفت:

    چهنوع آزمایش estool باید براب کسی که حدود ۲۵ روز extool شل دارد نوشته بشود؟ و چه آزمایش خون یا بررسی دیگری بایدنوشته شود؟ لطفا آن مواردی که بررسی شود را بفرمایید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آزمایش مدفوع شامل stool OB/ stool OP/ stool culture می باشد که بررسی مدفوع از نظر باکتری و عفونت و خون مخفی می باشد.

  2. لیلا گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک ماه و خورده ای میشه که هر شب با دل پیچه و اسهال بیدار میشم و اصلا دلیلش رو نمیدونم
    تا دستشویی نرم آروم نمیشم
    باید چکار کنم خسته شدم قبلا اینجوری نبودم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  3. سعید کردی گفت:

    سلام خواستم راهنماییم کنید که بروز اسهال طولانی مدت میتونه دلیلش ایدز باشه؟

  4. maryam گفت:

    اسهال تیره هست واحساس ضعف دارم

  5. maryam گفت:

    سلام سه روز اسهال هستم وهنوز تموم نشده ونگران هستم مشکل جدی داشته باشمم لطفا راهنماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      در صورتی که اسهال به رنگ قیر هست، لازمه که مراکز درمانی مراجعه کنین تا از نظر خونریزی گوارشی بررسی بشین.

    2. مهرسا سلگی گفت:

      سلام خسته نباشید
      از ابتدای سال حدود ۱۲ فروردین دخترم که ۱۳ سالشه دچار اسهال شدید و حالت تهوع و دل پیچه شد که بعد از سه روز خوب شد
      حدود دهم اردیبهشت دوباره همه علائم و داشت و همچنین اسهال شدید که پیش پزشک بردم و سرم و چند تا آمپول و قرص دادند و سریع خوب شد
      دوباره امروز صبح دچار اسهال و حالت تهوع شده
      میشه راهنمایی کنید چکارکنم؟
      احتمال داره خطرناک باشه؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        ممکنه دچار عفونت گوارشی شده باشن یا مسمومیت غذایی
        لازمه قرص ضدتهوع و ضداسهال هم مصرف کنن

      2. نصیر گفت:

        ۶ماه از کوروناگرفتنم گذشته و و۶ماه که اسحال و درد شکمی دارم ؟!!!

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          گاهی علامت های باقی مانده کرونا ۶ ماه تا ۱ سال طول میکشه ولی اسهال طول کشیده نشان از مشکل جدی در سیستم گوارش شماست. اسهال باعث دفع آب زیاد از بدن و بهم خوردن تعادل مواد معدنی و الکترولیت ها میشه. توصیه میکنم هر چه سریعتر از متخصص گوارش جهت ویزیت نوبت بگیری.
          متخصص گوارش

  6. Mansoor گفت:

    سلام سه ماه پیش کرونا گرفتم واسهال شدم چند بار دکتر رفتم وبا خوردن دارو خوب نشدم بعد رفتم دکتر گوارش داروی پنتوس ومترونیدازول وکلدنیوم سی بهم داد که با مصرف ان یک هفته خوب شدم ودوباره مدفوعم به حالت شل برگشت و رنگ زرد دارد لطفا راهنمایی کنید چکار کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      متاسفانه یکی از مشکلاتی که بعد از بهبودی از بیماری کرونا در بیماران دیده می‌شه، اسهال طولانی مدت هست. می‌تونین از داروهای قبلی دوباره استفاده کنین.

  7. آرمان گفت:

    سلام من اویل تابستان کرونا گرفتم و بعد از خوب شدن اسهال گرفتم و حتی آزمایش دادم گفتن عوارض کرونا س اما من حالا مدت ۹مال اسهال روان ‌حتی بعضی مواقع همراه با شکم درد و هضم ناقض غذا مواج میشم لطفا راهنمای کنید ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین از داروهایی مثل لوپرامید برای درمان اسهال کمک بگیرین.

      1. حسین خانی گفت:

        سلام دکتر من ۱۸ سالمه ۴روز پیش حالت تهوع دل پیچه شدید ضعف و بی‌حالی بی اشتهایی وسرگیجه وسوزش بین ناف و معده داشتم و اسهال بسیار شدید رفتم دکتر گفتن ویروس گوارشی هست دارو دادن اثر نکرد دارو هارو قطع کردم با دارو گیاهی درمان شد ولی اسهال من خوب نشده و بین ناف و معده یه درد و سوزش میگیره که باعث میشه حالم بد بشه و خیلی ببخشید اسهال من خیلی رقیق شده من چیکار کنم حالا با دارو میشه درمان کرد اگه میشه من بچه شیرخواره دارم یه دارویی بگین ضرر نداشته باشه واسش یا باید رفت پیش دکتر…. تشکر

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          اگه اسهالتون به این شکل هست که فقط آب دفع میکنین لازمه به مراکز بهداشت مراجعه کنین تا آزمایش مدفوع بدین که رایگان هم هست. برای کنترل اسهال از لوپرامید کمک بگیرین.

  8. Amirreza گفت:

    سلام خسته نباشین من دو ماه بیش دچار اختلالات گوارشی اعم از حالت تهوع و استفراغ ، اسهال ، مدفوع شل و مخاط دار ، افزایش باد معده و روده ، درد خفیف و کوتاه مدت در ناحیه شکم و معده ، سوزش سر دل و طمع تلاخ دهان و …. شدم الان حدودا دو هفتس که علائم خوب شدن بجز اسهال ، اسهال مزمن و بعضی وقتا هم خیلییی آبکی و بی رنگ ، مشکلم چی میتونه باشه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین از داروهایی مثل لوپرامید و دیفنوکسیلات استفاده کنین.

  9. بهزاد بلندرفتار گفت:

    با سلام بنده مرد و ۵۱ ساله مدت یک ساله که در صورت سرد برداشتن بدنم ( حتی شستن دست با آب سرد یا باد سرد به صورت خوردن در فصل گرما با کولر ماشین یا ماست و نوشیدنی سرد خوردن) سریعا دچار ورم کردن شکم میشم و اسهال و نفخ شدید می گیرم . یعنی در واقع همون کاری رو که کلیه ها موقع سرما انجام میدن و با تنگ شدن عروق آب بدن را از طریق ادرار دفع می کنند در من از طریق ادرار و مدفوع( حتی اگه یبوست داشته باشم اون لحظه ) انجام میشه و شکمم چنان برآمده میشه که کاملا مشهوده و اگه در روز ۱۰ بار هم سرد بردارم همین وضعیت ادامه ‍‍داره چندین بار به ‍پزشک مراجعه کرده و آزمایش دادم که آزمایشات همه سالم بوده الان به من میگن باید سی تی اسکن اندوسکوپی و کولونوسکوپی بشی . البته یکی به من گفته دچار سندرم روده تحریک پذیرهستی و درمان خاصی نداره و باید مدارا کنی . آیا سیتی و اندوسکوپی می تونه کمک کنه و آیا این بیماری من که نشانه هاش منحصر بفرده درمان خاصی داره ؟ باسپاس

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      لازمه که آزمایشات درخواستی انجام بشن تا علت علائم شما مشخص بشه.
      در مورد سندروم روده‌ی تحریک پذیر می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      سندروم روده‌ی تحریک پذیر

      1. محمد رستمی گفت:

        سلام من یک سال پیش خارش مقعد گرفتم بعد از چند وقت فهمیدم ک انگله. یه قرص که شامل ۲ تا دونه بود رو به فاصله یک هفته مصرف کردم حدود ۴ ۵ ماهی خبری از سوزش مقعد یا دیده شدن در مدفوع نبود ولی دوباره الان سوزش مقعد همراه مدفون خونی دارم نظر شما چیه دکتر

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          در مورد مدفو خونی می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
          مدفوع خونی

  10. محمدرضا خسرويان گفت:

    باسلام همسر م پنجاه ساله خان داریک ماه پیش به علت درد عمقی مفصل ران دوعدد شیاف دیکلو فناک استفاده کرد بعداز یک روز دچار اسهال ابکیب به تعداد چهار بار درروز بدونه دردشکم وعلاىم زورپیچ شد با استفاد از قرص سیپرو فلوکساسین دوهفته ودر اخرین دفع اسهالی حالت دفع موکوسی با رگه های خونی داشت وبعداز ان علاىم بهبود تسبی داشت ومجددا با خوردن یک لیوان اب هویج از چند روز قبل بعد از بیدار شدن از خواب احساس دفع سریع دارد دفع کاملا ابکی وشل می باشد رتا چهار بار درروز دیده می شود نه کاهش ورن داشته ونه دلدرد واضح ضمنا دراین مدت سبزیجات خام وفذای سرخ کردنی نخورده واز انتی اسید هم استفاده نمی کند

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      برای بهبود اسهال می‌تونین از داروهایی مثل لوپرامید استفاده کنین. مایعات زیاد مصرف کنین. در صورت عدم بهبودی به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

      1. حامد اصل گفت:

        سلام، بنده حدودا ۱۵۰ روزه که دچار اسهال شدم گاهی بهتر میشه و گاهی بدتر در کل اسهالن، سه بار به پزشک عمومی مراجعه کردم، دارو نوشتن ولی بیفایدس، خواستم‌بدونم دلیل این چی میتونه باشه؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          لازمه که برای این مشکلتون به متخصص گوارش مراجعه کنین:
          لیست متخصصین گوارش

        2. علی گفت:

          سلام منم دقیقا همین مشکل و دارم و نمیدونم باید چیکار کنم شما جواب گرفتید؟مشکلتون حل شد؟

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای درمان مشکلتون می تونین از متخصص داخلی کمک بگیرین:
          لیست متخصصین داخلی

      2. بابک گفت:

        سلام مادرم ۶۰ سالشه حدود یه ماهی هست که اسهال داره درروز یک بارحداقل همراه باد زیاد شکم درد داره دکتر عمومی هم بردم آزمایش خون ادرار ومدفوع هم گرفتن ولی خوب نمیشه نبات و..استفاده کرده ولی خوب نمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          نیازه ایشون رو متخصص گوارش ویزیت کنند و جهت ایشون کلونوسکوپی انجام بشه. در سنین بالا اسهال مداوم پیامد خوبی نداره و علامت جدی بیماری هست. مصرف مایعات بیشتر باشه که با دفع زیاد مایعات در اسهال دچار شوک نشوند.
          فوق تخصص گوارش