آمپول لانتوس چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آمپول قند خون

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آمپول لانتوس نوعی انسولین دست‌ساز پزشکی است که برای کنترل دیابت مصرف می‌شود. Lantus حاوی داروی انسولین گلارژین بوده و به عنوان یک انسولین با اثر طولانی مدت طبقه‌بندی می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

 آمپول لانتوس چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آمپول قند خون

آمپول لانتوس (LANTUS) نسخه‌ای از یک انسولین طولانی اثر ساخته دست بشر است که برای کنترل قند خون بالا در بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت استفاده می‌شود. قبل از شروع استفاده از لانتوس، پزشک خود را در مورد تمام شرایط پزشکی خود، از جمله مشکلات کبدی یا کلیوی قرار دهید.

معمولا در زمینه بیماری دیابت، متخصص غدد می‌تواند بهترین کمک را به شما برساند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، یا اگر در حال شیردهی هستید یا قصد شیردهی دارید هم به پزشک خود اطلاع دهید. می‌توانید برای دریافت نوبت حضوری به سایت دکترتو مراجعه کنید. اگر امکان مراجعه حضوری را ندارید، دکترتو امکان مشاوره آنلاین و مشاوره متنی با پزشک متخصص را هم برای شما فراهم کرده است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید که به بررسی بیشتر آمپول قند خون می‌پردازیم.

انسولین لانتوس چیست و چه کاربردی دارد؟

انسولین لانتوس به انگلیسی lantus solostar، همراه با برنامه رژیم غذایی مناسب و ورزش برای کنترل قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت و به عنوان یکی از بهترین نوع انسولین برای دیابت یا داروی ضد دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنترل قند خون بالا کمک می‌کند از آسیب‌های کلیوی، نابینایی، مشکلات عصبی، ازدست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری به عمل آید. همچنین کنترل مناسب دیابت ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته قلبی را کاهش دهد.

نام دیگر انسولین لانتوس و نام رایج دارو: انسولین گلارژین – Insulin Glargine

نحوه عملکرد لانتوس

انسولین گلارژین محصولی است که به انسولین انسانی شباهت دارد و جایگزین انسولینی می‌شود که بدن انسان به صورت طبیعی تولید می‌کند. اثر آن از انسولین معمولی بیشتر است و سطح پایین و ثابتی از انسولین را فراهم می‌کند. این دارو به قند خون (گلوکز) کمک می‌کند تا وارد سلول‌ها شود و بدن به عنوان منبع انرژی از آن استفاده کند. انسولین گلارژین ممکن است همراه با داروهای درمان سریع انسولین مصرف شود و یا به تنهایی و همراه با دیگر داروهای درمان بیماری قند خون مورد استفاده قرار بگیرد.

عکس انسولین لانتوس

برای درک بهتر تفاوت لانتوس و انسولین،‌ بهتر است بدانید که لانتوس نوعی هورمون (مانند انسولین) و ساخته دست بشر است. انسولین هورمونی است که با کاهش سطح گلوکز (قند) در خون کار می‌کند و در پانکراس تولید می‌گردد. در تصویر زیر، نمونه‌ای از آمئول لانتوس را مشاهده می‌کنید.

نحوه عملکرد آمپول لانتوس چیست؟
لانتوس نوعی هورمون (مانند انسولین) و ساخته دست بشر است.

نحوه مصرف و تزریق انسولین لانتوس چگونه است؟

برای مصرف صحیح داروی لانتوس لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید و از دستورات دکتر غدد پیروی کنید. از دستورالعمل‌های داخل بسته‌بندی این دارو برای استفاده، تزریق و نگهداری آن استفاده کنید. انسولین سرد را تزریق نکنید زیرا ممکن است دردناک باشد. بطری حاوی انسولین را می‌توانید در دمای خانه نگه‌داری کنید.

قبل از اندازه‌گیری و تزریق انسولین دست‌هایتان را بشویید. قبل از استفاده مایع انسولین را برای مشاهده وجود ذرات، تغییر غلظت و یا تکه‌ها سفید بررسی کنید. در صورت وجود هر کدام دارو را تزریق نکنید و آن را دور بریزید. این دارو باید صاف و بدون رنگ باشد. برای جلوگیری از آسیب رساندن به انسولین مایع ظرف محتوی آن را تکان ندهید.

قبل از هر بار تزریق از تمیزی و خشک بودن محل تزریق اطمینان حاصل کنید. این دارو را می‌توانید زیر پوست شکم، قسمت بالای بازو و در ران روزی یک بار یا به مقدار تجویز پزشک برای درمان مشکلات زنان دیابتی و کاهش نشانه های قند بالا در مردان تزریق نمایید. پس از تزریق محل تزریق را ماساژ ندهید و در عضله یا رگ دارو را تزریق نکنید. محل تزریق را هر روز عوض کنید و تا ۲ هفته در آن محل تزریق نکنید تا از مشکلات پوستی جلوگیری شود.

نمی‌دونی چطور آمپول لانتوس رو تزریق کنی؟

همین الان مشاوره بگیر!

علائم اوردوز لانتوس

اگر با مصرف داروی لانتوس دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. نشانه‌های اوردوز شامل نشانه‌های قند خون پایین مانند تعرق، لرزش، از دست دادن هوشیاری و تپش قلب سریع می‌شود.

توصیه می‌شود در برنامه آموزش دیابت شرکت کنید و در مورد مدیریت دیابت با داروها، رژیم غذایی، ورزش و آزمایش‌های رایج دیابت آموزش ببینید. در مورد علائم قند پایین اطلاعات کسب کنید و نحوه درمان قند خون پایین را یاد بگیرید.

به صورت منظم قند خون را بررسی کنید و نتایج آن را با پزشک در میان بگذارید. همچنین آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش عملکرد کلیه، عملکرد کبد، هموگلوبین A1C، شمارش سلول‌های خون و قند خون قبل از شروع به مصرف و در زمان مصرف لانتوس به صورت دوره‌ای برای بررسی پیشرفت و عوارض جانبی دارو باید انجام شود.

پیروی کامل از برنامه درمان دیابت و تزریق انسولین در درمان شما اهمیت زیادی دارد. لذا در صورت فراموش کردن تزریق دوز مصرفی انسولین از پزشک خود سوال بپرسید.

بهترین زمان تزریق انسولین لانتوس کی است؟

آمئول کاهنده قند خون لانتوس را می‌توان در هر زمانی از روز استفاده کرد. زمانی از روز را انتخاب کنید که راحت‌تر باشد و بتوانید هرروز در همان زمان آمپول را تزریق کنید.

هر واحد انسولین لانتوس چقدر قند را پایین میاورد؟

از نظر تئوری، برای کاهش ۴۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر قند خون به ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر قند، حداقل به ۱۰ واحد انسولین نیاز دارید (هر واحد ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر). با این حال، بسته به وزن شما و سایر عوامل، تقریبا همیشه دوز بالاتر انسولین مورد نیاز است.

بهترین زمان تزریق انسولین لانتوس کی است؟
آمئول کاهنده قند خون لانتوس را می‌توان در هر زمانی از روز استفاده کرد. زمانی از روز را انتخاب کنید که راحت‌تر باشد و بتوانید هرروز در همان زمان آمپول را تزریق کنید.

موارد مصرف آمپول لانتوس چیست؟

این دارو را با دیگر داروهای انسولین یا درمان دیابت ترکیب نکنید، همچنین از یک سرنگ برای استفاده داروها استفاده نکنید. همچنین برند و نوع انسولین مورد استفاده خود را بدون مشورت با پزشک و نحوه مصرف آن عوض نکنید. قند خون خود را همواره و طبق برنامه بررسی کنید و نتایج را به اطلاع پزشک برسانید. استفاده از دوز مناسب انسولین در روند بیماری بسیار مهم است.

اگر از سرنگ برای تزریق دارو استفاده می‌کنید، سرنگ و سوزن را دوباره استفاده نکنید. اگر از قلم یا دستگاه تزریق انسولین استفاده می‌کنید سوزن آن را هر بار تعویض کنید و حتی در صورت تعویض سوزن دستگاه تزریق و قلم انسولین خود را به اشتراک نگذارید زیرا ممکن است دچار عفونت‌های خطرناکی بشوید.

برای شرایط نگهداری انسولین لانتوس، آن را در دمای یخچال (۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد) نگه‌داری کنید و از یخ زدن دارو جلوگیری کنید و از مصرف انسولینی که یخ زده خودداری کنید. اگر از سرنگ استفاده می‌کنید، سرنگ را در یخچال یا دمای اتاق کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد و به دور از نور مستقیم آفتاب نگه‌داری کنید.

دارو را برای حفاظت از نور خورشید در جعبه نگهداری کنید. قلم انسولین مورد استفاده خود را دوباره در یخچال نگذارید. تمامی داروها را پس از ۲۸ روز دور بریزید حتی اگر انسولین شما به اتمام نرسیده بود. همچنین تجهیزات و وسایل جانبی تزریق انسولین را پس از اتمام تاریخ مصرف آن دور بریزید. این دارو را در حمام نگهداری نفرمایید و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

دوز مصرفی انسولین لانتوس سولوستار

دوره درمان و دوز مصرفی به وضعیت بیماری و پاسخ‌دهی بدن شما به درمان بستگی دارد. هر دوز مصرفی را به دقت اندازه‌گیری کنید و دقیقاً به اندازه میزان تجویزی توسط پزشک را مصرف کنید. کوچکترین تغییر در میزان انسولین مصرفی ممکن است تاثیر زیادی بر قند خون شما بگذارد. اگر از دستگاه‌های تزریق انسولین با صفحه دیجیتالی استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که دوز مصرفی را درست وارد کنید و صفحه نمایش در حالت صحیحی باشد. در زمینه استفاده از دستگاه‌های تزریق از دکتر داروخانه راهنمایی بخواهید.

برای بهره بردن از حداکثر تاثیر این دارو آن را به صورت منظم و طبق تجویز پزشک مصرف نمایید. شما می‌توانید انسولین گلارژین در هر ساعت از روز (قبل از صبحانه تا قبل از خواب) مصرف نمایید و دارو را هر روز در همان ساعت تزریق کنید. با دقت از دستور‌العمل‌ها و برنامه‌های درمان با انسولین، برنامه‌های غذایی و ورزشی که پزشک تهیه کرده پیروی کنید.

در دوران بارداری هستی و قند خونت بالاست؟ برای کنترل دیابت از دکتر مشورت بگیر!

عوارض جانبی آمپول انسولین لانتوس چیست؟

در صورتی که پزشک داروی لانتوس را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لانتوس را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند.

  • موقع تزریق لانتوس ممکن است عوارضی مانند درد متوسط، قرمزی و التهاب به وجود بیاید. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.
  • در صورت مشاهده عوارض جانبی خطرناکی مانند نشانه‌های کمبود سطح پتاسیم خون (گرفتگی ماهیچه‌ها، ضعف و تپش قلب نامنظم) سریعا با پزشک تماس بگیرید.
  • علائم قند خون بالا (هایپرگلیسمی) شامل تشنگی، افزایش حجم ادرار، سرگیجه، سوزش، تنفس سریع و بوی میوه‌ای دهان است. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است پزشکتان دوز مصرف این دارو را افزایش دهد.
  • واکنش آلرژیک جدی و افت قند خون و کما در مورد داروی لانتوس نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید.

برای اطلاع کامل از عوارض دارویی بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

افت قند خون (هیپوگلیسمی)

این دارو ممکن است باعث قند خون پایین (هیپوگلیسمی) شود. قند خون پایین ممکن است در اثر عدم دریافت کالری کافی از غذا یا ورزش سنگین رخ بدهد. نشانه‌های قند خون پایین شامل تعرق، لرزش، تپش قلب بالا، ضعف، تاری دید، سرگیجه، سوزش دست و پا می‌شود. توصیه می‌شود همواره با خود قرص‌ها یا ژل گلوکز برای درمان قند خون پایین به همراه داشته باشید.

اگر به هیچ منبع مطمئن گلوکزی دسترسی ندارید، با مصرف منابع قندی مانند قرص‌های قند، عسل، آبنبات و یا نوشیدن آب میوه و نوشابه غیر رژیمی می‌توانید قند خون خود را بالا بیاورید. اگر مقدار زیادی الکل مصرف کنید ممکن است دچار قند خون پایین شوید.

همچنین ورزش سنگین یا مصرف غذاهایی با کالری کم نیز ممکن است باعث قند خون پایین شوند. برای جلوگیری از قند خون پایین سر ساعت مقرر وعده‌های غذایی میل کنید و هیچ وعده‌ای را فراموش نکنید. برای راهکار جایگزین نخوردن وعده غذایی با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

متن انگلیسی: «Adverse reactions associated with insulin glargine (the active ingredient contained in Lantus) include hypoglycemia, allergic reactions, injection site reactions, lipodystrophy, pruritus, rash, edema, and weight gain.»
ترجمه فارسی: «عوارض جانبی مرتبط با انسولین گلارژین (ماده فعال موجود در لانتوس) شامل هیپوگلیسمی، واکنش‌های آلرژیک در محل تزریق، لیپودیستروفی، خارش، بثورات پوستی، ادم و افزایش وزن است.»

به نقل از سایت medicalnewstoday

علت خون آمدن محل تزریق انسولین چیست؟

برخی از قسمت‌های بدن مویرگ‌های بیشتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارند. اگر کمی خونریزی مشاهده کردید، نشان‌دهنده این است که یک یا دو مویرگ پاره شده و رگ‌های اصلی آسیب ندیدند. جهت اطلاع، محل درست تزریق لانتوس در بازو به فاصله ۴ انگشت پایین‌تر از کتف و یا ۴ انگشت پایین‌تر از آرنج است.

علت خون آمدن محل تزریق انسولین چیست؟
اگر کمی خونریزی مشاهده کردید، نشان‌دهنده این است که یک یا دو مویرگ پاره شده و رگ‌های اصلی آسیب ندیدند.

موارد احتیاط و منع مصرف لانتوس چه هستند؟

اگر به داروی انسولین گلارژین حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید. داروی لانتوس ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. همچنین اگر دچار قند خون پایین (هیپوگلیسمی) هستید از این دارو استفاده نکنید. سایر موارد عبارت‌اند از:

  • قبل از استفاده از داروی لانتوس سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید
  • ممکن است حین مصرف این دارو دچار تاری دید، سرگیجه و خواب‌آلودگی ناشی از قند خون پایین یا بالا شوید
  • از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید
  • هنگام مصرف لانتوس از خوردن الکل پرهیز کنید زیرا خطر قند خون پایین را افزایش می‌دهد
  • مشکلات بدنی (مانند تب، عفونت، آسیب‌دیدگی و جراحی) باعث می‌شود کنترل قند خون دشوارتر شود. در صورت بروز این عوارض با پزشک خود مشورت کنید
  • قبل و بعد از ورزش کردن قند خون خود را بررسی کنید زیرا ممکن است قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی نیاز به خوردن میان‌وعده داشته باشید
  • اگر به مکان‌هایی با منطقه زمانی متفاوتی مسافرت می‌کنید در مورد نحوه تنظیم مصرف انسولین با زمان محلی با پزشک مشورت نمایید و انسولین اضافی به همراه خود داشته باشید
  • سالمندان و کودکان ممکن است در مقابل عوارض جانبی مانند قند خون پایین حساسیت بیشتر از خود نشان دهند
  • اگر هنگام مصرف این دارو باردار شدید با پزشک تماس بگیرید. بارداری ممکن است باعث بدتر شدن شرایط دیابت شود
  • این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال پیدا می‌کند اما تاثیری بر پرستاری از نوزاد ندارد. قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک در این زمینه مشورت کنید. ممکن است پزشک تشخیص دهید انسولین شما در زمان شیردهی عوض شود.

تداخلات دارویی آمپول لانتوس با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لانتوس را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لانتوس نفرمایید:

  • قطره‌های چشمی درمان آب سیاه مانند تیمولول
  • داروهای ضد روان پریشی (مانند آریپیپرازول، کاریپرازین، کلرپرومازین، کلوزاپین، هالوپریدول، الانزاپین، کوتیاپین، ریسپریدون)
  • استروئیدهای آنابولیک (به عنوان مثال، تستوسترون)
  • بتا بلوکرها (مانند آتنولول، متوپرولول، پیندولول، پروپرانولول، سوتالول)

بسیاری از داروها بر روی قند خون تاثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند کنترل کردن آن سخت‌تر شود. قبل از شروع یا قطع مصرف دارو و همچنین تغییر دارو با پزشک خود در مورد تاثیرات داروهای جدید بر روی قند خون مشورت کنید. قند خون خود را به صورت منظم طبق دستور پزشک بررسی کنید و نتایج آن را در اختیار پزشک بگذارید.

اگر نشانه‌های قند خون بالا یا پایین که در بخش عوارض جانبی آمده است را مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید زیرا ممکن است تغییراتی در داروهای درمان دیابت، برنامه ورزشی و رژیم غذایی شما لازم باشد.

تداخلات دارویی آمپول لانتوس با داروهای دیگر چیست؟
قند خون خود را به صورت منظم طبق دستور پزشک بررسی کنید و نتایج آن را در اختیار پزشک بگذارید.

اطلاعات دارویی آمپول لانتوس

قبل از شروع استفاده از این دارو و هر بار که دوباره دارو مصرف می‌کنید، بروشور اطلاعات دارو و دستورالعمل‌های مصرف را در صورت موجود بودن از داروساز خود بخواهید. تمام دستورالعمل‌های بسته آمپول قند خون را برای استفاده مناسب یا شیوه صحیح نگهداری انسولین مورد استفاده خود دنبال کنید. در صورت نیاز می‌توانید روش تزریق صحیح آمپول لانتوس را از داروخانه یا پزشک خود بپرسید. سایر مشخصات دارویی را در جدول زیر برای شما قرار دادیم:

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص لانتوسگرفتگی ماهیچه‌هاداروهای ضد روان پریشی
آمپول انسولین گلارژینتپش قلبپروپرانولول
سردرد و سرگیجهتستوسترون
تاری دیدتیمولول
مشخصات دارویی آمپول لانتوس چیست؟

قیمت آمپول انسولین لانتوس چقدر است؟

قیمت قلم انسولین لانتوس ایرانی، هر عدد ۱۴۸ هزار تومان است. ممکن است در خرید آمپول لانتوس فرانسوی یا سایر برندهای خارجی تفاوت قیمت احساس کنید. حتما دقت داشته باشید که از داروخانه معتبر تهیه کنید.

انسولین لانتوس ساخت کدام کشور است؟

یکی از کشورهایی که در دوز بالا آمپول قندخون گلارژین را تولید می‌کند چین است. این دارو برای مصرف در بزرگسالان دیابتی نوع ۲ و نوع ۱ تایید شده است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

انسولین گلارژین که در میان سایرین با نام تجاری Lantus آمپول لانتوس هم فروخته می‌شود، شکل اصلاح شده طولانی اثر انسولین پزشکی است که در مدیریت دیابت نوع ۱ و ۲ کمک زیادی می‌کند. این دارو در قالب آمپول و درست زیر پوست تزریق می‌شود و اثرات آن معمولا یک ساعت پس از استفاده شروع می‌شوند.

اگر این دارو را تهیه کردید اما از نحوه تزریق آن مطمئن نیستید، بهتر است حتما با دکتر داروساز یا در شرایطی از دکتر متخصص غدد و دکتر فوق تخصص داخلی مشورت بگیرید. برای راحتی بیشتر شما در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد و مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی نیز برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این دارو نوعی انسولین دست‌ساز پزشکی است که برای کنترل دیابت مصرف می‌شود.

آمپول Lantus با Semglee قابل تعویض است. مطالعات نشان داده‌اند که می‌توانید بدون مشکل این دو دارو را تعویض‌کرده یا به جای هم مصرف کنید.

هر زمان از روز که برای خودتان راحت‌تر است را انتخاب کنید و هرروز در همان زمان تزریق آمپول را انجام دهید.

Lantus حاوی داروی انسولین گلارژین است که به عنوان یک انسولین طولانی اثر طبقه‌بندی می‌شود.

بازالین و لانتوس هر دو حاوی انسولین گلارژین هستند، اثربخشی مشابهی دارند و به روشی مشابه مصرف می‌شوند. اما در داروخانه قابل تعویض نیستند. برای جابجایی باید نسخه جدیدی دریافت کنید.

هر دو از انسولین‌های با اثر طولانی مدت همراه با گلارژین هستند، اما Toujeo غلیظ‌تر (حاوی ۳۰۰ واحد گلارژین در هر میلی‌لیتر) از لانتوس با ۱۰۰ واحد گلارژین در هر میلی‌لیتر است.

اگر انسولین را در یک ورید یا شریان بزرگ تزریق کنید، اثر انسولین به جای چند ساعت، فقط چند دقیقه باقی می‌ماند.

بیشترین تفاوت در اندازه سوزن تزریقی (قلم انسولین است).

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آمپول لانتوس

  1. جعفر گفت:

    با سلام دخترم ۶ سالشه انسولین میزنیم …امکانش هست بعدن خوب بشه کلن ..میگن بچه ها به سن ۱۰ به بالا خوب میشن …

  2. ناشناس گفت:

    میخام چاق شوم انسولین هم استفاده می کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      برای افزایش وزن و چاقی بهتره با متخصص تغذیه مشورت کنید مصرف خودسرانه دارو مضرات زیادی دارد. انسولین بر روی پانکراس و کلیه شما تاثیرگذار است.

      1. کیوان گفت:

        دکتر این بنده خدا میگه انسولین مصرف میکنه و میخواد چاق بشه! نه اینکه بخاطر چاقی انسولین مصرف میکنه