دلایل چشم درد چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چشم درد یکی از عارضه‌های دردناک است که ممکن است به دلیل عمل جراحی، مطالعه و کار طولانی مدت با سیستم کامپیوتری یا حتی کارهای سنگینی مانند جوشکاری رخ دهد. اقدام به درمان در سریع‌ترین زمان می‌تواند از عوارض جانبی آن مانند خونریزی چشمی جلوگیری کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل چشم درد چیست و چگونه درمان می شود؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

چشم درد (به انگلیسی eye pain) یکی از مشکلات شایعی است که احتمالا در طول زندگی خود بارها آن را تجربه کرده‌اید. در بیشتر مواقع این عارضه نشانه بیماری جدی نبوده و بدون دارو یا با داروهای بدون نسخه درمان می‌شود. اما گاهی هم می‌تواند علامت یک بیماری جدی باشد. اگر دچار این مشکل هستید، در این مطلب از دکترتو همراه ما باشید تا به شما توضیح دهیم که علل اصلی چشم درد چیست؟ چگونه می‌توان با روش‌های خانگی آن را درمان کرد؟ چه داروهایی برای این عارضه مناسب هستند؟ و چه زمانی درد چشم ممکن است خطرناک باشد؟

چشم درد چگونه رخ می دهد؟

تقریبا همه افراد در برخی موارد دچار چشم درد شده‌اند. گاهی اوقات خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما می‌تواند نشانه مشکلی جدی باشد. چشم‌پزشک می‌تواند مشکل چشم شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را پیدا کند.

کدامیک از قسمت های چشم ممکن است صدمه ببیند؟

گاهی اوقات ناراحتی یا درد ناشی از مشکلی در چشم یا قسمت‌های اطراف آن است، از قبیل:

  • قرنیه: لایه نازک و شفاف در بخش جلویی چشم که باعث متمرکز کردن نور می‌شود.
  • صلبیه: لایه محکم و سفید رنگ چشم که در داخلی‌ترین ساختار آن قرار دارد و سفیدی چشم را ایجاد می‌کند.
  • ملتحمه: غشاء ظریف و شفاف که سطح داخلی پلک‌ها و کره چشم را می‌پوشاند.
  • عنبیه: قسمت رنگی چشم که مردمک در وسط آن قرار دارد.
  • حدقه چشم: حفره استخوانی (کاسه ی چشم) در جمجمه که چشم و عضلاتش در آن قرار دارند.
  • عضلات خارجی چشم: وظیفه چرخاندن چشم را بر عهده دارند.
  • اعصاب: اطلاعات بصری را از چشم به مغز منتقل می‌کنند.
  • پلک‌ها: پوشش بیرونی چشم که نقش محافظت و حفظ رطوبت چشم را بر عهده دارد.

چشم درد چه زمانی خطرناک است؟

اگر علاوه‌بر ناراحتی چشم، در بینایی شما مشکلی ایجاد شده‌است، باید به‌طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید. همچنین برخی دیگر از علائم می‌توانند نشانه مشکلی جدی در چشم‌ها باشند. اگر دچار یکی از موارد زیر شدید، برای کاهش احتمال خطر به چشم پزشک مراجعه‌کنید.
۱. درد شدید چشم
۲. ناراحتی ناشی از ضربه، قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی یا نور
۳. درد شکم یا استفراغ همراه با این عارضه
۴. ناراحتی شدیدی که لمس چشم را غیرممکن می‌کند
۵. تغییرات ناگهانی و چشمگیر در بینایی

انواع چشم درد چیست؟

ناراحتی چشم می‌تواند در قسمت‌های مختلف آن ایجاد شود. بر اساس محل درد، این عارضه به دودسته تقسیم می‌شود:

  • چشم درد سطح چشم: ناراحتی که در سطح چشم ایجاد می‌شود، مانند حس خارش یا سوزش است. معمولا علت ایجاد این نوع درد، تحریک به‌وسیله جسم خارجی، عفونت یا ضربه است. درمان درد سطحی راحت‌تر بوده و در بیشتر مواقع با قطره یا استراحت برطرف می‌شود.
  • چشم درد پشت چشم: ناراحتی که در عمق چشم ایجاد می‌شود، احساس درد، ضربه‌زدن یا ناراحتی ضربان‌دار ایجاد می‌کند. این نوع درد معمولا نیاز به درمان‌های جدی‌تری دارد.

علائم چشم درد چیست؟

چشم درد می‌تواند خودبه‌خودی و یا با علائم دیگر اتفاق بیفتد، مانند:

سایر علائمی که با چشم درد همراه است نشان‌دهنده علت ایجاد درد است. چشم درد می‌تواند در قسمت‌های مختلف چشم ایجاد شود و با علائم دیگر و درد در قسمت‌های مختلف سر همراه باشد که در تشخیص علت درد به پزشک کمک می‌کند.

اگر دچار چشم درد هستید و می‌خواهید به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علائم چشم درد چیست؟
اینفوگرفی علائم افزایش فشار چشم

شایع ترین علل چشم درد چیست؟

بیماری‌ها و مشکلات مختلفی ممکن است باعث سردرد شوند. در ادامه شایع ترین بیماری های چشمی را آورده‌ایم:

  • عفونت قرنیه یا کراتیت: عوامل باکتریایی یا ویروسی باعث التهاب و عفونت می‌شوند. اگر از لنزهای چشمی آلوده استفاده کنید، احتمال ابتلا به این عفونت بیشتر است.
  • التهاب عنبیه یا یووئیت: التهاب درونی چشم ناشی از تروما یا آسیب، عفونت‌ها یا اختلالات سیستم ایمنی است. علائم آن شامل درد، قرمزی چشم و گاهی اوقات کاهش بینایی و علائم آب مروارید است.
  • التهاب عصب چشم: التهاب عصبی که از پشت چشم به مغز منتقل می‌شود. اغلب مولتیپل اسکلروزیس (MS) و سایر شرایط یا عفونت‌ها سبب ایجاد آن می‌شوند. علائم آن شامل از دست دادن بینایی و گاهی اوقات احساس ناراحتی شدید در زمان نگاه کردن از یک سمت به سمت مخالف است.
  • مشکلات ناشی از لنزهای چشمی
  • گلوکوم یا آب‌سیاه: علائم گلوکوم چیست؟ سردرد شدید، چشم درد شدید و تاری دید ناگهانی از علائم آن هستند.
  • آلرژی
  • انسداد مجاری اشکی
  • سینوزیت: عفونت در یکی از سینوس‌ها، موجب ایجاد فشار در پشت چشم و درنتیجه باعث درد در یک یا هر دو طرف چشم می‌شود.
  • سردرد خوشه‌ای
  • چشم از حدقه بیرون زده
  • جسم خارجی: ورود هر نوع جسم خارجی مثل یک ذره خاک می‌تواند باعث تحریک چشم شود. سعی کنید آن را با قطره اشک مصنوعی یا آب شستشو دهید. اگر نتوانید جسم خارجی را خارج کنید، احتمالا باعث خراشیدگی چشم شما می‌شود.
  • هرگونه آسیب مانند سوختگی یا تروما

نمیدونی چرا مدام چشمات درد میگیره؟

همین حالا با متخصص چشم مشورت کن.

علت چشم درد در نوزادان چیست؟

در نوزادان و کودکان خردسال یکی از علل اصلی ایجاد این عارضه، عفونت چشم است. عفونت باعث قرمزی چشم شده و پلک‌ها پف می‌کنند. اگر ترشحات زردرنگی از چشم نوزاد خارج می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا هنگام سرماخوردگی یا سایر بیماری‌های ویروسی، ویروس باعث عفونت چشم‌ها می‌شود.

  • بلفاریت: التهاب یا عفونت پلک که معمولا دردناک نیست.
  • التهاب ملتحمه (چشم صورتی) : می‌تواند ناشی از آلرژی یا عفونت (ویروسی یا باکتریایی) باشد. متورم شدن عروق خونی در التهاب ملتحمه سبب قرمز دیده شدن سفیدی چشم می‌شود. این التهاب باعث خارش چشم شده و معمولا دردناک نیست.
  • التهاب ملتحمه (چشم صورتی) : می‌تواند ناشی از آلرژی یا عفونت (ویروسی یا باکتریایی) باشد. متورم شدن عروق خونی در التهاب ملتحمه سبب قرمز دیده شدن سفیدی چشم می‌شود. این التهاب باعث خارش چشم شده و معمولا دردناک نیست.

متن انگلیسی: «Your children’s vision plays an important role in their growth. For this reason, whenever your kids’ eyes hurt, it is necessary to know and treat the underlying cause as early as possible»
ترجمه فارسی: «بینایی فرزندان شما نقش مهمی در رشد و تکامل آنها دارد. به همین دلیل، هر زمان که چشم کودک شما درد می‌کند، لازم است هر چه زودتر علت اصلی آن را بشناسید و درمان کنید.»

به نقل از سایت eonvisioncare

علت چشم درد در کودکان چیست؟

کودکان و حتی نوزادان هم ممکن است دچار چشم‌درد شوند که شایع‌ترین علت آن ورود جسم خارجی گردوخاک یا حساسیت و عفونت چشم است. گاهی ممکن است جسم خارجی مانند گردوغبار باعث ناراحتی شود. گاهی هم جسم از چشم خارج می‌شود اما آسیب ناشی از آن باقی‌ می‌ماند. از علل دیگر آن می‌توان به حساسیت شدید، عفونت یا التهاب چشم اشاره کرد.

  • خشکی چشم
  • گل‌مژه: یک برجستگی دردناک در لبه پلک است. زمانی که یک غده چربی، مژه یا فولیکول مو عفونی یا ملتهب شود، رخ می‌دهد. ایجاد عفونت در فولیکول‌های مژه یا غدد چربی روی پلک باعث گل مژه می‌شوند. این نوع عفونت تورم و التهاب ایجاد کرده و باعث درد می‌شود. معمولا درد هنگام پلک‌زدن افزایش پیدا می‌کند. برای درمان گل مژه چه باید کرد؟ می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید یا چشم خود را شستشو دهید. بهترین کار مراجعه به پزشک است.
  • اکتروپیون: به خارج برگشتن پلک‌ها که باعث نمایان‌شدن ملتحمه می‌شود.
  • آنتروپیون: برگشتگی لبه پلک به داخل

علت چشم درد در کودک ۳ ساله چیست؟

در کودکان حدود ۳ سال که بیشتر وقت آن‌ها به بازی می‌گذرد، امکان ناراحتی چشم به دلیل وارد شدن گردوخاک، حشره یا دود در فضای باز وجود دارد. چشم به‌طور مرتب اشک تولید کرده تا جسم خارجی را از چشم خارج کند. اما ممکن است بااین‌وجود جسم خارج نشده و باعث درد شود. گاهی هم در اثر ضربه یا زمین خوردن ممکن است چشم یا اطراف آن کبود شود. در این شرایط درد کاملا طبیعی است

علت درد پشت سر و چشم چیست؟

نوعی از سردرد به نام سردرد تنشی باعث درد خفیف، متوسط یا شدید در پشت چشم، سروگردن می‌شود. افرادی که دچار این مشکل هستند، معمولا یک یا دو بار در ماه آن را تجربه می‌کنند. برخی مواد غذایی، انجام فعالیت‌های خاص یا عوامل استرس‌زا می‌توانند باعث ایجاد درد شوند. موارد دیگری مانند خشکی چشم، خستگی چشم، مصرف الکل و سیگار، آنفولانزا، عفونت سینوسی، کافئین، استرس و کاهش مصرف آب می‌توانند چنین عوارضی داشته باشند.

علت درد ناگهانی و شدید چشم چیست؟

درد ناگهانی و شدید می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. ممکن است درد مربوط به سطح چشم باید یا در عمق چشم احساس شود. یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین دلایل ایجاد درد ناگهانی آب سیاه است. این بیماری فشار ناگهانی به چشم وارد کرده و در چند ساعت به عصب چشم آسیب می‌زند. بیماری دیگری که باید به آن توجه داشت و برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کرد، بیماری گلوکوم است.
سوزش چشم نشانه چیست؟ سوزش چشم نیز از علائم ناگهانی درد در چشم است. موارد دیگری مانند نوریت اپتیک یا التهاب عصب بینایی، سندروم تولوسا هانت، خستگی چشم پس از چند ساعت مطالعه یا فعالیت با چشمان دارای عیوب انکساری بدون عینک باعث درد ناگهانی می‌شوند.

علت درد ناگهانی و شدید چشم چیست؟
سوزش چشم نیز از علائم ناگهانی درد در چشم است.

چشم درد نشانه تومور مغزی است؟

در برخی موارد این عارضه می‌تواند نشانه تومور مغزی باشد. البته تومور در مراحل اولیه نشانه‌ای نداشته و دردی ایجاد نمی‌کند. اما گاهی ممکن است به علت فشار جمجمه و فشار به چشم و عصب بینایی باعث ایجاد درد شود.

۱۰ دلیل مهم درد چشم

در جدول زیر، به بررسی ۱۰ مورد از مهم‌ترین دلایل درد چشم در سنین مختلف پرداختیم.

انواع درد چشمعلائم و دلایل ایجاد آن‌ها
چشم درد تنشی و عصبی  زمانی که به‌شدت استرس و اضطراب داریم، سطوح بالای آدرنالین در بدن می‌تواند باعث فشار روی چشم‌ها و درنتیجه تاری دید شود. افراد مبتلا به اضطراب طولانی‌مدت در طول روز به‌طور منظم از فشار چشم رنج می‌برند. اضطراب باعث می‌شود بدن نسبت به هر حرکت جزئی حساسیت زیادی پیدا کند و فرد به چشم‌درد تنشی و عصبی دچار شود.
درد چشم در پریودی  هورمون‌ها کارگردان اصلی دنیای پریود هستند! تغییرات هورمونی می‌تواند علت اصلی تحریک چشم باشد و باعث خشکی یا قرمزی چشم شود.
چشم درد همراه با حالت تهوع  گلوکوم چشم بیماری افزایش فشار چشم است که باعث درد در چشم، سردرد، حالت تهوع و از دست دادن بینایی می‌شود. سایر شرایطی که منجر به حالت تهوع و استفراغ می‌شوند عبارت‌اند از میگرن، عفونت سینوسی، التهاب عنبیه، یا عفونت در اطراف عصب بینایی.
چشم درد و حاملگی  تغییرات هورمونی می‌تواند باعث خشکی، خارش و سوزش چشم در دوران بارداری شود. درد چشم در دوران بارداری نیز غیرمعمول نیست. گاهی اوقات ممکن است حتی تاری دید را تجربه کنید.
درد چشم هنگام حرکت دادن سر  وقتی حرکت چشمان شما درد می‌کند، به‌احتمال‌زیاد فشار چشم دلیل اصلی آن است. در این زمان حرکت دادن سر شما باعث بیشتر شدن درد چشم خواهد شد.
چشم درد هنگام مطالعه  استفاده طولانی‌مدت از ماهیچه‌هایی که چشمان شما را به حرکت وادار می‌کنند و میزان ورود نور را کنترل می‌کنند (به‌خصوص در زمان مطالعه طولانی‌مدت) باعث خستگی و احساس درد در چشم می‌شود.
چشم درد بعد از جوشکاریاین مورد می‌تواند در ارتباط با انواع اشعه ماوراءبنفش رخ دهد، اما در میان جوشکاران رایج‌تر است (که گاهی اوقات به آن «فلاش جوشکار» یا«چشم قوسی» می‌گویند).
درد چشم بعد از عمل لیزیکدرد شدید پس از عمل لیزیک بسیار نادر است و به‌طورکلی نباید انتظار داشت. بااین‌حال، کمی ناراحتی و درد جزئی قابل انتظار است. این ناراحتی می‌تواند به شکل خارش یا حتی سوزش باشد. معمولاً بیماران احساسی شبیه به وجود یک جسم خارجی در چشم دارند.
چشم درد بعد از گریه   گریه ممکن است منجر به تحریک موقت چشم شود و علائم آن می‌تواند شامل احساس سوزش، قرمزی و خشکی چشم باشد.
درد چشم بعد از بی خوابی  کمبود خواب یکی از دلایل اصلی درد چشم است زیرا اشک کافی برای پوشش چشمان شما تولید نمی‌شود و حتی ممکن است تاری دید را تجربه کنید.
نشانه‌های مهم درد چشم

علت درد چشم در قسمت‌های مختلف چشم و سر چیست؟

درد چشم می‌تواند ناگهانی ایجاد شود یا فقط در یک چشم باشد. همچنین این درد ممکن است در پشت چشم ایجاد شود یا همراه با درد در قسمت‌های مختلف سر باشد. در این بخش علت هر یک از این دردها را به صورت جداگانه بررسی کرده‌ایم. اگر شما هر یک از این دردها را دارید و نمی‌دانید علت احتمالی آن چیست، این بخش از مطلب را از دست ندهید.

علت درد یک چشم چیست؟

گاهی ممکن است علت ایجاد درد، ورود یک جسم خارجی باشد. اگر پس از انجام فعالیتی خاص که منجر به آسیب چشم می‌شود، این عارضه ایجاد شد، علت احتمالا همین موضوع است.

علت درد حدقه چشم چیست؟

درد حدقه چشم، دردی عمقی است که احساسی مانند ضربه‌زدن یا درد شدید ایجاد می‌کند. درد در ناحیه حدقه معمولا نشانه آسیب به عصب بینایی یا فشار به چشم است. بیماری‌هایی مانند عفونت، سایش قرنیه یا ورم ملتحمه در حدقه دردی ایجاد نمی‌کنند. معمولا این نوع درد نشانه مشکل جدی‌تری بوده و نیاز به انجام روش‌های تشخیصی است.

علت درد پیشانی و پشت چشم چیست؟

معمولا زمانی که ناراحتی در چشم‌ها به پیشانی سرایت می‌کند، علت آن سینوزیت است. وقتی سینوس‌ها دچار عفونت می‌شوند، فشاری در پشت چشم ایجاد شده و باعث ناراحتی در یک چشم یا هر دو چشم می‌شود. این درد در قسمت‌های دیگر صورت از جمله پیشانی نیز احساس می‌شود.

علت درد یک طرف سر و چشم چیست؟

معمولا علت این عارضه سردردهای خوشه‌ای است. این نوع سردردها شدید و دردناک بوده و به‌صورت خوشه‌ای ایجاد می‌شوند. درد آن معمولا در یک طرف سر و پشت چشم بوده و باعث افتادگی و تورم پلک می‌شود.

چشم‌درد ممکن است در قسمت‌های مختلف چشم ایجاد شود که هر یک ممکن است دلیل مختلفی داشته باشد.

چشم درد نشانه چه بیماری‌هایی است؟

بیماری‌های مختلفی می‌توانند باعث بروز این عارضه شوند. برخی از بیماری های شایع چشم مربوط به سطح چشم بوده و با روش‌های ساده درمان می‌شوند. از جمله می‌توان به محرک خارجی، سایش قرنیه، عفونت و خشکی چشم اشاره کرد. برخی از علل ایجاد درد نیز مربوط به بخش‌های عمیق‌تر بوده و نیاز به مراجعه به پزشک دارند.

چشم درد نشانه خستگی چشم است؟

زمانی که برای مدت طولانی به صفحه‌نمایش خیره می‌شوید یا ساعات طولانی را به مطالعه می‌پردازید، احتمال دارد خستگی چشم باعث ناراحتی شما شود و می‌تواند از عوارض خشکی چشم باشد. اگر پس از چنین فعالیت‌هایی درد در چشم‌ها احساس کردید، باید به آنها استراحت دهید. استراحت تنها راه کاهش درد ناشی از خستگی است.

چشم درد نشانه میگرن است؟

حملات میگرنی هرچند وقت یک‌بار ایجاد شده و باعث بروز سردردهای شدید می‌شوند. یکی از علائم اصلی میگرن درد چشم است. معمولا این درد نشانه شروع حملات میگرنی است.

آب سیاه و چشم درد چه ارتباطی دارند؟

آب سیاه باعث افزایش مایع تولیدی چشم و افزایش فشار داخلی چشم می‌شود. این فشار بر عصب بینایی اثر می‌گذارد. اگر آب سیاه درمان نشود، ممکن است بینایی خود را از دست بدهید. اغلب اوقات علائم اولیه ندارند. اما نوع گلوکوم حاد زاویه بسته به دلیل افزایش فشار ناگهانی داخل چشم علائمی از قبیل چشم درد شدید، حالت تهوع و استفراغ، سردرد و بینایی ضعیف دارد.باید سریعا درمان شود وگرنه منجر به کور می‌شود.

ایجاد ورم زیر چشم چه دلیلی دارد؟

بهتر است بپرسیم علت ورم زیر چشم چیست؟ ورم چشم، به معنای تورم ناحیه ی اطراف چشم است و می‌تواند در یک چشم یا هم زمان در هر دو چشم به وجود بیاید و با درد همراه شود.

چشم درد همراه با علائم دیگر نشانه چیست؟

چشم درد ممکن است همراه با علائم دیگری ظاهر شود، علائمی مانند قرمزی چشم، سردرد و غیره. در این بخش از مطلب می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که چشم درد همراه با این علائم نشانه چه بیماری و مشکلی است.

چشم درد و قرمزی چشم نشانه چیست؟

بیماری‌های مختلفی در چشم باعث بروز این دو نشانه می‌شوند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها، ورم ملتحمه است. آلرژی یا عفونت باعث التهاب رگ‌های خونی در ملتحمه شده و سفیدی چشم قرمز می‌شود.
سایش قرنیه نیز در اثر آسیب به چشم ایجاد شده و باعث قرمزی چشم می‌شود. معمولا با مصرف آنتی‌بیوتیک طی دو روز مشکل برطرف می‌شود.عفونت قرنیه، ورود جسم خارجی به چشم و یووئیت (التهاب داخل چشم) از دیگر عواملی هستند که این دو عارضه را ایجاد می‌کنند.

چشم درد به همراه تاری دید نشانه چیست؟

یکی از دلایل تاری دید همراه با درد، حملات میگرنی است. میگرن سردردهای وحشتناک ایجاد کرده و باعث تاری دید و حساسیت به نور می‌شود. تومور مغزی نیز می‌تواند این دو عارضه را ایجاد کند. اگر همراه با این علائم، نشانه‌های دیگری مانند خواب‌آلودگی، سردرد و حالت تهوع دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.
گاهی عفونت چشم، ضربه و ورود جسم خارجی نیز می‌توانند باعث تاری دید شوند. در این شرایط درمان ساده بوده و پزشک با تجویز قطره چشمی، مشکل را برطرف می‌کند.

چشم درد همراه آبریزش چشم نشانه چیست؟

در بیشتر مواقع آبریزش چشم نشانه ورود جسم خارجی به چشم یا آلرژی است که با علائم قرمزی چشم همراه می‌شود. هر نوع جسم خارجی مانند گردوغبار یا دود باعث آبریزش و ناراحتی چشم می‌شود. ورم ملتحمه نیز ممکن است در نتیجه عفونت یا آلرژی ایجاد شده و گاهی این دو عارضه را همراه دارد. معمولا با قطره چشمی یا شستشو ساده می‌توان مشکل را برطرف کرد.

چشم درد و سرگیجه نشانه چیست؟

یکی از دلایل سرگیجه همراه با ناراحتی چشم هتروفوری عمودی است. در این وضعیت چشم‌ها در تراز عمودی قرار نگرفته دوبینی رخ می‌دهد. در این حالت که یک چشم بالاتر از چشم دیگر است، مغز نمی‌تواند تصاویر را پردازش کند و شخص دچار سرگیجه می‌شود. این مشکل معمولا یک بیماری مادرزادی است. اما گاهی ممکن است در اثر سکته مغزی، اختلالات عصبی یا ضربه به سر نیز ایجاد شود.

چشم درد و سردرد نشانه چیست؟

برخی از بیماری‌ها می‌توانند باعث بروز این دو عارضه شوند. گلوکوم بیماری است که باعث تجمع مایع در چشم می‌شود. در نتیجه به عصب بینایی فشار وارد شده و بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گلوکوم در مراحل اولیه علائمی نداشته، اما پس از مدتی با علائمی مانند درد شدید چشم، سردرد و حالت تهوع و استفراغ خود را نشان می‌دهد.

سردرد سینوسی و چشم درد نشانه چیست؟

عفونت سینوس‌ها و افزایش مخاط باعث افزایش فشار به چشم‌ها می‌شود. سینوزیت علاوه بر سردرد شدید، ناراحتی در چشم‌ها ایجاد می‌کند. در این شرایط ممکن است یک چشم یا هر دو چشم شخص درد بگیرد.  

سردرد سینوسی و چشم درد نشانه چیست؟
عفونت سینوس‌ها و افزایش مخاط باعث افزایش فشار به چشم‌ها می‌شود.

راه درمان چشم درد چیست؟

همانگونه که دلایل ایجاد دردهای چشمی متفاوت است، نوع درمان نیز وابسته به علت آن متفاوت است.

  • التهاب ملتحمه: التهاب ناشی از باکتری با قطره‌های چشمی آنتی باکتریال بهبود می‌یابد. اگر التهاب ملتحمه ناشی از آلرژی است، می‌توان از اشکال مختلف آنتی هیستامین، قطره چشمی،قرص و یا شربت استفاده کرد.
  • ساییدگی قرنیه: معمولا این مساله خودبه‌خود و یا مرور زمان برطرف می‌شود. ممکن است پزشک یک پماد یا قطره آنتی‌بیوتیکی برای بهبود ساییدگی قرنیه نیز تجویز کند.
  • آب سیاه یا گلوکوم: جهت کاهش فشار داخل چشم می‌توانید با صلاح‌دید پزشک از قطره‌های چشمی یا قرص استفاده کنید و اگر با استفاده از دارو بهبودی حاصل نشد، نیاز به عمل جراحی دارید.
  • عفونت قرنیه: ممکن است به قطره‌های چشمی ضدویروسی و ضدباکتریایی نیاز داشته باشید.
  • عفونت عنبیه: پزشک با تجویز قطره‌های چشمی استروئیدی، آنتی‌بیوتیکی یا ضدویروسی چشم را درمان می‌کند.
  • التهاب عصب چشم: این مساله معمولا با تجویز کورتیکواستروئید توسط پزشک درمان می‌شود.
  • گل مژه: برای درمان آن در خانه می‌توان از کمپرس آب گرم به مدت چند روز استفاده کرد.

دنبال درمان قطعی برای چشم دردی؟ برای درمان اصولی با متخصص مشورت کن.

قرص چشم درد کدام است؟

معمولا برای درمان این عارضه از قطره‌های چشمی استفاده می‌شود؛ اما گاهی باتوجه‌به علت ایجاد آن ممکن است پزشک قرص تجویز کند. یکی از قرص‌های متداول داروهای مسکن مانند ایبوپروفن است. ایبوپروفن تورم، درد و تب را کاهش می‌دهد.

برای درمان چشم درد ابتدا باید علت آن را پیدا کنید. برخی از علل ایجاد چشم‌درد با روش‌های ساده خانگی و برخی از آنها با درمان دارویی یا جراحی درمان می‌شوند.

درمان درد چشم در طب سنتی

در طب سنتی، گیاهان دارویی یا مواد خوراکی مفید برای درد چشم وجود دارند که می‌توانید در خانه از آن‌ها، در مواردی مانند درد بعد از عمل ناخنک چشم استفاده کنید.

  • شیر و عسل: خواص تسکین دهنده شیر و خواص ضد باکتریایی عسل، با هم به چشم درد کمک می‌کنند.
    سیب زمینی: سیب زمینی دارای خواصی است که می‌تواند برای پوست و بدن مفید باشد و ممکن است درد چشم را درمان کند.
  • روغن کرچک: روغن کرچک در قطره های چشم برای تسکین سوزش چشم استفاده می‌شود و می‌تواند چشم درد را درمان کند.
  • گشنیز: گشنیز گیاهی یک ساله است که خارش و درد چشم را برطرف می‌کند و اغلب در طب سنتی از آن استفاده می‌شود.
  • خیار: خیار یک ماده محبوب است که در درمان‌های خانگی طبیعی استفاده می‌شود و نه تنها به تسکین درد، بلکه به پوست تحریک شده و چشم‌های پف‌کرده نیز کمک می‌کند.

متن انگلیسی: «The caffeine in green tea helps to treat minor swollen and puffy eyes»
ترجمه فارسی: «کافئین موجود در چای سبز به درمان ورم و پف‌کردگی جزئی چشم کمک می‌کند.»

منبع oscarwylee

درمان خانگی درد چشم

برخی درمان‌های ساده می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. البته باید باتوجه‌‌به علت ایجاد درد اقدام موثر انجام داد. شما می‌توانید در خانه با انجام روش‌های درمانی زیر درد را کاهش دهید.

  • استراحت به چشم: در بسیاری از مواقع درد ناشی از خستگی چشم‌ها است. در این شرایط می‌توان با استراحت دادن به چشم برای یک روز یا بیشتر مشکل را برطرف کرد.
  • کمپرس گرم: گاهی استفاده از کمپرس گرم درد را کاهش می‌دهد. به‌خصوص در شرایطی که شخص دچار بلفاریت یا گل‌مژه است، این روش می‌تواند موثر باشد.
  • شستشو چشم: اگر محرک خارجی یا ماده شیمیایی وارد چشم‌ها شده است یا احساس خواب آلودگی و سنگینی چشم دارید، می‌توانید با مقداری آب یا محلول نمکی چشم‌های را بشویید.
  • قطره چشم: گاهی قطره‌های چشم بدون نسخه برای درمان این عارضه موثر هستند.
گاهی می‌توان با قطره چشمی بدون نسخه مشکل درد را برطرف کرد.
گاهی می‌توان با قطره چشمی بدون نسخه مشکل درد را برطرف کرد.

بهترین مسکن برای درد چشم

اگر درد چشم شما خفیف است، پاراستامول ۱ گرمی (۲ قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی) را هر ۴ تا ۶ ساعت مصرف کنید. درصورتی‌که درد چشم شما متوسط ​​یا شدید است، پاراستامول ۱ گرم را هر ۶ ساعت یک‌بار همراه با ایبوپروفن ۴۰۰ میلی‌گرم هر ۸ ساعت یک‌بار مصرف کنید. البته در نظر داشته باشید که حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

برای چشم درد چه چیزی خوب است؟

اگر احساس می‌کنید، جسم خارجی وارد چشم شما شده است، می‌توانید با آب گرم یا محلول شستشوی چشم، آن را بشویید. در بسیاری از مواقع با انجام این کار ساده درد فروکش می‌کند. در این شرایط به‌هیچ‌وجه چشمان خود را مالش ندهید. مالش باعث جابه‌جایی جسم خارجی شده و ممکن است به چشم آسیب وارد کند.
سعی کنید زمانی که چشم‌های شما درد دارد، از نور دوری کنید. نور شدید باعث حساسیت چشم‌ها شده و درد را بیشتر می‌کند. استراحت دادن به چشم‌ها نیز روش موثری است و خستگی آنها را برطرف می‌کند.

چه زمانی برای درمان درد چشم باید به پزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به پزشک بهترین راه برای تشخیص علت چشم درد و دریافت درمان مناسب است. بدون شک بینایی برای هر فرد ارزشمند است، پس مراقبت از چشم‌ها را جدی بگیرید. در صورت رخداد یکی از موارد زیر سریعا به اورژانس مراجعه کنید:

  • چشم درد شدید یا همراه با سردرد، تب یا حساسیت به نور غیرعادی
  • تغییر ناگهانی بینایی
  • وجود حالت تهوع و استفراغ
  • ورود جسم خارجی یا ماده شیمیایی به چشم
  • دیدن هاله اطراف چراغ به طور ناگهانی
  • تورم چشم یا اطراف آن
  • مشکل در باز کردن یا حرکت دادن چشم
  • ترشح چرک یا خون از چشم

در صورتی که سابقه عمل جراحی چشم دارید یا اخیرا چشم خود را عمل کرده‌اید یا تزریقی انجام داده‌اید، با متخصص افتالمولوژی تماس بگیرید. شاید بپرسید متخصص افتالمولوژی یعنی چه؟ در واقع نام دیگر چشم پزشک است. در صورت استفاده از لنزهای چشمی، ضعف سیستم ایمنی یا عدم بهبودی چشم درد بعد از ۲ تا ۳ روز استفاده از دارو به چشم پزشک مراجعه کنید. در سایت دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر بینایی سنج ارتباط بگیرید یا اقدام به دریافت نوبت حضوری کنید.

عوارض جانبی و پیشگیری از چشم درد

درد چشم را اگر جدی نگیرید، ممکن است عوارض جانبی دردناکی به همراه داشته باشد. برخی از علائم عبارت‌اند از:

  • چشم درد و فشار خون بالا: یکی دیگر از مشکلات چشمی که ممکن است به دلیل فشارخون بالا رخ دهد، نوروپاتی بینایی یا آسیب عصبی است. محدود یا مسدودشدن جریان خون می‌تواند باعث آسیب به عصب بینایی شود. در نتیجه، ممکن است خونریزی در داخل چشم شما رخ دهد. همچنین ممکن است از دست دادن بینایی را تجربه کنید.
  • چشم درد در آنفولانزا و آبله مرغان: هرپس سیمپلکس (عامل زخم یا تاول های روی لب و صورت) و هرپس زوستر (عامل آبله مرغان یا زونا) دو ویروسی هستند که می‌توانند چشم را درگیر کنند.
  • چشم درد و خون دماغ: تاری دید می‌تواند به دلیل شرایط مختلف از جمله دیابت، سکته کوچک (حمله ایسکمیک گذرا) یا بیماری‌های چشمی رخ دهد. خونریزی بینی کمتر به دلیل یکی از این شرایط ایجاد می‌شود؛ اما می‌تواند همزمان با وجود آب و هوای خشک، عفونت تنفسی یا آسیب به بینی رخ دهد.
  • کیست ملتحمه چشم: تومورهای ملتحمه چشم، ضایعات گوشتی در لایه محافظ روی سفیدی چشم و داخل پلک‌ها هستند که خطری ندارند و معمولا با اهداف زیبایی برداشته می‌شوند.

علت درد بعد از عمل لازک چشم چیست؟

معمولا پس از انجام عمل لازک، شخص نباید درد شدیدی احساس کند. اما درد خفیف مانند سوزش یا خارش تا چند روز طبیعی است. بیشتر افراد درد پس از عمل را شبیه به احساس وجود یک جسم خارجی در چشم یا حس سیخ زدن چشم گزارش کرده‌اند. علاوه‌بر درد، ممکن است بیمار تا چند روز به نور حساس باشد. به صورت کلی افراد بعد از انواع عمل چشم تا چند روز ممکن است چشم‌درد داشته باشند. چشم پزشک شما در این زمینه راهنمایی‌های لازم را به شما خواهد کرد.

چه زمانی درد چشم ممکن است خطرناک باشد؟
ناراحتی چشم می‌تواند در قسمت‌های مختلف آن ایجاد شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درصورتی‌که درد چشم شما با روش‌های ساده بهبود پیدا نمی‌کند یا این عارضه در بینایی شما اختلال ایجاد کرده است، باید به دکتر چشم‌پزشک مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به سایر علائمی که درگیر آنها هستید و انجام معاینات بیماری شما را تشخیص داده و درمان را آغاز می‌کند. گاهی ممکن است درمان شامل تجویز تعدادی قرص یا قطره چشم باشد. اما در برخی مواقع مشکل جدی‌تر بوده و چشم نیاز به جراحی دارد.

برای پیداکردن بهترین دکتر چشم یا بینایی سنج می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با دکتر چشم پزشک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درد سطحی چشم اغلب مربوط به یک جسم خارجی در چشم، عفونت چشم، یا هر چیزی است که باعث تحریک یا التهاب غشای پوشاننده سطح چشم شما می‌شود.

پس از هر نوع عمل مربوط به چشم، بروز ناراحتی طبیعی است. معمولا درد عمل طی چند روز برطرف می‌شود. اما در مواقع نادر می‌تواند علت درد جدی باشد و باید به پزشک مراجعه کرد. بیماری به نام اندوفتالمیت باعث التهاب داخل چشم شده و ممکن است بعد از عمل آب مروارید ایجاد شود. علت بروز این بیماری نفوذ عفونت باکتریایی و آسیب چشم است.

بسیاری از افراد هنگام مطالعه طولانی‌مدت دچار ناراحتی در چشم‌ها می‌شوند. علت این عارضه خستگی چشم است. خستگی چشم کاملا طبیعی است. زمانی که شخص مدت طولانی به صفحه‌نمایش خیره می‌شود یا مطالعه زیادی دارد، این مشکل به وجود می‌آید و یکی از علت درد چشم و تاری دید است.

فشار چشم، خشکی چشم، نزدیک بینی و دوربینی اصلاح نشده و عفونت چشم می‌توانند باعث سردرد شوند. ایا قوز قرنیه باعث سردرد میشود؟ باید بگوییم بله، در مواردی امکان دارد.

در برخی بیماران مبتلا به کرونا این عارضه به‌عنوان علائم اولیه کرونا گزارش شده است. شایع‌ترین علائم در این افراد ترشح ملتحمه، مالش چشم و احتقان ملتحمه است. عارضه ورم ملتحمه جز علائم نادری بود که بیماران گزارش دادند. عوارض مربوط به چشم بیماران کرونا بیشتر در کودکان شایع بوده و در بزرگسالان کمتر است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره چشم درد

  1. Kosar گفت:

    سلام من ۱۳سالمه مدتی هست که بعد از مطالعه چشمام درد میگیرن و بعضی موقع ها سردرد دارم
    آیا به علت خستگی چشم هست یا چشمام ضعیف شدن؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      فاصله شما از کتاب، نور مناسب، نحوه صحیح پوزیشن نشستن و گردن، ضعیفی چشم های شما همگی موثر است و بهتره برا یارزیابی بیشتر به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید.
      متخصص چشم پزشکی

  2. عباس گفت:

    سلام وقت بخیر من چشمم ب نور حساسه بعد. نگاه صحفه گوشی میکنم درد شدید تر میشه بعضی وقتا احساس میکنم چشممت فشاره علت چیه دیدم خوبه فقط درد دارم بیشتر جاهایی ک نور زیاده ازیت میشم ممنون

  3. عباس گفت:

    سلام وقت بخیر من چشمم ب نور حساسه بعد. نگاه صحفه گوشی میکنم درد شدید تر میشه بعضی وقتا احساس میکنم چشممت فشاره علت چیه برم دکتر ؟

  4. حسن گفت:

    من بالای چشم راستم گاهی اوقات درد می‌کنه و تیر می‌کشه پایین چشمم خیلی کم تورم داره و چشم نسبت به اونیکس چشم فکر میکنم یک ذره کمتر بازه چرا؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در و تورم چشم شما می تونه به علت عفونت چشم و یا گل مژه باشه. بنابراین بهتره متخصص چشم پزشکی شما را ویزیت و بررسی کند. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      دکتر متخصص چشم

  5. بدون نام گفت:

    باسلام مدتی بود چشمم تیر میکشید میخارید و طرف بینیم میسوخت و رفتیم پزشک چند تا قتره داد یه مدت درد نگرفت الانم صبح بیدار شد مثلا با چشم سمت راستم که بیشتر قبلا تیر میکشید صبح بیدار شدم وقتی بالا رو نگاه میکنم زیر چشمم درد میگره چشمم هم مقداری باد کرده دلیلش چی میتونه باشه ؟ ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر می رسد علت تورم و درد چشم های شما حساسیت و یا عفونت چشم هست. بنابراین توصیه می شود چشم های شما توسط متخصص چشم پزشکی معاینه شود.
      متخصص چشم

  6. Alireza گفت:

    سلام ۱۸ سالمه
    دوروزه وقتی چشمه راستم خیلی ب سمت بالا یا پایین میبرم درده خیلی کمی میگیره الانم باز نسبت ب قبل کمتر شده،چشمم هم قرمزه
    اخرایه اسفنده و ب بهار هم آلرژی دارم
    ممنون میشم دلیل یا درمانشو بگید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آلرژی فصلی میتونه عامل این تورم باشه. ممکنه چشم شما نیز عفونت داشته باش که بهتره متخصص چشم پزشکی شما رو بررسی کنه.
      دکتر متخصص چشم

  7. A گفت:

    سلام خسته نباشید
    سوزش چشم شدید و درد در قسمت بالای چشم سمت بینی در هردو چشم ولی تاری دید و قرمزی چشم ندارم
    علتش چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه سوزش چشم شما به علت خشکی چشم، آلرژی و یا سرماخوردگی باشه. بنابراین بهتره متخصص چشم پزشکی شما رو معاینه کنند. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      فوق تخصص چشم

  8. کیمیا بیرانوند گفت:

    سلام من سه روزه که قسمت صلبیه چشم چپم درد می‌کنه این درد حتی به استخوان بالا پایین چشمم فشار میاره ولی درد اصلی تو چشمم هست
    دقیقا احساس کسی و دارم که با مشت به چشمش ضربه زدن ولی حتی این ناحیه قرمز هم نشده
    صبح که از خواب بیدار میشم کمی ورم داره و سخت میتونم پلک مو باز و بسته کنم انگار که یه جسم خارجی زیر پلکم وجود داره ولی چند دقیقه که یخ میزارن روش آروم تر میشه
    به نظر شما ممکنه عفونت باشه ؟
    یا جسم خارجی داخل چشمم باشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      لام همراه گرامی
      لازمه توسط متخصص چشم پزشک معاینه بشین تاعلت مشخص بشه و درمان مناسب براتون شروع بشه:
      لیست متخصصین چشم پزشک

  9. دتت گفت:

    چشم درد میکه چرا

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در مورد علت‌های چشم درد در این مقاله کاملا صحبت شده است.

      1. احمد گفت:

        سلام.بچه از سه چار سالگی شب از خواب بیدار میشه ،میگه چشم درد می کنه و گریه … راه میره می ماله بعد خوب میشه.البته الان نزدیک ۷ سالشه. دکتر متخصص گفت چشش خوبه و قطره کتو تیفن داد ک البته همکاری نکرد… و این درد هفته ای ی بار تا دو بار پیش میاد… باید چی کار کنیم الان:

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          بنظر میرسه درد چشم بخاطر خشکی چشم ناشی از آلرژی باشه. بهرحال معاینه دقیق چشم توسط چشم پزشک ضروری هست.
          دکتر متخصص چشم

  10. نی گفت:

    سلام چشم درد میکنه فقط ا چشم می کنه می دونین چیه