محصولات بهداشتی مناسب پریود – نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از مهم‌ترین موارد در دوران قاعدگی، انتخاب محصول مناسب برای خونریزی است. هر کسی شرایطی دارد و میزان خونریزی و طول مدت آن با دیگران متفاوت است. محصولات قاعدگی برای طیف وسیعی از زنان طراحی شده‌اند و هر کسی می‌تواند بهترین انتخاب را برای خود بکند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

نوار بهداشتی - تامپون - کاپ پریود

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پریود یکی از دوره‌ها از چرخه‌ی باروری زنان است که بهداشت قاعدگی در این دوره بسیار اهمیت دارد. در این چند روز که می‌تواند بین ۳ تا ۱۰ روز باشد، از واژن زنان خون خارج می‌شود و باید برای بیرون آمدن آن تمهیداتی در نظر گرفته‌شود. در گذشته از دستمال‌ها و پارچه‌هایی برای نگهداری خون قاعدگی استفاده می‌شد. امروزه علم پیشرفته‌تر شده‌است و از روش‌های بهتری برای کنترل خون قاعدگی استفاده می‌شود. در این مقاله تلاش کرده‌ایم که محصولات قاعدگی را به شما معرفی کنیم. شناختن این محصولات به شما کمک می‌کند که بهترین مورد را برای خود انتخاب کنید.

در صورتیکه در دوران پریود خود به مشکل برخورده‌اید یا پریود نامنظم دارید، می‌توانید با دکتر زنان ملاقات داشته‌باشید. دکترتو لیست بهترین دکترهای زنان در شهرهای مختلف را برای شما آماده کرده‌است. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر زنان کمک بگیرید.

محصولات قاعدگی چیست؟

امروزه دخترانی که وارد دوران پریودشان می‌شوند، انتخاب‌های مختلفی بین محصولات بهداشتی پریود دارند. انتخاب‌هایی که می‌تواند از پدهای قابل تعویض تا تامپون‌ها و حتی کاپ قاعدگی باشد. قطعا از بین این محصولات، انتخابی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. بهتر است گزینه‌های مختلف را امتحان کنید تا بهترین محصولی که با آن راحت هستید، بیابید.

موارد مختلفی در انتخاب بهترین محصول قاعدگی موثر هستند. هر کسی متناسب با شرایطی که دارد، می‌تواند بهترین محصول حاملگی را انتخاب کند. مثلا مواردی که ممکن است در انتخاب بهترین محصول موثر باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • حجم خونریزی می‌تواند در انتخاب محصول اثر زیادی داشته‌باشد.
  • اینکه خانم شاغل باشد یا در منزل، هم می‌تواند نکته‌ی مهمی در انتخاب بهترین محصول قاعدگی باشد.
  • باکرگی هم می‌تواند در انتخاب محصول نقش داشته‌باشد.
  • یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب محصول قاعدگی موثر است، راحتی شخص در انتخاب محصول است. اگر کسی با قرار داشتن چیزی در واژن احساس خوبی نداشته‌باشد، بخشی از محصولات قاعدگی را نمی‌تواند مد نظر داشته‌باشد.
  • قیمت هم در انتخاب محصولات قاعدگی نقش اساسی دارد.
  • نحوه‌ی نگهداری محصول برای برخی از افراد می‌تواند تعیین‌کننده باشد و برای برخی دیگر مشکل‌ساز نشوند. مثلا دائم در سفر بودن می‌تواند در انتخاب محصول قاعدگی موثر باشد.
  • یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب بهترین محصولات قاعدگی موثر است، در دسترس بودن آن است. به خصوص برای کسانی که در کشور ما و در شرایط تحریم زندگی می‌کنند.

با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا، می‌توان به نتیجه‌ی نهایی رسید و بهترین انتخاب را داشت. در صورتیکه چند مورد از موارد بالا در یک محصول، برای یک شخص قانع‌کننده باشد، می‌تواند بهترین انتخاب را بکند. بهداشت قاعدگی با انتخاب محصول مناسب قاعدگی، بهتر رعایت می‌شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

انواع محصولات قاعدگی کدامند؟

محصولات قاعدگی انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

۱. پدهای قابل تعویض: نوار بهداشتی در کجا قرار می گیرد؟

پدهای پریود در ضخامت و میزان جذب متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید آنها را در شکل‌های نوار بهداشتی بالدار یا پد معمولی تهیه‌کنید. نوار بهداشتی را بر اساس میزان پریود و لباسی که می‌پوشید، انتخاب‌کنید. ممکن است لازم باشد ۲ مدل پد تهیه‌کنید. یک نوار بهداشتی ضخیم برای روزهایی که پریودتان شدید است و یک نوار بهداشتی نازک و کوچک برای روزهایی که قاعدگی و خونریزی شما زیاد نیست. دقت‌کنید که قبل از اینکه پدتان پر شود آن را تعویض کنید. اکثر زنان نیاز دارند که نوار بهداشتی‌شان را هر چند ساعت یک بار عوض کنند.

این پدها در یک طرف چسب دارند و به لباس زیر زن می‌چسبند و سپس پوشیده‌می‌شوند. پدها را باید بعد از چند ساعت تعویض کرد و دور انداخت. اما مشکلات این پدها چیست؟

  • باید در زمان مشخصی تعویض شوند، زیرا می‌توانند باعث ایجاد عفونت شوند.
  • استفاده‌ی طولانی‌مدت از این پدها می‌تواند ایجاد حساسیت پوستی کند.
  • ممکن است که پس زدن از کناره‌های آنها برای افرادی که خونریزی زیاد دارند، ایجاد شود.
  • به طور کامل در لباسی که می‌پوشید احساس می‌شوند.
  • برای افرادی که تعداد روزهای طولانی و مقدار زیاد خونریزی دارند، می‌تواند پرمصرف باشد و مشکل‌ساز شود. زیرا تعداد زیادی از آنها مصرف می‌شود.
  • بوی نامطبوع ایجاد می‌کنند.
نوار بهداشتی از محصولات قاعدگی
یکی از انواع محصولات قاعدگی نوار بهداشتی یا پد قاعدگی است.

۲. تامپون قاعدگی یا تامپون چیست؟

تامپون قاعدگی، تیوب‌هایی نخی هستند. شما تامپون‌ها را وارد واژن‌تان می‌کنید و خون قاعدگی به این تیوب جذب می‌شود. در انتهای لوله‌های تامپون پریود یک نخ قرار دارد که به کمک آن می‌توانید تامپون را از واژن‌تان خارج‌کنید. بسیاری از تامپون‌ها همراه با یک هدایتگر پلاستیکی تولید می‌شوند که کمک می‌کند تا بهتر از تامپون، در هنگام قاعدگی، استفاده‌کنید. بعضی از تامپون‌ها این هدایتگر را ندارند و لازم است از انگشت خود برای وارد‌کردن تامپون به واژن‌تان استفاده‌کنید. اگر اینکار برای‌تان دشوار است حتما با مادر، خواهر یا یک فرد بزرگسال مورد اطمینان صحبت‌کنید تا او شما را راهنمایی کند.

تامپون‌های قاعدگی معمولا بسیار سبک هستند و ضخامت کمی دارند. در بیشتر موارد دخترها از تامپون‌های باریک و سبک استفاده‌می‌کنند. به شکل کلی، لازم است سایز تامپون را بر اساس میزان پریود و فعالیت خود انتخاب‌کنید.

اگر از تامپون قاعدگی استفاده‌می‌کنید، ضروری است که هر ۴ تا ۸ ساعت یک‌بار تامپون پریود خود را تعویض‌کنید. قبل از اینکه بخوابید، یک تامپون جدید بگذارید و زمانی‌که بیدار شدید آن را تعویض‌کنید. نگه‌داشتن یک تامپون در واژن برای مدت زیاد ریسک سندرم شوک سمی را که به وسیله باکتری‌ها به‌وجود‌می‌آید، بالا می‌برد.

تامپون قاعدگی چیست؟
یکی از محصولاتی که برای قاعدگی استفاده می‌شود، تامپون قاعدگی است که درون واژن قرار می‌گیرد.

طرز استفاده از تامپون چگونه است؟

تامپون باید داخل واژن قرار بگیرد. برای قرار دادن این محصول قاعدگی می‌توانید از برخی هدایتگرها استفاده کنید تا به شما کمک کنند. از طرفی، از روش‌های جایگذاری تامپون، که بدون هدایتگر است، با قرار گرفتن در حالت چمباتمه است. برای اینکار باید به صورت چمباتمه قرار بگیرید و این محصول را در داخل واژن خود جایگذاری کنید. با استفاده از تامپون می‌توانید استخر هم در دوران پریودی تجربه کنید.

تامپون باید داخل واژن قرار بگیرد.

می‌خوای بهترین محصول خونریزی قاعدگی رو پیدا کنی؟

همین الآن از دکتر مشاوره بگیر!

مزایا و معایب تامپون چیست؟

به نقل از WebMD، برخی از مزایا و خوبی‌های این محصول، شامل موارد زیر هستند:

  • از نوار بهداشتی راحت‌تر است و می‌توانید به راحتی با آن راه بروید و به کارهای روزانه‌ی خود رسیدگی کنید.
  • تامپون از روی لباس چندان قابل تشخیص نیست.
  • جذب بسیار خوبی دارد.
  • همزمان با پریودی می‌توانید به استخر هم بروید.

معایب این محصول شامل موارد زیر است:

  • احتمال ابتلا به عفونت و شوک توکسیک در استفاده از این محصول بسیار بیشتر است.
  • نمی‌توان از آن، با خیال راحت، برای دختران مجرد و باکره استفاده کرد.
  • احساس تامپون در واژن برای برخی از خانم‌ها رضایت‌بخش نیست.

پد حوله ای و کاپ قاعدگی چیست؟

لازم نیست که همان محصولاتی را استفاده‌کنید که مادرتان هم در جوانی استفاده کرده‌است. در کنار نوار بهداشتی و تامپون قاعدگی که رایج‌ترین محصولات بهداشتی هستند، کاپ‌های قاعدگی و پدهای پارچه‌ای غیرقابل تعویض هم گزینه‌های موجود دیگر هستند.

کاپ قاعدگی از سیلیکون ساخته‌می‌شود. شما این کا‌پ را در واژن‌تان قرار می‌دهید تا خون قاعدگی در محفظه‌ی آن جمع شود. این کاپ‌ها در مدل‌های چندبار مصرف و یک‌بار مصرف، تولید‌می‌شوند. کاپ‌های قاعدگی چندبار مصرف، لازم است هر ۶ تا ۱۲ ساعت یک‌بار تعویض شوند. کاپ‌های پریود یک‌بار مصرف، لازم است هر ۱۲ ساعت یک‌بار تعویض شوند. علاوه‌بر این، پارچه‌های قابل شست‌و‌شو، روش سنتی است که زنان برای قرن‌ها در دوران پریودشان استفاده می‌کردند. شما می‌توانید آن‌ها را بخرید، یا خودتان درست کنید.

نحوه گذاشتن کاپ قاعدگی چگونه است؟

این کاپ‌ها را باید قبل از استفاده ضدعفونی کنید و بعد از اطمینان از پاکی آن، می‌توانید آن را در انتهاب واژن خود و بر روی دهانه‌ی رحم قرار دهید. هنگام قرار دادن کاپ، ابتدا باید آن را تا کنید و از حجم آن کم کنید تا وارد واژن شود. سپس آن را به دور یک گوجه سبز کوچک، که دهانه‌ی رحم شماست، بیندازید. برای اینکار می‌توانید در حالت چمباتمه قرار بگیرید تا طول کانال واژن کوتاه شود. کاپ قاعدگی برای دوشیزگان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و اندازه‌ی آن متفاوت است.

کاپ قاعدگی چیست؟
یکی از محصولات قاعدگی، کاپ قاعدگی است که برای کسانی که خونریزی شدید دارند، مناسب است.

عوارض استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ نسبت به سایر محصولات قاعدگی عوارض کمتری دارد. اگر ضدعفونی کردن این محصول به خوبی انجام نشود، ممکن است که مشکلاتی مانند عفونت برای شخص ایجاد شود. از طرفی در برخی از خانم‌ها، استفاده از سایز نامناسب و جایگذاری نامناسب این محصول می‌تواند لکه بینی داشته‌باشد و کمی خون از لبه‌های کاپ پس بزند.

در مواردی نیز ممکن است که شخصی که از این کاپ استفاده می‌کند، احساس خوبی از وجود آن در واژن نداشته‌باشد.

بهترین محصول قاعدگی برای هر شخص با شخص دیگر تفاوت دارد.

قبل و بعد از پریود به علائم ناخوشایند دچار میشی؟ مشاوره بگیر!

کدام محصول بهداشتی پریود برای شما مناسب است؟

سبک زندگی و فعالیت‌های روزانه‌ی شما محصول بهداشتی مناسب پریودتان را تعیین می‌کند. اگر شنا می‌کنید یا فعالیت ورزشی دیگری دارید، تامپون‌ها احتمالا بهترین گزینه هستند. اگر با قرار‌دادن یک شئ درون واژن‌تان راحت نیستید، پدها گزینه‌ی مناسب شما هستند. نمونه‌های مختلف نوار بهداشتی پریود را امتحان‌کنید تا متوجه شوید با کدام مدل راحت‌تر هستید. فراموش نکنید که با مادر، خواهر بزرگ‌تر، دکتر یا مشاورتان در مورد نگرانی‌تان، صحبت کنید.

مزایای کاپ قاعدگیمزایای تامپونمزایای پد بهداشتی
برای طبیعت مناسب استاستفاده از آن راحت استدر دسترس است
استفاده از آن مقرون به صرفه‌استاز روی لباس دیده‌نمی‌شودانواع مختلفی دارد
حساسیت ایجاد نمی‌کندمی‌تواند برای استخر انتخاب خوبی باشدحجم خونریزی در آن مشخص است
از روی لباس احساس نمی‌شودبرای خونریزی‌های زیاد مناسب استبرای دختران باکره و زنان مناسب است
برای حجم خونریزی بالا مناسب است——–——–
محصولات قاعدگی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قاعدگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های باروری یک خانم است و رعایت بهداشت قاعدگی از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی، زمان بسیار زیادی از زندگی یک زن به دوره‌ی خونریزی در قاعدگی می‌گذرد و پیدا کردن یک محصول قاعدگی مناسب می‌تواند بار سنگینی را از دوش او بردارد. بنابراین برای انتخاب یک محصول قاعدگی مناسب، بهتر است که از دکتر زنان یا ماما کمک بگیرید.

برای دریافت نوبت از دکتر زنان یا دکتر مامایی می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. اگر درباره بهداشت قاعدگی و محصولات قاعدگی سوالی دارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر زنان یا مشاوره تلفنی مامایی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

یکی از پدهایی که برای آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نواربهداشتی مردانه است. این نوار بهداشتی، برای جلوگیری از ریختن ترشحات بر روی لباس زیر مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مردانی که ترشحات از آلت تناسلی بیشتر از حالت عادی است، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

برخی از پدهای روزانه برای کودکانی که به دلایلی، ترشح دارند، از پدهای روزانه کودکان استفاده می‌شود.

نوار بهداشتی انواع مختلفی دارد. برخی از آنها پنبه‌ای، مشبک و برخی بالدار و ساده هستند. هر کدام از این موارد برای برخی از زنان مناسب هستند. مثلا نوار بهداشتی مشبک قدرت جذب بالاتری دارد و برای کسانی که خونریزی شدید دارند، مناسب است. یکی دیگر از انواع تقسیم‌بندی‌های نوار بهداشتی، از نظر سایز است که متناسب با حجم خونریزی و زمان استفاده در روز، برای افراد مختلف، از کوچک تا بزرگ تقسیم بندری می‌شود. همچنین انواع روزانه و شبانه نوار بهداشتی هم وجود دارند.

نوار بهداشتی شبانه از روزانه قدرت جذب بالاتری دارد و اندازه‌ی آن نیز بزرگتر است. پدهای روزانه برای لکه بینی و ترشحات روزانه مناسب هستند. اما پدهای شبانه برای خونریزی‌های شبانه و ترشحات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از انواع تامپون که از نظر سایز کوچک‌تر هستند، برای افرادی که باکره هستند کاربرد دارد. اما معمولا این افراد احساس راحتی در این محصولات قاعدگی نمی‌کنند و بهتر است که انتخاب‌های دیگری را در نظر داشته‌باشند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره محصولات قاعدگی

  1. المیرا گفت:

    مرسی از مطالب خوب شما. به نظر شما بهترین برند پد بهداشتی بانوان خارجی چه برندی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

  2. سمانه گفت:

    سلام میخواستمدرموردکاپ قاعدگی بدونم دستگاه تولیدش روبایدازکجابخرم