علت فرو رفتن ناخن در گوشت پا چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فرو رفتن ناخن در گوشت پا یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کدام از ما پیش آید. هنگامی که ناخن به داخل بافت نرم رشد می‌کند، به گوشت ناخن مبتلا می‌شویم. خوشبختانه می‌توان گوشت ناخن را خارج کرده و این عارضه را درمان کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت فرو رفتن ناخن در گوشت پا چیست و چه درمانی دارد؟

گوشت ناخن یا فرو رفتن ناخن در گوشت پا یکی از مشکلاتی است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که معمولا کفش تنگ می‌پوشید، بدون شک با پوشیدن کفش‌های تنگ احساس نارضایتی داشته و بعد از مدتی دیده‌اید که ناخن شما به داخل گوشت پای شما فشار وارد می‌کند. گوشه کردن ناخن شاید در حالت عادی چندان فشاری به پای شما وارد نکند، اما با پوشیدن کفش و یا راه رفتن و حتی فشار وارد شدن به محلی که ناخن وارد گوشت شده‌است، مشاهده می‌کنید که چقدر دردناک است.

چرا ناخن گوشه می‌کند؟ برای درمان این مشکل چه باید بکنیم؟ چه دکتری گوشت ناخن را درمان می‌کند؟ برای پیشگیری از این اتفاق چه اقداماتی انجام دهیم؟ برای تشخیص و درمان این مشکل، می‌توانید از دکتر عمومی کمک بگیرید. اگر نمی‌خواهید حضوری به دکتر عمومی مراجعه کنید، می‌توانید با مشاوره تلفنی با دکتر عمومی سوالات خود را در این زمینه بپرسید.

گوشت ناخن پا یا فرو رفتن ناخن در گوشت پا چیست؟

فرورفتگی ناخن در گوشت پا به انگلیسی onychocryptosis، یک رخداد شایع است که در آن گوشه یا کنار ناخن پای در حال رشد به داخل بافت نرم اطراف آن فرو می‌رود، که باعث درد، قرمزی، تورم و گاهی اوقات عفونت می‌شود و معمولا شیوع آن در انگشت شست پا بیشتر است.

اغلب خودتان می‌توانید فرورفتگی ناخن در گوشت پا را درمان کنید. در صورت وجود درد بسیار شدید و گسترده، پزشک اقداماتی را جهت برطرف‌کردن درد و ناراحتی و کاهش عوارض ناخوشایند آن انجام خواهدداد. در صورت ابتلا به دیابت و یا سایر بیماری‌هایی که موجب کاهش جریان خون به پاها می‌شود، ریسک مواجهه با عوارض ناخوشایند فرورفتن ناخن در گوشت بیشتر می‌شود.

گوشت ناخن پا یا فرو رفتن ناخن در گوشت پا چیست؟
به حالتی که در آن ناخن در گوشت پا رشد می‌کند، Ingrown toenails گفته می‌شود.

علائم فرو رفتن ناخن در گوشت چیست؟

گوشه کردن ناخن پا می‌تواند علائم مختلفی داشته‌باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • درد پا در یک یا هر دو طرف ناخن
  • قرمزی در اطراف انگشت پا
  • تورم ناحیه‌ی اطراف ناخن انگشت پا
  • عفونت بافتی در اطراف ناخن پا
  • درد در زمان فشار بر روی پا
  • تجمع مایع در اطراف ناخن
  • خونریزی
  • پوست پوست شدن انگشت پا
  • رشد بیش‌از‌حد پوست در اطراف ناخن.

فرو رفتن ناخن در گوشت پا و عفونت

در صورتیکه این عارضه جدی گرفته نشود، فرو رفتن ناخن در انگشت پا باعث تجمع چرک و ایجاد عفونت می‌شود که مهم‌ترین نشانه آن بادکردگی، احساس درد و قرمزی است. شستشوی پا با آب گرم، استفاده از محلول یا پماد ضدعفونی‌کننده قبل از مراجعه به پزشک از روش‌های درمانی مناسب هستند.

برای جلوگیری از فرو رفتن ناخن در پا، اهمیت داشتن ناخن‌های منظم، استفاده از کفش مناسب و کاهش فشار بر روی انگشتان پا را جدی بگیرید.

برای تشخیص علائم گوشه کردن ناخن پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید به دکتر عمومی مراجعه کنید یا از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی بهره ببرید:

  • در صورت استفاده از درمان‌های خانگی به مدت چند هفته و بدتر شدن درد و ایجاد مشکل در راه‌رفتن و یا انجام دیگر فعالیت‌ها
  • اگر به درمان‌های خانگی پاسخ ندهید و عفونت رخ دهد، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته‌باشید.
  • در صورت احساس ناراحتی بسیار شدید یا وجود ترشحات چرکی و قرمزی افزایش یابنده در انگشت پا.
  • اگر مبتلا به دیابت یا سایر بیماری‌هایی که منجر به کاهش جریان خون پا هستید و یا دارای هر نوع زخم و عفونت در پا هستید، به پزشک مراجعه کنید.

ناخن‌های پاهات تو پوستت فرو رفتن و دنبال روش درمانی؟

همین الان مشاوره بگیر!

علت و دلیل رفتن ناخن پا در گوشت چیست؟

علل شایع فرو‌رفتن ناخن و علت گوشت اضافه زیر ناخن پا عبارتند از:

  • پوشیدن کفش‌های تنگ که باعث فشرده‌شدن انگشت‌ها شود.
  • بیش‌از‌حد کوتاه‌کردن ناخن‌های پا
  • هر گونه آسیب به انگشت‌های پا
  • خمیدگی غیرمعمول ناخن‌ها
  • وضعیت بد انگشتان و ناخن‌ها
  • عدم رعایت بهداشت پاها، رعایت نکردن تمیزی و خشک بودن آنها
  • استعداد ژنتیکی
  • استفاده‌ی گسترده از پاها در فعالیت‌های ورزشی شانس فرورفتگی ناخن در گوشت را افزایش می‌دهد. فعالیت‌هایی که در آن با پاهای خود به طور مکرر به یک جسم ضربه می‌زنید یا مدت زمانی طولانی به پاها فشار می‌آورید، باعث آسیب به ناخن‌ها و افزایش خطر فرورفتگی ناخن در پا می‌شود. این فعالیت‌ها شامل رقص باله، فوتبال، کیک‌بوکسینگ و فوتبال آمریکایی است.

عوامل تشدید کننده فرو رفتن ناخن در گوشت چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند در گیر کردن ناخن در گوشت پا نقش داشته باشند:

  • کوتاه‌کردن نامناسب ناخن: ناخن‌هایی که خیلی کوتاه یا به شکل گرد کوتاه شده‌اند، احتمال رشد ناخن را در پوست اطراف افزایش می‌دهند.
  • کفش‌های تنگ یا نامناسب: پوشیدن کفش‌های تنگ به انگشتان پا فشار آورده و باعث رشد ناخن‌ها در گوشت می‌شود. کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌های با پنجه باریک اولین مقصر هستند.
  • آسیب به انگشت پا: ضربه یا آسیب به انگشت پا، منجر به فرو رفتن ناخن‌ها در گوشت می‌شود.
  • عفونت‌های قارچی: باعث ضخیم‌شدن و انحراف ناخن شده و احتمال رشد آن در گوشت را افزایش می‌دهد.
  • بهداشت نامناسب پا: بهداشت ناکافی پا به مشکلات ناخن کمک کرده و بستر ناخن را بیشتر مستعد عفونت و بدشکلی می‌کند. در این شرایط ناخن را از گوشت پا در‌می‌آورند که با مشاهده فیلم درآوردن ناخن از گوشت پا می‌توان به نحوه انجام آن پی برد.
عوامل تشدید کننده فرو رفتن ناخن در گوشت چیست؟
گوشت ناخن پا را با دیدن پوست روی ناخن می‌توان تشخیص داد.

تشخیص گوشت ناخن پا چگونه انجام می شود؟

یکی از اصلی‌ترین و ساده‌ترین روش‌هایی که برای تشخیص رشد ناخن پا در گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بررسی و مشاهده‌ی ناخن فرو رفته در گوشت است. پزشک با دیدن خون مردگی زیر پوست متوجه گوشت ناخن می‌شود. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در تشخیص گوشه کردن ناخن به دکتر کمک کند، دیدن پوستی است که بر روی ناخن رشد کرده‌است. این نشان می‌دهد که ناخن در بافت نرم انگشت شما فرو رفته‌است.

متن انگلیسی:
Fingernail infections usually respond faster to treatment than toenail infections.
ترجمه فارسی:
عفونت ناخن انگشت دست معمولا سریع‌تر از عفونت ناخن پا به درمان پاسخ می‌دهد.

به نقل از سایت betterhealth

درمان ناخن در گوشت پا چیست؟

درمان فرو رفتن ناخن شست پا در گوشت، به روش‌های مختلف انجام می‌شود. در ادامه این روش‌ها را معرفی کرده‌ایم:

  • مراقبت‌ها و درمان‌های خانگی
  • دارو و روش‌های تسکین درد
  • جراحی

در ادامه هر یک از این روش‌ها را به طور مفصل و جداگانه توضیح داده‌ایم. بدون شک می‌دانید که شدت گوشت ناخن شدن در درمان و روشی که برای درمان انتخاب می‌کنید موثر است.

۱. چگونه ناخن را از گوشت در بیاوریم؟

برای خارج کردن ناخن از داخل گوشت باید از دستورالعمل زیر کمک بگیرید:

می‌توانید به دکتر مراجعه کنید یا به تنهایی در خانه این کار را انجام دهید. جهت انجام این کار در خانه کافی است که بعد از مرطوب و گرم کردن پای خود، به آرامی ناخن را به کمک یک شی نوک تیز بلند کنید. می‌توان در زیر ناخن یک نخ دندان و یا پنبه قرار دارد. در مدت ۲ تا ‍۱۲ هفته ناخن شما رشد خواهد کرد و مشکل شما برطرف خواهد شد. به خاطر داشته‌باشید که هر روز مواد زیر ناخن خود را عوض کنید و ناخن را در آب بخیسانید.

درمان ناخن در گوشت پا چیست؟
یکی از عوارض گوشت ناخن پا عفونت ناخن پا است.

۲. بهترین پماد و آنتی بیوتیک برای عفونت انگشت پا چیست؟

اگر دردی که در اثر گوشت ناخن ایجاد شده‌باشد، شدت پیدا کند و روش‌های تسکین‌دهنده‌ی دردی که در منزل استفاده می‌کنیم موثر نباشند، برای درمان آن می‌توان از دارو کمک گرفت. یکی از این روش‌ها استفاده از پماد برای عفونت گوشه ناخن و کاهش درد گوشت ناخن است.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موثر باشد، استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک مثل موپیروسین، پماد تتراسایکلین یا ضدقارچ در مواردی است که گوشت ناخن عفونت کرده‌باشد. پماد تتراسایکلین برای عفونت ناخن پا مفید است. پماد لیدوکایین هم برای درد ناحیه‌ای که گوشت ناخن شده‌است، خوب است.

۳. جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت پا چه زمانی انجام می شود؟

زمانی که درد گوشت ناخن شدید باشد و برای درمان آن هیچ روش خانگی جواب ندهد، جهت درمان آن می‌توان از جراحی استفاده کرد. جراحی همچنین در مواردی که گوشت ناخن به کرات عفونت می‌کند و آسیب می‌رساند هم موثر است. نظر دکتر در این روند درمانی بسیار موثر است.

۴. درمان خانگی فرو رفتن ناخن در گوشت پا چیست؟

برای درمان خانگی این عارضه، موارد زیر را دنبال کنید:

  • پاهای خود را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ۳ تا ۴ بار در روز، در تشت آب گرم قرار دهید. (کفش و پاهای خود را همیشه خشک نگه‌دارید.)
  • با پنبه‌ی آغشته به روغن زیتون، پوست اطراف ناخن را کنار بزنید.
  • می‌توانید از داروهایی مانند استامینوفن (تیلنول) جهت کاهش درد استفاده کنید.
  • جهت جلوگیری از عفونت از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مانند پلی میکسین و نئومایسین (هر دو در پماد نئوسپورین یافت می‌شود) یا کرم‌های استروئیدی می‌توان استفاده کرد.

۵. درمان فرو رفتن ناخن در گوشت پا در طب سنتی

برای درمان ناخن در گوشت پا طب سنتی، از همان روش‌های درمانی خانگی استفاده می‌شود. ناخن پا هر روز خیس بخورد و در زیر آن چیزی بگذارید تا ناخن به بیرون از بافت رشد کند.

تیم درمان گوشه کردن ناخن پا متشکل از چه دکترهایی است؟

گوشه کردن ناخن یا ناخن شست پا داخل گوشت چندان مشکل جدی نیست. برای درمان آن می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید. دکتر عمومی جراحی‌های ساده‌ی درمانی گوشت ناخن را انجام می‌دهد. همچنین می‌توانید سوالات خود را از دکتر عمومی در مشاوره تلفنی با دکتر عمومی بپرسید.

برای جلوگیری از عوارض جانبی فرو رفتن ناخن در پا، از دکتر مشورت بگیر.

عوارض فرورفتن گوشت ناخن پا چیست؟

عدم تشخیص یا درمان فرورفتگی ناخن در گوشت می‌تواند موجب التهاب استخوان زیرین آن و در نتیجه عفونت شدید استخوانی می‌شود. در صورت ابتلا به دیابت، عوارض آن می‌تواند شدیدتر باشد و می‌تواند سبب کاهش جریان خون و آسیب به اعصاب پا شود.

بنابراین یک آسیب جزئی پا مانند بریدگی، خراشیدگی، میخچه، پینه بستن یا فرورفتگی ناخن در گوشت پا ممکن است به‌درستی درمان نشود و منجر به عفونت گردد. ممکن است در درمان زخم باز پا برای جلوگیری از پوسیدگی و مرگ بافت (گانگرن) نیاز به عمل جراحی وجود داشته‌باشد. گانگرن ناشی از توقف جریان خون به ناحیه‌ای از بدن است.

عوارض فرورفتن گوشت ناخن پا چیست؟
ممکن است در درمان زخم باز پا برای جلوگیری از پوسیدگی و مرگ بافت (گانگرن) نیاز به عمل جراحی وجود داشته‌باشد.

چگونه از فرو رفتگی ناخن در گوشت پا جلوگیری کنیم؟

روش جلوگیری از رفتن ناخن در گوشت پا چیست؟ با در نظر گرفتن موارد زیر می‌توانید در پیشگیری از ابتلا به گوشت ناخن قدم موثری بردارید:

عوامل ایجادکننده فرورفتگی ناخن در پاروش‌های جلوگیری
تمیزکردن ناخن‌هاناخن‌های خود را صاف کوتاه کنید و آنها را به حالت خمیدگی انگشت خود شکل ندهید. اگر جهت پیرایش ناخن‌های خود به سالن‌های زیبایی مراجعه می‌کنید، حتما به شخصی که پدیکور انجام می‌دهد، این نکته را گوشزد کنید.
کوتاه‌کردن ناخن‌هاحفظ اندازه‌ی مناسب ناخن‌ها، ناخن‌های خود را به اندازه‌ی انگشت خود کوتاه کنید. اگر ناخن‌ها را بیش‌از‌حد کوتاه کنید، کفش به انگشت فشار می‌آورد و باعث رشد ناخن به داخل بافت اطراف آن می‌شود.
پوشیدن کفش مناسباستفاده از کفش‌های تنگ که فشار زیادی به انگشتان پا وارد می‌کنند، باعث رشد ناخن در بافت مجاور می‌شود. در صورت آسیب به اعصاب پا، شما تنگ‌بودن کفش را احساس نخواهید‌کرد. هنگام خرید کفش به راحتی و مناسب بودن اندازه‌ی آن دقت کنید. استفاده از کفش‌های محافظ، اگر پاهای شما در محل کار در معرض آسیب قرار دارد، حتما از کفش‌های مخصوص مانند کفش‌های فولادی استفاده کنید.
بررسی مرتب انگشتانپاهای خود را بررسی کنید، اگر مبتلا به دیابت هستید، روزانه پاهای خود را از نظر هر نوع مشکل یا علائم زخم پای دیابتی بررسی کنید.
چگونه از فرورفتگی ناخن در گوشت پا جلوگیری کنیم؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر ناخن شما در گوشت رشد کرده‌است و به گوشت ناخن مبتلا شده‌اید، ممکن است که درد زیادی را تحمل کنید. برای درمان این مشکل می‌توانید از روش‌های درمانی در منزل استفاده کنید. اگر این روش‌ها موثر نباشند می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید تا برای درمان آن روش‌های درمانی پیشرفته‌تری را مورد استفاده قرار دهد. می‌توان از جراحی هم برای این کار استفاده کرد.

جهت دریافت نوبت پزشک عمومی، دکتر جراحی عمومی یا دکتر پوست می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای مشورت با بهترین دکتر متخصص شهر خودتان می‌توانید از مشاوره آنلاین با دکتر عمومی، مشاوره آنلاین با جراح عمومی یا مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درمان سریع شامل خیساندن پای آسیب‌دیده در آب گرم، بلند کردن آرام لبه ناخن در حال رشد با یک ابزار تمیز، استفاده از یک ضد عفونی‌کننده و محافظت از ناحیه با باند استریل است. با این حال، بهتر است برای ارزیابی و درمان مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

افرادی که ناخن گرد دارند یا ناخن‌های خود را به صورت گرد کوتاه می‌کنند، بیشتر مستعد هستند.

اگر حاد باشد و انگشت پا به عفونت دچار شود، ممکن است کمی دردناک باشد.

برای این کار از ارتودنسی ناخن، ناخن‌گیر یا قیچی مخصوص استفاده می‌شود.

پماد تتراسایکلین برای عفونت ناخن پا مفید است. پماد لیدوکایین هم برای درد ناحیه‌ای که گوشت ناخن شده‌است، خوب است.

معمولا نه. گوشه کردن ناخن در اثر فشار ایجاد می‌شود.

بله. در بیشتر موارد می‌توانید در منزل ناخن گوشه کرده را از بافت خود جدا کنید.

بله. اگر گوشت ناخن باعث عفونت پا شود، ممکن است که پماد موپیروسین یا تتراسایکلین برای درمان آن موثر باشد.

بله. اگر گوشت ناخن درمان نشود و به حال خود رها شود، ممکن است که ایجاد عفونت بکند.

ربطی به گوشت ناخن ندارد و در موارد زیاید در اثر ضربه و آسیب این اتفاق می‌افتد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فرو رفتن ناخن در گوشت پا

  1. زینب گفت:

    سلام من ناخنم رفته بود تو گوشت جراحی کردم درس شدن یک ماه بعد اون یکی ناخنم رفت تو گوشت اونم جراحی کردم هر دو انگشت شست بود
    الان دوماهی میشه ک جراحی کرده بودم ولی انگشت کوچیکام رفته تو گوشت
    دلیلش از چیه چیکارباید بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      قبل از جراحی انگشت کوچک ازمایش کلسیم و ویتامین دی ۳ دهید

  2. طیبه گفت:

    سلام‌،
    پسرم پنج‌ماه هست دو ناخن انگشت های پایش در گوشت فرو رفته و آب گرفته .
    ناخن هایش را کوتاه میکنم انت نتیجه نمیدهد هنوز هم ناخن ها در گوشت باقی مانده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر ترشحات عفونی و چرک دارد حتمن باید پزشک تحت بی حسی ناخن را فرم دهد یا در بیاورد

  3. ناشناس گفت:

    سلام‌،
    پسرم پنج‌ماه هست دو ناخن انگشت های پایش در گوشت فرو رفته و آب گرفته .
    ناخن هایش را کوتاه میکنم انت نتیجه نمیدهد هنوز هم ناخن ها در گوشت باقی مانده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر ترشحات عفونی و چرک دارد حتمن باید پزشک تحت بی حسی ناخن را فرم دهد یا در بیاورد

  4. ناشناس گفت:

    سلام من پای دخترم عفونت ندار و درد دار چه کار کنم عفونت داشت من یک هفته میشه پماد زدم الان درد داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روزانه با بتادین شستشو دهید
      از پماد موپیروسین استفاده کنید

  5. یوسفی گفت:

    ناخن پیام از دو طرف داخل گوشت رفته بهتر نیست اون رو بندازم…..

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است به پزشک مراجعه کنید

    2. ناشناس گفت:

      سلام

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بفرمایید

        ؟

  6. اسماعیل خسروی گفت:

    برای ناخن داخل گوشت پا چه بهسی بزنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بی حسی لازم نیست
      نیاز به ضد التهاب و انتی بیوتیک دارد
      بهتر است از تریامسنولون و تتراسایکلین استفاده نمایید

  7. سحر گفت:

    من ناخونم همش میره تو گوشت و باد میکنه یجوری میشه ک حتی نمیتونم راه برم و ناخاسته ی جایی میخوره خون میاد و خیلی دردش زیاده یه بار جراحی کردم بازم درست نشده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چند دلیل شایع وجود دارد
      ابتدا باید دلیلش مشخص شود تا درمان اساسی صورت گیرد
      پوشیدن کفشی که به شصت فشار می آورد.
      کوتاهی بیش‌ازحد ناخن یا کج کوتاه کردن آن
      شست آسیب‌دیده
      داشتن شستی با انحنای غیرعادی

  8. ایسان گفت:

    برای عمل جراحی فرورفتگی ناخن در شست پا چه مقدار پولی لازمه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به میزان جراحت و مواد مصرفی دارد

  9. ناشناس گفت:

    سلام ناخن پسرم دائم داخل گوشت می ره باید چکار کنه؟یک بار هم جراحی کرده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از یک تکه چوب مخصوص که برای ناخن طراحی شده استفاده کنید و ناخن را داخل گوشت خارج کنید. – یا روغن کرچک را با جوش شیرین مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید و در نهایت آن را با آب بشویید.

  10. ناشناس گفت:

    امشب. پا گیر کرده ناخن پا م از جا کنده شده ولی کامل نه درد شدیدی دارم کلی خون از پا اومده نمی‌دونم چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با بتادین رقیق شده شستشو دهید
      هر روز با پماد موپیروسین چرب کنید