داروی کلیندامایسین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف کلیندامایسین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی کلیندامایسین یکی از داروهای ضد میکروبی است. اگر می‌خواهید به عوارض این دارو دچار نشوید، نحوه مصرف آن را از مشاوره دارویی دکترتو یاد بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی کلیندامایسین

نام رایج دارو: کلیندامایسین – Clindamycin

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کلیندامایسین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی کلیندامایسین نوعی آنتی‌بیوتیکی است که در درمان عفونت‌های مختلف میکروبی مؤثر است.

نحوه مصرف کلیندامایسین و دوز مصرفی

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود.

داروی کلیندامایسین ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا ۴ نوبت در روز (هر ۶ ساعت یکبار) مصرف شود. این دارو را با آب زیاد (یک لیوان کامل حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر) مصرف کنید مگر این‌که پزشکتان تجویز دیگری کرده باشد. پس از مصرف این دارو به مدت حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید.

دوز مصرف داروی کلیندامایسین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد و در کودکان عامل وزن نیر تاثیر گذار است. برای اثر بهتر داروی کلیندامایسین آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا میزانی که دکتر عفونی تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.

نمی‌دونی برای درمان عفونت‌های باکتریایی چه دارویی مصرف کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

علائم اوردوز کلیندامایسین

اگربا مصرف داروی کلیندامایسین دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

با مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است بر روی برخی آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش‌های عملکرد کلیه و کبد، آزمایش خون به صورت دوره‌ای باید انجام شود تا روند و عوارض جانبی کلیندامایسین تحت نظر گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

عملکرد داروی کلیندامایسین

داروی کلیندامایسین رشد میکروب‌ها را متوقف می‌کند. این آنتی‌بیوتیک فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر است و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد.

فقط یک قدم تا درمان بیماری‌ عفونت ادراری کودکتان فاصله دارید!

عوارض جانبی کلیندامایسین

مصرف کلیندامایسین ممکن است موجب عوارضی مانند استفراغ، تهوع، و اسهال شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید.

درصورتی که پزشک داروی کلیندامایسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی کلیندامایسین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنانچه با عوارضی نظیر سوزش دل، درد و تورم مفصل، پوست یا چشم زرد رنگ و ادرار تیره مواجه شدید، سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

استفاده مکرر این دارو در دوره‌های طولانی ممکن است موجب ترشحات دهانی و ترشحات غیرطبیعی واژن شود. در صورت ایجاد این عوارض یا عوارضی دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هریک از علائمی مانند بیهوشی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف کلیندامایسین

قبل از مصرف اگر به داروی کلیندامایسین و لینکومایسین حساسیت دارد و یا حساسیت دیگری دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی کلیندامایسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو سوابق پزشکی خود مخصوصا بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، بیماری روده‌ای مانند کولیت و کلوستریدیوم دیفیسیل با نشانه اسهال شدید، حساسیت مانند آسم، اگزما و تب یونجه را با پزشک خود درمیان بگذارید.

مصرف کلیندامایسین ممکن است موجب مشکلات در واکسن‌های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید شود. در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به جز مواردی که پزشک توصیه کرده است را انجام ندهید. قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

سالمندان نیز ممکن است نسبت به عوارض پس از مصرف این دارو مخصوصا اسهال مداوم حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. در صورت حاملگی قبل از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید. کلیندامایسین از طریق شیر مادر انتقال می‌یابد لذا با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی کلیندامایسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی کلیندامایسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی کلیندامایسین نفرمایید.

برخی از داروهایی که با این دارو تداخل دارویی دارند عبارتند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید مانند کلاریترومایسین و اریترومایسین
  • کوالین پکتین

تقریباً اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی هورمون‌های کنترل بارداری مانند قرص‌ها،‌ برچسب‌ها و حلقه‌های کنترل بارداری تاثیر می‌گذارند و برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند ریفامپین و ریفابوتین) تاثیر این محصولات را کاهش می‌دهند و ممکن است موجب بارداری شوند. اگر از هورمون‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنید قبل از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

اگر یکی از نوبت‌های مصرف داروی کلیندامایسین را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به‌یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی کلیندامایسین نیست و کافی‌ست فقط دوز مقرر را مصرف کنید.
دارو را در یخچال نگهداری کرده و در طول دو هفته آن را مصرف کنید. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری شود. پس از اتمام دوره‌ی درمان باقی‌مانده دارو را دور بریزید. برای دریافت نوبت فوق تخصص عفونی و دکتر متخصص داخلی از به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین، از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کلیندامایسین

  1. پرهام صفرپور گفت:

    سلام من کیست مویی داشتم و الان دو ماهه که دارم کلیندامایسین۱۵۰ هر ۱۲ ساعت یک بار مصرف میکنم و ۱۵ سالمه. تا الان مشکل خاصی نداشتم میشه بگید باید چیکار کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      از مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک خودداری کنین. برای این مشکلتون لازمه به متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین جراح عمومی

  2. سردار گفت:

    سلام دکتر عزیز لثه دندانم عفونت کرده و دچار آبسه دندانی شدم وقتی به دندانپزشک مراجعه کردم دندانمو عصب کشی کرد و از من خواست قرص های آموکسی سیلین ۵۰۰ و میترونیداذول رو مصرف کنم باهم ولی چون قبلا مصرف کرده بودم و تاثیری تو خشک کردن چرک لثم نداشت به جاش رفتم داروخانه و کلیندامایسین ۳۰۰ رو گرفتم آیا این دارو تاثیری در تخیله و خشک کردن عفونت دندان و لثه هم داره؟!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      خوبه
      می تونین از کوآموکسی کلاو ۶۲۵ هم استفاده کنین

  3. سپهر روح افزایی گفت:

    سلام پسرم ۱۶ سال دارد وچند روزی هست که زیر بغل غده چربی دراورده دکتر جراح عمومی داروی قرص کلیندامایسین۳۰۰وقرص سیپروفلوکساسین۵۰۰ تجویز کردن هر۸ساعت مصرف شود ولی از وقتی پسرم استفاده کرده معده دچار درد شده طوری که موقع خوردن غذا از گلو تا معده درد دارد آیا این طبیعی است یا مصرف دارو قطع شود

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      لازمه برای تغییر دارو با پزشکتون مشورت کنین

    2. سردارذبیحی گفت:

      حتما قرص کلیندامایسن را با ۲لیوان آب مصرف کنند

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس

  4. کمال علی خانی گفت:

    این دارو میتونه باعث کوفتگی بدن بشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله این عارضه در برخی بیماران ممکنه اتفاق بیفته

  5. نفس گفت:

    برای درمان جوش چطوری باید استفاده کنیم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      می تونین از ژل یا محلول کلیندامنایسین استفاده کنین و روی جوش ها قرار بدین.

      1. آتنا گفت:

        سلام من از محلولش برای جوشام میزنم صورتم قرمز شده لایه برداری میکنه اما لکه های قرمز رو گونه هامه مثل التهاب؟چرا؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این محلول به میزان توصیه شده پزشک خود مصرف کنید و فقط به جوش ها زده شود. پوست حساس شده و در برابر نور آفتاب محافظت کنید.

  6. زینب حسینی گفت:

    سلام
    دوروز دارم مصرف میکنم این عوارض را دارم
    اخر زبانم تلخی زیاد هست اذیت میشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      تلخی دهان از عوارض جانبی این دارو هست نگران نباشید. آب زیاد مصرف کنین. در صورتی که براتون قابل تحمل نیست، برای تغییر دارو به پزشکتون مراجعه کنین.

  7. مصطفی عبدی گفت:

    سلام من دچار قرمزی پوست در کل بدنم شدم با مصرف کلیندامایسین چیکار کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه مصرف قرص رو قطع کنین و برای تجویز قرص جدید با پزشکتون مشورت کنین.

  8. عباس رحمتی گفت:

    سلام وقت بخیر
    از داروخانه به خاطر جوش های سرم این دارو رو دادند بعد از یک روز مصرف درد شدید کلیه گرفتم ممنون میشم اگر توضیح دهید
    با تشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      دفع این دارو از طریق کلیه هست و ممکنه در برخی افراد باعث کلیه درد بشه. لازمه برای درمان جوش هاتون از متخصص پوست کمک بگیرین:
      لیست متخصصین پوست و مو

  9. Fatemeh گفت:

    سلام
    کلیه های من پروتئین دفع میکند چه درمانی پیشنهاد میکنید؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      در مورد دفع پروتئین از کلیه‌ها، می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکتر تو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      پروتئینوری

      1. بهار نظری گفت:

        سلام کلیندامایسین برای عفونت ادراری هم درمان دارد؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          بله می تونه استفاده بشه.

  10. مردانی گفت:

    الان دو هفته است به خاطر انگل چشمی مصرف می کنم عوارض شدید زیر دارم
    ۱- دل پیچه
    ۲- افتادن فشار خون
    ۳- تهوع و استفراغ
    ۴- آخری خارش پوستی
    برای عوارض ش چکار کنیم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      در صورت مشاهده علائمی که ذکر کردین باید با پزشکتون صحبت کنین تا در صورت لزوم دارو رو تغییر بدن.