قرص نورتریپتیلین نحوه مصرف و عوارض آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نورتریپتیلین برای درمان مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی استفاده می‌شود. عوارض قرص نورتریپتیلین 10، نحوه مصرف و دوز مصرفی این دارو و هشدارها را بخوانید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

نورتریپتیلین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

شاید شما هم جز افرادی باشید که قرص افسردگی نورتریپتیلین مصرف کرده یا وسوسه شده‌اید که این دارو را مصرف کنید. نورتریپتیلین برای درمان مشکلات روحی و روانی مثل افسردگی استفاده می‌شود. این دارو باعث افزایش روحیه و حس خوب در انسان و همچنین موجب کاهش اضطراب و تنش روانی می‌شود و سطح انرژی را بالا می‌برد. این دارو جز داروهای ضد افسردگی است؛ اما آیا می توان خودسرانه این دارو را مصرف کرد؟ نحوه مصرف نورتریپتیلین ۱۰میلی‌گرم و نحوه قطع مصرف آن چگونه است؟ عوارض جانبی این دارو چیست؟

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به تمام سوالات در مورد داروی نورتریپتیلین جواب دهیم. علاوه بر این، برای اطلاعات بیشتر در مورد مصرف هر گونه قرص ضد افسردگی مانند نورتریپتیلین می توانید از روانپزشک هم کمک بگیرید. همچنین برای شروع مصرف این دارو، بهتر است که ابتدا یک مشاوره‌ی دارویی داشته‌باشید و با عوارضی که ممکن است برای شما به دنبال داشته‌باشد، به طور کامل آشنا شوید.

نورتریپتیلین چیست؟

نورتریپتیلین (Nortriptyline) دارویی از گروه ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای است که برای درمان اختلال افسردگی و برخی دیگر از بیماری‌های اعصاب یا دردهای عصبی به کار می‌رود. از این دارو در درمان علائم افسردگی مانند بی‌خوابی و کم‌اشتهایی هم استفاده می شود.

نام رایج دارو

  • نورتریپتیلین
  • Nortriptyline

اسامی تجاری دارو

  • آونتیل
  • پاملور

دسته دارویی

  • ضد افسردگی

نیمه عمر دارو

۱۶ تا ۹۰ ساعت

مشابه قرص نورتریپتیلین

ایمی پرامین، آمی تریپتیلین، میرتازاپین

اشکال دارویی رایج نورتریپتیلین

این دارو به صورت قرص نورتریپتیلین ۱۰، قرص نورتریپتیلین ۲۵ و قرص نورتریپتیلین ۵۰ میلی‌گرمی تهیه و عرضه می‌گردد.

  • قرص نورتریپتیلین امین ۲۵ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلین امین ۱۰ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلین داروپخش ۲۵ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلین داروپخش ۱۰ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلن روزدارو ۲۵ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلن روزدارو ۱۰ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلن-عبیدی ۲۵ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلین-عبیدی ۱۰ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلین-ال پی ۲۵ میلی گرم
  • قرص نورتریلن ۲۵ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلین سبحان دارو ۲۵ میلی گرم
  • قرص نورتریپتیلین سبحان دارو ۱۰ میلی گرم.
نورتریپتیلین-10
قرص نورتریپتیلین ۱۰

نحوه مصرف نورتریپتیلین

دانستیم که قرص نورتریپتیلین برای چیست، اما نحوه‌ی مصرف آن چگونه است؟ قبل از شروع به مصرف نورتریپتیلین ۱۰، راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروخانه راهنمایی بگیرید.

  • این دارو به صورت خوراکی، طبق تجویز پزشک و معمولا ۱ الی ۴ بار در روز مصرف می‌شود.
  • اگر قرص نورتریپتیلین ۱۰ به صورت یک نوبت در روز تجویز شود بهترین زمان مصرف آن شب ها پیش از خواب می باشد.
  • قرص نورتریپتیلین ۱۰ میلی گرم را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید.
  • مصرف نورتریپتیلین در زمان‌های منظم باعث می‌شود بیشترین بهره از آن را ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید و دوز مصرفی خود را افزایش ندهید.
  • به مصرف این دارو تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید.
  • این دارو با غذا تداخلی ندارد و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
  • تاثیر نورتریپتیلین ۱۰ میلی گرم نیاز به زمان دارد و ممکن است از ۱ تا ۴ هفته تاثیرگذاری کامل دارو طول بکشد.
  • در صورتی که بعد از ۴ هفته شرایطتان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد (به طور مثال احساس ناراحتی بیشتری داشتید یا افکار خودکشی به ذهنتان خطور کرد) سریعا با پزشکتان تماس حاصل کنید.
  • بیش از یک داروی ضد افسردگی در یک زمان نباید تجویز شود.
  • تشخیص تجویز این دارو به عهده‌ی روانپزشک است.

نحوه مصرف داروی نورترپتیلین چجوریه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

نورتریپتیلین ۱۰ برای چیست؟

عملکرد این دارو به صورت تاثیر بر میزان مواد شیمیایی طبیعی مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی) است. قرص نورتریپتیلین ‌از طریق دفع جذب مجدد نوراپی‌نفرین و سروتونین در مغز، غلظت این مواد را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می‌دهد. در نتیجه با تاثیر بر انتقال دهنده‌ها می تواند افسردگی را درمان کند.

هدف از تجویز و مصرف قرص افسردگی نورتریپتیلین این است که علائم افسردگی برطرف شوند. علائم افسردگی شامل بی‌انگیزگی، بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی، افکار خطرناک و آسیب‌رسان به شخص، انرژی نداشتن برای کار و درس و خلق پایین است. بنابراین مصرف نورتریپتیلین همراه با مشاوره‌ی روانشناس و توصیه‌های روانپزشک می‌تواند در درمان افسردگی موثر باشد.

نورتریپتیلین ۲۵ برای چیست؟

نورتریپتیلین ۲۵ هم مانند نورتریپتیلین ۱۰ برای بیماری‌ها و اختلالات روانی کاربرد دارد. قرص نورتریپتیلین ۲۵ در درمان بیماری‌هایی مثل استرس، اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی و دردهای عصبی کاربرد دارد. تعیین دوز دارو بر عهده‌ی روانپزشک است.

جایگزین قرص نورتریپتیلین

در صورتیکه این دارو اثربخش نباشد، می‌توان از مسکن‌ها و داروهای آرام‌بخش مورفین دار برای تسکین درد، یا از سایر قرص‌های ضد افسردگی که از خانواده‌ی داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای نیستند، کمک گرفت.

قرص اعصاب نورتریپتیلین

شنیده‌اید که داروی نورتریپتیلین را قرص اعصاب نورتریپتیلین می‌نامند. این دارو از مواردی است که برای بیماری‌ها و اختلالات روانی مانند افسردگی کاربرد دارد. کسانی که دردهای نوروپاتیک و عصبی هم دارند، داروی نورتریپتیلین می‌تواند برای آنها کمک‌کننده باشد. نورتریپتیلین عوارضی دارد که تجویز این دارو با در نظر گرفنتن عوارض سبک و سنگین کردن اثری که بر روی بیماری دارد، انجام می‌شود.

استرس و نورتریپتیلین
قرص نورتریپتیلین برای استرس کاربرد دارد.

قرص نورتریپتیلین برای استرس

قرص نورتریپتیلین برای افسردگی کاربرد دارد و این دارو از دسته‌ی داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای است. داروی نورتریپتیلین برای درمان مشکلات و اختلالات روانی دیگر هم کاربرد دارد. برخی از این بیماری‌ها و اختلالات شامل حمله‌ی پانیک و دردهای نوروپاتیک هستند. یکی دیگر از اختلالات روانی شایع که داروی نورتریپتیلین برای درمان آن تجویز می‌شود، استرس است. استرس می‌تواند فعالیتهای روزانه‌ی فرد را مختل کند. در صورتیکه این اختلال درمان نشود و یا تحت کنترل قرار نگیرد، می‌تواند باعث ایجاد مشکل در موقعیت‌های اجتماعی و یا شخصی شود. بنابراین باید استرس را تحت درمان قرار داد. قرص نورتریپتیلین برای استرس کاربرد دارد.

قرص نورتریپتیلین برای میگرن

میگرن یکی از بیماری‌هایی است که با سردرد عصبی خود را نشان‌می‌دهد. هنگامی که حملات میگرنی رخ می‌دهند،‌ فرد درد زیادی می‌کشد و نمی‌تواند فعالیت‌های روزمره‌ی خود را انجام‌دهد. قرص نورتریپتیلین برای میگرن کاربرد دارد. داروی نورتریپتیلین می‌تواند حملات میگرنی را در ۵۰٪ بیماران بهبود ببخشد. بنابراین قرص نورتریپتیلین برای میگرن خوب است. همچنین از نورتریپتیلین می‌توان در درمان سر درد هم بهره برد.

قرص نورتریپتیلین ۱۰ برای سردرد

از قرص نورتریپتیلین ۱۰ برای سردرد استفاده می‌شود، البته نه برای هر سردردی. توجه داشته‌باشید که بیشتر از این قرص برای سردرد عصبی استفاده می‌شود. همچنین این دارو معمولا به جای مسکن‌های مورفین دار مثل کدوئین کاربرد دارد. البته برای استفاده از این دارو در تسکین درد سر، باید حتما از پزشک کمک گرفت و نباید سرخود این دارو را تجویز و مصرف نمود. هر چند که نورتریپتیلین را نمی‌توان بدون نسخه‌ی پزشک تهیه کرد.

داروی نورتریپتیلین برای چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

نورتریپتیلین برای درمان برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم؛

۱.   نورتریپتیلین در درمان افسردگی

یکی از اصلی‌ترین علت‌های تجویز داروی نورتریپتیلین، درمان افسردگی است. افسردگی یک اختلال روانی است که می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را مختل کند. بنابراین باید آن را درمان کرد. یکی از راه‌های درمان افسردگی، تجویز دارو است و نورتریپتیلین ۱۰ یا نورتریپتیلین ۲۵، متناسب با شدت بیماری، می‌توانند در درمان آن موثر باشند.

۲.   نورتریپتیلین در درمان افسردگی پس از زایمان

برخی از مادران باردار بعد از زایمان خود دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. اگر افسردگی پس از زایمان جدی گرفته‌نشود و درمان نشود، ممکن است برای مادر و نوزاد حوادث جبران‌ناپذیری ایجاد کند. یکی از این عوارض، اقدام به کشتن نوزاد توسط مادر است. داروی نورتریپتیلین در درمان افسردگی پس از زایمان کاربرد دارد.

تنها یک کلیک تا درمان افسردگی فاصله داری!

۳.   وسواس فکری

خیلی از ما در اطرافیان خود افرادی را دیده‌ایم که به وسواس فکری مبتلا هستند. وسواس فکری می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را مختل کند و فشار عصبی زیادی به بیمار و اطرافیان او وارد کند. بنابراین،‌ برای افزایش کیفیت زندگی بیمار، باید وسواس فکری را درمان کرد. یکی از راه‌های درمان وسواس فکری نورتریپتیلین است. البته داروهایی مانند سرترالین هم در درمان این بیماری کاربرد دارند.

۴.   افسردگی فصلی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با تغییر فصل دچار تغییر خلق می‌شوید، می‌دانید که بخش اعظمی از سال را از دست می‌دهید و نمی‌توانید بازدهی مناسبی داشته‌باشید. به این حالت افسردگی فصلی گفته‌می‌شود که معمولا با پاییز شروع می‌شود. برای درمان علائم افسردگی فصلی که شامل پرخوری، اختلالات خواب و بدخلقی در فصل پاییز و زمستان می‌شود،‌ می‌توانید از داروی نورتریپتیلین استفاده کنید.‌

۵.   کم‌اشتهایی

کم اشتهایی یا بی‌اشتهایی عصبی یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند عوارض جسمی جدی برای فرد ایجاد کند. معمولا این افراد نسبت به وزن خود بسیار حساس هستند و به طور غیرطبیعی وزن پایینی دارند. یکی از اختلالات روانی که در ارتباط تنگاتنگ با کم اشتهایی است، افسردگیست. برای درمان این اختلال می‌توان از نورتریپتیلین ۱۰ یا دوزهای دیگر آن بهره برد.

۶.   تپش قلب

نورتریپتیلین داروی ضدافسردگی است و معمولا برای اضطراب به کار برده‌نمی‌شود و تپش قلب یکی از علائمی است که همراه با اضطراب دیده‌می‌شود. در صورتیکه تپش قلب دارید می‌توانید از داروی پروپرانولول استفاده کنید. همچنین یکی از عوارض داروی نورتریپتیلین، تپش قلب و تاکی کاردی است.

نورتریپتیلین و تاکی کاردی
یکی از عوارض داروی نورتریپتیلین، تپش قلب و تاکی کاردی است.

۷.   کمر درد و آرتروز

جالب است بدانید که گاهی داروهای ضدافسردگی مثل نورتریپتیلین برای مدیریت کمر درد و آرتروز تجویز می‌شوند و موثر واقع می‌شوند. اما خط اول درمان این بیماری‌ها، داروهای ضدافسردگی نیستند. معمولا روانپزشک تشخیص می‌دهد که قرص نورتریپتیلین می‌تواند به درد کمر و آرتروز کمک کند یا بی‌اثر است.

۸.   سندرم روده تحریک‌پذیر

در تحقیقاتی که بر روی مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر انجام‌شده‌است، داروهای ضدافسردگی نیز تجویز شدند. یکی از این داروها، نورتریپتیلین ۲۵ بود. به این بیماران قرص نورتریپتیلین ۲۵ شبانه داده‌شد و مشاهده شد که در بهبود دفعات بیرون‌روی بیماران اسهالی و یا یبوستی، تاثیرگذار بوده‌است. بنابراین، نورتریپتیلین ۲۵ برای درمان بیماری روده تحریک پذیر موثر است.

۹.    نفخ و شکم درد

داروی نورتریپتیلین در بهبود شکم درد و نفخ شکم موثر بوده‌است. بنابراین، کسانی که نفخ دارند، می‌توانند از نورتریپتیلین استفاده کنند. در این باره با دکتر داخلی مشورت کنید.

۱۰.  تنگی نفس

نورتریپتیلین یکی از داروهایی است که بر تنگی نفس اثر منفی ندارد. این نکته زمانی اهمیت دارد که فردی که افسردگی دارد و نورتریپتیلین می‌خورد، تنگی نفس یا آسم هم داشته‌باشد. در این صورت مصرف این دارو ممکن است بر بیماری‌های ریوی تاثیر داشته‌باشد. اما خوشبختانه نورتریپتیلین بر روی تنگی نفس اثری ندارد و آن را بدتر نمی‌کند.

۱۱.   دوقطبی

به صورت کلی داروی نورتریپتیلین در درمان دوقطبی هم کاربرد دارد. می‌دانیم که دوقطبی یک اختلال روانی است که در آن فرد مبتلا دو دوره‌ی مانیا و افسردگی را تجربه می‌کند. پای افسردگی در میان است و نورتریپتیلین می‌تواند موثر باشد.

۱۲.   نورتریپتیلین برای معده درد استفاده می‌شود؟

 نورتریپتیلین ۱۰ همچنین می‌تواند در تسکین دردهای عصبی هم موثر باشد. بنابراین می‌توان برای برطرف کردن معده درد عصبی از نورتریپتیلین کمک گرفت.

۱۳.   آیا نورتریپتیلین قرص خواب است؟

آیا می‌دانید قرص نورتریپتیلین برای چیست؟ نورتریپتیلین دارویی است که برای درمان افسردگی تجویز می‌شود. این دارو خواب‌آور است. از طرفی، کسانی که به افسردگی مبتلا هستند، نمی‌توانند به راحتی بخوابند و مبتلا به اختلال خواب هستند. بنابراین مصرف این دارو می‌تواند به خواب آن‌ها نیز کمک کند.

نورتریپتیلین و اضطراب

نورتریپتیلین از داروهای ضد افسردگی است که برای درمان استرس و اضطراب هم کاربرد داد. بیمارانی که اضطراب دارند، اگر این مشکل را درمان نکنند، ممکن است که با سختی‌های بسیاری مواجه شوند. همچنین اضطراب می‌تواند نمود فیزیکی هم داشته‌باشد و به شکل تپش قلب و یا بالا رفتن فشار خون هم خود را نشان دهد. بنابراین درمان این اختلال با این دارو ضروری است.

برای درمان اختلالات خواب چگونه نورتریپتیلین مصرف کنم؟

داروی نورتریپتیلین با دوز تعیین شده توسط پزشک را قبل از خواب بخورید.

دوز مصرفی نورتریپتیلین

قبل از مصرف قرص نورتریپتیلین ۱۰ و یا قرص نورتریپتیلین ۲۵، توصیه‌های مربوط به دوز دارو را که در ادامه آورده‌شده‌اند، در نظر داشته‌باشید؛

  • دوز مصرف داروی نورتریپتیلین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد.
  • برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی قرص نورتریپتیلین ۱۰، مانند خشکی دهان و گیجی ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را اضافه کند.
  • با افزایش دوز مصرفی سرعت بهبودتان افزایش نمی‌یابد و خطرات عوارض بیشتر می‌شود.

دوز مصرفی قرص نورتریپتیلین ۱۰

مقدار مصرف معمول بزرگسالان

جهت درمان ضد افسردگی

  • ۲۵ میلی‌گرم ۳ تا ۴ بار در روز که این مقدار بر حسب نیاز و مقاومت به دارو تنظیم می‌گردد.
  • حداکثر مقدار مصرف ۱۵۰ میلی‌گرم در روز می‌باشد.

مقدار مصرف معمول کودکان

ضد افسردگی کودکان ۶ تا ۱۲ سال

  • روزانه ۱۰ تا۲۰ میلی‌گرم یا ۱ تا ۳ میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن روزانه در مقادیر منقسم.

مقدار مصرف معمول نوجوانان

  • ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم یا ۱ تا ۳ میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن روزانه در مقادیر منقسم.
  • مقدار مصرف دارو بر حسب نیاز و مقاومت به دارو تنظیم می‌شود.

مقدار مصرف معمول در افراد سالخورده

  • ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم در روز در مقادیر منقسم.
  • مقدار مصرف دارو بر حسب نیاز و مقاومت به دارو تنظیم می‌شود.
درمان دارویی افسردگی
نورتریپتیلین درمان دارویی افسردگی است.

نحوه قطع مصرف قرص نورتریپتیلین ۱۰

در صورتیکه تمایل به قطع مصرف دارو دارید، به هیچ عنوان نباید سرخود این کار را انجام دهید و حتما نکات زیر را در نظر داشته‌باشید؛

  • حتی اگر بهبود در شرایطتان را احساس کردید به مصرف این دارو ادامه دهید و بدون مشورت با پزشک مصرف نورتریپتیلین ۲۵ یا نورتریپتیلین ۱۰ را قطع نکنید.
  • اگر مصرف این دارو را خودسرانه قطع کنید، ممکن است بعضی شرایط بدتر شود. همچنین ممکن است عوارضی مانند تغییرات روانی، سردرد، خستگی و مشکلات خواب را تجربه کنید. برای جلوگیری از این عوارض ممکن است پزشک شما، در طی یک دوره کاهش مصرف، داروی شما را قطع کند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. اگر دچار عارضه‌ای شدید یا شرایطتان بدتر شد، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

در هفته‌های اول درمان با قرص نورتریپتیلین ۱۰ میلی گرم به دلیل افزایش تمایل به خودکشی باید بیمار را تحت نظر قرار داد.

خواص قرص نورتریپتیلین و اثر آن بر بدن

بیایید بررسی کنیم که قرص نورتریپتیلین برای چیست و چگونه اثر می‌کند! قرص نورتریپتیلین ۱۰ یا قرص نورتریپتیلین ۲۵ اثرات مختلفی بر روی بدن دارند که اصلی‌ترین اثر آن‌ها در ادامه آورده‌شده‌است. با ما همراه باشید تا مکانیسم اثر این دارو را به خوبی بشناسید.

مکانیسم اثر نورتریپتیلین

شاید از خود بپرسید که نورتریپتیلین ۲۵ در بدن چگونه عمل می‌کند؟ داروی نورتریپتیلین اجازه نمی‌دهد که نوراپی‌نفرین و سروتونین در پایانه‌های عصبی برداشت شوند و مدت اثر آنها طولانی‌تر می‌شود.

افزایش سطح سروتونین

این دارو سطح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد و به ندرت بیماری بسیار جدی به نام سندروم مسمومیت سروتونین دیده شده است. همچنین این خطر با استفاده از دیگر داروها که باعث افزایش سطح سروتونین می‌شوند، افزایش می‌یابد. لذا تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به اطلاع پزشکتان برسانید. اگر عوارضی مانند تپش قلب، توهم، ناهماهنگی در حرکات، سرگیجه شدید، تهوع، استفراغ و اسهال شدید، لرزش ماهیچه‌ای، تب بی‌دلیل، آشفتگی و بی‌حوصلگی بی‌دلیل را تجربه کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

نورتریپتیلین و لاغری

برخی از داروهایی که برای کنترل دیابت، فشار خون و درمان افسردگی تجویز می‌شوند، ممکن است که اثراتی بر روی بدن شما داشته‌باشند که جلوی کاهش وزن شما را بگیرند. می‌دانیم که نورتریپتیلین ۲۵ یکی از داروهای ضد افسردگی است، بنابراین ممکن است که مصرف این دارو جلوی لاغری و کاهش وزن شما را بگیرد. حتی گاهی ممکن است که داروی نورتریپتیلین باعث افزایش وزن شما هم بشود.

اگر در حال مصرف قرص نورتریپتیلین ۱۰ و یا قرص نورتریپتیلین ۲۵ هستید، ممکن است دچار افزایش وزن شوید. برای کاهش وزن و لاغری بهتر است با دکتر خود مشورت کنید، مخصوصا اگر در حال مصرف داروی نورتریپتیلین هستید.

عوارض جانبی نورتریپتیلین

می‌دانیم که قرص نورتریپتیلین برای چیست، در صورتی که پزشک داروی نورتریپتیلین ۲۵ یا ۱۰ را برای شما تجویز کرده است، مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی نورتریپتیلین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

خشکی دهان و نورتریپتیلین
نورتریپتیلین باعث خشکی دهان می‌شود.

عوارض جانبی رایج قرص نورتریپتیلین

مصرف قرص نورتریپتیلین ۱۰ ممکن است منجر به عوارض زیر شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد، به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید؛

  • گیجی
  • خشکی دهان
  • افزایش وزن
  • یبوست
  • اختلال دید
  • مشکلات دفع ادرار

چه کارهایی در بهبود عوارض قرص نورتریپتیلین ۲۵ یا نورتریپتیلین ۱۰ موثر است؟

اگر می‌خواهید که عوارض قرص نورتریپتیلین ۲۵ یا ۱۰ را با شدت کمتری تجربه کنید،‌ می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید؛

  • برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر هنگام تغییر وضعیت از خوابیده به نشسته یا سرپا به آهستگی تغییر حالت دهید.
  • برای جلوگیری از خشکی دهان می‌توانید از آدامس یا آب‌نبات (بدون شکر) استفاده کنید و یا بیشتر آب بنوشید.
  • برای جلوگیری از یبوست از فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنید و آب زیادی بنوشید و ورزش کنید. اگر موقع استفاده از این دارو دچار یبوست شدید با پزشک یا دکتر داروخانه درباره استفاده از ملین مناسب مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی داروی نورتریپتیلین

در صورتیکه هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله با اورژانس یا فوریت‌ها تماس بگیرید؛

  • سوزش دل مداوم
  • لرزش
  • ماسکه شدن صورت (از بین رفتن حس صورت)
  • گرفتگی عضلانی
  • درد شدید معده
  • کاهش توان یا میل جنسی
  • تورم و یا درد سینه

عوارض جانبی نادر و خطرناک نورتریپتیلین

در صورت بروز عوارض جانبی جدی و خطرناک این دارو مانند سرگیجه شدید، تپش قلب سریع یا نامنظم، غش کردن، تشنج، درد یا تورم یا سرخی چشم، گشادی مردمک چشم و یا تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان دور منابع نوری موقع شب)، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی نورتریپتیلین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای شروع اثرات درمانی این دارو حداقل دو هفته وقت لازم است. پس برای دیدن اثرات درمان عجله نکنید و دارو را طبق دستور پزشک ادامه دهید.

موارد احتیاط مصرف نورتریپتیلین

اگر به داروی نورتریپتیلین یا دیگر داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند امیتریپتیلین حساسیت دارید، یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید. داروی نورتریپتیلین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

سوابق پزشکی مرتبط با قرص نورتریپتیلین

یکی از مهم‌ترین مسائل در مصرف نورتریپتیلین ۲۵ یا ۱۰، سوابق پزشکی شماست. در صورتیکه بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتی اگر در گذشته جراحی انجام‌داده‌اید، باید آنها را با پزشک خود در میان بگذارد. در ادامه به مواردی که اهمیت دارند، اشاره می‌کنیم؛

  • سابقه مشکلات تنفسی
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات دفع ادرار (مانند عوارض ناشی از تورم پروستات)
  • پرکاری تیروئید
  • سابقه گلوکوم (آب سیاه) در خانواده (نوع بسته زاویه)
  • اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی
  • سابقه اقدام به خودکشی در خانواده
  • تشنج و شرایطی که احتمال تشنج را بالا ببرد (مانند مشکلات مغزی یا ترک مصرف الکل)

نورتریپتیلین ممکن است موجب شرایطی شود که بر روی ریتم قلب تاثیر بگذارد (افزایش سطح نمودار کیو تی QT). افزایش نمودار کیو تی به ندرت باعث تپش قلب و عوارض دیگری مانند گیجی شدید و غش کردن شود که سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگر شرایط خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید که خطر افزایش نمودار کیو تی را در پی دارند، قبل از مصرف نورتریپتیلین با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر عوارضی مانند برخی مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان قلب آرام، حمله قلبی و افزایش سطح نمودار کیو تی در آزمایش EKG) دارید و یا سابقه خانوادگی مشکلات قلبی مانند افزایش سطح نمودار کیو تی در آزمایش EKG و مرگ ناگهانی قلبی دارید با پزشکتان در مورد مصرف نورتریپتیلین ۲۵ یا ۱۰ صحبت کنید.

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر افزایش سطح نمودار کیو تی را بیشتر کند. این خطر در صورت استفاده از داروهایی مانند دیورتیک‌ها یا قرص‌های ادرار بالاتر می‌رود. همچنین شرایطی مانند تعرق شدید، اسهال یا استفراغ این خطر را افزایش می‌دهند.

هشدارها در مصرف نورتریپتیلین

در صورتیکه مصرف‌کننده‌ی قرص افسردگی نورتریپتیلین هستید، چه قرص نورتریپتیلین ۱۰، قرص نورتریپتیلین ۲۵ و یا قرص نورتریپتیلین ۵۰، باید به نکات و هشدارهای زیر توجه کنید؛

  • داروی نورتریپتیلین ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید، اجتناب کنید.
  • هنگام مصرف نورتریپتیلین ۲۵ یا ۱۰، از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید.
  • قبل از هر گونه جراحی، همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.
  • مصرف این دارو شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند و بهتر است زمان در معرض نور خورشید بودن خود را محدود کنید. زمانی که در بیرون به سر می‌برید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس‌های پوشیده به تن کنید. اگر دچار آفتاب‌سوختگی یا قرمزی پوست شدید، با دکتر خود مشورت کنید.
  • شربت این دارو ممکن است حاوی الکل باشد. در صورت ابتلا به بیماری دیابتی، وابستگی الکل، بیماری کبدی یا شرایطی که نیاز به محدود کردن یا عدم مصرف الکل دارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، این دارو ممکن است کنترل قند خون را برای شما دشوارتر کند. همواره سطح قند خون خود را بسنجید و نتایج آن را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است پزشک شما، داروهای دیابت‌تان را تغییر دهید یا برنامه‌های ورزشی و یا رژیم غذایی خاصی برایتان تجویز کند.

نورتریپتیلین برای سالمندان

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو مانند خشکی دهان، سرگیجه، گیجی، مشکلات دفع ادرار و افزایش سطح نمودار کیوتی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

نورتریپتیلین در بادراری

چنانچه باردار هستید، فقط در صورت نیاز ضروری داروی نورتریپتیلین را استفاده کنید. از آن‌جایی که مشکلات روانی و روحی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال استرسی می‌توانند شرایط سختی باشند، از قطع دارو اجتناب کنید. مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. اگر قصد بارداری دارید، با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از نورتریپتیلین ۲۵ یا ۱۰ در زمان حاملگی مشورت کنید.

نورتریپتیلین در شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و ممکن است مشکلاتی در زمینه پرستاری از بچه به وجود بیاورد. در مورد شیردهی به نوزاد، هنگام مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید.

موارد منع مصرف نورتریپتیلین

مواقعی که نمی‌توان نورتریپتیلین مصرف کرد شامل موارد زیر هستند؛

  • کسانی که حساسیت زیادی به داروهای ضد افسردگی ۳ حلقه‌ای دارند.
  • کسانی که انفارکتوس میوکارد داشته‌اند.
  • فعالیت تنفسی کاهش‌یافته با مصرف
  • کسانی که MAO مصرف می‌کنند.
قرص نورتریپتیلین
قرص نورتریپتیلین ۲۵ – قرص نورتریپتیلین ۱۰

تداخلات دارویی نورتریپتیلین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی نورتریپتیلین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست. لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز قرص نورتریپتیلین ۱۰ میلی گرم نفرمایید.

برخی از داروهایی که با نورتریپتیلین تداخل دارویی دارند عبارتند از:

  • رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین
  • دسولفیرام
  • مکمل‌های تیروئید
  • داروهای آنتیکولینرژیک‌ مانند بنزتروپین، آلکالید‌های بلادونا
  • برخی از داروهای درمان فشار خون بالا مانند داروهایی که در مغز عمل می‌کنند، مثل کلونیدین و گوانابنز

تداخل کشنده با داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO)

مصرف نورتریپتیلین همراه با داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO) ممکن است موجب تداخل کشنده‌ای شود. از مصرف بازدارنده‌های MAO مانند آیزوکروبوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین همراه با نورتریپتیلین جدا خوداری فرمایید.

همچنین نباید اکثر بازدارنده‌های MAO را ۲ هفته قبل یا بعد از مصرف این دارو، مصرف کرد. برای اطلاعات در این زمینه با پزشکتان مشورت کنید.

خطر سندروم مسمومیت سروتونین

اگر نورتریپتیلین را با داروهای دیگری که سطح سرتونین بدن را افزایش می‌دهند مصرف کنید خطر ایجاد سندروم/ مسمومیت سروتونین را افزایش می‌دهید. قرص‌های اکستاسی/ MDMA، عصاره‌ی گل راعی، قرص‌های ضد افسردگی مانند فلوکستین/ پروکستین و دولوکستین/ ونلافاکسین نمونه‌هایی از این افزایش‌دهنده‌های سروتونین هستند. خطر ایجاد سندروم سروتونین موقع شروع به مصرف این دارو یا افزایش دوز مصرفی بالا می‌رود.

تاثیر برخی داروها بر عملکرد نوروترپیتیلین

برخی از داروها بر روی روند خروج نورتریپتیلین از بدن تاثیر می‌گذارند که موجب اختلال در عملکرد این دارو می‌شود. این داروها شامل سایمتیدین، تربینافین و داروهای درمان تپش قلب نامنظم، مانند کوینیدین، پروپافنون و فلکاینید می‌شوند. این لیست کامل نیست؛ لذا با پزشک در این زمینه مشورت نمایید.

تاثیر بر ضربان قلب

داروهای زیادی به جز نورتریپتیلین بر روی ضربان قلب (افزایش سطح نمودار QT) تاثیر می‌گذارند که شامل آمیودارون، سیزاپراید، دوفتیلید، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول، آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید (مانند اریترومایسین) و دیگر داروها می‌شوند.

همچنین نورتریپتیلین عملکردی مشابه آمیتریپتیلین دارد. لذا در زمانی که نورتریپتیلین مصرف می‌کنید، از مصرف آمیتریپتیلین خودداری فرمایید.

داروهای زیر ممکن است با داروی نورتریپتیلین تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید؛

  • داروهای دیگری که خواب آلودگی ایجاد می‌کنند (مخدرهایی که کاهنده‌ی سرفه یا درد هستند مثل: کدئین)
  • الکل
  • ماری‌جوآنا
  • داروهای خواب یا ضد اضطراب (آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم)
  • شل‌کننده‌ی عضلانی (کاریزوپرودول و سیکلوبنزاپرین)
  • آنتی هیستامین‌ها (سیتریزین و دیفن هیدرامین)

هشدار: راهنما و دستورالعمل تمام داروهای مصرفی (مانند داروهای آلرژی یا داروهای رفع سرفه) را با دقت مطالعه فرمایید؛ زیرا این داروها ممکن است حاوی دکونژستانت‌ها و یا مواد تشکیل دهنده‌ای باشد که موجب خواب‌آلودگی می‌شوند. برای مصرف صحیح این دارو با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

قرص-نورتریپتیلین
قرص نورتریپتیلین برای درمان بی خوابی کاربرد دارد.

قرص نورتریپتیلین اشتها آور است

قرص نورتریپتیلین عوارض مختلفی دارد که برخی از آنها بر روی برخی از افراد با شدت کمتر و بیشتر بروز می‌دهند. یکی از عوارضی که داروی نورتریپتیلین برای مصرف کنندگان دارد، افزایش اشتها است. بلی، درست است؛ قرص نورتریپتیلین اشتها آور است. بنابراین ممکن است که چاق کننده هم باشد. اگر مصرف کننده با اشتهای زیاد مواجه شود و مواد غذایی بیشتری مصرف کند، ممکن است که به اضافه وزن دچار شود.

قرص نورتریپتیلین مرفین دارد؟

قرص نورتریپتیلین از داروهای حاوی مورفین نیست. این دارو با وجود اینکه خواب آور است اما مورفین ندارد. قرص نورتریپتیلین مورفین ندارد اما اگر با داروهای مورفین دار مصرف شود، ممکن است اثرات جانبی آن افزایش پیدا کند و بیشتر شود. برای دردهای نوروپاتیک و عصبی داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای مثل نورتریپتیلین تجویز می‌شوند. در صورتیکه داروی نورتریپتیلین برای این دردها اثر نکند، مورفین تجویز می‌شود. همچنین در مواقعی ترکیب نورتریپتیلین با مورفین با هم تجوز می‌شوند.  

علائم اوردوز نورتریپتیلین

اگر علائم اوردوز این دارو، مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید، سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم اوردوز این دارو شامل خواب‌آلودگی شدید، توهم، تپش قلب سریع یا نامنظم، از هوش رفتن، تنگی نفس و تشنج است.

همچنین آزمایش‌های پزشکی، مانند آزمایش کبد، آزمایش سطح نورتریپتیلین و آزمایش EKG در زمان مصرف نورتریپتیلین ۱۰ یا ۲۵، به صورت دوره‌ای برای بررسی پیشرفت و عوارض جانبی دارو، توصیه می‌شود.

خودکشی با قرص نورتریپتیلین

داروهای ضد افسردگی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها مانند نورترپتیلین برای جلوگیری از افکار یا اقدام به خودکشی استفاده می‌شود و مزایای مهم زیادی دارد. با این حال مطالعات نشان داده تعداد کمی از افراد مصرف کننده داروهای ضد افسردگی (خصوصا افراد زیر ۲۵ سال) ممکن است دچار افسردگی شدید، دیگر اختلالات روانی و افکار یا اقدام به خودکشی شوند. از این رو حتما در مورد خطرات و مزایای مصرف داروهای ضد افسردگی (خصوصا برای افراد کمتر از ۲۵ سال) حتی اگر مصرف این دارو برای درمان موارد اختلالات روحی و روانی نباشد، با دکتر اعصاب و روان مشورت نمایید.

اگر متوجه شدید شرایط افسردگی بدتر شده یا دیگر شرایط روانی به وجود آمده سریعا با پزشک تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده تغییرات رفتاری غیر طبیعی (مانند احتمال افکار یا اقدام به خودکشی) یا دیگر تغییرات خلقی (مانند تشدید اضطراب، حملات اضطرابی، مشکلات خواب، خشونت یا احساس عصبانیت، اعمال بدون فکر و هیجانی، بی‌حوصلگی شدید و حرف زدن سریع) سریعا به پزشک مراجعه نمایید. هنگام مصرف داروی ضد افسردگی جدید یا تغییر دوز مصرف دارو شرایط بیمار با دقت بررسی کنید.

پرسش‌های متداول

بهتر است این سوال را اینگونه بپرسیم که آیا نوروتریپتیلین جلوی لاغری را می گیرد؟ بله. برخی داروها باعث می شوند که شما نتوانید لاغر شوید و نورتریپتیلین از این دسته است. اما اگر برای درمان افسردگی یا به هر دلیلی پزشک متخصص این دارو را برای شما تجویز کرده است؛ بدون مشورت با او این دارو را قطع نکنید.

از قرص نورتریپتیلین برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. بنابراین،‌ اگر علائم افسردگی دارید و یا اختلال خواب،‌ اختلال خوردن، خلق پایین، استرس و افکار خطرناک و آسیب‌رسان دارید، این دارو، با تایید روانپزشک، می‌تواند به شما کمک کند.

برای خوردن هر گونه دمنوش آرامبخش همراه با خوردن داروهای ضدافسردگی و داروهای آرامبخش، باید با پزشک خود مشورت کنید. داروهای گیاهی با اینکه طبیعی و بدون ضرر به نظر می‌رسند اما می‌توانند بر کبد تاثیر بگذارند. همچنین ممکن است تداخل دارویی داشته‌باشند و ایجاد مسمومیت کنند. بنابراین برای استفاده از هر داروی گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

صدای ناخوشایند وزوز گوش می‌تواند فعالیت‌های روزانه را مختل‌کند. بنابراین،‌ باید به فکر درمان آن بود. اگر صدای وزوز گوش به علت جرم انباشته‌شده در آن نباشد،‌ می‌توان با داروی آمی‌تریپتیلین یا نورتریپتیلین، به درمان آن پرداخت.

مصرف نورتریپتیلین می‌تواند در فرد ایجاد وابستگی کند. بنابراین بالابردن دوز بدون اجازه‌ی پزشک غیرقانونی است. همچنین نباید به طور ناگهانی و بدون اطلاع پزشک دارو را قطع کرد.‌

چای و قهوه حاوی کافئین و تئین هستند. توصیه‌نمی‌شود که این ترکیبات با داروهای ضدافسردگی مثل نورتریپتیلین مصرف شود. اما تداخل دارویی جدی ندارند و گفته‌شده‌است که در صورت مصرف، باید موارد احتیاط در نظر گرفته‌شود.

هر دو دارو،‌ ایمی پرامین و نورتریپتیلین را می‌توان در درمان افسردگی و شب ادراری کودکان به کار برد و شرایط بیمار است که تعیین می‌کند کدام انتخاب بهتری است.

داروهای ضدافسردگی را نمی‌توان بدون اجازه و نسخه‌ی دکتر روانپزشک خریداری کرد. بنابراین برای تهیه‌ی این دارو از داروخانه،‌ حتما باید همراه خود نسخه داشته‌باشید.

قرص نورتریپتیلین ۱۰ یا قرص نورتریپتیلین ۲۵ با پوشش بیمه‌ای ورقی کمتر از ۱۰۰۰ تومان است اما اگر بدون بیمه باشد، ورقی ۳۵۰۰ تومان است.

معمولا با مصرف قرص نورتریپتیلین در روز اول، تاثیرات آن را نمی‌بینید. حتی ممکن است در دو هفته‌ی اول مصرف، شرایط بیمار بدتر شود و افکار خودکشی داشته‌باشد. حداقل ۱۴ روز وقت لازم است تا اثرات این دارو بر روی بدن دیده‌شود.

مدت زمان مصرف نورتریپتیلین را مقاومت به دارو معین می‌کند و تا زمانی که مصرف دارو مورد نیاز باشد.

اگر قرص نورتریپتیلین یک عدد در روز باشد، بهتر است آن را قبل از خواب بخورید. معمولا تداخل غذایی ندارد و دوزهای بیشتر از یک عدد را متناسب با دستور پزشک مصرف کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره نورتریپتیلین

  1. زهرا گفت:

    سلام من یکسال و نیم دارم قرص پرفنارین و سرترالین مصرف میکنم
    و یه هفته است نورتریپتیلین به جای آسنترا مصرف میکنم
    حالم اصلا خوب نیست سرگیجه دارم و تو گوشم صدا میپیچه جدیدا هم وقتی پرفنازین میخورم حالت تهوع شدید بهم دست میده می‌خوام دیگه قرصا رو قطع کنم میشه راهنماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عوارضی که ذکر کردین از عوارض داروهای مصرفی هست و ممکنه لازم باشه دوز دارو رو کاهش بدین. در صورتی که پزشکتون داروهاتون رو تغییر دادن، با خودشون مشورت کنین و از قطع ناگهانی داروهاتون خودداری کنین.

  2. زهرا گفت:

    سلام من این دارو رو ۵ روز مصرف میکنم به جای آسنترا دکتر برام تجویز کردن
    الان چند روزی هست یه حالتی مثل سرگیجه دارم انگار سرم سبک شده گوشم صوت می‌کشه تپش قلب گرفتم و ران پام و دستم هم درد می‌کنه حالت تهوع و دل دردم دارم
    میخواسم ببینم به خاطر مصرف این قرصست خوبه میشه یا باید برم دکتر داروم عوض کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علائمی که ذکر کردین از عوارض مصرف این دارو هست. ممکنه لازم باشه دوز مصرفی کم بشه یا داروی جایگزین براتون تجویز بشه. در صورت ادامه ‌ی علائم ذکر شده، با پزشکتون مشورت کنین.

      1. ژیلا نادری گفت:

        این قرص را دکتر گوارش ب من داد چرا؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          در برخی از بیماری های گوارشی که به دلیل مشکلات اعصاب و روان ایجاد می شن، تجویز داروهای این چنینی از قسمت های مهم درمان هست.

    2. م . ع گفت:

      سلام من ابتدا قرص رهاکین مصرف میکردم ولی حساسیت داشتم و نورتلیپتیلین جایگذین اون قرص شد من میگرن و استرس و اضطراب شدیدی دارمو از نظر روحی اصن حالم خوب نی و این چند وقتی که این قرص میخورم هیچ تاثیری نه رو سردردام و نه رو حالات روحیم داشته و فقط موجب خواب زیاد من شده میخواستم بدونم ممکنه رو بدن من بی تاثیر بوده باشه یا در دراز مدت جواب میده این قرص (به مدت دو سال مسکن های قوی و ی روز در میون به خاطر سردردم مسکن میخوردم ) آیا نیاز هست دوز قرص نورتریپتیلین بالاتر بره؟ یا قرصی جایگذینش بشه؟ در ضمن ی مدت هم پراپنالول مصرف میکردم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        برای پاسخ دهی و تاثیر داروها باید صبور باشین. لازمه اضطراب و استرستون رو هم کنترل کنین.

  3. احسان گفت:

    با سلام
    یکی از عوارض این دارو کاهش میل جنسی ذکر شده

    فکر میکنم بعد از مصرف این قرص همچین مشکلی برام پیش اومده

    من الان مجرد هستم ولی در اینده این عوارض میمونه و مشکل ایجاد میکنه ؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      پس از قطع مصرف این دارو، به تدریج میل جنسی به حالت اولیه برمی‌گرده.

  4. حميد رضايي گفت:

    با سلام- حدود ۱ ماه است که مصرف می کنم. فقط به خاطر استرس. اما اسرسم قابل کنترل است. تصمیم گرفتم این قرص را کنار بزارم. , لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دوره‌ی درمان این دارو ۶ تا ۹ ماه است که باید این دوره تکمیل شود.
      از قطع ناگهانی و قبل از تکمیل دوره‌ی درمان، خودداری کنید.
      دارو باید طی ۴ هفته قطع شود. هفته‌ی اول دوز را نصف کنین. هفته‌ی دوم یک چهارم، هفته‌ی سوم یک روز درمیان یک چهارم دوز و هفته‌ی چهارم دو روز درمیان یک چهارم دوز و در نهایت مصرف را کامل قطع کنین.

    2. علیزاده گفت:

      سلام من برای حسایت بینیم ک کیپ شده بود رفتم دکتر قرص نورتریبتیلین ۱۰ دادن ولی نوشته قرص برای ضد افسردگی نکنه اشتباه دادن!!

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        ممکنه اشتباه نوشتاری یا اشتباه از داروخانه بوده باشه

  5. bahar گفت:

    سلام من مدت یک سال قرص نورتریپتیلین ۱۰ تحت نظر پزشک استفاده میکردم الان حدود یک ماه است که مصرف این قرص را به دلیل وابستگی که به قرص پیدا کرده بودم قطع کردم ولی هر شب سردرد دارم نمیدونم دوباره مصرف این قرص شروع کنم یا نه؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف این دارو نباید به طور ناگهانی قطع بشه. به تدریج و طی ۱ ماه مصرف قرص کم می‌شه تا در نهایت قطع بشه. در صورت شروع دوباره‌ی قرص، فراموش نکنید که دوره‌ی درمان رو باید کامل کنین.

  6. سحر عزیزی گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون بابت اطلاعاتتون میخواستم یه سوال بپرسم من کف پام درد میکرد این قرص برام تجویز شد میخواستم بدونم چرا این تجویز شده با اینکه مشکل عصبی ندارم؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      نورتریپتیلین برای درمان دردهای ناشی از نوروپاتی (آسیب عصبی) استفاده می‌شه.

  7. س.س گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعات خوب و مفیدتون، از عوارض این دارو فرمودید اختلال در دید هست،من از لنز طبی استفاده میکنم،این دارو ممکنه مشکل ساز بشه؟ مثل کورتون ها هست ک برای چشم در موقع استفاده از لنز خطرناکه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خیر مشکلی ندارد

  8. سالاری گفت:

    بسیار عالی و مفید بود مطلب را کامل مطالعه کردم من مدت ۱ ماه است دارو را مصرف میکنم بهبود بسیاری از لحاظ کاهش اضطراب و استرس داشتم، ولی خواب نامنظمی دارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      اختلالات خواب یکی از عوارض داروی نورتریپتیلین هست که می‌تونین برای درمان این مشکلات از قرص‌‌های خواب کمک بگیرین.
      قرص‌های خواب
      به یاد داشته باشین که حتی در صورت احساس بهبودی، مصرف دارو رو قطع نکنین و دوره‌ی درمان رو طبق نظر پزشک ادامه بدین.

      1. بهارنادری گفت:

        سلام خسته نباشید من این قرصو بدون تجویز پزشک مدتی مصرف میکردم چون حدود یکسال حال روحیم افتضاح بود و این قرص مال مادرم بود و همینجوری میخوردم که بخابم که کمترر فکر کنم ولی وقتی میخوردم مثل مرده ها یه گوشه میوفتادم و بی حوصله میشدم و همش گریه میکردم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          مصرف خودسرانه داروهای روانپزشکی کار اشتباهیه و عوارض زیادی داره. از این کار خودداری کنین.

        2. زهرا گفت:

          سلام من برای دردهای عصبی معده به پزشک مراجعه کردم واین دارو البته ۱۰ میلی گرم هم برام تجویز شد؟هرشب یکی برای یک ماه ،آیا این دارو با رهاکین ۲۰۰ که یک روز در میان نصف قرص باید مصرف کنم به تجویز روانپزشک تداخل دارد؟

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          وقت بخیر
          خیر تداخلی ندارند

    2. محبوبه چپ چاپ گفت:

      سلام اگه ازاین قرصا دو عدد اشتباها بخوری خطری دارد یا نه

      1. انیس سعادت گفت:

        اگر یک بار اینجوری بشه نه. ولی اگر نگران هستین می تونید از مشاورین ما استفاده کنید.
        مشاور تلفنی دکترتو

        1. علی پورعلی گفت:

          سلام وقت بخیر
          آیا مصرف قرص نورتریپتیلین با قرص آهن تداخل دارد؟

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          خیر تداخلی ندارد.

  9. میثم نوروزی گفت:

    شما که پدر ما رو درآوردی باباجان.یه قرص میخواستیم بخوریم اینقدر از عوارضش نوشتی که پشیمون شدیم از،خوردنش

  10. مرتضی گفت:

    توضیحات بسیار کامل و جامع بود ، من تا حالا استفاده نکردم و امروز اولین باره که می خوام بخورم ، خیلی سودمند بود این اطلاعات. متشکرم

    1. انیس سعادت گفت:

      ممنونم از شما همراه عزیز دکترتو