داروی تریامترن چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف تریامترن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی تریامترن یکی از داروهای ادرار آور است که برای جلوگیری از دفع زیاد پتاسیم کاربرد دارد. اگر این دارو برای شما تجویز شده است، برای مصرف صحیح آن از مشاوره دارویی کمک بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی تریامترن

نام تجاری دارو: دیرنیوم

نام رایج دارو: تریامترن – Triamterene

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کپسول تریامترن اچ چیست و چه کاربردی دارد؟

کپسول تریامترن اچ یک داروی ادرارآور یا دیورتیک است. کپسول تریامترن برای کاهش تورم‌های ناشی از بیماری‌هایی مانند سرطان، نارسایی احتقانی قلب، بیماری‌های کبد و بیماری‌های کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثرگذاری این دارو باعث بهبود فعالیت کلیه‌ها، کم شدن علائمی مانند مشکلات تنفسی و کاهش تورم در مچ پا، پاها، دست‌ها و شکم می‌شود.

نحوه‌ مصرف تریامترن اچ و دوز مصرفی

کپسول تریامترن اچ دارویی خوراکی است که با تجویز پزشک، معمولا یک یا دو بار در روز، بعد از غذا استفاده می‌شود. اگر این دارو را نزدیک به زمان خواب‌تان مصرف کنید احتمالا مجبور می‌شوید برای دفع ادرار از خواب بیدار شوید در نتیجه بهتر است کپسول تریامترن اچ را حداقل چهار ساعت پیش از خواب استتفاده کنید.

برای کاهش عوارض جانبی کپسول تریامترن ممکن است پزشک شما تجویز دارو را از دوز پایین شروع کرده و به تدریج آن را افزایش دهد. از دستورالعمل‌های پزشک خود با دقت پیروی کنید.

دوز مصرفی کپسول تریامترن اچ به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر دارو به طور منظم از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در زمان مقرر از کپسول تریامترن اچ استفاده کنید.

به طور خودسرانه دوز مصرفی دارو را افزایش ندهید و بیش‌تر از مقدار تجویزی مصرف نکنید. در این صورت نه تنها بیماری شما سریع‌تر بهبود پیدا نمی‌کند بلکه خطر ابتلا به عوارض جانبی نیز بیش‌تر می‌شود.

مصرف کپسول تریامترن اچ را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید. در این صورت ممکن است بعضی از علائم بیماری شما شدیدتر شود. ممکن است نیاز باشد دوز مصرفی‌تان را به تدریج کاهش دهید.

در صورتی که پس از مصرف دارو بیماری شما بهتر نشد یا وضعیت‌تان وخیم‌تر شد به دکتر خود اطلاع دهید.

نمی‌دونی برای درمان بیماری‌های کبد و کلیه چیکار کنی؟

متخصصان کمکت می‌کنند

نحوه‌ عملکرد کپسول تریامترن اچ

کپسول تریامترن اچ با تاثیرگذاری در روند فعالیت کلیه باعث افزایش میزان ادرار می‌شود. این فرایند به شما کمک می‌کند تا مقدار آب اضافی بدن را دفع کنید.

علائم اوردوز کپسول تریامترن اچ

اگر فردی بیش از اندازه از کپسول تریامترن اچ استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بیهوش شدن یا مشکل در تنفس شد با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

به طور منظم آزمایش‌های پزشکی مانند تعیین سطح پتاسیم و آزمایش‌های مرتبط با کبد و کلیه را انجام دهید. پزشک خود را مرتب ملاقات کنید.

اگر دوز مصرفی کپسول تریامترن اچ را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید ،نیازی به مصرف دو برابر کپسول تریامترن اچ نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح کپسول تریامترن اچ آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین دارو را در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

در صورت نیاز به دارو درمانی به دکتر داخلی، دکتر کلیه و دکتر قلب در دکترتو مراجعه کنید و اینترنتی نوبت بگیرید.

برای درمان مشکلات تنفسی به کمک نیاز داری؟

همین الان مشاوره بگیر

عوارض جانبی کپسول تریامترن اچ

سرگیجه، عدم تعادل، خستگی، سردرد، ناراحتی معده و اسهال از جمله عوارض جانبی کپسول تریامین اچ هستند. در صورتی که این علائم به صورت مداوم ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و عدم تعادل به‌آرامی از جای خود بلند شوید.

درصورتی که پزشک کپسول تریامترن اچ را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی تریامترن اچ را مصرف کرده اند هرگز عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند.

مصرف کپسول تریامترن اچ می‌تواند باعث شود آب، نمک و مواد معدنی موجود در بدن شما بیش از اندازه کم شود. اگر دچار علائم کم آبی یا کاهش مواد معدنی شدید یا در صورتی که نشانه‌هایی مانند گیجی، خشکی دهان، تشنگی، ضربان قلب سریع و نامنظم، سرگیجه‌ی شدید، عدم تعادل یا تشنج را مشاهده کردید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر به این عوارض جانبی جدی مبتلا شدید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • تهوع مداوم
  • استفراغ مداوم
  • درد معده
  • درد شکم
  • زرد شدن چشم
  • زرد شدن پوست
  • ادرار تیره رنگ
  • علائم عفونت مانند گلودرد مداوم، تب و لرز و سرفه‌های مکرر
  • علائم مشکلات کلیوی مانند احساس درد در ناحیه‌ی پهلو، پشت و شکم، دفع ادرار دردناک، مشاهده‌ی خون در ادرار و تغییر مقدار ادرار
  • درد مفاصل مانند احساس شدید درد در پنجه‌ی پاها
  • کبودشدگی
  • خون‌ریزی

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد کپسول تریامترن اچ نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

تریامترن را بیشتر بشناسید.

موارد احتیاط مصرف کپسول تریامترن اچ

پیش از استفاده از کپسول تریامترن اچ سابقه‌ی پزشکی کامل خود را با پزشک‌تان در میان بگذارید. این سوابق پزشکی می‌تواند شامل مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه، بیماری‌های کبد، عدم توازن مواد معدنی مانند سطح بالای پتاسیم خون یا سطح پایین سدیم خون، از دست دادن بیش از حد آب بدن یا کم‌آبی، نقرس و شرایطی که باعث پایین آمدن سطح فولیک اسید خون می‌شوند مثل سیروز الکلی یا بارداری باشد.

کپسول تریامترن اچ ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری، تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف تریامترن اچ از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید.

از آن‌جا که مصرف کپسول تریامترن اچ ممکن است میزان قند خون شما را تحت تاثیر قرار دهد در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا هستید قند خون خود را به طور منظم اندازه‌گیری کرده و نتایج را با پزشک‌تان در میان بگذارید. در صورت وجود علائم قند خون بالا مانند تشنگی بیش از حد یا افزایش میزان ادرار موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت با وضعیت موجود، انجام تمرینات خاص ورزشی یا تغییر در رژیم غذایی داشته باشید.

تعریق بیش از حد، اسهال و استفراغ می‌تواند خطر ابتلا به کم‌آبی را افزایش دهد. در صورتی که برای مدت طولانی درگیر چنین مشکلاتی شده‌اید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. برای جلوگیری از کم‌آبی بدن مایعات بیش‌تری مصرف کنید مگر این‌که صلاح‌دید پزشک شما این‌طور نباشد.
مصرف کپسول تریامترن اچ ممکن است سطح پتاسیم خون شما را افزایش دهد. پیش از استفاده از مکمل‌های حاوی پتاسیم یا جایگزین‌های نمکی دارای پتاسیم با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

مصرف کپسول تریامترن اچ ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس کند. زمانی را که زیر نور خورشید سپری می‌کنید محدود کنید. از رفتن به اتاقک‌های سولاریوم اجتناب کنید. از لامپ‌های خورشیدی فاصله بگیرید. هنگامی که از خانه بیرون می‌روید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید و لباس‌های محافظ در برابر نور خورشید به تن کنید. در صورتی که آفتاب‌سوخته شدید یا پوست‌تان تاول زد یا قرمز شد سریعا به پزشک‌تان اطلاع دهید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

ممکن است سال‌مندان نسبت به عوارض جانبی مصرف کپسول تریامترن اچ حساسیت بیش‌تری داشته باشند. این واکنش آلرژیک در زمینه‌ی بالا رفتن سطح پتاسیم خون پررنگ‌تر است.

برای مصرف کپسول تریامترن اچ در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنان‌چه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری کپسول تریامترن اچ را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی کپسول تریامترن اچ با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر کپسول تریامترن اچ را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز کپسول تریامترن اچ نفرمایید.

داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم در خون را افزایش دهند مانند آمیلوراید، سیکلوسپورین، اپلرنون، تاکرولیموس، قرص‌های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون و لیتیم ممکن است با کپسول تریامترن اچ تداخل دارویی ایجاد کنند.

اینفوگرافی داروی تریامترن
داروی تریامترن چیست؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برخی از داروها حاوی موادی هستند که می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون یا شدید شدن تورم شوند. از دکتر داروخانه راجع به جزئیات داروهای مصرفی‌تان و نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها (به خصوص داروهای ضد سرفه، سرماخوردگی، داروهای لاغری و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) سوال کنید.

کپسول تریامترن اچ ممکن است نتیجه‌ی آزمایش‌های پزشکی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که پزشکان و مسئولین آزمایش‌گاه در جریان استفاده‌ی شما از کپسول تریامترن اچ هستند. برای دریافت نوبت دکتر قلب و عروق، دکتر فوق تخصص داخلی یا بهترین دکتر اورولوژی وارد سایت دکترتو شوید و نوبت بگیرید. همچنین برای مشاوره آنلاین از لینک‌های زیر استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تریامترن

  1. حمید گفت:

    سلام من سرگیجه داشتم دکتر گوش رفتم نوار گرفت گفت فشار گوشت بالاست الان قرص تریامترن داده گفته همیشه باید مصرف کنی من دیسک کمر هم دارم میخواستم بدونم علایم دیسک و تشدید نمیکنه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علایم دیسک رو ممکن نیست تشدید کنه. پس از ۳ ماه برای چک کردن مشکل گوش مراجعه کنید.

  2. لیدا ملک گفت:

    مشوره هاتون بسیار عالی و واضح هستن خیلی نکات رو ریز و جامع وکلیدی جواب میدین بسیار سپاسگذارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  3. حمیده زندی گفت:

    سلام خسته نباشید مامان من ازوقتیکه این دارو رو میخوره اصلا حس و حال هیچکاری رو نداره بدنش بیحاله دست و پاهاش جون نداره همش چرت میزنه چیکار کنیم باهاش

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو با افزایش دفع ادرار موجب کاهش فشار خون میشه. این قرص باید در ساعت مشخص و صبح ها مصرف بشه و در برخی بیماران با دفع زیاد آب بدن و دفع مواد معدنی همراه ادرار بیمار دچار کم آبی و ضعف و بیحالی میشه. خستگی و بیحالی از عوارض جانبی این دارو هست که اگر در بیمار شما بروز پیدا کرده باید برا جایگزینی داروی دیگه ای به پزشک تون مراجعه کنید. دربیماران فشارخونی باید اکو قلبی و در صورت نیاز آنژیوگرافی عروق قلب برا بررسی گرفتگی رگ های قلبی که خود موجب بیحالی و خواب آلودگی هست نیز بررسی بشه. از این لینک میتونی از پزشک های متخصص قلب نوبت بگیری.
      متخصص قلب

  4. نسیم گفت:

    من خیلی وقته تریامترن قرص شو میخورم فقط دست وپاهام میگیره ولی فشارمونورمال میکنه برای گرفتگی عظلات چکارکنم ممنون جواب بدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو مدرن یا به اصطلاح ادرار آوره و ممکنه باعث بشه آب، نمک و مواد معدنی تو بدن شما از راه ادرار زیاد دفع بشه. گرفتگی عضلات یه عارضه جانبی این دارو هست و نمیشه راحت ازش گذشت. من توصیه میکنم برا تغییر دوز دارو یا تغییر دارو به پزشک متخصص قلب یا داخلی مراجعه کنی.

  5. آیدا بالشی گفت:

    سلام مصرف این قرص به منظور پایین آوردن فشار خون ممکنه باعث کوچک شدن کلیه و مشکلات کلیوی در طولانی مدت بشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      خود فشارخون در طولانی مدت باعث کوچک شدن کلیه می شود. اما این دارو تاثیری بر کاهش اندازه ی کلیه ها ندارد.

  6. کاوه جعفریان گفت:

    با سلام. ایا این قرص کلسیم خون را کم نمیکند؟ من پوکی استخوان دارم.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      خیر مشکلی ندارد ولی دیگر داروهای مصرفی نیز باید مد نظر قرار بگیرن.

  7. فریدون عزتموراصل ۷۱ ساله گفت:

    سلام عرض شد
    من حدودا یکسال از قرص های فشار (۳) مورد همراه قرض صصد چربی و اسپرین استفاده کردم اخرین ویزیتی که داشتم قرصاچ – تدافارم) قطع کردند فشارم حالت تعادل ۱۳/۷ داشتم متاسفانه در سفر بودم بعلت شوری غذا که استفاده کردم (بی احتیاطی)فشارم رفت رو ۱۶ من میتوانم دوباره با دوز پاین دو هفته ادامه دهم؟ تا به تفادل رسید قطع کنم؟ ممنونم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ابتدا باید در چند روز پیاپی فشارتون اندازه گیری بشه و در صورت کنترل نبودن فشار خون از قرص های کاهنده ی فشار خون استفاده کنین.

  8. فرزانه کلاهی گفت:

    سلام من مدت سی ساله که از قرص تریامترن اچ ، در کنار قرص لووتیروکسین ، صبح ها استفاده می کنم، می خواستم ببینم اگر تریامترن را به مرور قطع کنم، بدنم دچار تورم نمی شود؟ چون قبلا روی دستهام خیلی تورم داشت، ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      باید بیماریی که باعث تورم در بدن شما می شه مشخص باشه و شما اطلاعاتی در مورد بیماری خودتون ندادین. برای قطع دارو باید از پزشکتون مشاوره بگیرین که در جریان بیماری شما هستن.

  9. یه نفر گفت:

    سلام خیلی ممنون…حتما لطفا اینم بنویسید که دوستان توجه کنن چون رقیق کننده خون هستش گفته شده قبل دندانپزشکی یا جراحی بگید.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز. ممنون از به اشتراک گذاری اطلاعاتتون

  10. جعفرهمدانی گفت:

    درود فراوان