چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می‌شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گاهی اوقات پس ازمصرف ویتامین حالتان بد می‌شود. دلیل آن می‌تواند عوامل مختلفی مثل مصرف ویتامین و مکمل‌ها با معده خالی با تداخل دارویی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 3 دقیقه
شرایط مصرف ویتامین‌ها

مصرف روزانه‌ی مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند انرژی بیشتری به شما بدهد. اما اگر تا کنون بعد از مصرف قرص‌های مولتی ویتامین، حالتان بد شده است می‌دانید که اصلا تجربه‌ی خوبی نیست. تجربه‌ای که می‌تواند شما را مجاب کند که از مصرف ویتامین‌ها دست بردارید.

دکتر دیوید پوپر متخصص گوارش می‌گوید مصرف نوع مشخصی از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی در سیستم گوارش شود. عواملی وجود دارد که منجر به عوارض جانبی مصرف مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌شود.

اگر در مورد نحوه مصرف مولتی ویتامین‌ها یا عوارض آنها سؤالی دارید می‌توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید و یا از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

نمیدونی کدوم ویتامین یا مکمل رو مصرف کنی؟ همین الان مشاوره بگیر.

ویتامین را با معده خالی مصرف می‌کنید

ویتامین‌هایی که طبیعت اسیدی بیشتری دارند مثل ویتامین سی یا فولات (ویتامین B9) اگر با معده‌ی خالی مصرف شوند می‌توانند منجر به تهوع شوند. دکتر پوپر می‌گوید: «مصرف بعضی از ویتامین‌ها همراه با یک میان وعده کوچک می‌تواند عوارض را کم کند. با این حال بهتر است بعضی از مکمل‌ها به تنهایی مصرف شوند. ویتامین‌های قابل حل در چربی مثل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K بر خلاف بعضی ویتامین‌های دیگر بهتر است همراه با غذا مصرف نشوند.

قرصی که مصرف می‌کنید میزان آهن زیادی دارد

مولتی‌ویتامین‌هایی که میزان زیادی آهن دارند مثل ویتامین‌های پریناتال یا مکمل‌ های آهن می‌توانند حالت تهوع به وجود آورند. این شکل از عوارض زمانی که ویتامین را خارج از وعده غذایی مصرف کنید، بیشتر خود را نشان می‌دهند.

بیشترین میزان جذب آهن هنگامی است که با معده خالی مصرف می‌شود. با این حال آهن سخت‌ترین ویتامین برای مصرف با شکم خالی است چرا که منجر به حالت تهوع می‌شود. دکتر دونالد هنسرود می‌گوید «من به مراجع کنندگان پیشنهاد می‌کنم که آهن را همراه با غذا مصرف کنند تا اینکه آن را با معده خالی مصرف کنند. چا که مصرف آن با معده خالی ممکن است حالتان را بد کند و از مصرف آن به شکل کلی صرف نظر کنید. اگرچه ممکن است میزان جذب آهن در این شرایط مقداری کم شود اما بهتر از این است که اصلا مصرف نشود.»

تداخل مصرف ویتامین‌ها همراه با داروهای دیگر

دکتر هنسرود می‌گوید: ویتامین‌ها مثل داروها هستند که ممکن است با یکدیگر و با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. بسیار مهم است که تداخل آن‌ها را با پزشکتان بررسی کنید تا مطمئن شوید تداخلی وجود ندارد که تاثیر ویتامین را کم کند.
بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که اگر ویتامین‌ها هم زمان با افزایش استوژن (قرص‌های ضدبارداری) مصرف شوند می‌توانند منجر به عوارض جانبی شوند. همچنین ممکن است بعد از مصرف داروهای ب کمپلکس یا قرص نوروبیون حالت تهوع داشته باشد، به همین دلیل لازم است حتما با دکترتان درباره تمام داروها و ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

می‌خوای بدونی کدوم ویتامین برای کم‌خونی مناسبه؟

حتما مشاوره بگیر.

ممکن است ویتامین‌ها را در زمان مناسبی مصرف نمی‌کنید

دکتر پروپر می‌گوید مهم است که با یک متخصص درباره زمان مصرف ویتامین‌ها مشورت کنید. ویتامین‌ها می‌توانند یکدیگر را کامل کنند و یا بر یکدیگر تاثیر منفی داشته باشد. برای مثال بهتر است آهن را همراه با ویتامین سی مصرف کنید. ولی مصرف آهن با کلسیوم می‌تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.

برچسب روی جعبه و شیشه‌ی ویتامین شما باید شیوه‌ی مصرف آن را برایتان مشخص کند. همچنین مواد سازنده آن و میزان مصرف روزانه را ذکر کند. حتما قبل از مصرف، این موارد را مطالعه کنید.

علاوه بر این همواره تاکید می‌شود که حتما با پزشک تفذیه قبل از شروع مصرف ویتامین روزانه مشورت کنید و اگر عوارضی را تجربه می‌کنید با آن‌ها در میان بگذارید. معمولا افراد می‌توانند میزان ویتامین پیشنهاد شده‌ی روزانه را با یک رژیم غذایی مناسب مصرف کنند. بیشتر افراد نیازی به میزان زیادی از مواد مغذی ندارند مگر اینکه در شرایط کمبود خاصی باشند.

یک آزمایش خون ساده می‌تواند ویتامین‌هایی که نیاز دارید را مشخص کند و البته دکترتان می‌تواند بهترین منبع تامین آن ویتامین را برای شما تجویز کند.

دکتر پروپر می‌گوید: مثل بیشتر مواردی که به سلامتی شما مربوط است، مصرف ویتامین‌ها می‌تواند فرایند پیچیده‌ای باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ویتامین

  1. رویا گفت:

    من دیشب بعد از سرم ویتامین حالت تهوع شدید گرفتم دلیلش چی می تونه باشه؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بسته به نوع ویتایمن تزریقی در شما داشته. ممکنه حساسیت داشته اید و یا مشکل گوارشی شما ارتباطی با تزریق ویتامین نداشته باشد.

      1. حدیث گفت:

        سلام من هفته ۲۳بارداری ام سردرد میشم خودم توجه کردم روزایی که مولتی ویتامین میخورم سردرد میشم ممکنه عوارض مولتی باشه یا من اشتباه میکنم

  2. درسا گفت:

    سلام وقت بخیر،من قرص اورامین-اف بعدازصبحانه میخورم ولی بعد شدیدا دچارحالت تهوع میشم
    🥺

  3. صفا گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید من کپسول ژریوتیون رو بعد صبحانه و ناهار و مکمل گین آپ رو به عنوان دوبار میان وعده در روز مصرف میکنم و بعد خوردن کپسول ژریوتیون سردرد میشه آیا میتونه از تداخل این دو مکمل و کپسول باشه

  4. ناشناس گفت:

    سلام من وقتی قرص مولتی ویتامین مینرال را مصرف میکنم سردرد شدید میگیرم لطفا راهنمایی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مولتی ویتامین مینرال در صورتی که مطابق با دستور پزشک مورد مصرف قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود که هیچ نوع عارضه جانبی پیش نیاورد. اما در موارد نادر ممکن است: ناراحتی معده و مشکلات گوارشی، سردرد و سرگیجه، طعم غیر معمول و ناخوشایند در دهان را ایجاد کند.

  5. فرید گفت:

    سلام من از قرص مولتی ویتامین زیاد استفاده کردم الان حالت تهوع دارم و استشمامم نمیکنم واشتهاه به غذا ندارم علتش چیه وراه حلش چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مولتی‌ویتامین‌هایی که میزان زیادی آهن دارند یا مکمل‌ های آهن می‌توانند حالت تهوع به وجود آورند. این شکل از عوارض زمانی که ویتامین را خارج از وعده غذایی مصرف کنید، بیشتر خود را نشان می‌دهند. بهتره آهن را همراه با غذا مصرف کنید تا اینکه آن را با معده خالی مصرف کنید. چرا که مصرف آن با معده خالی ممکنه حالتان را بد کند و از مصرف آن به شکل کلی صرف نظر کنید.

      1. سعید گفت:

        سلام من بعد از خوردن مولتی ویتامین احساس ضعف میکنم وهرچی میخورم فایده ندارد!!!

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          بهتره مولتی ویتامین ها بعد از صبحانه مصرف شود تا عوارض گوارشی برای شما نداشته باشد.

  6. کاویان گفت:

    من وقتی ویتامین سی میخورم مسموم میشمو حالت تهوع میگیرم چیکار کنم که اینجو نشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ویتامین‌هایی که طبیعت اسیدی بیشتری دارند مثل ویتامین سی اگر با معده‌ی خالی مصرف شوند می‌توانند منجر به تهوع شوند. مصرف بعضی از ویتامین‌ها همراه با یک میان وعده کوچک می‌تواند عوارض را کم کند.

  7. parisa گفت:

    سلام
    من بعد از خوردن مولتی ویتامین مفاصلم به شدت درد میگیره
    چندین بار امتحان کردم و اطمینان دارم به همیت دلیل هست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کلسیم، هن، روی، منیزیوم، کروم، ید، فسفر، پتاسیم، سدیم، منگنز، سلنیوم، مس از جمله مهم ترین املاح معدنی مورد نیاز بدن محسوب می شوند. در بسیاری از مکمل های مولتی ویتامین در کنار ویتامین ها از این عناصر معدنی نیز استفاده می شود. یکی از عوارض بیش از حد مواد معدنی ضعف عضلانی هست. ممکنه مصرف بیش از حد مواد معندی در شما باعث این مشکل شده باشد.

  8. الینا گفت:

    سلام بعد از خوردن مولتی ویتامین احساس بدن درد و مفصل درد میکنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر نمیرسه مصرف مولتی ویتامین باعث این مشکل شده باشه. مولتی ویتامین ها باعث افزایش سطح انرژی و تقویت عضلات میشوند. درد مفاصل شما ممکنه علت دیگه ای داشته باشه که میتونی توط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ویزیت شوید.
      متخصص طب فیزیکی

      1. شهاب گفت:

        سلام آقای دکتر من دوبار پس از مصرف ویتامین c دچار بی حالی شدید و احساس سنگینی در شکم شده ام ولی شکمم خالی نبوده قبلش میتونید راهنماییم کنید ممنون.

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          ویتامین‌هایی که طبیعت اسیدی بیشتری دارند مثل ویتامین سی اگر با معده‌ی خالی مصرف شوند می‌توانند منجر به تهوع شوند. بنظر میرسه علت بی حالی و درد شکم شمامصرف این ویتامین نباشه و برای بررسی علت اصلی نیازه متخصص گوارش شما رو بررسی کنه. از این لینک میتونید نوبت بگیرید و مراجعه کنید.
          پزشک متخصص گوارش

  9. Nty گفت:

    سلام؛ من برای استرس و افسردگی هرشب ویتامین B1 مصرف میکنم ولی از موقع مصرفش خیلی احساس گیجی دارم همیشه علتش چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این قرص مو جب سرگیجه شما نمیشه. بهتره برای افسردگی تحت نظر متخصص باشید و مکمل هایی دریافت کنید که تمامی ویتامین های گروه ب رو داشته باشه. این مکمل ها رو بهتره صبح ها ۲ ساعت بعد صبحانه مصرف کنی.

  10. پریسا اکبری گفت:

    سلام خسته نباشین
    من کرونا گرفتم سه ماه پیش بدنم ضعیف شده تو این ۳ماه یونی زینک مصرف میکردم
    الان مولتی ویتامین بعد صبحانه قرصشو شروع کردم که خارجی
    یکی دو ساعت بعد استفاده سرگیجه میگیرم علتش چیه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      در مورد این موضوع می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می‌شود؟

    2. دکتر مرادی گفت:

      کبد شما چرب هست

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممنون از شما