۶ راه سریع برای افزایش انرژی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افزایش انرژی بدن راه‌های مختلفی دارد. بدون انرژی نمی‌توانید فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام دهید. بنابراین باید راهکارهای افزایش انرژی بدن را بشناسید و آنها را به کار بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
راه های افزایش انرژی

آیا شما هم بیش‌از‌حد معمول با افت انرژی و بی‌حالی در بعد‌از‌ظهر مواجه هستید؟ حتی بعد از یک خواب شبانه مناسب و معقول، باز هم احساس می‌کنید که باید برای افزایش انرژی بدن در طول روز تلاش کنید؟ بسیاری از افراد هستند که این حالت را دارند. نمی‌توانند به خوبی کار کنند یا درس بخوانند. کاهش سطح انرژی بدن در طول روز می‌تواند از کیفیت زندگی شما بکاهد. اگر این با این مشکل مواجه شدید، می‌توانید این مطلب دکترتو را تا انتها بخوانید.

در صورتیکه انرژی بدن شما کم است و می‌خواهید آن را افزایش دهید، می‌توانید از دکتر تغذیه برای دریافت رژیم غذایی مناسب نوبت دریافت کنید. همچنین می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید تا سلامت شما را بررسی کند. برای دریافت مشاوره تلفنی یا آنلاین از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو، می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

کدام یک اصلی ترین منبع کسب انرژی بدن است؟ (انرژی بدن از کجا تامین میشود)

حتما از خود می‌پرسید که اصلی ترین منبع کسب انرژی بدن چیست! بدن ما برای اینکه فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام دهد، نیاز به انرژی دارد. اما این انرژی از کجا تامین می‌شود. انرژی بدن ما از طریق غذاهایی که می‌خوریم دریافت می‌شود. وقتی شما مواد غذایی را وارد بدن خود می‌کنید، مواد سازنده‌ی آنها توسط بدن به ذرات کوچک تقسیم می‌شود و به شما انرژی می‌رساند. انرژی که در بدن ما استفاده می‌شود، همان ATP است. این سوخت در سلول‌ها به مصرف می‌رسد و بدن ما شروع به فعالیت می‌کند.

فرایندی که طی آن بدن ما از این سوخت استفاده می‌کند، متابولیسم نام دارد که به عوامل متعددی بستگی دارد. متابولیسم بدن با هورمون‌ها، فعالیت بدن و موارد دیگر تنظیم می‌شود.

کدام گروه غذایی منبع اصلی انرژی بدن است؟ (گروهی از مواد مغذی که انرژی بدن را تامین میکند)

انرژی بدن ما از پروتئین‌ها، کربوهیدرات و چربی‌ها تامین می‌شود. مواد غذایی که حاوی هر یک از این موارد باشند، برای تامین انرژی بدن ما مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه در طول روز برای انجام فعالیت‌های روزانه و فعالیت‌های حیاتی بدن انرژی داشته‌باشید، باید این مواد غذایی را دریافت کنید.

انرژی بدن کم باشد چه می شود؟
در صورتیکه انرژی بدن شما کم باشد، نمی‌توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید.

عوامل موثر در مصرف انرژی بدن چیست؟

هر کسی به اندازه‌ی نیاز بدن خودش انرژی مصرف می‌کند. میزان دریافت انرژی مورد نیاز در طول روز برای هر کسی متفاوت است. مقدار مصرف انرژی و انرژی دریافتی بسته به موارد زیر است:

  • وزن
  • مقدار فعالیت روزانه
  • تنظیم هورمون‌ها
  • موقعیت‌های استرس‌زایی که در زندگی ایجاد می‌شود
  • دمای بدن و بسیاری موارد دیگر

علت کمبود انرژی بدن چیست؟

اگر مقدار انرژی دریافتی بدن شما کم باشد یا در سطح انرژی شما بالا نباشد، ممکن است که هر یک از موارد زیر اتفاق افتاده‌باشند:

  • شاید مقدار انرژی دریافتی کم است و کم غذا می‌خورید
  • ممکن است به اندازه‌ی کافی غذا بخورید اما مواد غذایی انرژی‌زا نخورید
  • شاید سلامت شما با مشکل مواجه شده‌باشد و نتواند از غذای دریافتی استفاده کند
  • احتمال وجود بیماری‌های گوارشی وجود دارد
  • شاید سوخت و ساز بدن شما به شکلی غیرطبیعی بالا باشد
  • ممکن است هورمون‌های بدن شما تنظیم نباشند و به پرکاری یا کم کاری تیروئید یا سایر مشکلات هورمونی مبتلا باشید
  • احتمال اینکه برخی از ویتامین‌های مورد نیاز در بدن شما کم باشد و دریافت انرژی و مصرف آن با مشکل مواجه شود

هر کدام از این شرایط می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

دلت می‌خواد با تغذیه انرژیت بیشتر شه؟

همین الان با پزشک مشورت کن

راه های افزایش انرژی بدن چیست؟ (چگونه سطح انرژی بدن را بالا ببریم)

با این راهنمایی‌ها سطح انرژی شما یک درجه ارتقا خواهد‌یافت.

۱. روز خود را با فیبر آغاز کنید

صبحانه‌ای که انتخاب می‌کنید، تعیین‌کننده‌ی احساس شما در طول روز است که می‌خواهید پرانرژی باشید یا حس تنبلی و بی‌حالی داشته‌باشید.

جسیکا کراندال یک متخصص تغذیه می‌گوید: “این واقعا مهم است که به غذا، به‌عنوان یک سوخت، نگاه کنیم. «وعده‌های غذایی که مجموعه‌ای از فیبر و پروتئین هستند، مناسب‌تر هستند. این ترکیب شما را سیر می‌کند و قند خون‌تان را ثابت نگه‌می‌دارد.»

در مقابل، زمانی که شما از مواد غذایی با فیبر کم استفاده می‌کنید، در مدت زمان کمی انرژی شما افت می‌کند. یک وعده صبحانه سالم می‌تواند شامل مجموعه‌ای از تخم‌مرغ، حبوبات، بلغور جو دو سر همراه با ماست و انواع توت‌ها باشد. انتخاب آجیل‌هایی که فیبر و پروتئین بالا دارند نیز می‌تواند مفید باشد. جوان بلیک یک استادیار بالینی تغذیه در دانشگاه بوستون، افزودن آجیل به دسر یخ‌زده‌ی parfait (شامل ماست و سرشیر و تخم‌مرغ و شربت) را پیشنهاد می‌کند.

خوردن مواد غذایی سالم انرژی بدن را زیاد می کند.
یکی از روش‌های زیاد کردن انرژی بدن، استفاده از مواد غذایی سالم و غنی از ویتامین است.

۲. تعداد استراحت های کوتاهتان را افزایش دهید

این کار با جلوگیری کردن از خستگی شما را سرحال‌تر می‌کند. یک پزشک خانواده در نیویورک می‌گوید: «برای سرحال شدن لازم است هر چند دقیقه یک‌بار، ریلکس کنید.»

دانشمندان در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا می‌گویند: «کارگرانی که در طول روز چندین استراحت کوتاه دارند بدون اشتباه و سریع‌تر از کارگرانی کار‌می‌کنند که تنها در طول روز ۱ یا ۲ بار استراحت دارند.»

۳. میان وعده داشته باشید

آیا معده شما صدا می‌دهد؟ کربوهیدرات‌های ساده و قند مثل آبنبات و چیپس، قندخون شما را برای مدت زمان کوتاهی بالا می‌برد. ولی بعد در شما احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند و بقیه روز، گرسنگی با شما همراه خواهد‌بود. در عوض می‌توانید به مواد غذایی با فیبر و پروتئین بالا روی‌آورید. این میان‌وعده می‌تواند از رستوران یا کافه تهیه شود یا از منزل به همراه آورده‌شود. سعی‌کنید یک سیب یا یک موز همراه با کره بادام‌زمینی مصرف‌کنید. کراندال می‌گوید: «آجیل یا غلات همراه با پنیر، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.»

۴. حرکت کنید

یک روش خوب برای رفع خستگی و افزایش انرژی «بلند‌شدن و راه‌رفتن است». برای چند دقیقه در اطراف خود راه بروید. این‌کار می‌تواند برای شما، به عنوان یک آسانسور انرژی باشد. یک مطالعه در مجله شخصیت و روانشناسی نشان‌می‌دهد که ۱۰ دقیقه پیاده‌روی انرژی بیشتری نسبت به خوردن یک آبنبات می‌دهد.

فیلر می‌گوید: «پیشنهاد من به مردم این است که هر ساعت یا هر ۲ ساعت یک‌بار، بلند شده و راه بروند.» قدم‌زدن و تنفس هوای تازه مفید است. پیاده‌روی و گردش ۱۰ دقیقه‌ای به شما اجازه می‌دهد که مثبت بمانید و بر روی کار تمرکز داشته‌باشید.

۵. تفکر کردن به شما کمک می کند

سعی‌کنید هر روز ۵ دقیقه فکرتان را متمرکز کنید و نفس بکشید. هنگامی‌که دراز کشیده‌اید یا نشسته‌اید، می‌توانید این کار را انجام‌دهید. تمرین مدیتیشن می‌تواند استرس را کاهش داده و خستگی را رفع و افزایش انرژی را به همراه داشته‌باشد. ذهن شما در طول روز سرگردان است و شما با تفکر بر روی نفس‌های‌تان، آن را موظف می‌کنید که روی کار متمرکز شود. اشمیت می‌گوید: «این یک ابزار ساده برای مدیریت استرس و یافتن خوشبختی درونی است. این نوع از تمرکز حواس می‌تواند در بالا‌بردن تمرکز و کاهش میزان استرس شما کمک‌کند.»

۶. استرس خود را مدیریت کنید

فشار زندگی و دفتر منبع مشترکی از تنش است. استرس بیش‌از‌حد می‌تواند به کار شما صدمه وارد کند. همچنین اضطراب می‌تواند موجب بی‌خوابی، پرخوری و خستگی شود. صحبت‌کردن با رئیس خود می‌تواند برای بهبود وضعیت کاری‌تان مفید باشد. فیلر می‌گوید: «مردم اغلب به این فکر‌می‌کنند که فرصت‌های شغلی جدیدی را تجربه کنند، درحالی‌که می‌توانند به بهبود وضعیت و راه حل‌های موجود فکر‌کنند.»

قرص افزایش انرژی بدن چیست؟
یکی از روش‌های افزایش انرژی بدن، استفاده از قرص و مکمل است.

۷. قرص افزایش انرژی بدن چیست؟ (مکمل افزایش انرژی بدن)

برخی از قرص‌ها و مکمل‌های افزایش انرژی در سطح بدن وجود دارد که در ادامه به این معرفی این موارد می‌پردازیم. قرص‌ها و مکمل‌های افزایش انرژی، به نقل از healthline، شامل موارد زیر هستند:

  • آشواگاندا: این قرص مهم‌ترین قرص افزایش سطح انرژی در طب سنتی هندی است و با استفاده از آن می‌توانید سطح انرژی بدن خود را افزایش داده و در برابر موقعیت‌ها و عوامل استرس‌زا خود را آماده کنید.
  • رودیولا روزیا: این قرص انرژی‌زا می‌تواند توانایی بدن را در برابرموقعیت‌های استرس‌زا افزایش دهد و انرژی بدن شما را زیاد کند. با استفاده از این دارو می‌توانید از روزهای خود به شکل بهتری استفاده کنید.
  • CoQ10: این دارو مخفف یک آنزیم در بدن است که انرژی را برای شما مهیا می‌کند. با مصرف این دارو می‌تواند انرژی مورد نیاز برای بدن خود را مهیا کنید.
  • مکمل تیروزین: تیروزین در بدن ما به طور طبیعی وجود دارد و یک آمینواسید است. این آمینو اسید را می‌توان به صورت مکمل به بدن اضافه کرد و به افزایش انرژی بدن کمک کرد.
  • مکمل سیترولین: این مکمل میزان اکسیژن مورد نیاز سلول‌ها را تامین می‌کند. با کمک این مکمل می‌توانید به سلول‌ها بدن کمک کنید تا بهتر عمل کنند و انرژی دریافتی آنها بیشتر باشد.

۸. افزایش انرژی بدن در طب سنتی چگونه انجام می شود؟

طب سنتی برای افزایش بدن بیشتر بر روی ادویه‌ها و مواد غذایی با طبع گرم تمرکز می‌کند. اما در ادامه به برخی از مواد غذایی که در طب سنتی به آنها اشاره شده‌است و می‌توانند انرژی بدن شما را زیاد کنند، اشاره کرده‌ایم:

  • شیر بادام
  • دمنوش و خود میوه به
  • جنسینگ
  • زعفران و شربت آن
  • بادرنجبویه و زنجبیل
  • دمنوش سیب و چای سبز
  • عسل
برای افزایش انرژی بدن به چه دکتری مراجعه کنیم؟
برای افزایش انرژی بدن می‌توانید به دکتر تغذیه یا دکتر عمومی مراجعه کنید.

۹. بهترین ویتامین برای انرژی بدن چیست؟

برخی از ویتامین‌ها در افزایش انرژی بدن موثر هستند. در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

به‌طور کلی، ویتامین‌های گروه ب می‌توانند به شما کمک کنند و سطح انرژی بدن شما را زیادتر کنند.

۱۰. برای افزایش انرژی بدن چه بخوریم؟ (افزایش انرژی و رفع خستگی)

تمامی مواردی که در مطالب بالاتر به آنها اشاره شد، می‌توانند در بالاتر بردن انرژی بدن به شما کمک کنند. از میوه‌ها و سبزیجات گرفته تا خوردن آب به اندازه‌ی کافی می‌توانند تاثیرات بسزایی در سطح انرژی شما داشته‌باشند. البته که کافئین هم می‌تواند در رفع خستگی موثر باشد. اگر می‌خواهید که برنامه و رژیم مناسبی برای انرژی روزانه‌ی خود داشته‌باشید، می‌توانید از دکتر تغذیه نوبت بگیرید و از ایشان رژیم متناسب دریافت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی متخصص تغذیه کمک بگیرید.

می‌دونی استرس چقدر بر سطح انرژی تاثیر داره؟ از دکترت بپرس!

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

انرژی بدن به شما اجازه می‌دهد که کارها و فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام دهید. درصورتیکه به علت خستگی و کمبود انرژی بدن، نتوانید به کارهای روزانه‌ی خود برسید، باید به دنبال علت آن باشید و سعی کنید که انرژی بدن خود را زیاد کنید. راه‌های افزایش انرژی بدن در این مطلب آورده‌شده‌اند و متنوع هستند. اما اگر هیچ کدام از این راه‌ها موثر نباشند، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید تا سلامت شما را بررسی کند. ممکن است که برخی از ویتامین‌ها یا مواد معدنی در بدن شما کم باشند. با انجام آزمایش‌های مختلف می‌توانید به این مسئله پی ببرید.

اگر می‌خواهید که یک رژیم موثر و پرانرژی برای خود انتخاب کنید، باید از دکتر تغذیه کمک بگیرید. می‌توانید از دکتر تغذیه نوبت دریافت کنید یا از مشاوره تلفنی متخصص تغذیه استفاده کنید. همچنین اگر سلامت شما با مشکل مواجه شده‌باشد، می‌توانید از دکتر عمومی نوبت دریافت کنید یا از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

منابع غذایی دریافتی بدن خود را طوری تنظیم کنید که انرژی دریافتی برای فعالیت‌های بدن شما کافی باشند. همچنین می‌توانید از راهکارهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، کمک بگیرید.

خواب خود را تنظیم کنید (ساعت بدن شما باید منظم باشد). مواد غذایی دریافتی خود را تنظیم کنید. آب به اندازه‌ی کافی بخورید.

در مواقعی ممکن است که بیماری باعث کاهش سطح انرژی بدن شود. مثلا اگر کم خونی داشته‌باشید، ممکن است که به این مشکل دچار شوید. همچنین کسانی که سطح هورمون‌های بدن آنها تنظیم نیست(مثلا غده هیپوفیز به خوبی عمل نکند یا هورمون رشد تنظیم نباشد)، می‌توانند با کاهش سطح انرژی بدن مواجه شوند.

اگر انرژی بدن شما به علت بیماری کم باشد، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید تا با معاینه و درخواست آزمایش‌های مورد نیاز سلامت عمومی بدن شما را بررسی کند. همچنین می‌توانید با مراجعه به دکتر تغذیه، رژیم غذایی مناسب دریافت کنید تا انرژی بدن شما تامین شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “۶ راه سریع برای افزایش انرژی”

  1. مهشيد گفت:

    مطلب مفیدی بود. ممنون