چهل سالگی بحران نیست

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بحران چهل سالگی یکی از مشکلاتی است که برای بسیاری از خانم‌ها و آقایان پیش می‌آید. زمانی‌که به این دوره می‌رسید، احساس ناامنی، اضطراب و ترس می‌کنید. برای مقابله با این احساسات باید این دوره را بهتر بشناسید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چهل سالگی بحران نیست، سلامت جسم‌تان را در اولویت قرار دهید و از چهل ساله بودن‌تان لذت ببرید. اگرچه به‌طور معمول بیماری‌های قلبی و ابتلا به سرطان‌، جزو نگرانی افراد تا قبل از ۴۰ سالگی نیست، اما با ورود به سن چهل سالگی ناخودآگاه در کنار تمام نگرانی‌ها و به اصلاح بحران‌ها، از دست‌دادن سلامت و نشاط جوانی نیز به سایر افکار مخرب دیگر اضافه‌می‌شود. با‌این‌حال بی‌شک اتخاذ یک رژیم غذایی سالم بعد از سن ۴۰ سالگی، از بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌کاهد و به شما امکان می‌دهد که میانسالی را همانند جوانی،‌ با نشاط و انگیزه‌ی بالاتری سپری کنید.

درصورتیکه در آستانه‌ی ۵۰ سالگی هستید و این مسئله در روان شما تاثیرات منفی گذاشته‌است، می‌توانید از دکتر روانشناس کمک بگیرید و درباره نگرانی‌های خود با او صحبت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره روانشناسی تلفنی استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید در ۴۰ سالگی تغذیه خود را تغییر دهید. در اینصورت می‌توانید از دکتر تغذیه نوبت بگیرید و رژیم مناسب سن خود را دریافت کنید. البته که مشاوره تلفنی دکتر تغذیه هم در دسترس شما است.

بحران چهل سالگی چیست؟

در نیمه‌ی زندگی، که معمولا در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی رخ می‌دهد، افراد دچار بحران چهل سالگی می‌شوند. بنابراین همه در ۴۰ سالگی آن را تجربه نمی‌کنند. برخی زودتر و برخی دیرتر با آن مواجه می‌شوند. این نامگذاری به این علت است که بیشتر کسانی که به این مرحله از زندگی خود می‌رسند، احساس خوبی ندارند و نگرانی‌ها و اضطراب‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. این می‌‌تواند آزاردهنده باشد و در این برحه از زندگی، بسیاری از فعالیت‌های فرد را مختل کند. برای اینکه در دام این بحران نیفتید، می‌توانید آگاهی خود را از این دوره بیشتر کنید و روش‌های مناسبی برای مقابله با آن انتخاب کنید.

برخی از بخش‌هایی از زندگی که ممکن است تحت تاثیر بحران ۴۰ سالگی قرار بگیرند، شامل موارد زیر هستند:

  • بحران در زمینه‌ی باورها و اعتقادات
  • ناباوری و عدم اطمینان در زمینه‌ی تصمیم‌گیری
  • نگرانی و اضطراب در زمینه سلامتی
  • بحران هویت
  • نگرانی درباره اخلاقیات

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

به نقل از helpguide، در نیمه‌ی زندگی، که معمولا در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی رخ می‌دهد، افراد دچار بحران چهل سالگی می‌شوند.

علائم بحران چهل سالگی چیست؟

شدت علائم بحران ۴۰ سالگی در خانم‌ها و آقایان و از فردی به فرد دیگر، متفاوت است. معمولا زنان توجه‌شان به زندگی دیگران جلب می‌شود و با زندگی خود مقایسه می‌کنند. مردان، از طرف دیگر، به تصمیماتی که در گذشته گرفته‌اند، فکر می‌کنند و این می‌تواند بر روی آنها تاثیر بگذارد. برخی از علائم بحران چهل سالگی، شامل موارد زیر هستند:

  • احساس ناراحتی، افسردگی و پشیمانی. یکی از علائمی که فرد در بحران ۴۰ سالگی با آن مواجه می‌شود، پشیمانی از تصمیماتی است که در گذشته گرفته‌است. معمولا فرد به نتایجی که تصمیمات برای او به جای گذاشته‌اند، فکر می‌کند و خود را مقصر می‌داند. همین مسئله او را ناراحت و افسرده می‌کند.
  • رویاپردازی و احساس خستگی مفرط. یکی دیگر از مواردی که فرد در این بازه احساس می‌کند، خستگی مفرط از زندگی و تصور کردن زندگی خود به شکل دیگر است. احتمالا شما هم این جالت را تجربه کرده‌اید که پشت میز خود، سر کار هستید و به عبث بودن زندگی و کسل‌کننده بودن آن می‌اندیشید. از طرفی به رویاپردازی می‌نشینید و زندگی خود را جور دیگری تصور می‌کنید.
  • تحریک پذیری. فکر کردن به تصمیمات گذشته و پشیمانی نسبت به آنها باعث می‌شود که عصبانی و خشمگین شوید و آماده‌ی انفجار باشید. هنگامی که با این حالت روبه‌رو می‌شوید، نمی‌توانید به خوبی فکر کنید و این بر روی برخورد شما با دیگران تاثیر می‌گذارد.
  • نوستالژی. به جای اینکه به حال فکر کنید، دائما در گذشته سفر می‌کنید و به حس‌های خوبی که در گذشته داشتید، رجوع می‌کنید.
  • تغییر در تمایلات جنسی. برخی از افراد نسبت به قبل بیشتر تمایل به سکس دارند و برخی دیگر دچار کاهش میل جنسی می‌شوند. این مسئله می‌تواند در زندگی آنها تغییر ایجاد کند و انتظارات آنها را نسبت به همراه‌شان در زندگی عوض کند.

علائم بحران چهل سالگی رو شما هم دارید؟ همین الان می‌تونید از مشاوره روانشناس دکترتو کمک بگیرید.

بحران چهل سالگی زنان چگونه است؟ (زیبایی زنان در ۴۰ سالگی)

زنان معمولا بیشتر نگران سلامت جسمی و زیبایی‌های ظاهری خود هستند. مخصوصا که با بالاتر رفتن سن، پوست صورت شروع به چروک شدن و شل شدن می‌کند و همین مسئله در اعتماد به نفس آنها تاثیر می‌گذارد. همچنین خانم‌ها شروع به مقایسه‌ی دستاوردها و شرایط زندگی خود با دیگر خانم‌ها می‌کنند و این می‌تواند در این برهه از زندگی جان‌فرسا باشد. در صورتیکه چنین احساساتی در شما ایجاد شده‌است، با دکتر روانشناس مشورت کنید و از او کمک بخواهید.

بحران چهل سالگی مردان چیست؟

مردان هم در این بازه دچار برخی از علائم بالا می‌شوند. معمولا این علائم در مردان و زنان می‌تواند تاحدودی متفاوت باشد. برخی از علائم در مردان بیشتر و برخی دیگر در زنان باشدت بیشتری بروز می‌کنند. مردان بیشتر دچار نوستالژی می‌شوند و در گذشته تامل می‌کنند. همچنین به تصمیمات گذشته‌ی خود و اشتباهاتی که کرده‌اند فکر می‌کنند.

بحران چهل سالگی در مردان چیست؟
افرادی که به بحران چهل سالگی دچار می‌شوند، باید با دکتر درباره آن مشورت کنند. مردان هم به این بحران دچار می‌شوند.

نگران نباشید، زندگی از چهل سالگی شروع میشود

نکته‌ای که باید به خاطر داشته‌باشید، این است که ۴۰ سالگی پایان زندگی شما نیست. این سن تازه شروع نیمه‌ی دوم زندگی است و زمانی است که می‌توانید با اطمینان بیشتری به زندگی خود ادامه دهید. از طرفی، برای شروع هیچ کاری دیر نیست. نباید نگران باشید. می‌توانید فعالیت‌های زیادی را در این بازه شروع کنید و دوستان زیادی را پیدا کنید. همچنین فرصت تجربه کردن دارید. این موضوع باید خوشحال کننده باشد.

اگر نمی‌توانید با این مسائل کنار بیایید، می‌توانید با دکتر روانشناس درباره احساساتی که دارید، مشورت کنید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا روش‌های خوبی برای کنار آمدن با این مسائل پیدا کنید.

چجوری باید با بحران ۴۰سالگی کنار اومد؟ برای آموزش مهارت‌های ارتباطی جدید به کمک روانشناس نیاز دارید.

توصیه های تغذیه ای برای بحران چهل سالگی

یکی از قلمروهایی که تحت تاثیر بحران چهل سالگی قرار می‌گیرد، سلامت است. افراد بیشتر نگران سلامت خود هستند و تمایل به مراقبت‌های تغذیه‌ای و ورزشی دارند. بنابراین تغییراتی در سبک زندگی خود می‌دهند که محافظه‌کارانه‌تر است و تاثیرات خوبی بر روی سلامت آنها می‌گذارد. در ادامه به برخی از توصیه‌های تغذیه‌ای پرداخته‌ایم که می‌توانند ۴۰ سالگی به بعد شما را (و البته سنین پایین‌تر) سالم‌تر کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از دکتر تغذیه کمک بگیرید.

در ۴۰ سالگی استفاده از این ۷ ماده غذایی را فراموش نکنید

۱. کدو تنبل

هر گونه سبزی قرمز، زرد، بنفش یا نارنجی و همچنین سبزیجات سبز برگ تیره، منبع خوب بتاکاروتن محسوب می‌شوند.

۲. گوجه فرنگی پخته

یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند دیگر به نام لیکوپن که با سرطان مبارزه می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه‌فرنگی، هندوانه، پاپایا، فلفل دلمه‌ای قرمز، منابع خوبی برای لیکوپن هستند.

۳. غلات جوانه زده

جوانه غلات یکی از معدود منابع غذایی حاوی ویتامین E است که خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مرتبط با افزایش سن، مانند آلزایمر را کاهش می‌دهد.

۴. گردو

اسیدهای چرب غیراشباع چند پیوندی که در گردو و سایر دانه‌ها یافت‌می‌شود، به محافظت از شما در برابر بیماری آلزایمر کمک‌می‌کند.

۵. ماهی سالمون

در شرایطی که بیشتر انواع ماهی برای سلامت انسان مفید هستند، ماهی‌های چرب، مانند سالمون، بیشترین فایده را برای سلامت قلب ارائه‌می‌کنند. از دیگر ماهی‌های چرب می‌توان به ساردین، ماهی خال‌مخالی، شاه‌ماهی و قزل‌آلای دریاچه‌ای اشاره‌کرد.

۶. روغن زیتون

در شرایطی که روغن سویا و روغن آفتابگردان منابع خوب اسیدهای چرب هستند، روغن زیتون بهترین گزینه در این زمینه است.

۷. تمشک

کمبود فیبر غذایی، در ایجاد برخی از مشکلات مرتبط با گوارش نادرست، سهیم است. میزان مصرف توصیه‌شده روزانه فیبر ۲۰ تا ۳۰ گرم است. در میان میوه‌ها، تمشک از نظر محتوای فیبر، یک گزینه عالی محسوب می‌شود. یک فنجان تمشک حاوی ۸ گرم فیبر است.

رژیم غذایی مناسب و ورزش به عبور از بحران چهل سالگی کمک می کند.
یکی از روش‌های عبور از بحران چهل سالگی، ورزش و تغذیه سالم است. با داشتن زندگی سالم، حال بهترین خواهیدداشت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هنگامی که شخص نیمی از زندگی خود را رد می‌کند، به اضطراب و استرسی دچار می‌شود که تحمل آن چندان ساده نیست. این استرس اصطلاحا بحران چهل سالگی نامیده ‌می‌شود. برای مواجهه با این استرس می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از درست‌ترین قدم‌هایی که در مواجهه با این بحران می‌توانید بردارید، دریافت نوبت از دکتر روانشناس است. مطرح کردن این افکار با یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند که بهترین تصمیم را بگیرید. همچنین مشاوره تلفنی روانشناس در اختیار شما قرار داده‌شده‌است.

همچنین می‌توانید از دکتر تغذیه برای تنظیم رژیم‌های غذایی مناسب میان‌سالی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر تغذیه می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

منابع: healthline، verywellmind، royalsociety، forbes

پرسش‌های متداول

در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی این بحران برای مردان اتفاق می‌افتد.

بله. در مواقعی ممکن است که از ۳۵ تا ۶۵ سالگی هم این حالت بروز کند. در کسانی که در دوران بزرگسالی خود سختی‌های زیادی کشیده‌اند، ممکن است که در ۳۰ سالگی هم بروز کند

این علائم در زنان شامل موارد ذیل هستند: ناراحتی، غم، اندوه، پشیمانی، خشم و پرخاشگری

امتیاز شما به مقاله:
(4.8از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بحران چهل سالگی

  1. یکتای بی همتا گفت:

    سلام
    و منی که الان سخت درگیرشم
    با دارو وروانشناس کمتر شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      بسیار عالی
      تندرست باشید

  2. عزیزی گفت:

    دوران خیلی خوبی نیست حس میکنم کارهایی که باید انجام میدادم ، ندادم ولی از یک طرف دوست دارم انجام بدم ولی بعد به این فکر میکنم که دیگه دیره شده منصرف میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید

  3. امین گفت:

    من هم دچار بحران ۴۰ سالگی شدم
    زندگی میتوانست طور دیگری باشد