بیماری دیابت یا قند خون بالا چیست؟ علائم و درمان دیابت در چند گام

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیابت یکی از بیماری‌های زمینه‌ای است که می‌تواند ناتوان‌کننده‌ باشد و به مرور زمان کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. بنابراین شناحت این بیماری و کنترل آن می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود ببخشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیماری دیابت یا قند خون بالا چیست؟ علائم و درمان دیابت در چند گام

اگر شما هم جز افراد مبتلا به دیابت هستید یا پزشک احتمال ایجاد این بیماری را در بدن شما بالا می‌داند، باید درمورد علائم، نحوه پیشگیری و روش‌های کنترل دیابت اطلاعات کامل داشته باشید. در این مطلب سعی می‌کنیم، در مورد دیابت، این بیماری خطرناک اما قابل‌کنترل به طور مفصل توضیح دهیم و روش‌های موثر در درمان این بیماری را عنوان کنیم.

ظاهر‌شدن هر یک از علائم دیابت می‌تواند یک زنگ خطر محسوب شود. پس اگر نشانه‌ای از این بیماری در بدن شما وجود دارد، حتما به دکتر غدد و متابولیسم یا دکتر داخلی مراجعه کنید.

دیابت چیست؟ (دیابت چیست به زبان ساده)

دیابت چیست به زبان ساده! هنگامی که قند موجود در خون شما زیادتر از حد طبیعی باشد، خون شما شیرین‌تر از حالت عادی است! پس بیماری قند گرفته‌اید!

دیابت نوعی بیماری متابولیکی (مربوط به متابولیسم بدن) و یکی از شایع ترین بیماری های غدد است که با سطح قند خون بالا (گلوکز) همراه است و به دنبال نقص در ترشح انسولین یا عملکرد آن یا هر دو ایجاد می‌شود. سطح بالای گلوکز خون (هیپرگلیسمی) می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت شود.

در واقع انسولین هورمونی است که از غدد پانکراس که واقع در پشت و زیر معده است ترشح می‌شود. پانکراس انسولین را به جریان خون منتقل می‌کند. انسولین در گردش باعث می‌شود، که قند وارد سلول‌های بدن شده و مقدار قند موجود در خون را کاهش می‌دهد. همانطور که میزان قند خون شما کاهش می‌یابد، ترشح انسولین از پانکراس نیز کم می‌شود.

از طرفی دیگر گلوکز (قند خون) برای سلامت شما حیاتی است، در واقع گلوکز ماده مغذی ضروری است که انرژی لازم برای عملکرد مناسب سلول‌های بدن را فراهم می‌کند. گلوکز همچنین منبع اصلی سوخت مغز شما نیز است.

هنگامی که قند خون افزایش می‌یابد (به عنوان مثال، پس از غذا خوردن)، انسولین از پانکراس آزاد می‌شود تا سطح گلوکز را با انتقال به سلول‌های بدن کاهش دهد. در بیماران دیابتی، عدم تولید کافی یا عدم پاسخ به انسولین موجب هیپرگلیسمی می‌شود. این بیماری مزمن است، بدین معنی که اگر چه می‌توان آن را کنترل کرد، اما تمام عمر با فرد همراه است.

انواع دیابت کدامند؟

انواع مختلف این بیماری می‌تواند رخ دهد و کنترل و درمان آن بستگی به نوع دیابت دارد. دیابت مزمن و طولانی‌مدت شامل نوع ۱ و نوع ۲ است. شرایط بالقوه برگشت‌پذیر دیابت نیز شامل مرحله پیش دیابت است؛ یعنی زمانی‌که سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه‌ای بالا نیست که به عنوان دیابت محسوب شود.

دیگر نوع دیابت دیابت بارداری است که در دوران بارداری رخ می‌دهد، اما بعد از تولد نوزاد ممکن است از بین برود. علت دیابت در انواع آن مختلف بوده و هر شرایطی باعث ایجاد نوع خاصی از این بیماری می‌شود. در ادامه علت ایجاد هر یک را توضیح می‌دهیم.

۳ نوع اصلی دیابت وجود دارد که ممکن است، افراد به آنها مبتلا شوند. این ۳ دسته عبارت‌اند از:

  • دیابت نوع ۱
  • دیابت نوع ۲
  • دیابت بارداری

در ادامه با انواع دیابت و اصطلاحاتی که در این بیماری پر استفاده هستند آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

دچار تشنگی و گرسنگی مفرط (علائم دیابت) شدی؟

همین حالا با متخصص مشورت کن.

۱. دیابت نوع یک چیست؟

این نوع بیماری می‌تواند در هر سنی ایجاد شود. اما بیشتر در کودکان و نوجوانان گزارش شده است. بدن فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین بسیار کمی تولید می‌کند. در مواقعی نیز بدن توانایی ساخت انسولین را ندارد. این بیماران برای کنترل سطح گلوکز خون به تزریق روزانه انسولین نیاز دارند.

این نوع دیابت که به‌عنوان دیابت نوجوانان نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند انسولین تولید کند. در بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی به اشتباه آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های التهابی تولید می‌کند که سبب آسیب رساندن به بافت بدن انسان می‌شوند. در افراد مبتلا به نوع ۱ بیماری، سلول‌های بتای پانکراس، که مسئول تولید انسولین هستند، توسط سیستم ایمنی ناخواسته مورد حمله قرار می‌گیرند و تخریب می‌شوند.

این امر باعث می‌شود که سطح انسولین خون شما کم شود یا اینکه انسولین تولید نشود. برخی از آنتی‌بادی‌هایی که در دیابت نوع ۱ دیده‌می‌شوند، شامل آنتی‌بادی‌های ضدسلولی، آنتی‌بادی ضد انسولین و آنتی‌بادی‌های ضد کلوتامین دکربوکسیلاز هستند. به نظر می‌رسد که دیابت نوع ۱ به دنبال ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می‌شود.

دیده‌شده که اضافه وزن در دیابت نوع ۱ یک تاثیری ندارد. دیابت نوع ۱ را دیابت وابسته به انسولین نیز می‌گویند به این معنی که فرد باید روزانه انسولین مصنوعی را دریافت کند تا زنده بماند. عوامل خطر این بیماری عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی
  • فاکتورهای محیطی
  • بیماری‌های پانکراس و غدد داخلی بدن
  • حضور پروتئین‌های سیستم ایمنی بدن (آنتی‌بادی‌ها)
  • جغرافیا و محل زندگی

درمان دیابت نوع ۱ شامل تزریق انسولین یا استفاده از پمپ انسولین، چک قند خون و شمارش کربوهیدرات است.

آیا باردار شدن برای زنان مبتلا به دیابت خطرناک است؟

این باور بسیار غلط است. بیماران دیابتی می‌توانند یک حاملگی سالم و طبیعی داشته باشند. تنها لازم است که پیش از هر اقدامی قند خون کنترل شود. حدود ۳ تا ۶ ماه قبل از باردار شدن باید با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل‌های لازم را دریافت کنید. برای داشتن یک بارداری سالم باید رژیم غذایی به‌خوبی رعایت شود تا میزان قند خون به خصوص میزان قند خون در دیابت نوع ۲ به حد مناسبی برسد.

متن انگلیسی:
«Type 2 diabetes is the most common type. It is high blood sugar levels due to your body not making enough of a hormone called insulin, or what it makes not working properly — known as insulin resistance.»
ترجمه فارسی:
«دیابت نوع ۲ شایع ترین نوع دیابت است. سطح قند خون بالا به این دلیل است که بدن شما به اندازه کافی هورمونی به نام انسولین تولید نمی‌کند، یا چیزی که باعث می‌شود به درستی کار نکند، که به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می‌شود، دلیل بروز آن است.»

از سایت diabetes.org

۲. دیابت نوع دو چیست؟

این نوع در بزرگسالان بیشتر شایع است. حدود ۹۰% از کل موارد دیابت مربوط به این نوع است. در نوع ۲ بدن بیمار انسولین تولید می‌کند، اما نمی‌تواند از این انسولین به‌خوبی استفاده کند. اولین روش درمان برای دیابت نوع ۲ تغییر سبک زندگی است. باید فعالیت بدنی را در برنامه جای داد و رژیم غذایی سالم انتخاب کرد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری پس از گذشت مدتی به داروهای خوراکی نیاز پیدا می‌کنند.

در مرحله پیش‌دیابتی (که می‌تواند به دیابت نوع ۲ منجر شود) و در دیابت نوع دو، سلول‌های شما به اثر انسولین مقاوم می‌شوند در واقع بر خلاف نوع ۱ در حالی‌که غده پانکراس هنوز انسولین را تولید می‌کند، سلول‌های بدن به طور موثری به آن پاسخ نمی‌دهند و به جای انتقال گلوکز به سلول‌هایی که به انرژی نیاز دارند، گلوکز در جریان خون شما باقی می‌ماند.

دلیل این نوع از بیماری نیز ناشناخته است، هرچند اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی و محیطی نیز در ایجاد دیابت نوع دو نقش دارند. داشتن اضافه وزن به شدت با پیشرفت آن ارتباط دارد، با‌این‌حال همه افراد مبتلا به این بیماری دارای اضافه وزن نیستند. عوامل افزایش خطر ابتلا در دیابت نوع ۲ شامل موارد زیر است:

  • چاقی یا اضافه وزن
  • عدم فعالیت و کم‌تحرکی
  • سابقه خانوادگی
  • نژاد
  • افزایش سن
  • سابقه ابتلا به دیابت بارداری
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO)
  • فشار خون بالا
  • سطح غیرطبیعی کلسترول و تری‌گلیسرید
دیابت نوع ۲ چیست؟
دیابت یکی از بیماری‌های زمینه‌ای است که می‌تواند ناتوان‌کننده‌ باشد و به مرور زمان کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. بنابراین شناحت این بیماری و کنترل آن می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود ببخشد.

۳. پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت حالتی است که در آن فرد مستعد ابتلا به دیابت است. معمولا کسانی که پدر یا مادرشان دیابت دارند و یا رژیم غذایی نامناسبی دارند، احتمالا در حالت پیش دیابت قرار دارند. قند خون این افراد بالا رفته‌است اما هنور به مرحله‌ای نرسیده‌است که بتوان گفت فرد مبتلا به دیابت است. پیش دیابت نیازمند مراقبت است تا به دیابت تبدیل نشود. بنابراین درمان پیش دیابت اهمیت زیادی دارد.

درمان مرحله پیش دیابتی

اگر شما در مرحله پیش دیابتی قرار دارید، انتخاب شیوه درست زندگی می‌تواند به کاهش سطح قند خون و بازگشت آن به سطح طبیعی و یا حداقل جلوگیری از افزایش سطح قند خون و تبدیل‌نشدن به دیابت نوع ۲ می‌شود.

  • حفظ وزن متناسب از طریق ورزش و رژیم غذایی سالم می‌تواند کمک‌کننده باشد. انجام تمرینات ورزشی حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته و از دست‌دادن حدود ۷٪ وزن بدن شما ممکن است مانع ابتلا به دیابت شود یا آنکه ابتلا به دیابت را به تاخیر می‌اندازد.
  • گاهی اوقات داروها (مانند متفورمین) در افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، از جمله زمانی که مرحله پیش دیابتی‌شان در حال بدتر شدن است یا اگر بیماری قلبی عروقی، بیماری کبد چربی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته‌باشند، می‌تواند مفید باشد.
  • همچنین داروهای کنترل‌کننده کلسترول مانند استاتین‌ها و داروهای فشار خون بالا مورد نیاز است. پزشک شما ممکن است درمان آسپرین در دوزهای پایین را برای کمک به جلوگیری از بیماری قلبی عروقی و درمان پیش دیابت نیز تجویز کند.

فردی که در مرحله پره دیابتیک قرار دارد، اگر توصیه‌های پزشک خود را رعایت نکند، ممکن است به دیابت نوع ۲ مبتلا شود.

دیابت چیست؟

۴. دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری در دوره بارداری به دلیل افزایش قند خون ایجاد می‌شود و پس از زایمان نیز از بین می‌رود. اما این بیماری با عوارضی برای مادر و جنین همراه است. حتما باید برای تشخیص، کنترل و درمان علائم دیابت بارداری به دکتر زنان و زایمان یا دکتر غدد مراجعه کرد. زیرا این امکان وجود دارد که مادر یا کودک در آینده به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند.

این نوع از مشکل قند خون در دوران بارداری ایجاد می‌شود. در واقع در طول بارداری، جفت هورمون‌هایی را تولید می‌کند تا بارداری را حفظ کند. این هورمون‌ها سلول‌های شما را به انسولین مقاوم‌تر می‌کنند. به طور معمول، پانکراس با تولید انسولین بیشتر به اندازه کافی برای غلبه بر این مقاومت پاسخ می‌دهد.

اما گاهی اوقات پانکراس نمی‌تواند این کار را به‌درستی انجام دهد. در این حالت گلوکز بسیار کمی به سلول‌های شما منتقل می‌شود و سطح آن در خون زیاد می‌شود و باعث بروز علائم دیابت بارداری می‌شود. عوامل خطر برای این بیماری عبارتند از:

  • زنان بالای ۲۵ سال
  • سابقه خانوادگی یا شخصی
  • داشتن اضافه وزن قبل از بارداری
  • زنان سیاه، اسپانیایی، آمریکایی هندی یا آسیایی
آیا باردار شدن برای زنان مبتلا به دیابت خطرناک است؟
باردار شدن برای زنان مبتلا به دیابت خطرناک است.

آزمایش های دیابت حاملگی

پزشک شما عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری را در اوایل بارداری ارزیابی خواهد‌کرد، که شامل موارد زیر است:

  • آزمایش قند خون: اگر در معرض خطر متوسط ابتلا به این بیماری هستید، احتمالا در طول ۳ ماهه دوم به طور معمول بین ۲۴ تا ۲۸ هفته بارداری، یک آزمایش غربالگری برای دیابت بارداری باید انجام دهید.
  • تست اولیه چالش گلوکز: در این آزمایش شما محلول حاوی گلوکز، را خورده ۱ ساعت بعد سطح قند خونتان چک می‌شود. سطح قند خون زیر ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر معمولا در آزمایش چالش گلوکز طبیعی است و فرد مبتلا به دیابت نیست. اما اگر سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی باشد، به این معنی است که شما در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید.
  • تست تحمل گلوکز: برای انجام این تست از شما خواسته می‌شود تا سراسر شب را چیزی نخورید و سطح قند خون ناشتای خود را صبح اندازه‌گیری کنید. سپس یک محلول حاوی گلوکز (که حاوی غلظت بالایی از گلوکز است) را خورده و سطح قند خون شما هر ۱ ساعت به مدت ۳ ساعت بررسی خواهد‌شد.

اگر حداقل ۲ نوبت قند خون بالاتر از مقادیر طبیعی باشد، شما مبتلا به دیابت حاملگی هستید.

کنترل سطح قند خون شما برای حفظ سلامت کودک و اجتناب از عوارض در هنگام زایمان ضروری است. علاوه‌بر حفظ رژیم غذایی سالم و ورزش، برنامه درمان شما ممکن است شامل کنترل قند خون و در برخی موارد استفاده از داروهای انسولین یا خوراکی باشد. اگر قند خون شما افزایش یابد، کودک شما ممکن است سطح بالایی از انسولین را آزاد کند که می‌تواند به قند خون پایین پس از تولد منجر شود.

متن انگلیسی:
«For either the two-step test or one-step test, eat your normal food in the days before your test.»
ترجمه فارسی:
«برای تست دو مرحله‌ای یا تست یک مرحله‌ای، غذای معمولی خود را در روزهای قبل از آزمایش بخورید (ناشتا باشید).»

از سایت mo
آزمایش های دیابت حاملگی
پزشک شما عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری را در اوایل بارداری ارزیابی خواهد‌کرد.

عوارض دیابت حاملگی برای نوزاد و عوارض دیابت بارداری برای مادر

اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری صاحب نوزادی سالم می‌شوند. با‌این‌حال، سطح قند خون بدون کنترل یا خوب کنترل‌نشده می‌تواند برای شما و نوزادتان مشکلاتی ایجاد کند. عوارضی در کودک شما ممکن است به علت این بیماری رخ دهد که در جدول زیر به آن اشاره کردیم. عوارض دیابت بارداری در مادر نیز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)
  • ابتلا به دیابت در بارداری های بعدی
  • عوارض مادر دیابتیک بعد از اتمام بارداری
عوارض دیابت بارداریتوضیحات
رشد بیش از حد جنینگلوکز اضافی می‌تواند از جفت عبور کند، و باعث شود که لوزالمعده کودک شما انسولین بیشتری تولید کند و به دنبال آن کودک شما بیش‌از‌حد بزرگ شود که در اصطلاح به آن ماکروزومی می‌گویند. نوزادان بسیار بزرگ به احتمال زیاد نیاز سزارین دارند.
قند خون پایینگاهی اوقات نوزادان مادران مبتلا به دیابت حاملگی قند خون پایین (هیپوگلیسمی) را بلافاصله پس از تولد تجربه می‌کنند، زیرا تولید انسولین در آنها بالا است. تغذیه سریع و گاهی اوقات گلوکز داخل وریدی می‌تواند سطح قند خون کودک را به حالت طبیعی بازگرداند.
مرگ یا کمای دیابتیاین بیماری در صورت عدم درمان ممکن است به مرگ کودک، قبل یا بعد از زایمان منجر شود. حتی در شرایطی کمای دیابتی را ایجاد کند.
مضرات دیابت حاملگی

۵. دیابت خاموش چیست؟

افرادی که احتمال ابتلا به دیابت در آنها زیاد است و در آستانه ابتلا به این بیماری قرار دارند، اصطلاحا به دیابت خاموش مبتلا هستند. دیابت خاموش همان اصطلاحی است که برای پیش دیابت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین این حالت با پیش دیابت یکی است، تنها نام آنها متفاوت است. اگر به دیابت خاموش مبتلا باشید باید به متخصص غدد در دکترتو مراجعه کنید تا برای انجام اقدامات ضروری قدم مناسبی برداشته باشید.

علائم دیابت خاموش همان علائم پیش دیابت هستند. معمولا دیابت خاموش علامت واضحی ندارد.

۶. دیابت بی مزه چیست؟

دیابت بی مزه حالتی است که در آن هورمون ضد ادراری به اندازه‌ی کافی ساخته نمی‌شود. هنگامی که این اتفاق در بدن می‌افتد معمولا تعادل الکترولیت‌ها در بدن به هم می‌خورد و آب بدن دفع می‌شود. بدن به بی‌آبی دچار می‌شود و مشکلات سلامتی برای فرد ایجاد می‌شود.

۷. دیابت عصبی چیست؟

دیابت عصبی وجود خارجی ندارد و یک اصطلاحی است که به غلط بیماری تلقی می‌شود. هنگامی که شما اضطراب می‌گیرید و یا عصبی می‌شوید، قند خون شما بالا می‌رود. بنابراین این به اصطلاح می‌گویند که شخص علائم قند خون عصبی دارد. اما این درست نیست. بالا رفتن قند خون برای آماده کردن شما جهت حالت آماده باش بدن است.

۸. دیابت کودکان چیست؟

دیابت در کودکان زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های دیگر مهیا می‌کند. یکی از آسیب‌هایی که دیابت به بدن می‌زند در بخش‌های قلبی و عروقی است. همچنین دیابت در دوران کودکی احتمال سکته و بیماری‌های قلبی را در بزرگسالی کودک افزایش می‌دهد.

دیابت کودکان چیست؟
پزشک شما عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری را در اوایل بارداری ارزیابی خواهد‌کرد.

۹. دیابت در نوجوانی چیست؟

دیابت در نوجوانان اخیرا بیش از پیش شایع شده‌است. طبق آماری که اخیرا از آمریکا به دست رسیده‌است، حدود ۲۱۰ هزار نفر از نوجوانان و افراد زیر ۲۰ سال به علائم دیابت در نوجوانان مبتلا هستند.

۱۰. دیابت در جوانی چیست؟

دیابت نوع ۱ یا دیابتی که در دوران جوانی فرد به آن مبتلا است، از بیماری‌های مزمن و اختلالات قند خون است. در این حالت پانکراس انسولین کمی می‌سازد و یا نمی‌تواند انسولین بسازد. می‌دانید که کار انسولین این است که قند خون را تنظیم کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، قند در خون باقی می‌ماند و به سلول‌ها نمی‌رسد و باعث دیابت می‌شود.

نشانه های دیابت در جوانان مشابه علائم نوع ۱ است زیرا دیابت نوع ۱ همان دیابت نوجوانی است.

علائم دیابت چیست؟ (علائم قند خون بالاو مهمترین علائم دیابت)

قند خون بالا چه علائمی دارد؟ علائم قند خون بسته به میزان افزایش سطح قند خون شما متفاوت است. بعضی از افراد، به ویژه افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند و در مرحله پیش دیابتی هستند، ممکن است از ابتدا علایم دیابت را تجربه نکنند. اما در نوع ۱، علائم به سرعت بروز می‌کند و شدیدتر است.

زمانی که متوجه می‌شویم در میان اعضای خانواده یا دوستان شخصی به این بیماری مبتلا شده‌است، اولین سوال ما این است که چگونه بفهمیم دیابت داریم؟ برای پاسخ به این سوال باید با علائم دیابت و نشانه‌های آن در هر مرحله آشنا شویم.

جدول زیر به شما کمک می‌کند بهتر دیابت را بشناسید:

علائم اولیه دیابت
(علائم افزایش قند خون)
علائم دیابت نوع ۲
و علائم دیابت نوع ۱
با دیدن کدام علائم به کدام دکتر مراجعه کنیم؟
خستگی زیادتشنگی بیش‌از‌حداحساس سردرگمی، گیجی و لرزش
گرسنگیگرسنگی شدید (افزایش اشتها)
یا کاهش وزن ناخواسته
ادرار بیش از حد و تشنگی زیاد
تشنگیتکرر ادرار و در مواردی بی اختیاری ادراریتاری دید و احساس فشار در چشم
تکرر ادرارخستگی و تحریک‌پذیریزخمی که بهبود نمی‌یابد
خشکی دهانزخم‌هایی که دیر بهبود می‌یابنداز دست دادن حس در پاها
حضور کتون در ادرارتورم دست‌ها، صورت و مچ پا
عفونت‌های مکرردرد قفسه سینه، بازو و فک
علائم شایع و علائم خطر دیابت را بهتر بشناسید.

علائم دیابت در مردان

همان‌طور که می‌دانید علائمی که در مردان و زنان دیابتی دیده‌می‌شود، بین هر دو مشابه است اما برخی از علائم در یکی از جنس‌ها دیده‌می‌شود و به علت تفاوت در آناتومی آنهاست. در ادامه به برخی از علائم اولیه دیابت در مردان اشاره کرده‌ایم:

  • تشنگی بیشتر
  • گرسنگی
  • خشکی دهان
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار
  • خستگی مفرط
  • تاری دید
علائم دیابت در مردان
دهانی که برای مدت طولانی خشک شود به بیماری‌های پرودنتال و بیماری‌های دندان و لثه‌ی مختلفی دچار می‌شود.

علائم دیابت در زنان

اگر زن هستید و به دیابت مبتلا هستید، به علائمی که مردان دچار می‌شوند، مبتلا خواهید‌شد و بیشتر آنها را تجربه خواهید‌کرد اما برخی از علائم دیابت مختص خود زنان است به همین دلیل دچار عوارض دیابت در زنان می‌شوند. برخی از علائم دیابت در زنان شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از علائمی که بیشتر در زنان مبتلا به دیابت دیده‌می‌شود، ابتلا به عفونت قارچی واژینال است. معمولا این عفونت‌ها که با علائم خارش و ترشحات چرکی و سفید و پنیری دیده‌می‌شود، به صورت مکرر اتفاق می‌افتند.
  • عفونت ادراری در زنان بیشتر از مردان دیده‌می‌شود و این به علت نزدیکی مجاری ادراری و واژن به هم است.
  • بیشتر خانم‌های مبتلا به دیابت اختلالات جنسی پیدا می‌کنند و معمولا از سکس لذت نمی‌برند.
  • معمولا زنان و دخترانی که دیابتیک هستند احتمال ابتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک دارند. این افراد همچنین بیشتر در معرض چاقی هستند.

علائم دیابت در ادرار

معمولا کسانی که به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند، برخی علائم مرتبط با ادرار از خود نشان می‌دهند:

  • بسیاری از اشخاصی که به دیابت مبتلا هستند، معمولا بیش از اندازه ادرار می‌کنند.
  • در ادرار بیشتر افراد دیابتی دفع گلوکز دیده‌می‌شود. معمولا کسانی که قند بالایی دارند، کلیه‌هایشان در بازجذب همه‌ی این قند ناتوان است و برخی از آن دفع می‌شود.
  • بیشتر افرادی که به دیابت مبتلا هستند در خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند.
  • گاهی ممکن است که پروتئینوری یا دفع پروتئین در ادرار هم در افراد دیده‌شود.

علت دیابت چیست؟

همانطور که در مطالب پیشین ارائه دادیم، علت بیماری دیابت می‌تواند خودایمنی یا ناشی از سبک زندگی باشد. انواع دیابت را بررسی کردیم و علت‌های ایجاد آن را به شما معرفی کردیم. در ادامه برخی از دارها را معرفی کرده‌ایم که ممکن است قند خون را بالا ببرد.

برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی (Zyprexa، risperdal، Clozaril، Seroquel، Abilify، Geodon، لیتیوم) محرک های بتا-۲ (Proventil، Alupent، Serevent، Foradil، Brethine، Theo-Dur) کافئین و کورتیکواستروئیدها (پردنیزون، دکادرون، دپومدرول) می‌توانند باعث ایجاد علائم بالا رفتن قند خون به‌خصوص در بیماران دیابتی شوند. قبل از مصرف دارو بهتر است از مشاوره دارویی استفاده کنید که امکان دسترسی به آن در سایت دکترتو برای شما وجود دارد.

علت دیابت چیست؟
علت بیماری دیابت می‌تواند خودایمنی یا ناشی از سبک زندگی باشد.

تشخیص دیابت چگونه انجام می شود؟

علائم دیابت نوع ۱ اغلب ناگهان ظاهر می‌شوند و اغلب به دلیل چک‌کردن سطح قند خون شناسایی می‌شود. اما از آنجایی که علایم سایر انواع آن و پیش دیابت بیشتر به صورت تدریجی ظاهر می‌شوند. بهتر است که افراد از نظر قند خون (که از طریق تشخیص خانگی دیابت یا تشخیص دیابت بدون آزمایش در آزمایشگاه و با استفاده از دستگاه تست قند خون در خانه هم امکان‌پذیر است) غربالگری شوند. افراد زیر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند:

  • شاخص توده بدنی بالای ۲۵ سال هستند (BMI>۲۵)
  • افراد با سن بالاتر از ۴۵ سال

دو نکته مهم:

  • هر زنی که دیابت بارداری داشته‌است، توصیه می‌شود که هر ۳ سال یک‌بار از نظر ابتلا به این بیماری غربالگری شود.
  • هر فردی که در مرحله پیش دیابتی است توصیه می‌شود هر ساله از نظر سطح قند خون بررسی شود.

آزمایش دیابت و تست های تشخیصی

تست‌های مختلفی برای بررسی قند خون وجود دارد. افراد مبتلا به دیابت باید چکاپ های لازم برای افراد دیابتی یا آزمایش دیابت را مرتب انجام دهند. متخصص ممکن است باتوجه‌به شرایط بیمار هر کدام از تست‌ها را تجویز کند. 

  • تست هموگلوبین A1C: این آزمایش خون که نیاز به ناشتا بودن ندارد، میانگین قند خون شما را برای ۲ تا ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد. سطح هموگلوبین A1C بالاتر از ۶.۵ (طی ۲ آزمایش جداگانه) نشان می‌دهد که شما قند خون دارید. همچنین اگر سطح هموگلوبین A1C بین ۵.۷ تا ۶.۴ باشد بدین معنی است که در مرحله پیش دیابتی قرار دارید و اگر سطح هموگلوبین A1C کمتر از ۵.۷ باشد طبیعی است.
  • تست قند خون تصادفی: در آزمایش قند خون،  یک نمونه خون به صورت تصادفی و بدون در نظر‌گرفتن زمان آخرین وعده غذایی از شما گرفته‌می‌شود. اگر سطح قند خون شما ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر یا بیشتر باشد، مبتلا به قند خون هستید.
  • تست قندخون ناشتا: در این آزمایش نمونه خون در صبح و به صورت ناشتا از شما گرفته‌می‌شود. سطح قند خون ناشتا کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر طبیعی است. میزان قند خون ناشتا از ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر نشان‌دهنده مرحله پیش دیابتی یا اختلال گلوکز ناشتا است. همچنین اگر میزان قند خون شما ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر (طی ۲ آزمایش جداگانه) باشد، بدین معنی است که مبتلا به دیابت هستید.
  • تست تحمل گلوکز خوراکی: برای انجام این آزمایش، ابتدا سطح قند خون ناشتا شما اندازه‌گیری می‌شود. سپس یک مایع شیرین را می‌نوشید و سطح قند خون ۲ ساعت بعد اندازه‌گیری می‌شود. سطح قند خون کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر طبیعی و بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بعد از ۲ ساعت نشان‌دهنده دیابت و قند خون بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر نشان‌دهنده مرحله پیش دیابتی است.
  • آزمایش ادرار: اگر پزشک مشکوک به دیابت نوع ۱ باشد، آزمایش ادرار را به شما توصیه خواهد‌کرد تا وجود کتون را در ادرار بررسی کند.
درمان دیابت چیست؟
افرادی که جراحی بای پس معده انجام می‌دهند، سطح قند خون آنها بهبودی قابل‌توجهی دارد.

درمان دیابت چیست؟ (سریعترین راه درمان انواع دیابت)

با توجه به نوع دیابت شما، بررسی قند خون، انسولین و داروهای خوراکی ممکن است در درمان شما نقش داشته‌باشد. رعایت یک رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم و شرکت در فعالیت‌های منظم نیز عوامل مهمی در مدیریت قند خون است. بخش مهمی از مدیریت دیابت (و همچنین سلامت کلی شما) حفظ وزن ایده ال از طریق رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی است. به طور کلی درمان‌هایی که برای دیابت در نظر گرفته می‌شوند، به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

  • تغذیه سالم
  • فعالیت بدنی
  • چک کردن قند خون
  • انسولین
  • دارو‌های خوراکی
  • قرص گلیمپرای
  • قرص گلوکوفاژ
  • قرص گلی کلازید
  • پیوند پانکراس
  • جراحی باریاتریک

همچنین روش‌های درمان خانگی یکی از مهم‌ترین موارد در کنترل علائم و بدتر شدن دیابت است. در واقع سریعترین راه درمان دیابت و کنترل علائم، رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن در مراحل ابتدایی این بیماری است (به خصوص اگر بیماری خود ایمنی نباشد).

بهترین رژیم غذایی دیابت چیست؟

مهم‌ترین اقدام در رژیم غذایی سالم، خوردن ۳ وعده غذا در روز و به‌صورت منظم است. در این‌صورت بدن از انسولین ساخته‌شده یا تزریق‌شده بهتر استفاده می‌کند. سعی کنید در برنامه غذایی خود از کربوهیدرات‌های سالم مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. لبنیات کم‌چرب مانند شیر و پنیر نیز برای شما مفید است.

حداقل ۲ بار در هفته ماهی به‌خصوص ماهی سالمون بخورید. از چربی‌های خوب مانند آجیل و روغن زیتون استفاده کنید. تاحدامکان مصرف چربی‌های اشباع‌شده، چربی‌های ترانس، کلسترول و نمک را کاهش دهید.

از جدیدترین و سریع‌ترین درمان‌های دیابت اطلاع داری؟ با متخصص مشورت کن.

عوارض دیابت چیست؟

عوارض طولانی‌مدت به تدریج افزایش می‌یابد. هرچه که بیماری قندخون شما طولانی‌تر باشد و کمتر تحت کنترل باشد خطر ایجاد عوارض در آن افزایش می‌یابد. در نهایت، عوارض دیابت ممکن است ناتوان‌کننده یا حتی تهدیدکننده زندگی باشد. عوارض احتمالی عبارت‌اند از:

۱. منبع درد در بیماران دیابتی چیست؟ (نوروپاتی دیابتی)

قند خون اضافی می‌تواند موجب آسیب به دیواره‌های رگ‌های خونی کوچک (مویرگ‌ها) که اعصاب شما را به خصوص در پاهای تغذیه می‌کنند، شود. به دنبال آن باعث سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی، سوزش یا درد شود که معمولا در انگشتان دست و پا شروع می‌شود و به تدریج گسترش می‌یابد.

اما نوروپاتی دیابتی چیست! تقریبا از هر ۴ فرد مبتلا به دیابت ۱ نفر از دردهای مزمن عصبی رنج می‌برد. دلیل این دردها قند خون بالا است و به آن‌ها دردهای عصبی نوروپاتی دیابت یا PDN گفته می‌شود. سوزش، تیرکشیدن و مورمور شدن از علائم چنین دردهایی است. همچنین دردهای حاد و پیش‌رونده همراه با حساسیت شدید در پاها و دست‌ها که می‌تواند در کل دست‌وپا گسترده شود. این دردها می‌تواند به شکل قابل‌توجهی تحرک را تحت تاثیر قرار دهد که در نتیجه باعث افزایش چاقی شده و وضعیت دیابت نوع ۲ را در یک چرخهٔ دائمی بدتر می‌کند.

در این شرایط اگر تحت درمان قرار نگیرید تمام حس اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را از دست بدهید. همچنین آسیب به اعصاب مربوط به هضم می‌تواند موجب تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست شود. برای مردان ممکن است منجر به اختلال در نعوظ شود.

در این ویدئو دکتر سید محمد باقر ابطحی متخصص طب فیزیک و توانبخشی در مورد آسیب‌های عصب‌های دست و پا توسط دیابت توضیح می‌دهند.

۲. هیپر اسمولار هیپر گلیسمی (Hyperglycemic Hyperosmolar)

علائم و نشانه‌های این بیماری تهدید‌کننده حیات شامل قند خون بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر، خشکی دهان، تشنگی شدید، تب، خواب‌آلودگی، سردرگمی، از دست‌دادن بینایی و توهم است.
این وضعیت در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دیده می‌شوند. اگر علائم یا نشانه‌ای از این بیماری دارید، با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

۳. افزایش کتون در ادرار (کتواسیدوز دیابتی)

اگر سلول‌های شما گرسنه باشد، بدن شما ممکن است شروع به شکستن و تجزیه چربی‌ها کند. این امر باعث تولید اسیدهای سمی به نام کتون می‌شود. در این صورت علائمی مانند از‌دست‌دادن اشتها، ضعف، استفراغ، تب، درد معده ممکن است در فرد دیده شود.

در این موارد شما باید ادرار خود از نظر وجود کتون بررسی کنید. اگر مقدار کتون بیش‌از‌حد در ادرار دارید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید یا به اورژانس مراجعه کنید. کتواسیدوز دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ شایع‌تر است.

متن انگلیسی:
«The initial priority in the treatment of diabetic ketoacidosis is the restoration of extra-cellular fluid volume through the intravenous administration of a normal saline (0.9 percent sodium chloride) solution.»
ترجمه فارسی:
«اولویت اولیه در درمان کتواسیدوز دیابتی، بازیابی حجم مایع خارج سلولی از طریق تجویز داخل وریدی محلول نرمال سالین (۰.۹ درصد کلرید سدیم) است.»

از سایت aafp

۴. مشکلات پوستی و اختلال در شنوایی

قند خون بالا ممکن است شما را بیشتر در معرض مشکلات پوستی، از جمله عفونت‌های باکتریایی و قارچی قرار دهد. همچنین مشکلات شنوایی در افراد مبتلا به این بیماری شایع‌تر است.

۵. بیماری آلزایمر و افسردگی

دیابت نوع ۲ ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل مانند بیماری آلزایمر را افزایش دهد. هر چه کنترل قند خون شما ضعیف‌تر باشد، خطر ابتلا به آلزایمر نیز در شما افزایش می‌یابد. از طرفی علائم افسردگی در افراد مبتلا به نوع ۱ و نوع ۲ شایع است. افسردگی می‌تواند بر روی مدیریت دیابت تأثیر بگذارد.

بیماری آلزایمر و افسردگی
افسردگی می‌تواند بر روی مدیریت دیابت تأثیر بگذارد.

۶. بیماری قلب و عروقی

این بیماری به طور چشمگیری خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، از جمله بیماری عروق کرونر همراه با درد قفسه سینه (آنژین)، حمله قلبی، سکته مغزی و تنگی شریان‌ها (آترواسکلروز). اگر مبتلا به دیابت هستید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی در شما بیشتر است.

در این ویدیو دکتر مروارید دادرس فوق تخصص قلب (اکوکاردیوگرافی) توضیحاتی در مورد مشکلات قلبی بیماران درگیر دیابت ارائه می‌دهند:

۷. آسیب کلیه (نفروپاتی)

کلیه‌ها حاوی میلیون‌ها عدد رگ خونی کوچک (گلومرولی) هستند که خون شما را از مواد زائد تصفیه می‌کنند. بیماری قند خون می‌تواند به این سیستم تصفیه خونی ظریف آسیب برساند. آسیب شدید می‌تواند منجر به نارسایی کلیه یا بیماری برگشت‌ناپذیر کلیه شود که ممکن است نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه داشته‌باشید.

۸. آسیب چشم (رتینوپاتی)

این بیماری می‌تواند به عروق خونی شبکیه (رتینوپاتی دیابتی) آسیب برساند، که به طور بالقوه منجر به نابینایی می‌شود. قند خون همچنین خطر بیماری‌های جدی چشمی مانند آب مروارید و گلوکوم را افزایش می‌دهد.

در این ویدئو دکتر علیرضا رمضانی متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه در مورد عوارض بیماری دیابت بر چشم با شما صحبت می‌کند.

۹. آسیب به پاها (زخم پای دیابتی)

آسیب عصبی در پا و یا جریان خون کم به پاها، خطر عوارض مختلف پا را افزایش می‌دهد. زخم پای دیابتی از جمله شایع‌ترین عوارض دیابت است. زخم‌ها و تاول‌های درمان‌نشده می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی شده که اغلب به ندرت بهبود می‌یابد. در نهایت این عفونت‌ها منجر به قطع انگشت، پا یا قطع اندام می‌شود.

برای جلوگیری از آسیب به کف پا و انگشتان باید بیماران دیابتی از کفش راحت استفاده کنند. این بیماران به دلیل آسیب عصبی احتمال دارد، تاول یا زخم را کمتر احساس کنند. در بیماران دیابتی گردش خون در پاها ضعیف بوده و هر نوع زخمی دیر بهبود پیدا می‌کند. این افراد به دلیل نقص سیستم دفاعی به‌راحتی درگیر عفونت می‎شوند.
حتماً نیازی نیست که برای خرید کفش مخصوص بیماران دیابتی هزینه کنید. تنها سعی کنید کفش‌های راحت انتخاب کرده تا به انگشتان پا فشار وارد نشود. هر شب پاهای خود را به‌خوبی چک کنید تا مطمئن شوید زخم یا تاولی روی آن وجود ندارد.

۱۰. بیماری های دهان و لثه

از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است یک فرد مبتلا به دیابت با آن دست‌و‌پنجه نرم کند، بیماری‌های پریودنتال است. همه‌ی افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های پریودنتال قرار دارند، اما افرادی که دیابت دارند، بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. افراد مبتلا به دیابت سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و احتمال بهبودی آنها از عفونت‌ها و بیماری‌های مشابه کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین اگر فرد به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی نکند، ممکن است که بر روی دندا‌ن‌های او پلاک تشکیل شود و این پلاک‌ها می‌توانند ایجاد التهاب و عفونت لثه بکنند. هنگامی‌که لثه آسیب ببیند، دندان‌ها و استخوان فک هم می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند.

دریافت نوبت از دکتر دیابت در تهران

۱۱. کمای دیابتی

یکی از بدترین عوارضی که ممکن است دیابت برای شخص داشته‌باشد، کمای دیابتی است. کمای دیابتی چیست؟ این حالت همان کماست که فرد هوشیاری خود را از دست می‌دهد. اگر به دیابت مبتلا باشید و قند خون شما به طرز قابل توجهی بالا رود و یا پایین بیاید، به کمای دیابتی وارد می‌شوید و هوشیاری خود را از دست می‌دهید.

این حالت بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث مرگ هم بشود. در صورتیکه فرد به سرعت تحت اقدامات درمانی اورژانسی قرار بگیرد، می‌تواند از این واقعه نجات پیدا کند. اما اگر به این حالت رسیدگی نشود، کمای دیابتی می‌تواند تهدیدکننده‌ی حیات او باشد.

آیا پیشگیری از دیابت امکان پذیر است؟ (انواع دیابت و پیشگیری از آن)

از دیابت نوع ۱ نمی‌توان پیشگیری کرد. با‌این‌حال، انتخاب یک شیوه زندگی سالم می‌تواند از دیابت بارداری و نوع ۲ و همچنین کسانی که در مرحله پره دیابت هستند پیشگیری کند:

  • غذاهایی با چربی و کالری کم و فیبر بیشتر را انتخاب کنید. سعی کنید که بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و غلات را مصرف کنید.
  • سعی کنید ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در روز داشته‌باشید. روزانه پیاده‌روی تند داشته‌باشید، دوچرخه‌سواری کنید. همچنین اگر نمی‌توانید در یک تمرین بلند تمرکز کنید، آن را به جلسات کوچکتر در طول روز تقسیم کنید.
  • برای حفظ وزن خود در محدوده سالم، بر تغییرات دائمی در غذا خوردن و عادت‌های ورزشی خود تمرکز کنید.

پیشگیری از دیابت با شکلات

محققان توصیه می‌کنند که مصرف مقدار کمی شکلات هر روز به کاهش ریسک ابتلا به دیابت و حمله‌های قلبی کمک‌می‌کند. البته تعجبی نیست که به علت داشتن چربی و قند بالا در شکلات، مصرف زیاد آن می‌تواند به مشکلات سلامتی مانند پوسیدگی دندان و چاقی منتج شود.

اما مطالعات به طور فزاینده‌ای مصرف متعادل و مرتب شکلات به‌خصوص شکلات تلخ را به علت سودمندی قابل‌توجه برای بدن توصیه می‌کنند. شکلات تلخ بالاترین مقدار کاکائو را دارد که به معنی داشتن بالاترین سطح آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به جلوگیری از برخی آسیب‌های مولکولی کمک‌کند.

اینفوگرافی انواع دیابت
انواع دیابت کدامند؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاع‌اند، به ویژه اینکه در مراحل اولیه بیماری که فرد نیز علائمی ندارد و از آن جا که هیچ روش قطعی به جز انجام آزمایش قند خون برای فهمیدن اینکه آیا شما مبتلا به دیابت هستید یا نه وجود ندارد، بهتر است در مواردی که مشکوک هستید به دکتر فوق تخصص غدد یا دکتر داخلی یا دکتر دیابت مراجعه کنید. برای داشتن بهترین رژیم دیابتی، از متخصص تغذیه نوبت بگیرید. همچنین برای آگاهی از نحوه مصرف داروهای دیابتی، از دکتر مشاوره دارویی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

همچنین اگر متوجه علائم احتمالی دیابت شدید با پزشک خود مشورت کنید تا هر چه زودتر بیماری تشخیص داده شود و درمان زودتر شروع شود. به علاوه اگر قبلا دیابت در شما تشخیص داده شده پس از تشخیص، به پیگیری پزشکی منظم نیاز دارید تا میزان قند خون شما در سطح طبیعی تثبیت شود.

برای پیداکردن بهترین متخصص غدد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر مراجعه حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. جهت دریافت مشاوره آنلاین از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

طبق آمار در ایران میزان ابتلا به دیابت و رسیدن به مرحله پیش دیابت در حال افزایش است. حدود ۱۵% از جمعیت بزرگسال ایران، بیماران دیابتی هستند و ۲۵% به مرحله پیش دیابت رسیده‌اند. در حال حاضر این بیماری در میان زنان بیشتر از مردان شایع است.
عوامل زیادی باعث افزایش این بیماری در کشور شده‌است. سبک زندگی بسیاری از افراد سالم نبوده و با اضافه‌وزن و چاقی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

متاسفانه برخی افراد بدون هیچ دانشی به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند که برای درمان از مواد مخدر (تریاک و دیابت) استفاده کنند. اما این مواد نه‌تنها هیچ فایده‌ای نداشته بلکه مدیریت بیماری را دشوار می‌کند. تریاک به طور مقطعی قند خون را پایین می‌آورد. ممکن است تاثیر این ماده به‌قدری باشد که شخص دچار سرگیجه و ضعف شود. اما این اثر بسیار کوتاه بوده و پس از چند ساعت دوباره همه چیز به حالت قبل بازمی‌گردد.

در میان کودکان و نوجوانان دیابت نوع ۱ به نسبت نوع ۲ بیشتر شایع است. نوع ۱ در هر سنی می‌تواند ایجاد شود، اما ۲ پیک قابل‌توجه دارد. این بیماری در کودکان ۴ تا ۷ سال و در پیک دوم کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال نسبت به سنین دیگر بسیار بیشتر است. متاسفانه هر دو نوع دیابت در میان کودکان و نوجوانان در حال افزایش است. طبق آمار کودکان دیابتی در آمریکا نوع ۱ این بیماری در کودکان ۱.۱۸% و نوع ۲ آن ۸.۴% نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده‌است.

در مردان دیابتی به‌خصوص افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اختلال نعوظ شایع است. اختلال نعوظ می‌تواند ناتوانی در ایجاد نعوظ یا عدم حفظ نعوظ برای مدت رابطه جنسی باشد. در این بیماران کنترل قند خون با گذشت زمان ضعیف می‌شود. همین موضوع آسیب به اعصاب و رگ‌های خونی را در پی دارد.

دیابت نوع ۱ می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، هرچند که اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شود. نوع ۲ که نوع شایع‌تر دیابت است، می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، هر چند که در افراد بالای ۴۰ سال رایج‌تر است.

کاهش حرکات جنین با حجم کم مایع آمنیوتیک، سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف داروهایی مانند بنزودیازپین، مواد افیونی و بتادون، آرام بخش، کورتیکواستروئیدها، چرخه خواب جنین، محدودیت رشد جنین و ناهنجاری‌های جفت مرتبط است و تنها به دیابت ارتباطی ندارد.

بهتر است مقدار زیادی میوه و سبزی، ​​پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم مصرف کنید.

بله با رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم می‌تواند سطح قند خون را کنترل کرده و تشخیص دیابت را معکوس کند.

انواع توت‌هاو مرکبات، گیلاس، آلو، گریپ فروت، هلو و سیب بهترین میوه‌ها هستند. غذاهایی که با روغن سالم و طبق رژیم غذایی متخصص تغذیه تهیه شوند هم غذاهای مفید برای دیابت نوع ۲ محسوب می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دیابت

  1. ناشناس گفت:

    قند خون ناشتا ۱۲۹ در سن ۱۶ سالگی بالاست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله بالاست
      بهتر است زیر نظر متخصص غدد باشید

  2. ناشناس گفت:

    کتاب اوانسیان خوام خواری کنترل دیابت

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از راهنمایی خوبتان

  3. سجاد گفت:

    کتاب اوانسیان علاج دیابت خام خواری گیاه خواری مردی قندش ۴۰۰بود ولی با خوام خواری به صد رسید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از راهنمایی خوبتان

  4. خدیجه حمزه زاده فرد گفت:

    سلام خانم ۳۹ ساله قند خون ۱۴۰ و فشار خون بالا دارم خیلی ادرار داررم اشتهام خیلی زیاد هست از دیشب سرگیجه دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم دیابت نوع ۲ را دارید
      برای ازمایش های لازم به متخصص غدد مراجعه نمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  5. رامین آرام گفت:

    سلام و ارادت
    اول سپاس از متن کامل و مفید تون. دوم من علایم ندارم اما در آزمایش قند من ۱۶۱ ناشتا بود سنم ۵۵ سال هست شما چه توصیه ای برای من دارید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهترین کار تغییر سبک زندگی است
      از کربوهیدرات و قند کمتر استفاده کنید
      تحرک روزانه تان را دوبرابر کنید

  6. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من دچار خشکی دهان خیلی زیاد وشدید میشم آیا امکان وجود دیابت هست !؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال دیابت وجود دارد

  7. Maryam گفت:

    سلام
    منم پاهام الان چندماهی هست زخم شدید گرفتن بطوری بزور راه میرم و خون میاد بخاطر بچه کوچیک دارم وقت نکردم دکتر برم و خیلی زیاد شیرنی جات میخورم ممکنه دیابت داشته باشم ؟😰

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال دیابت وجود دارد
      از پماد الفا استفاده کنید

  8. ناشناس گفت:

    سلام ، مادرم دچار سرطان آندومتر هستن، مدتیه کپسول ناوالبین ۳۰ مصرف میکنن، منتها مدتیه بعد از مصرف این دارو دچار بی حسی خفیف درپا شدن ، آیا دچار نوروپاتی دیابتی شدن یا خیر ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر

  9. محمدتقی غلام ابوالفضل گفت:

    سلام مطالب عالی و آموزنده بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سپاس از توجه شما

  10. Fateme گفت:

    سلام وقتتون بخیر . ببخشید من سه تا از انگشتای پام یکم از پوستشون کنده شده و امروز میبینم انگشت شصتم یکم ترک خورده .
    غیر از اینا استرس و افسردگی شدید هم دارم و علائم دیگه ، به خاطر دیابت هست ؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      هم دیابت هم عفونت قارچی ممکن است باعث این عارضه گردد