علت حرف زدن در خواب کودکان و بزرگسالان چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

حرف‌زدن در خواب پدیده‌ای است که در آن فرد در هنگام خواب از کلمات ساده تا مکالمات پیچیده برای بیان افکار و رویاهای خود استفاده می‌کند. این اتفاق بیشتر در کودکان شایع است اما در بزرگسالان نیز ممکن است رخ دهد. صحبت در خواب یک اتفاق بی‌ضرر است و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد مگر اینکه باعث اختلال شود یا با اختلال‌های زمینه‌ای مانند آپنه تنفسی مرتبط باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت حرف زدن در خواب کودکان و بزرگسالان چیست؟

حرف زدن در خواب چگونه اتفاق می‌افتد؟ آیا تا به حال کسی را دیده‌اید که مشکل حرف زدن در خواب داشته‌باشد؟صحبت کردن در خواب یک نوع اختلال شایع در کودکان و بزرگسالان است که در طول مراحل مختلف خواب اتفاق می‌افتد. این عارضه در بیشتر موارد بی‌خطر است و به طور کلی با اختلالات خواب، استرس، افسردگی، تب بالا و مصرف الکل اتفاق می‌افتد.

برخلاف شایع بودن این بیماری، علت دقیق آن ناشناخته باقی‌مانده است، زیرا می‌تواند به‌طور مستقل یا به عنوان بخشی از اختلال خواب رخ دهد. در صورتیکه این مشکل شما یا اطرافیان شما را اذیت می‌کند، می‌توانید برای بررسی علت آن یا بهتر شدن شدت این حالت، با دکتر روانشناس مشورت کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را از مشاوره روانشناسی تلفنی بپرسید.

حرف زدن در خواب چگونه است؟

حرف زدن در خواب به انگلیسی (sleep talking problem) نوعی اختلال پاراسومنیا (اختلال خواب) است که به اختلالی که در هنگام خواب اتفاق می‌افتد، گفته می‌شود. البته که حرف‌زدن در خواب زیاد اتفاق می‌افتد و همه موارد آن بیماری محسوب نمی‌شود.

با وجود اینکه این اختلال چندان خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث آزار دیگران شود. مخصوصا اگر صحبت کردن به شکلی باشد که باعث خجالت و شرمندگی بعد از بیداری باشد. مثلا بعضی از افراد در خواب فحش می‌دهند و یا حرف‌های نامناسب می‌گویند. این حالت می‌تواند باعث بروز مشکل بعد از بیداری شود. معمولا کسانی که در خواب صحبت می‌کنند، در هر بخش خواب تنها ۳۰ ثانیه حرف می‌زنند. اما برخی از افراد به دفعات این حالت را تکرار می‌کنند.

به کسانی که هنگامی که در خواب هستند، صحبت می‌کنند یا somniloquy می‌کنند، گفته می‌شود که مشکل حرف زدن در خواب دارند.

تحقیقی درباره حرف‌ زدن در خواب

حرف‌زدن در خواب و ایده‌ی فاش‌شدن راز افراد دیگر در خواب، ترسناک و البته هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. اما یک تحقیق جدید نشان‌می‌دهد که ما بیشتر در خواب کلمه‌ی «نه» را می‌گوییم.

اخیرا یک تحقیق جدید در فرانسه در مورد خواب‌پریشی و حرف‌زدن در خواب انجام شده‌است که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین تحقیق در این مورد است. محققین در این تحقیق متوجه شده‌اند که کلمه «نه» و کلمه‌ای با کارکرد مشابه کلمه «لعنت» در فارسی که نشان از نارضایتی دارد، بیشتر از هر کلمه‌ی دیگری در خواب گفته‌می‌شود.

این کلمات تا ۸۰۰ بار بیشتر از زمانی که افراد بیدار بودند، در خواب به زبان می‌آید. بعضی افراد هم در خواب ناسزا می‌گویند. این ناسزاگویی در مردان بیشتر از زنان دیده‌می‌شود. حرف‌زدن در خواب یا Somniloquy یکی از نمونه‌های خواب‌پریشی است که شامل راه‌رفتن در خواب و هراس شبانه هم می‌شود.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

علائم حرف زدن در خواب چیست؟

نشانه همراه حرف زدن در خواب شامل موارد زیر هستند:

  • تشخیص علائم در فردی که خودش در خواب حرف می‌زند، سخت است. معمولا به کمک کسی دیگری نیاز است تا این اختلال تشخیص داده‌شود.
  • معمولا این افراد هنگام خواب فریاد می‌زنند.
  • باعث به هم خوردن خواب دیگران می‌شود.
  • در مواقعی فرد صحبت نمی‌کند، بلکه تنها اصوات نامفهوم مانند ناله از خود خارج می‌کند.
  • در مواقعی ممکن است که حرف زدن در خواب واضح و مفهوم باشد و کلمات به طور واضح قابل تشخیص باشند.
  • در برخی از افراد علائم همراه حرف زدن در خواب همراه با دندان قروچه، راه رفتن در خواب و تکان‌خوردن زیاد در خواب است.
علائم احتمالی همراه با حرف زدن در خوابعلل حرف زدن در خواب
فریاد زدناسترس
دندان قروچهژنتیک
تکان خوردن زیادبدخوابی
راه رفتنبیماری‌های جسمی
علت و علائم حرف زدن در خواب

دلیل و علت حرف زدن در خواب چیست؟ (چرا در خواب حرف میزنیم؟)

متاسفانه هنوز علت اصلی حرف زدن در خواب مشخص نیست. یکی از داده‌هایی که در این زمینه در دست است، این است که معمولا حرف زدن در خواب برای کسانی اتفاق می‌افتد که سابقه‌ی آن را در خانواده خود دارند. برای کسانی که افراد درجه ۱ خانواده‌شان هم این مشکل را دارند، احتمال حرف زدن در خواب بیشتر است. بنابراین می‌توان گفت که احتمال ژنتیکی بودن این مسئله وجود دارد.

در مواردی ممکن است که علت ایجاد حرف زدن در خواب، استرس و اضطراب بوده و در موارد دیگر نیز ممکن است که این مسئله به علت بیماری‌های روانی دیگر بروز پیدا کند. طبق بررسی محققان،‌ حرف زدن در خواب به علت فشاری است که در فرد ایجاد شده‌است. گاهی نیز ممکن است حرف زدن در خواب به علت بیماری‌های جسمی جدی باشد. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های برخی از بیماری‌های جسمی که همراه با درد کشیدن است، حرف زدن در خواب است.

برخی از افراد در خواب می‌ترسند و خواب‌های ترسناک می‌بینند که حرف زدن در خواب را برای این افراد توجیه می‌کند. مخصوصا کسانی که در خواب فریاد می‌زنند. کودکانی که در خواب خود کابوس می‌بینند در مواردی از جای خود بلند می‌شوند و راه می‌روند. برخی دیگر از علت‌های حرف زدن در خواب شامل موارد زیر است:

  • داروهای خاص
  • استرس‌های احساسی
  • تب
  • مشکلات روانی
  • سوء مصرف مواد
  • تروما روحی
علت حرف زدن در خواب چیست؟
طبق بررسی محققان،‌ حرف زدن در خواب به علت فشاری است که در فرد ایجاد شده‌است.

۱. حرف زدن در خواب با چشم باز

برخی از افراد با چشمان نیمه باز می‌خوابند. علت زیاد حرف زدن در خواب می‌تواند موارد مختلفی مانند استرس، اضطراب، ژنتیک و بسیاری موارد دیگر باشند. چشمان نیمه باز هم می‌تواند همزمان با این مسئله اتفاق بیفتد.

۲. علت حرف زدن در خواب بزرگسالان و سالمندان

معمولا برخی از بیماری‌های جسمی و درد ناشی از آن باعث حرف زدن در خواب برای سالمندان می‌شود. علت جیغ زدن در خواب بزرگسال نیز می‌تواند به‌خاطر فشار کاری، استرس و اضطراب روزانه باشد.

۳. علت فریاد زدن در خواب چیست؟

دلیل جیغ زدن و حرف زدن در خواب چیست و چرا در خواب جیغ میزنیم؟  کسانی که به دو اختلال sleep terrors و REM sleep behavior disorder (RBD) مبتلا هستند، معمولا در خواب جیغ می‌کشند و فریاد می‌زنند.

متن انگلیسی:
Night terrors are more likely during times of illness and when you have a fever.
ترجمه فارسی:
هراس شبانه (داد زدن در خواب) در زمان بیماری و زمانی که تب دارید بیشتر رخ می‌دهد.

به نقل از سایت verywellmind

۴. صحبت کردن در خواب بعد از سکته

شایع‌ترین انواع ناتوانی بعد از سکته مغزی شامل اختلال در گفتار، محدودیت توانایی‌های فیزیکی، ضعف یا فلج اندام در یک طرف بدن، مشکل در گرفتن یا نگه‌داشتن اشیا، کند شدن توانایی در برقراری ارتباط و حرف زدن در خواب است. بسیاری از افراد برای بررسی علت حرف زدن در خواب و درمان آن باید به متخصص مراجعه کنند.

۵. حرف زدن در خواب در بیماری زوال عقل خواب

بدون توقف صحبت کردن در خواب معمولا در انواع خاصی از زوال عقل، به‌ویژه دمانس بدن لووی و دمانس عروقی دیده می‌شود. این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده یک اختلال خواب REM یا اختلال زمینه‌ای دیگری باشد.

۶. صحبت کردن در خواب بیماران اسکیزوفرنی

این مورد یک شکل بسیار نادر از صحبت‌کردن در خواب است. فرد مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی ممکن است هر بار چند دقیقه سریع و نامنسجم صحبت کند و دوباره به خواب برود.

صحبت کردن در خواب طبیعی است؟

برای تشخیص دقیق از متخصص مشورت بگیر.

۷. حرف زدن در فلج خواب، آیا می توان در فلج خواب صحبت کرد؟

صحبت کردن در خواب در طول فلج خواب، برای بیمار اتفاق سختی است. برخی از افراد ممکن است سعی کنند در زمان خواب به طور ناخودآگاه صحبت کنند اما به دلیل فعال‌شدن نسبی ماهیچه‌های صوتی و سرکوب کنترل ارادی ماهیچه‌ها فقط صداهای خفه تولید می‌کنند.

۸. صحبت کردن در خواب در دوران یائسگی

اختلالات خواب در دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی، گرگرفتگی، تعریق شبانه، اضطراب یا بی‌خوابی رخ می‌دهد. این عوامل می‌توانند چرخه خواب را مختل کرده و منجر به افزایش صحبت در خواب شوند.

۹. حرف زدن و لگد زدن در خواب

برخی از افراد ممکن است در هنگام خواب هم صحبت‌کردن در خواب و هم لگد زدن را تجربه کنند که به‌عنوان اختلالات حرکتی مرتبط با خواب شناخته می‌شود. در این وضع افراد به‌صورت فیزیکی رویاهای خود را اجرا می‌کنند و در نتیجه در هنگام خواب به صحبت‌کردن و لگدزدن می‌پردازند.

۱۰. صحبت کردن در خواب بعد از ضربه به سر

خوابیدن پس از ضربه مغزی نمی‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. خطر اصلی این است که وقتی شما خواب هستید، خانواده یا پزشکان شما احتمالا نشانه‌هایی از آسیب جدی مغزی مانند تشنج یا ضعف یک طرف بدن را متوجه نشوند.

۱۱. نارسایی قلبی و حرف زدن در خواب

هیچ ارتباط مستقیمی بین نارسایی قلبی و صحبت‌کردن در خواب وجود ندارد. با این حال، نارسایی قلبی ممکن است منجر به اختلالات خواب و آپنه خواب شود.

نارسایی قلبی و حرف زدن در خواب به هم مرتبط هستند؟
هیچ ارتباط مستقیمی بین نارسایی قلبی و صحبت‌کردن در خواب وجود ندارد.

۱۲. استرس و اضطراب و صحبت کردن تو خواب

استرس و اضطراب می‌تواند چرخه خواب را مختل کرده و حرف زدن در خواب را شدید کنند. این اتفاق در افرادی که شغل حساسی دارند یا کودکانی که دوران سختی را در مدرسه تجربه می‌کنند، رایج‌تر است.

۱۳. صحبت کردن در خواب با تب بالا

هنگامی که فردی با درجه حرارت بالا بیمار می‌شود، (به خصوص در خواب افراد مبتلا به آنفولانزا) الگوی خواب او مختل شده و باعث رویاهای واضح و حتی صحبت در خواب می‌شود. این اتفاق موقتی است و با کاهش تب، بهبود می‌یابد.

۱۴. صحبت کردن در آپنه خواب

آپنه تنفسی در خواب به قطع ناگهانی تنفس در زمان خواب گفته می‌شود. برخی افراد ممکن است در کنار آپنه، در خواب حرف بزنند یا رویاهای واضح ببینند.

۱۵. صحبت کردن در خواب در دوران بارداری

۳ ماهه سوم بارداری زمانی است که مادران انتظار افزایش بی‌خوابی و بیداری شبانه را دارند. در این زمان معمولا چند بار در شب بیدار شدن به دلیل ناراحتی‌هایی مانند کمردرد، نیاز به ادرار کردن، گرفتگی عضلات پا، سوزش سر دل و حرکت جنین اتفاق می‌افتد.

صحبت کردن در خواب در دوران بارداری چه دلیلی دارد؟
۳ ماهه سوم بارداری زمانی است که مادران انتظار افزایش بی‌خوابی و بیداری شبانه را دارند.

۱۶. علت راه رفتن و حرف زدن در خواب چیست؟ (حرف زدن در خواب نشانه چیست)

در بسیاری از موارد کسانی که کابوس می‌بینند و یا ترس در خواب آنها ایجاد می‌شود، در خواب راه می‌روند. یکی دیگر از علت‌های این مسئله می‌تواند آپنه خواب باشد.

چه زمانی برای درمان صحبت در خواب به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتیکه حرف زدن در خواب برای اطرافیان شما مشکل‌ساز شده‌است و این حالت مدام در حال تکرار شدن است، بهتر است که با دکتر مشورت کنید. در مواردی که این اختلال به تازگی در شما ایجاد شده‌است هم باید به دکتر مراجعه کنید.

برای درمان حرف زدن در خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص علت و درمان این مشکل باید به دکتر روانشناس مراجعه کنید. با بررسی مشکلاتی که در زندگی شما وجود دارند و بررسی علت‌های احتمالی، درمان این مشکل و کنترل آن ساده‌تر خواهدشد. برای دریافت مشاوره یا پیدا کردن جواب برای سوالات خود نیز می‌توانید از مشاوره روانشناسی تلفنی کمک بگیرید.

بهترین روش درمان اختلال خواب برای تو چیه؟

تشخیص دلایل حرف زدن در خواب چگونه انجام می شود؟

هنگامی که به دکتر روانشناس مراجعه می‌کنید، دکتر با گوش دادن به حرف‌های شما، بعد از مدتی ریشه‌های این مشکل را پیدا می‌کند. اگر علت مشخصی مانند استرس و اضطراب در زندگی شما نباشد، برای این مشکل احتمال ژنتیک داده‌می‌شود. معمولا کسانی که به این مسئله دچار می‌شوند، افرادی هستند که نزدیکان آنها نیز سابقه‌ی حرف زدن در خواب داشته‌اند. به طور کلی هیچ تست تشخیصی برای تشخیص علت این مشکل انجام نمی‌شود.

درمان حرف زدن در خواب چیست؟ (درمان قطعی حرف زدن در خواب وجود دارد؟)

در صورتیکه این حالت در نوجوانی شما ایجاد شده‌است و همراه با فریاد زدن، ترسیدن و علائم دیگر است، بهتر است که سریع‌تر به دکتر روانشناس مراجعه کنید. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کنند که این مسئله را درمان کنید، صحبت کردن با یک متخصص در این باره است. در صورتیکه این مسئله فرزند خردسال شما را اذیت می‌کند، بهتر است که ابتدا به دکتر اطفال مشورت کنید.

در بیشتر موارد برای درمان این مشکل، توصیه‌های بهداشتی برای خواب فرد داده‌می‌شود و می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. مثلا یکی از مهم‌ترین مواردی که در این مسئله موثر است، این است که فرد ساعت خواب خود را منظم می‌کند و استرس و اضطراب کمتری را در خواب متحمل می‌شود. زیرا یکی از اصلی‌ترین علت‌های ایجاد حرف زدن در خواب می‌تواند استرس باشد. برخی از این توصیه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ساعت خواب خود را، حتی در تعطیلات و روزهای آخر هفته منظم کنید.
  • از خوردن کافئین و نوشیدنی‌های محرک قبل از خواب پرهیز کنید. (بهتر است که مصرف این نوشیدنی‌ها در صبح باشد تا اثر آنها تا عصر رفته باشد.)
  • فضای خواب خود را مهیا کنید و کیفیت آن را افزایش دهید. نور را کاهش دهید و در فضای آرامی به خواب بروید.
  • در طول روز سعی کنید در معرض نور خورشید باشید و فعالیت بدنی بکنید.
  • ارتفاع بالش خود را منظم کنید. در جای راحتی بخوابید.

دارو برای حرف زدن در خواب وجود دارد؟

صحبت‌کردن در خواب معمولا بی ضرر است و نیازی به دارو ندارد. در مواردی برای درمان این مشکل و بهبود و کنترل آن از کلونازپام استفاده می‌شود.

دارو برای حرف زدن در خواب وجود دارد؟
صحبت‌کردن در خواب معمولا بی ضرر است و نیازی به دارو ندارد.

آیا حرف زدن در خواب خطرناک است؟ (روانشناسی حرف زدن در خواب)

پروفسور جیم هورن معتقد است که نباید زیاد روی آنچه در خواب می‌گوییم، حساس شویم. حرف زدن در خواب معمولا هنگام خواب بسیار سبک اتفاق‌می‌افتد. انسان بعد از مرحله خواب سبک وارد خواب عمیق می‌شود و بعد از ۷۰ تا ۹۰ دقیقه وارد مرحله رویا‌دیدن می‌شود که هر ۹۰ دقیقه تکرار می‌شود.

حرف زدن در خواب ارتباطی با رویا ندارد بلکه مربوط به خواب سبک است. در این حالت، ذهن مسیر پیچیده‌ای را طی می‌کند و افکار را دوباره مرور می‌کند. این فرایند در‌واقع پرسه‌زدن یک ذهن گیج در افکار است.

حرف‌زدن در خواب در کودکان و بسیاری از کسانی که با این مشکل بزرگ می‌شوند، رایج‌تر است. صحبت در خواب می‌تواند ریشه‌ی ژنتیکی داشته‌باشد. مخصوصا اضطراب و استرس می‌تواند به این موضوع دامن بزند. افرادی که در خواب صحبت می‌کنند، عموما به نوعی نگران و مضطرب هستند.

پروفسور هورن معتقد است که بهتر است نگرانی زیادی در مورد حرف‌زدن در خواب نداشته‌باشیم. همینطور، حرف‌هایی که افراد دیگر در خواب می‌گویند را جدی نگیریم. با‌این‌حال صحبت در خواب می‌تواند یک موضوع را نشان‌دهد. کسی که به‌طور دائم در خواب صحبت می‌کند، احتمالا مضطرب است و پیدا کردن دلیل این اضطراب می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

چگونه از حرف زدن در خواب جلوگیری کنیم؟

صحبت کردن در خواب چگونه متوقف می شود؟ برای پیشگیری از حرف زدن در خواب نمی‌توان از روش درمانی خاصی استفاده کرد. یکی از روش‌هایی که برای بهبود این مسئله می‌توان به کار برد، رعایت بهداشت خواب است. در هر صورت هیچ کس نمی‌داند که به این مشکل مبتلا می‌شود. تنها راه پیشگیری از انواع اختلالات خواب رعایت بهداشت خواب است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حرف زدن در خواب می‌تواند برای بسیاری از اطرافیان شما آزاردهنده باشد. بنابراین برای پیدا کردن علت آن که می‌تواند مشکلات جسمی، مشکلات روانی، بدون علت خاص یا اضطراب باشد، به دکتر مراجعه کنید. برای بررسی علت حرف زدن در خواب می‌توانید به بهترین روانشناس یا متخصص روانپزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم، از مشاوره آنلاین روانشناس یا مشاوره آنلاین دکتر روانپزشک کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

در بیشتر موارد، حرف‌زدن در خواب بی‌ضرر است، تأثیر عمده‌ای بر خواب فرد ندارد و آنقدر اتفاق نمی‌افتد که مشکلات جدی ایجاد کند.

بله، والدینی که در خواب صحبت می‌کنند احتمال بالای داشتن فرزندانی با اختلالات خواب دارند.

برای نوجوانان می‌تواند علت‌های مختلفی که بیشتر به شرایط روانی آنها بستگی دارد سبب حرف زدن در خواب شود. بنابراین حتما مراجعه به روانشناس ضروری است.

از نظر علمی چنین چیزی تایید نشده‌است.

نباید حرف زدن در خواب را تا این اندازه جدی بگیرید.

در مواردی ممکن است.

ایده‌ی فاش‌شدن راز افراد دیگر در خواب، بسیار جذاب به نظر می‌رسد. حتی اپلیکیشن‌هایی برای ضبط صدا در خواب عرضه شده‌است. این اپلیکیشن‌ها امکان آپلود صداهایی که در شب از شما ضبط شده‌است را دارند. وقتی به این صداها گوش می‌دهیم، هزاران کلمه عجیب می‌شنویم.

برای کودکان می‌تواند علت‌های مختلفی باشد که لازمه‌ی تشخیص آن مراجعه به دکتر کودکان است.

می‌توانید خواب خود را تنظیم کنید و بهداشت خواب را رعایت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حرف زدن در خواب

  1. Aaaa گفت:

    به نظرمن اگر آرامش داشته باشید وورزشهای تمرکز ذهن مثل یوگا رو انجام بدین بهبود پیدامیکنید.منم توخواب خیلی حرف میزنم و اکثراوقات میخندم یا گریه میکنم و کارهایی رو که داخل اون روز انجام دادم میبینم وراجع بهشون حرف میزنم.خوابمم سنگینه و خانوادم همشون خوابشون سبکه تا من شروع به حرف زدن کنم همه بیدارمیشن گوش میدن??

  2. ..... گفت:

    دقیقا تک تک همینایی ک میگی هرشب اتفاق میوفته ولی نه هر ۹۰دقیقه بلکه هر۳۰دقیقه یا کمتر,یکبار اتفاق میوفته و کلمها تکرار نمیشه ولی همه کلمه ها نهی (بازدارنده) چیکار کنم اینو راهنمایی کنید

  3. ..... گفت:

    دقیقا تک تک همینایی ک میگی هرشب اتفاق میوفته ولی نه هر ۹۰دقیقه بلکه هر۳۰دقیقه یا کمتر اتفاق میوفته و کلمها تکرار نمیشه ولی همه کلمه ها نهی (بازدارنده) چیکار کنم اینو راهنمایی کنید

  4. حمید گفت:

    سلام
    طبق گفته اطرافیان در خواب خیلی ناله میکنم و هزیان میگم و اصلا متوجه نمیشم
    علت چیه
    ممنون

    1. :/ گفت:

      سلام من‌هم خودم تو خواب حرف میزنم هم داداشم ولی هیچکدوممون جواب سوال رو نمیدیم من بارها امتحان کردم برادرمم‌ همینطور نگران راز و اسرارتون نباشید شاید اطرافیانتون سر به سر تون میزارن که راستشو میگی تو خواب و به سوال جواب میدی،!!همینطور که تو این مقاده اشاره کرده ادم نه رو بیشتر میگه مثلا اگه شما خیانت کنی طرف بگه کردی راحت میگی نه خیلی هم شیکو مجلسی ولی در کل کار بدی نکنید که استرس فاش شدنشو داشته باشید😏

  5. flippy گفت:

    سلام . من یک دانش آموز کنکوری ام . همیشه خوابم میاد حتی اگه به اندازه کافی خوابیده باشم. مشکل موقع بیدار شدنمه. خانوادم سعی میکنن بیدارم کنن حتی شده شام دادن بهم و بلندم کردن و پا پای خودم بردنم تو رخت خوابم ولی من متوجه نشدم. مبهم گویی دارم و گاهی هم با خانوادم درگیری لفظی پیدا میکنم. ولی خودم متوجه هیچ کدوم از اینا نمیشم. باید چیکار کنم؟

  6. Mansoor گفت:

    سلام خودم هم همین مشکل را دارم من شبی که در خواب حرف بزنم از طرف روز پریشان و گیج میباشم لطفا رهنمایی ام کنید

  7. ملیکا گفت:

    منم همینطور خیلی سخته

    1. mhla گفت:

      الان هنوزم دارید؟

      1. Hana گفت:

        مامان من از وقتی که یادمه تو خواب حرف میزنه تقریبا هر شب! اگه هر شب نشه هفته ای دو بارو حتماااا میشه و بیشترم دعوا میکنه. البته سالهاست که افسردگی داره و دارو مصرف میکنه. خودش خیلی ناراحته که شبا حرف میزنه و ناسزا میگه. ینی هیچ راهی وجود نداره؟

      2. بهزاد رئیسی گفت:

        سلام من این مشکل رو دارم… راه درمانش چیه؟؟؟

        1. هرچی دوس داری صدام کن گفت:

          سلام
          من خیلی تو خواب حرف میزنم.
          داداشم میگه اسم بعضی از افرادو میگم بعد باهاشون صحبت میکنم.
          تو این دو سه سال هر شب دعوای خانوادگی داریم.
          یعنی یه شب خواب راحت ندارم.
          حرف زدنام به خاطره این مشکلاته؟ 👆

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          بله اضطراب و ناراحتی و اعصاب خوردی و اتفاقات روزانه و … همگی می تونن در حرف زدن در خواب نقش داشته باشن.

        3. انیس سعادت گفت:

          سلام همراه عزیز
          توی خواب حرف زدن می تونه ناشی از اضطراب و تنش روزانه باشه.
          شاید لازم باشه دارودرمانی بشید. برای این مشکل می تونید به روانپزشک مراجعه کنید.
          https://doctoreto.com/consult/televisit/psychiatrist

  8. ماری گفت:

    من به گفته شوهرم و بچه هام تو خواب حرف میزنم و حتی بلند میشوم و به چیزهایی اشاره می کنم که کسی نمیبینه.
    سه سال پیش پسرم فوت کرد و بعد از اون بدتر شدم.همسرم میگه با زبانهای دیگه حرف میزنم

    1. .......... گفت:

      سلام
      من پزشک نیستم ولی باید آرامش پیدا کنی. بعد کرونا تقریبا یک ماه با خانواده برید سفر.
      تو خونه کیک درست کنید.
      کتاب های داستانی بخونید تا فکرتون باز شه.
      اگه مشکل دارید با شوهرتون باید اونو بر طرف کنید تا شبا با آرامش بخوابید.
      به چیزایی که شما رو احساساتی میکنه نزدیک نشید.
      اگه اینا جواب ندادن،برید توی باغی جایی یا اصلا تو خونه، انقد کا کنید که شب راحت خوابتون ببره.
      فعلا خدانگهدار.

  9. محمد گفت:

    من تو خواب بیشتر وقتا حرف میزنم وحتی پیش اومده تو خواب علاوه بر حرف زدن بلدشم و قصد رفتن به جایی رو با به کار بستن کلمات یا معذرت خواهی از دیگران انجام بدم چرا؟

    1. من گفت:

      دیروز تو خواب پا شدم نمیدونم چی گفتم فحش دادم همه خانواده میخوان تلافی کنن اصلا دست خودم نبود ولی یادم میاد نمیدونم چیز دیگه ای گفتم یا ن /:
      خیلی سر صدا میکردن نمیزاشتن بخوابم /:

  10. طنین گفت:

    سلام من یک دختر ۱۶ ساله هستم و همین مشکل را دارم من خیلی خیلی دچار این مشکل میشوم مثلا در سال حدود ۵ یا ۱۰ بار به گفته اطرافیام من بلند میشم و میر دررا باز میکنم و میخواهم بروم برای همین اگر به مسافرت بروم ترس پدرومادرم این است که یک موقع پا نشوم و نروم برای همین هر جا که میرویم و یا حتی خانه خودمان در ها شبها همیشه قفل هستند اگه راه درمانی دارید لطفا به من پیشنهاد بدید ممنون میشم

    1. شروین گفت:

      اوخ تو دگه وضعت خیلی خرابع

      1. مروارید گفت:

        به نظر بنده وضعیت شما بیشتر خراب است،به امید شفای…

        1. ابوالفضل بختیاری پور گفت:

          آقا من دیشب از خواب بلند شدم گفتم ما همه با هم هستیم
          🤣🤣
          هر شب همین طورم هی یه چیزی میگم
          یه بارم‌نماز خوندم
          یه بار بلند شدم شروع کردم داد و فریاد بابام گرفتم که خونه رو نابود نکنم 🤣🤣 منم هی می گفتم ولم کنین

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای این مشکلتون می تونین به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
          لیست متخصصین روانپزشک

        3. . گفت:

          سلام من ی دختر ۱۳سالم ک تو خواب ب طور وحشت ناک حرف می زنم و جالب اینه ک وقتی حرف می زنم میفهمم دارم چی میگم من همیشه و هر شب تو خواب حرف می زنم ولی بعضی وقتا تو خواب راه میرم لطفا اگه میدونید چاره چیه بگید ممنون

        4. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای این مشکلتون می تونین به متخصص روانئزشک مراجعه کنین:
          لیست متخصصین روانپزشک

      2. فاطمه گفت:

        از وقتی کرونا شایع شده وشوهرم چون مجبوره سرکاربره همش تو خواب حرف میزنه خیلی میترسیم نکنه اتفاقی بیوفته

    2. مروارید گفت:

      ناله کردن، ادای کلمات نامفهوم و حتی سخن گفتن در خواب امری بی‌خطر است و امکان دارد برای هر فردی ایجاد شود، اما استرس، نگرانی و هرگونه مشکلات روان‌شناختی می‌تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد و هر چه این مشکلات روان‌شناختی و نگرانی بیشتر باشد، ممکن است تعداد ایجاد این اختلالات در خواب افزایش پیدا کند.
      همچنین حرف زدن در خواب بر اثر درست عمل نکردن مکانیسم و دستگاه عصبی در مغز ایجاد می‌شود که وظیفه‌اش توقف فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن همچون فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن است؛ قطعاً تاکنون با افرادی برخورد کرده‌اید که در هنگام خوابیدن و زمانی که در خوابی عمیق هستند شروع به صحبت کرده و حتی گاهی فریاد می‌زنند این افراد معمولاً پس از بیدار شدن، موضوع را به خاطر ندارند و چیزی از حرف‌های خود را به یاد نمی‌آورند.

      1. ندا گفت:

        همشون منم. ببینین من چقد بدبختم مامان و بابام بخاطر حرف زدن من تو خواب منو شوهر نمیدن میگن مردم رو شب با داد زدنت دیوونه میکنی

    3. Helia گفت:

      پوف منم همینم دقیقن شونزدع سالمع چن بار تو راه پله بابام گرفتتم
      چن بارم پیش اومدع ک یهویی مثلن وقتی دارم راه میرم خابم میبیرع و کاملن هوش از سرم میرع و میوفتم
      خانوادم نگران میشن خیلی ولی دوس ندارم برم دکتر ینی دوس ندارم مریض باشم

    4. Mahdieh گفت:

      منم یه دختر ۱۹ ساله هسنم که دائما تو خواب حرف میزنم .از بچگی این اتفاق رخ میداد و حتی بچگی راه میرفتم و بارها در خونه رو باز کردم و از ستختمان خارج شدم و وقتی خواستم وارد خیابون شم یکی منو گرفته . در حال حاضر خیلی اقوام هم میدونن من تو خواب حرف میزنم و این منو خیلی اذیت میکنه .خانواده خودم هم خیلی نگرانم هستن .راهکارتون چیه ؟ من واقعا مظطربم . ترس از جدایی پدر و مادرم دارم .

      1. محمد گفت:

        مطمعن نیستم ولی اگر دغدغه ای در زندگی دارید سعی کنید بطور مرتب با شخصی قابل اعتمادد ر تماس باشید ومسائل ذهنی تونو بازگو کنید حداقل ۳ ماه

    5. اکرمی گفت:

      سلام. من ۳۴ سالمه و از دوران دبیرستان این مشکل رو دارد. در سال بیشتر از ۱۰۰ بار این طور میشم. تو خواب حرف می زنم و راه می رم. مثلا تو خواب می بینم گلدون از دستم افتاد رو تشک… یهو از خواب پا میشم می بینم دارم تشک رو جمع می کنم…,چیکار کنم؟؟؟؟

    6. امیر گفت:

      عیب ندارد منم همینطوری هستم تازه یبار چاقو قایم کرده بودم زیر بالشتم😰😑