۱۳ عادت روزانه که برای سلامتی مضر است

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عادت بد به اندازه‌ی عادت خوب در سلامت شما موثر است. اگر می‌خواهید که سلامت شما تحت تاثیر عادت‌های بد قرار نگیرد، باید آنها را با عادت‌های خوب جایگزین کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

13 عادت روزانه که برای سلامتی مضر است

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که تلاش می‌کنند هر روز غذای سالم بخورند و حتما ورزش کنند. اما حفظ سلامتی فقط با تعویض چیزبرگر با سالاد و ۳۰ دقیقه ورزش با اسکی فضایی ممکن نیست. بخشی از سلامتی شما به عادت‌های روزانه‌ای که دارید مربوط است.

ممکن است عادت‌های روزانه شما در روند سلامت‌تان اختلال ایجاد کنند، با‌این‌حال شما از آنها آگاه نباشید. در زیر بعضی از عادت‌هایی که ممکن است بر سلامت‌تان تاثیر داشته‌باشند را بخوانید. برای اینکه زندگی سالمی داشته‌باشید، لازم است که از دکتر تغذیه، یا مشاوره تلفنی دکتر تغذیه یک رژیم غذایی سالم دریافت کنید و برای مشکلات جسمی و روانی خود، از دکترهای مربوطه برای تشخیص و درمان کمک بخواهید. در اینصورت می‌توانید زندگی باکیفیتی داشته‌باشید.

بهترین عادات روزانه کدامند؟

برخی از عادت‌های سالم روزانه می‌توانند در بهبود سلامت شما تاثیرات بسزایی داشته‌باشند. با رعایت چند راهکار ساده می‌توانید کیفیت زندگی خود را بالا ببرید. تنها اجتناب از انجام برخی از فعالیت‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی در سلامت شما داشته‌باشد. البته که این کار مفید است، اما نمی‌توان تنها به آن تکیه کرد. باید موارد دیگری را هم در نظر داشته‌باشید و آن به کارگیری کارهای سالم است. مثلا ورزش کردن، تغذیه سالم، مدیتیشن و ارتباطات سالم یکی از این موارد است.

چگونه عادات بد را ترک کنیم؟

یکی دیگر از اقداماتی که برای داشتن زندگی بهتر باید انجام دهید، ترک عادات بد است. داشتن عادت بد در زندگی می‌تواند شما را چند پله از داشتن زندگی سالم به پایین پرت کند. عادت‌های بد در زندگی کم نیستند و در بسیاری از افراد، به واسطه‌ی زندگی مدرن امروزی، مشابه هستند. مثلا سیگار کشیدن به یکی از عادت‌های خطرناک و مضر در بسیاری از جوانان و افراد مسن تبدیل شده‌است. یکی دیگر از این عادت‌های مضر استفاده‌ی طولانی‌مدت از موبایل و کامپیوتر است.

برای اینکه این عادت‌های مضر و خطرناک را ترک کنیم، اول باید آنها را بشناسیم و بپذیریم که این عادت‌ها برای سلامت ما مضر هستند. سپس می‌توانیم برای برطرف کردن آنها اقدامات لازم را انجام دهیم. مثلا، مادامی که شما قبول ندارید که سیگار کشیدن یک عادت مضر است، نمی‌توانید برای درمان آن اقدام مناسب را انجام دهید. پس قدم اول پذیرفتن بد بودن این عادت است.

در مراحل بعد می‌توانید برای بهبود آن و اصلاح این عادت، که احتمالا ترک آن یک شبه امکان‌پذیر نیست، اقدام کنید.

در مواردی که برخی از عادت‌های مضر تبدیل به ناهنجاری‌های رفتاری یا رفتارهای آسیب‌رسان می‌شوند، برای درمان آنها نیاز به کمک متخصص است. مثلا دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک می‌توانند به شما کمک کنند که عادت خود را برطرف کنید. برای کسب  اطلاعات بیشتر از عادت بد خود و نحوه مدیریت کردن آن، می‌توانید از مشاوره روانشناسی تلفنی کمک بگیرید. دکترتو لیستی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان در اختیار شما قرار داده‌است. همچنین در ادامه به معرفی برخی از عادت‌هایی که برای شما مضر است پرداخته‌ایم، تا با رفتارهای مضر خود بیشتر آشنا شوید.

برای برطرف کردن عادات بد خود به دکتر مراجعه کنید
یکی از روش‌هایی که برای ترک عادت بد می‌توان به کارگرفت، کمک گرفتن از دکتر است.

۱. از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنید

استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب با SPF 15 و بیشتر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سلول‌های سنگفرشی پوست را تا ۴۰٪ و همین‌طور تومور پوستی ملانوما را تا ۵۰٪ کاهش دهد. بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده‌کنند.

همچنین تنها در روزهای گرمی که کنار دریا هستید سراغ کرم ضدآفتاب نروید. اشعه‌های آفتاب حتی در فصل زمستان و زمانی‌که دمای هوا زیاد نیست هم می‌توانند به پوست شما آسیب بزنند. علاوه‌بر این فراموش نکنید که ارتفاع نیز عامل مهمی است. هرچه در ارتفاع بیشتری قرار داشته‌باشید، میزان بیشتری اشعه UV از لایه نازک محافظ صورت‌تان عبور خواهد‌کرد.

۲. کل روز ننشینید

تحقیقات فراوانی نشان‌می‌دهند که نشستن طولانی‌مدت در طول روز، می‌تواند اثرات منفی فراوانی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته‌باشد. از جمله خطر ابتلا به سرطان، دیابت، لخته‌شدن خون و کاهش تمرکز را افزایش‌دهد.

لازم نیست برای تغییر این عادت در یک مسابقه دوی ماراتن شرکت کنید! کافی است در طول روز کمی تحرک داشته‌باشید. مثلا هنگام تبلیغات تلویزیونی بایستید. یا ماشین‌تان را با کمی فاصله از محلی که قصد رفتن به آن را دارید، پارک کنید. این تغییرات کوچک می‌توانند تاثیر زیادی در زندگی شما داشته‌باشند.

زیاد نشستن باعث آسیب به ستون مهره ها می شود
اگر در طول روز، زیاد یک جا بنشینید، ممکن است که به ستون فقرات خود آسیب برسانید.

۳. شب ها اندازه‌ کافی نمی خوابید

کم خوابی می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلفی مثل فشار خون بالا، دیابت، افسردگی، بیماری‌های قلبی و چاقی شود. همچنین یک شب کم‌خوابی می‌تواند عملکر مغز را کاهش دهد.

متخصصین پیشنهاد می‌کنند که قبل از خواب عادت ثابتی داشته‌باشید که کمک کند آرامش خود را به‌دست‌آورید. برای مثال پیش از خواب دوش بگیرید، نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا الکل مصرف نکنید و روی خرید یک تشک و پتوی خوب سرمایه‌گذاری کنید. یک راه کارآمد دیگر این است که به یک برنامه‌ی مشخص خواب پای‌بند باشید. زمان خواب ثابت باعث می‌شود که یک عادت در مغز و بدن شما ایجاد شود، تا بدن در ساعت خواب به اندازه کافی استراحت‌کند.

نمی‌دونی برای درمان اختلالات خواب چیکار کنی؟

همین حالا مشاوره بگیر!

۴. صبح را با نوشیدن قهوه شروع نکنید

تحقیقات نشان‌می‌دهند که کافئین کمک‌می‌کند تا سوخت‌و‌ساز بدن بالا رود. همین‌طور احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و حتی خطر مرگ زودرس را تا حد زیادی پایین می‌آورد. اما این فواید به این معنی نیست که اولین چیزی که اول صبح به سراغ آن می‌روید، یک لیوان قهوه بزرگ باشد.
زمانی‌که شما می‌خوابید، مثل این است که روزه گرفته‌اید. در این مدت ممکن است بدن شما دچار بی‌آبی شود. مخصوصا در فصل زمستان که دما تغییر می‌کند و هوا بسیار خشک است. نوشیدن قهوه به عنوان اولین نوشیدنی در صبح، بی‌آبی بدن را بدتر می‌کند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود که صبح‌ها قبل از نوشیدن قهوه، چند لیوان آب بنوشید.

۵. شلوغی و کار بیش از حد

در جامعه امروز که همه وسواس بهره‌وری بیشتر در روز را دارند، طبیعی است که سعی کنید تا حد ممکن کارهای بیشتری انجام‌دهید. اما وظایف بیش از اندازه و انجام کارهای پیاپی و مختلف، می‌تواند منجر‌به فرسودگی شغلی یا کارزدگی شود. زندگی با استرس کار فراوان، وضعیتی است که بسیار رایج شده‌است. اگر هر روز حس می‌کنید سرتان خیلی شلوغ است، بیش از اندازه کار دارید و عصبی هستید، در‌واقع دارید مقدمات استرس مزمن را فراهم می‌کنید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید سرتان را خلوت کنید، لغو دعوت‌های‌تان است. در واقع تمرین کنید که «نه» بگویید و وقتتان را تا حد ممکن آزاد نگه‌دارید.

۶. برای درمان بیماری خود از گوگل استفاده نکنید

اینترنت منبع بسیار مناسبی از اطلاعات است اما اگر از آن برای حل مشکل پزشکی خود استفاده کنید، می‌تواند تبدیل به منبع نامناسبی شود و شما را نگران کند. از آنجایی که اعتماد بیماران به اطلاعات پزشکی وبسایت‌ها رو به افزایش است گاهی استفاده از این اطلاعات به جای مراجعه به پزشک باعث می‌شود که روند درمان عقب افتاده و به شکل جدی مختل شود.

تاثیر راه‌های درمانی اشتباه فقط بر بدن نیست. تشخیص اشتباه در نتیجه مطالعه منابع اینترنتی باعث می‌شود که بیمار از لحاظ روانی هم آسیب ببیند. مخصوصا زمانی که بیمار، یک علامت فرعی کم اهمیت را با یک شرایط خطرناک اشتباه می‌گیرد.

هر مشکل سلامتی را گوگل نکنید
اگر علامت بیماری دارید، به دکتر مراجعه کنید و آن را گوگل نکنید.

۷. رژیم غذایی ناسالم

ممکن است گاز زدن هم‌زمان ساندویچ و چک‌کردن ایمیل، کاری مثل یک بازی برد-برد به نظر برسد، اما عادت‌های غذایی این‌چنینی و انجام چند کار هم‌زمان هنگام غذا خوردن، می‌تواند منجر‌به مشکلات گوارشی جدی شود.

به نقل از operationxcel، برای هضم کامل غذا، لازم است در آرامش غذا بخورید. اگر سریع و با استرس غذا بخورید در واقع در فرایند هضم غذا اختلال ایجاد کرده‌اید. همچنین این شکل از غذا خوردن، می‌تواند منجر‌به پرخوری شود که در نهایت باعث افزایش وزن و مشکلات گوارشی می‌شود. آرام غذا‌خوردن و جویدن صحیح، راه مناسبی برای حل این مشکل است. در سال‌های اخیر، رابطه‌ی غذا‌خوردن صحیح با کاهاش وزن، جذب بهتر مواد مغزی، جلوگیری از پرخوری عصبی و تنظیم قند خون مشخص شده‌است.

۸. وضعیت نامناسب گردن هنگام پیغام دادن با تلفن همراه

چه کسی فکر می‌کرد که یک تلفن هوشمند کوچک، می‌تواند منجر به درد شدید شود؟

گردن ما به شکلی ساخته نشده‌است که بتواند برای مدت طولانی در حالت خمیده و رو‌به‌جلو قرار گیرد. زمانی‌که افراد دائم از تلفن‌شان استفاده‌می‌کنند، ساختار دیسک گردن، رباط‌ها و استخوان‌ها تحت‌فشار قرار می‌گیرند. متخصصین پیشنهاد می‌کنند که هنگام کار با تلفن همراه سر و گردن خود را در موقعیت طبیعی نگه‌دارید تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود. همچنین نرمش‌های گردن را انجام‌دهید.

ممکن است این اقدامات، پیشگیری‌های کوچکی به نظر برسند اما در طولانی‌مدت تاثیر قابل‌توجهی دارند.

۹. اعتیاد به تلفن همراه

تصور کنید که بخواهید تلفن‌تان را قفل کنید و تا ۶۰ دقیقه بعد آن را باز نکنید. فکرش هم شما را اذیت می‌کند؟ پس دچار اعتیاد به موبایل هستید!

تحقیقات نشان‌می‌دهند که استفاده مفرط از برنامه‌هایی مثل فیس بوک، به افزایش اضطراب و افسردگی منجر می‌شود. استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی تصویر غیرواقعی از جهان به ذهن منتقل می‌کند که تاثیری جدی بر سلامت روان دارد.

انسان‌ها به شکل ذاتی اجتماعی هستند. درنتیجه میل‌به استفاده از شبکه‌های اجتماعی، طبیعی است. با‌این‌حال زمانی مشکل جدی به وجود می‌آید که انسان‌ها به شکل پیاپی و اعتیادآوری از این شبکه‌ها استفاده‌می‌کنند.

۱۰. بهداشت نامناسب دهان و دندان

مسواکی که هر روز از آن استفاده می‌کنید، ممکن است پر از جرم و باکتری باشد. جرم باقی‌مانده در مسواک را با جرمی که با هر بار مسواک‌زدن از روی دندان‌تان تمیز می‌شود، ترکیب کنید و تصور کنید که ممکن است چه میزان جرمی وارد دهان شما شود.

یکی از اشتباهات رایج این است که مسواک خود را بدون محافظ در محیط سرویس بهداشتی قرار دهید. این محیط پر از باکنری‌هایی است که در هوا پخش می‌شوند و می‌توانند جذب مسواک شما شوند.

همواره پیشنهاد می‌شود که هر ۳ تا ۴ ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید. همچنین اگر در ظرف نگه‌داری مسواک شما، مسواک‌های دیگری هم هست، دقت‌کنید که به هم نچسبیده باشند.

همین الان بهترین دکتر برای معاینه دهان و دندان رو پیدا کن!

برای رعایت بهداشت دهان و دندان چه کنیم؟

می‌دانیم که یکی از گران‌ترین و پردردسرترین روش‌های درمانی، درمان دندان است. دندان‌ها هم به تغذیه شما کمک می‌کنند، هم در روابط اجتماعی تاثیرگذار هستند و هم می‌توانند در اعتماد به نفس شما موثر باشند. بنابراین برای رفع مشکلات مرتبط با دندان‌ها باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. افرادی در مراقبت از دندان‌های خود به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • کسانی که چکاپ‌های دوره‌ای دندان‌ها را انجام می‌دهند: این افراد بهترین دسته هستند و اگر دندان‌های آنها با مشکلی مواجه شود، سریعا متوجه می‌شوند و برای درمان آنها به موقع اقدام می‌کنند.
  • افرادی که با بروز مشکل برای دندان‌های خود، بلافاصله به دکتر مراجعه می‌کنند: این افراد به خوبی گروه اول نیستند، اما می‌توانند از بدتر شدن مشکلات دندانی خود پیشگیری کنند.
  • کسانی که به مشکلات دندانی بی توجهی می‌کنند و زمانی به دکتر مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته است: این افراد معمولا دندان‌های خود را از دست می‌دهند و به دنبال روش‌های جایگزین کردن دندان از دست‌رفته هستند.
مسواک زدن برای سلامت دندان ها ضروری است
اگر می‌خواهید که دندان‌های سالمی داشته‌باشید، باید از دندان‌های خود مراقبت کنید.

۱۱. مصرف شکر اضافه در مواد غذایی و نوشیدنی ها

حداکثر میزان قندی که افراد بالغ باید در هر روز مصرف کنند ۳۷.۵ گرم یعنی ۹ قاشق چای‌خوری است. برای زنان این عدد ۲۵ گرم یعنی ۶ قاشق چای‌خوری است. با‌این‌حال مصرف روزانه بسیاری از ما بیشتر از این آمار است. متخصصین معتقدند که یکی از بدترین عادت‌های غذایی، عدم توجه به شکر اضافه‌شده در غذا است. قند اضافه در غذاهای فراوری‌شده از اصلی‌ترین منابع قند مصرفی فراوان است. آیا شکر سرطان زا است؟ آیا شکر مضر است؟

لازم است همیشه به قند اضافه در غذاهایی که با عنوان غذای سالم شناخته‌می‌شوند، دقت کنید. بعضی از غذاها می‌توانند در هر وعده غذایی ۲۰ تا ۴۰ گرم شکر اضافه داشته‌باشند. همین‌طور مواد غذایی دیگر، مثل نوشیدنی‌های ورزشی، تا ۲ برابر این عدد شکر اضافه دارند. به‌همین دلیل، پیشنهاد می‌شود حتما روی قوطی هر ماده غذایی را بخوانید و میزان شکر اضافه‌شده در آن را بررسی کنید.

۱۲. زیاد کار کردن چندان خوب نیست

کار فراوان در شرکت و محل کار، ممکن است باعث شود که بهترین اتاق شرکت را بدست آورید، اما هزینه آن به‌خطر‌افتادن سلامتی شما است. در جامعه ما کار زیاد طبیبعی به نظر می‌رسد و معمولا انسان‌ها را به کار‌کردن بیشتر ترغیب می‌کنند. اما وقتی برای مدت زیادی به‌شدت کار می‌کنید، کورتیزول و میزان آدرنالین شما به شکل خطرناکی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش می‌تواند منجر‌به فشار خون بالا، افزایش وزن، سندرم روده تحریک‌پذیر، حمله قلبی، اضطراب و افسردگی شود.

۱۳. خیره شدن به مانیتور برای کل روز

نور نمایشگر آیفون و دستگاه‌های الکتریکی دیگر شما، می‌تواند به سلامت چشمان‌تان آسیب برساند. نور آبی که از محصولات الکترونیکی منتشر می‌شود، یکی از علائم خطر اصلی «دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد» است که منجر‌به کاهش دید شدید می‌شود. همچنین قرار‌گرفتن در معرض این نور، منجر‌به خستگی دیجیتالی چشم (Digital Eye Strain) می‌شود که به شکل تاری دید، چشمان قرمز و خشک و همچنین سردرد خود را نشان‌می‌دهد.

بعد از کار و تمرکز روی یک صفحه‌ی نمایشگر، لازم است برای مدت کوتاهی در بازه‌های ۲۰ دقیقه‌‌ای به چشمانتان استراحت دهید. این استراحت می‌تواند در حد ۲ تا ۳ دقیقه باشد. با‌این‌حال نباید در این مدت استراحت کوتاه، تلفن یا تبلت‌تان را بردارید و مشغول پاسخ‌دادن به پیغام‌ها شوید. چرا که با این‌کار تنها محصولی که از آن استفاده می‌کردید را عوض کرده‌اید و کماکان به یک صفحه دیجیتالی خیره شده‌اید.

برخی از عادت‌های خوببرخی از عادت‌های مضر
ورزش کردنسیگار کشیدن
تغذیه سالماعتیاد به موبایل
داشتن دوستان سالمانزوا
برقراری تعادل بین کار و زندگیکم تحرکی
مراجعه به دکتر در صورت لزومپرخوری
اجتناب از رفتارهای آسیب‌رسانتغذیه ناسالم
داشتن روحیه‌ی انتقادپذیریاعتیاد
داشتن روحیه‌ی مثبت و پرانرژیمصرف الکل
برخی از اقدامات مفید و مضر موثر در سلامت شما

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عادات نامناسب می‌تواند در سلامت شما تاثیرات بسیار بدی بگذارد. بنابراین بهتر است که این عادت‌ها را ترک کنید و عادات سالم را جایگزین آنها کنید. برای اینکه بتوانید عادات نامناسب را جایگزین کنید، در مواردی نیاز به کمک متخصص مانند دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک دارید. مثلا برای ترک اعتیاد به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک نیاز است و به تنهایی نمی‌توانید از چنگ این بیماری رهایی پیدا کنید.

در مواردی نیز ممکن است که به دکتر تغذیه نیاز پیدا کنید. برای رعایت رژیم غذایی مناسب، دکتر تغذیه می‌تواند همراه مناسبی برای شما باشد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(1.4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عادات بد

  1. ناشناس گفت:

    اصلا دوست نداشتم تازه امتیازش از ۱ونیم پایین تر نمیره

  2. نفسم خدا گفت:

    خیلی خوب بودمن بعضی ها رودارم ???وبرام مهم نیست میدونی چرا چون دیگه قبول کردم زندگیم بهترازاین نمیشه وازخدا میترسم.خداروشکر..

    1. Haniyeh گفت:

      چی؟؟؟؟؟؟؟