علائم سرطان سینه چیست و درمان سرطان سینه به چه شکل است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان سینه یا سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع در زنان است که سالانه تعداد زیادی قربانی می‌گیرد. خوشبختانه این سرطان را می‌تواند زودهنگام تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرطان سینه چیست؟

امروزه سرطان سینه در میان خانم‌ها بسیار شایع شده است. برای پیشگیری از سرطان پستان باید از علائم آن آگاه بود. اما نشانه های سرطان سینه چیست؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ روش‌های درمانی سرطان پستان چیست؟ در ادامه تمامی این موارد را به شما توضیح می‌دهیم و روش‌های پیشگیری از این بیماری پرخطر را یادآور می‌شویم.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یکی از انواع سرطان است که در سلول‌های بافت سینه ایجاد می‌شود. این بیماری شایع ترین سرطان تهاجمی در زنان است. در میان زنان دومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پس از سرطان ریه است. سرطان سینه می‌تواند هم در مردان و هم در زنان ایجاد شود. اما به‌طورکلی در زنان شیوع بیشتری دارد.

سرطان سینه به انگلیسی همان breast cancer است. توده‌های موجود در سرطان سینه را breast tumors می‌نامند که گاهی خوش خیم (benign) و گاهی بدخیم و سرطانی (malignant / cancerous) می‌شوند.

جالب است بدانید ۱% از مبتلایان به سرطان سینه را مردان تشکیل می‌دهند. از نظر آماری انتظار می‌رود ۱۲.۵% از زنان ۸۵ ساله در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا شده باشند. ۲/۳ زنان مبتلا، سن بالای ۵۰ سال دارند و غالب افراد باقی مانده ۳۹ تا ۴۹ ساله هستند. ۹۰% زنان مبتلا به سرطان سینه، حداقل ۵ سال پس از تشخیص شانس زندگی دارند.

از سال ۱۹۸۹ پیشرفت‌ها در آزمایشات غربالگری و درمان سرطان سینه، میزان بقا را به طور چشمگیری افزایش داده است. همچنین به دلیل تشخیص زودهنگام و رویکردهای جدید برای درمان و درک بیماری میزان مرگ‌ومیرهای مرتبط با این بیماری کاهش یافته است.

سرطان سینه بدخیم و خوش خیم از طریق روش‌های مختلف تشخیص داده می‌شود. بسیاری از توده‌های سینه از نوع خوش‌خیم بوده و برای شخص خطر زیادی ندارند. اما درصورتی‌که سرطان سینه بدخیم باشد، باید مراحل درمانی طبق نظر پزشک متخصص انکولوژی انجام شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

آناتومی سینه

قبل از بحث درباره‌ی سرطان سینه بهتر است برای درک بیشتر، آشنایی مختصری با آناتومی سینه داشته باشیم. بافت پستان به طور طبیعی شامل غدد شیری است که توسط مجاری باریکی در نوک پستان به سطح پوست متصل شده است. غدد و مجاری متشکل از چربی و مواد فیبری هستند که در بستری از بافت همبند قرار دارند. بقیه‌ بافت پستان را عروق خونی، اعصاب و کانال‌های لنفی تشکیل می‌دهند.

محل آناتومیک پستان بالای ماهیچه‌های سینه‌ای در زیر پوست قرار دارد. در همه‌ انواع سرطان، سلول‌های خودی هستند که به صورت غیر قابل کنترل و غیر طبیعی رشد می‌کند و ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مهاجرت کند، به این فرآیند متاستاز گفته می‌شود. علائم متاستاز چیست؟ تنگی نفس، سرگیجه و سردرد از علا‌ئم آن هستند.

لازم به ذکر است که سرطان سینه ابتدا در مجاری شیری (Ductal Carcinoma) یا غدد (Lobular Carcinoma) رشد می‌کند. حتی در صورتی که بعد از متاستاز به نقاط دیگر بدن، برای اولین بار تشخیص داده شود همچنان به عنوان سرطان سینه شناخته‌شده و درمان می‌شود.

همچنین اولین نشانه‌ سرطان سینه، لمس توده‌ی سینه یا رسوب کلسیم در بافت سینه یا یک ماموگرافی غیرطبیعی است. سرطان سینه در سطح اولیه‌ قابل درمان تا مرحله‌ متاستاتیک، با درمان‌های متفاوت دسته‌بندی می‌شود.

انواع و درجه بندی مراحل سرطان سینه چگونه است؟

باتوجه‌به اندازه تومور و گسترش سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی یا سایر نقاط بدن پزشک مرحله رشد توده سرطان سینه را تشخیص می‌دهد. روش‌های متفاوتی برای مرحله‌بندی سرطان پستان وجود دارد. یکی از راه‌ها مرحله‌بندی از ۰ تا ۴ است. این ۵ مرحله به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • مرحله صفر: به‌عنوان سرطان مجاری شناخته می‌شود. در این مرحله سلول‌های سرطانی محدود به مجاری هستند و به بافت‌های اطراف حمله نکرده‌اند.
  • مرحله ۱: در این مرحله اندازه تومور تا ۲ سانتی‌متر می‌رسد. هیچ گره لنفاوی را تحت تأثیر قرار نداده است. ممکن است گروه‌های کوچکی از سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی گسترش یابد و سرطان غدد لنفاوی را تشکیل دهند.
  • مرحله ۲: عرض تومور ۲ سانتی‌متر است و شروع به گسترش در گره‌های مجاور کرده است. همچنین ممکن است اندازه آن بین ۲ تا ۵ سانتی‌متر باشد، اما به غدد لنفاوی سرایت نکرده باشد.
  • مرحله ۳: اندازه تومور تا ۵ سانتی‌متر می‌رسد و به چندین غده لنفاوی سرایت کرده است. همچنین ممکن است بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر بوده، اما به غدد لنفاوی نرسیده باشد.
  • مرحله ۴: سرطان به اندام‌های مختلف، اغلب استخوان‌ها، کبد، مغز یا ریه‌ها سرایت کرده است.

سرطان سینه در دختران و زنان

سرطان سینه، یکی از سرطان های شایع در زنان است. با وجود اینکه می‌دانیم که بیشتر سرطان سینه در زنان با سن بالا دیده می‌شود، اما در مواردی سرطان سینه در دختران جوان هم بروز می‌کند. البته که این مورد بسیار نادر است. اما در آمریکا ۹٪ افرادی که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، طبق آمار، زنان جوانتر از ۴۵ سال بوده‌اند که تعداد کمی از آنها دختران جوان هستند.

سرطانی که در دختران با سنین کم وجود دارد و تشخیص داده می‌شود، بیشتر ارثی است و ارتباطی به افزایش سن ندارد. معمولا این نوع سرطان‌ها سخت درمان می‌شوند و بیشتر کشنده‌اند. سرطان‌هایی که در سنین پایین در زنان جوان دیده می‌شوند، تهاجمی و با سرعت رشد بالا هستند. اگر به این بیماری دچار شده‌اید، بهتر است هرچه زودتر به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

سرطان سینه در مردان

سرطان پستان ممکن است در مردان هم ایجاد شود. این سرطان در مردان معمولاً بین ۶۰ تا ۷۰ سال رخ می‌دهد. میزان ابتلا به این سرطان در مردان بسیار کم است. به‌طوری‌که تنها حدود ۱% از کل موارد سرطان سینه را مردان تشکیل می‌دهند. شایع‌ترین نوع سرطان پستان در مردان گسترش سلول‌های پوشش مجاری سینه است. عوامل خطر ابتلا به این سرطان برای مردان بیشتر شامل موارد زیر می‌شود:

  • درمان با پرتودرمانی در قسمت سینه یا قفسه سینه
  • بیماری‌های مرتبط با سطوح بالای استروژن در بدن مانند سیروز (بیماری کبدی) یا سندرم کلاین فلتر (اختلال ژنتیکی)
  • یک یا چند نفر از نزدیکان خانم مبتلا به سرطان سینه
  • داشتن جهش (تغییر) در ژن‌هایی مانند BRCA2

سرطان سینه بدخیم و خوش خیم

با وجود اینکه بیشتر مردم سرطان را به دو دسته‌ی خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌کنند، بهتر است بدانید که تومورها دو دسته هستند. هنگامی که تومور بدخیم باشد به آن سرطان می‌گویند و هنگامی که تومور خوش خیم باشد، نام سرطان را بر روی آن نمی‌گذارند. اما به هر حال ما هم همانند بسیاری از افرادی که تومورها را به این شکل و با این اشتباه مصطلح صدا می‌زنند، صدا می‌زنیم.

آزمایش تعیین مراحل سرطان سینه

برای تعیین این مراحل از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌شود. این آزمایش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون شامل شمردن سلول‌های خون
  • ماموگرافی سینه برای یافتن علائم سرطان
  • MRI پستان
  • اسکن استخوان
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)
سرطان را به دو دسته‌ی خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌کنند.
سرطان را به دو دسته‌ی خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌کنند.

علائم و نشانه های سرطان سینه (سرطان سینه چه علائمی دارد؟)

علائم سرطان سینه می‌تواند متنوع باشد. در ادامه به بررسی این علائم می‌پردازیم.

۱. علائم شایع سرطان سینه

برخی از علائم شایع سرطان سینه شامل موارد زیر هستند؛

  • توده‌ سینه‌ای تنها علامت سرطان سینه نیست و همچنین غالب توده‌های سینه‌ای بدخیم نیستند. توده یا ضخامتی که در نزدیکی پستان یا زیر دست که در دوره‌ی قاعدگی ظاهر می‌شود، می‌تواند از علائم سرطان سینه باشد، حتی توده‌ای که به کوچکی یک نخود لمس شود.
  • هرگونه تغییر در سایز، رنگ یا شکل پستان، ممکن است از نشانه‌های سرطان سینه باشد.
  • چنانچه ترشح خون یا مایع شفافی از نوک پستان مشاهده کردید، یا تغییری در هنگام لمس یا در ظاهر پوست پستان و نوک آن حس کردید، از علائم سرطان سینه است و حتما به دکتر سرطان زنان و آنکولوژی مراجعه کنید.
  • وجود ناحیه مرمری شکل زیر پوست نیز می‌تواند از علائم ظاهری سرطان سینه باشد. در این باره، متخصص انکولوژی یا متخصص درمان سرطان‌های بدن بهتر می‌تواند شما را راهنمایی کند.

توده‌ای در سینه‌ت احساس کردی و نگرانی؟

برای معاینه سینه به متخصص زنان مراجعه کن.

۲. علائم شدیدتر سرطان سینه

سرطان سینه در مراحل بالاتر می‌تواند علائم زیر را به دنبال داشته باشد:

۳. علائم سرطان سینه در زنان و دختران

علایم ظاهری سرطان سینه و نشانه‌های عمومی سرطان سینه معمولاً شامل موارد زیر است:

  • ایجاد توده یا بافت ضخیم سینه که با بافت قسمت‌های دیگر سینه متفاوت است.
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • تغییراتی در پوست بالای سینه
  • پوسته‌پوسته شدن یا لایه‌برداری ناحیه رنگ‌دانه‌ای پوست اطراف نوک سینه (آرئول) یا پوست سینه
  • قرمزی یا گود شدن پوست سینه (پوست پرتقالی شدن سطح سینه)
  • درد در زیربغل یا سینه که با چرخه عادت ماهانه تغییر نمی‌کند.
  • ترشح از نوک سینه که احتمال دارد، حاوی خون باشد.
  • نوک پستان فرورفته یا وارونه

بسیاری از توده‌ها در سینه سرطانی نبوده و از نوع خوش‌خیم هستند. اما باید خانم‌ها در صورت مشاهده هرگونه توده‌ای سریعاً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

۴. علائم سرطان سینه در مردان

برخی از علائم سرطان سینه در مردان شامل موارد زیر هستند:

  • معمولا یک توده در نزدیکی پستان احساس می‌شود که گرد و سفت است و حرکت نمی‌کند. این توده معمولا درد هم ندارد.
  • ممکن است که نوک سینه به داخل برگردد.
  • گاهی ممکن است از نوک سینه ترشحاتی خارج شود که با خون مخلوط باشند.
  • زخم و یا قرمزی در نزدیکی نوک سینه که از بین نمی‌رود.

۵. علائم سرطان سینه بدخیم و خوش خیم

سرطان سینه بدخیم، توموری است که رشد آن غیرقابل کنترل است، بزرگ شده است و حاشیه‌های آن نامنظم است. این تومورها معمولا در لمس حاشیه‌شان را نمی‌توانید تشخیص دهید. سفت و گرد نیستند. جابه‌جا نمی‌شوند و در جای خود محکم شده‌اند حتی ممکن است منجر به علائم سرطان پوست شوند.

همچنین این سرطان بدخیم پستان رشد سریعی دارد و سلول‌های غیرطبیعی آن به بافت‌های زیرین حمله ور می‌شوند و در زمان کوتاهی به بافت‌های دیگر رسوخ می‌کنند. احتمال متاستاز در سرطان پستان بدخیم و احتمال اینکه این سرطان به اندام‌های دیگر مهاجرت و انتشار پیدا کند زیاد است.

متن انگلیسی: «Benign tumors are usually well-defined and round or oval in shape. Malignant tumors are usually poorly defined and irregular with lobules.»
ترجمه فارسی: «تومورهای خوش خیم معمولاً به خوبی مشخص و به شکل گرد یا بیضی هستند. تومورهای بدخیم معمولاً ضعیف و نامنظم هستند.»

از سایت ncbi

۶. علائم سرطان سینه در دوران شیردهی و بارداری

علائم اولیه سرطان سینه برای بانوان باردار و شیرده می‌تواند عوامل زیر را شامل شود:

  • احساس توده سینه
  • ترشحات زیاد و زرد رنگ از نوک سینه
  • درد سینه که از بین نمی‌رود
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • قرمزی یا تیره شدن سینه
  • بثورات خارش دار یا بثورات پوستی زیر پستان
  • تورم یا گرم شدن سینه

علائمی که با مشاهده آن‌ ها می‌توانید به سرطان سینه شک کنید

علائمی در سرطان سینه می‌بینیم که ممکن است با نشانه‌های بیماری‌های دیگری مشابه باشند؛ در این مقاله چند مورد از تشخیص‌های محتمل را مطرح می‌کنیم.

  • ضایعات پستانی، هر نوع تغییر در بافت پستان که به عنوان ضایعه پستانی تلقی شود.
  • بیماری‌های خوش خیم پستان مثل فیبرو آدنوما (توده‌های غیر سرطانی که از نظر قوام می‌تواند نرم یا سفت و سخت باشد. که به راحتی در معاینه زیر دست حرکت می‌کند. فیبروآدنوم‌ها در سایزهای مختلفی وجود دارند.) و کیست( توده های دایره یا بیضی شکلی که از جنس بافت غددی پستان هستند. و درون آن غالبا از مایع پرشده است، اما گاهی ممکن است از ماده ای جامد پر شده باشد.)
  • لنفوم
  • متاستاز به سینه، ثانویه از سرطان‌های دیگر مثل میلوئید لوکمی حاد و نورو اندو کرین
  • ضخیم شدن پوست و سرطان‌های التهابی و التهاب پستان
  • نکروز چربی یا زخم کشیده شده یا فیبرو آدنومای غضروفی شده
  • گشادشدگی مجرا به علت ترشح از سینه
  • پاپیلوما، ضایعات پستانی مختلفی هستند که از نظر میکروسکوپی یا ماکروسکوپی، به شکل پاپیلا هستند.  
  • داکتال کارسینوما، سرطان غیرتهاجمی سینه که محدود به مجاری( duct) می‌باشد. با کاربرد بیشتر ماموگرافی، تشخیص داکتال کارسینوما افزایش یافته است.
  • فیبروکیستیک، تغییر خوش خیمی است که در زنان سنین باروری رخ می‌دهد. از علائم آن توده،درد و تندرنس است.
  • توده‌ی آبسه‌ای پستان

علت سرطان سینه چیست؟

عوامل هورمونی، شیوه زندگی و عوامل محیطی را علت ایجاد این سرطان می‌دانند. اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی افراد بدون عوامل خطر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. برخی عوامل خطر وجود دارند که احتمال ابتلا به این سرطان را بیشتر می‌کنند.

ابتلا به سرطان سینه دلایل مختلفی دارد و در نهایت چیزی که باعث ابتلا به سرطان سینه می‌شود تغییر سلولی و جهش در ماده‌ ژنتیک است. هنگامی که ماده‌ ژنتیک تغییر می‌کند، پروتئین‌هایی که در سلول ساخته می‌شوند، تغییر می‌کنند. از آنجایی که هر کدام از این پروتئین‌ها در سلول کار خاصی انجام می‌دهند و حضور آنها برای زنده‌ماندن سلول و همچنین سلامت بدن ضروری است، اشکالات و بیماری‌هایی در بدن ایجاد می‌شود.

گاهی این تغییرات سرطانی هستند. مثلا پروتئینی که جلوی تقسیم بی‌رویه سلول را می‌گیرد، از بین می‌رود. یا اینکه نمی‌تواند در تنظیم کردن تقسیم سلولی موثر باشد و سلول‌ها با سرعت بیشتری تقسیم می‌شوند و ایجاد تومور در پستان می‌کنند.

علت‌های مختلفی باعث ایجاد این روند می‌شوند، اما اینکه دقیقا چه چیزی باعث ایجاد سرطان سینه می‌شود، مشخص نیست. به هر حال عوامل متعددی موثر هستند که یکی از مهم‌ترین‌های آنان، بالارفتن سن است. زمانی که سن زن بالا می‌رود (و حتی مرد) مستعد ابتلا به سرطان سینه می‌شود، پس دلیل اصلی سرطان سینه در زنان و مردان، بالارفتن سن است. فاکتورهای دیگری هم در ابتلا به سرطان سینه موثر هستند، اما این مورد در بیشتر افرادی که مبتلا به سرطان‌های سینه می‌شوند، مشترک است.

علت سرطان سینه چیست؟
علت‌های مختلفی باعث ایجاد این روند می‌شوند، اما اینکه دقیقا چه چیزی باعث ایجاد سرطان سینه می‌شود، مشخص نیست.

عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه

داشتن این عوامل خطر لزوماً به معنای ابتلا به این بیماری نیست. این عوامل عبارت‌اند از:

  • زن بودن: زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.
  • افزایش سن: یکی از عوامل موثر بر سرطان سینه است که با افزایش آن خطر ابتلا نیز افزایش می‌یابد.
  • سابقه بیماری‌های پستان: اگر شخص بیوپسی سینه انجام داده و تشخیص سرطان لوبولار یا هیپرپلازی غیرطبیعی پستان داده شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد.
  • ژن‌های موروثی مربوط به سرطان پستان: جهش‌های ژنی خاصی می‌توانند از والدین به فرزندان انتقال پیدا کنند. شناخته‌شده‌ترین جهش‌های ژنی دخیل در سرطان سینه BRCA1 و BRCA2 هستند. این ژن‌ها خطر ابتلا به سرطان پستان و سایر سرطان‌ها را بیشتر می‌کنند.
  • سابقه‌ی خانوادگی: می‌تواند موثر باشد. اگر مادر، خواهر یا دختر فردی درگیر باشند خطر ابتلای این شخص به سرطان سینه ۲ الی ۳ برابر اشخاص دیگر است، مخصوصا اگر بیش از یک نفر از اعضای درجه اول مبتلا باشند.
  • سابقه سرطان پستان: اگر شخص در یک سینه خود سلول‌های سرطانی داشته باشد، احتمال ایجاد آن در سینه دیگر نیز وجود دارد.
  • قرارگیری در معرض تشعشع: افرادی که در سنین کودکی یا نوجوانی تحت درمان با پرتو در ناحیه سینه قرار گرفته‌اند.

دلایل مرتبط با عوامل هورمونی سرطان سینه

موارد زیر با عوامل هورمونی موثر در بروز سرطان سینه مرتبط هستند:

  • چاقی مفرط: به دلیل تغییر در متابولیسم استروژن، چاقی مفرط خطر ابتلابه سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
  • شروع پریود در سنین پایین: اگر سن پریود قبل از ۱۲ سالگی و سن یائسگی بعد از ۵۵ سالگی باشد، خطر ابتلابه سرطان سینه در این افراد افزایش می‌یابد.
  • شروع یائسگی در سنین بالاتر
  • داشتن اولین فرزند در سنین بالاتر: زنانی که اولین فرزند خود را بعد از ۳۰ سالگی به دنیا می‌آورند.
  • هرگز بارداری نداشتن: خطر ابتلا در زنانی که هرگز زایمان نکرده‌اند، بیشتر از زنانی است که یک یا چند زایمان داشته‌اند.
  • درمان هورمونی پس از یائسگی: زنانی که از داروهای هورمون‌درمانی که ترکیبی از استروژن و پروژسترون است، برای درمان علائم یائسگی استفاده می‌کنند.
  • هورمون تراپی: هورمون تراپی اگر به صورت ترکیبی از استروژن و پروژسترون باشد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
  • شیر دهی: در مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها کاهش می‌یابد.
  • رژیم غذایی: زنانی که غذاهای پرچربی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • قرص‌های ضد بارداری: اگر برای جلوگیری از بارداری، قرص‌های پیشگیری مصرف می‌کنید توجه داشته باشید که بعضی از مطالعات معتقدند تاثیری بر احتمال  ابتلا‌ به سرطان سینه ندارد ولی نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که بدون توجه به طول مصرف، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
  • مصرف الکل و مواد مخدر
  • ماموگرافی: ماموگرافی تاثیری در ریسک ابتلا به سرطان سینه ندارد.

چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم؟

تشخیص سرطان سینه اغلب از طریق غربالگری معمولی یا بررسی نشانه‌های سرطان انجام می‌شود. چندین آزمایش و روش تشخیص برای تأیید ابتلا به بیماری سرطان پستان وجود دارد که در جدول زیر به آن‌ها اشاره کردیم:

روش‌های تشخیص سرطان سینهتوضیحات
معاینه پستانپزشک هر دو سینه و غدد لنفاوی زیربغل را بررسی می‌کند. متخصص در این نواحی به دنبال توده سینه یا ناهنجاری‌های دیگر است. در حین معاینه ممکن است نیاز باشد، شخص دست‌های خود را موقعیت‌های مختلف مانند بالای سر قرار دهد.
ماموگرافیماموگرافی عکس رادیوگرافی از پستان است. یک نوع اشعه ایکس است و معمولاً برای غربالگری اولیه سرطان پستان از ماموگرافی استفاده می‌کنند. در صورتی که در این روش ناهنجاری تشخیص داده شود، ممکن است پزشک برای ارزیابی بیشتر ماموگرافی تشخیصی را توصیه کند. گاهی ممکن است در تصاویر ماموگرافی ناحیه مشکوکی نشان داده شود که توده سرطانی نیست.
سونوگرافی سینهبرای بسیاری از افراد سؤال است که آیا سرطان سینه در سونوگرافی مشخص می شود؟ در سونوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصاویر از ساختارهای عمیق بدن استفاده می‌کنند. سونوگرافی برای تعیین این که توده جدید، توده جامد است یا کیست پر از مایع، کاربرد دارد.
بیوپسی سینهبیوپسی برداشتن نمونه از سلول‌های پستان برای آزمایش است. این روش تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان پستان است. در روش بیوپسی پزشک از یک دستگاه سوزنی تخصصی همراه با اشعه ایکس یا آزمایش تصویربرداری دیگر استفاده می‌کند. بافت از ناحیه مشکوک استخراج شده و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. اغلب یک نشانگر فلزی کوچک در سینه باقی می‌ماند. در آزمایش‌های تصویربرداری آینده می‌توان ناحیه موردنظر را به‌راحتی تشخیص داد.
در آزمایشگاه سرطانی بودن سلول‌ها بررسی می‌شود. یک نمونه بیوپسی نیز برای تعیین نوع سلول‌های درگیر در سرطان و میزان تهاجمی بودن آن‌ها تجزیه‌وتحلیل شده و در نهایت موارد زیر از طریق آزمایش مربوطه مشخص می‌شود.
تصویربرداری MRIدر MRI از آهنربا و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر از داخل سینه استفاده می‌شود. قبل از MRI پستان، تزریق رنگ انجام می‌شود. برخلاف دیگر آزمایش‌های تصویربرداری در این روش از اشعه برای ایجاد تصاویر استفاده نمی‌شود.
خودآزمایی سرطان سینهتست سرطان سینه در منزل در ۵ مرحله انجام می‌شود. ابتدا باید در آینه سینه‌های خود را مشاهده کنید. در این مرحله باید به دنبال تغییرات ظاهری یا تورم روی سینه باشید. اگر گودشدگی یا برآمدگی روی پوست دیدید، حتماً به پزشک اطلاع دهید. دستان خود را بالا ببرید و دوباره به دنبال همین تغییرات باشید. به علائم خروج ترشح از یک یا هر دو سینه توجه کنید.
در حالت خوابیده سینه‌های خود را لمس کنید. با دست چپ سینه راست و سپس با دست راست سینه چپ را بررسی کرده و از حرکت دایره‌ای با انگشتان استفاده کنید. در نهایت همین کار را در حالت نشسته یا ایستاده نیز انجام دهید. برای برخی خانم‌ها انجام این مراحل در زیر دوش راحت‌تر است.
شناسایی عوامل ایجادکننده سرطان در مردان و زنان
پزشک هر دو سینه و غدد لنفاوی زیربغل را بررسی می‌ کند.
پزشک هر دو سینه و غدد لنفاوی زیربغل را بررسی می‌کند.

روش درمان سرطان سینه چیست؟

برای درمان سرطان سینه، روش‌های مختلفی در نظر گرفته‌شده‌اند که می‌تواند با استفاده از این روشها برای راحتی خود از شر سرطان اقدام کنید. عواملی که در انتخاب روش درمانی سرطان سینه موثر هستند، متنوع‌اند.مثلا یک مورد این است که سرطان سینه در چه مرحله‌ای است؟ وضعیت بیمار چگونه است و می‌تواند کدام درمان را تحمل کند؟ متخصص انکولوژی و متخصص زنان تشکیل یک تیم پزشکی می‌دهند و همراه با یک دیگر برای درمان شما تصمیم می‌گیرند.

متن انگلیسی: «Surgery is usually the first type of treatment for breast cancer. The type of surgery you have will depend on the type of breast cancer you have.
Surgery is usually followed by chemotherapy or radiotherapy or, in some cases, hormone or targeted therapies.»
ترجمه فارسی: «جراحی معمولا اولین نوع درمان برای سرطان سینه است. نوع جراحی شما به نوع سرطان سینه شما بستگی دارد. جراحی معمولاً با شیمی درمانی یا رادیوتراپی یا در برخی موارد هورمون درمانی یا درمان‌های هدفمند انجام می‌شود.»

از سایت nhs

۱. جراحی سرطان سینه

جراحی سرطان پستان به چندین طریق مختلف انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • برداشتن سرطان پستان (لامپکتومی): به این جراحی، عمل حفظ سینه نیز گفته می‌شود. جراح تومور و حاشیه کوچکی از بافت سالم اطراف را برمی‌دارد. برای برداشتن تومورهای کوچک این روش کاربرد دارد. برخی افراد با تومورهای بزرگ نیز ممکن است، قبل از جراحی شیمی‌درمانی انجام دهند تا تومور را کوچک کرده و با روش لامپکتومی آن را کامل بردارند.
  • برداشتن سینه در سرطان سینه (ماستکتومی): ماستکتومی عملی است که تمام بافت پستان را برمی‌دارد. در این روش بافت پستان، مجاری، بافت چربی، نوک سینه و نواحی اطراف سینه حذف می‌شوند. در تکنیک‌های جدیدتر جراحی برای بهبود ظاهر سینه از موارد انتخابی استفاده می‌کنند. ماستکتومی محافظ پوست و ماستکتومی محافظ نوک سینه به طور فزاینده‌ای متداول هستند.
  • برداشتن سرطان غده لنفاوی سینه (بیوپسی گره نگهبان): پزشک برای تشخیص این که سرطان به غدد لنفاوی رسیده است یا نه، قسمتی از غدد لنفاوی که سرطان اول به آن می‌رسد، برمی‌دارد. اگر هیچ سلول سرطانی در این غدد لنفاوی نباشد، احتمال سرطانی بودن سایر غدد لنفاوی بسیار اندک است.
  • برداشتن چندین غدد لنفاوی سرطان سینه (برش غدد لنفاوی زیربغل): اگر سرطان در غدد لنفاوی نگهبان یافت شود، غدد لنفاوی اضافی در زیربغل نیز باید خارج شوند.
  • برداشتن هر دو سینه: برخی از زنان مبتلا به سرطان در یک پستان ممکن است پستان سالم خود را نیز بردارند (ماستکتومی پیشگیرانه طرف مقابل). به‌خصوص در شرایطی که خطر ابتلا به سرطان به دلیل استعداد ژنتیکی یا سابقه خانوادگی بیشتر باشد. در بسیاری از زنان که به سرطان در یک سینه مبتلا می‌شوند، سینه دیگر سالم باقی می‌ماند. به همین دلیل باید برای انجام این جراحی با متخصص زنان صحبت کنید.

۲. پرتودرمانی سرطان سینه

در پرتو درمانی از پرتوهای پرقدرت انرژِی مانند اشعه ایکس و پروتون برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. معمولاً در این روش از یک دستگاه بزرگ استفاده شده که پرتوهای انرژی را بر ناحیه موردنظر متمرکز می‌کند (تابش پرتو خارجی). اما تابش را می‌توان با قراردادن مواد رادیواکتیو در داخل بدن (براکی تراپی) نیز انجام داد.

معمولاً پس از لامپکتومی از پرتودرمانی خارجی استفاده می‌شود. درصورتی‌که احتمال عود سرطان سینه کم باشد، براکی تراپی سینه بعد از لامپکتومی گزینه خوبی است. همچنین ممکن است پزشک بعد از ماستکتومی برای تومورهای سرطانی بزرگ سینه یا سرطان‌هایی که به غده لنفاوی رسیده‌اند، از پرتودرمانی برای دیواره قفسه سینه استفاده کنند.

بسته به نوع درمان پرتودرمانی می‌تواند از ۳ روز تا ۶ هفته طول بکشد. عوارض جانبی این روش شامل خستگی و لک‌های قرمز شبیه به آفتاب‌سوختگی در محل اشعه است. بافت پستان نیز ممکن است متورم یا سفت‌تر به نظر برسد.

۳. شیمی‌ درمانی سرطان سینه

در شیمی‌ درمانی از داروها برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. یکی از روش‌های پیشگیری بعد از درمان سرطان سینه شیمی‌درمانی است. اگر پزشک احتمال دهد، خطر بازگشت یا سرایت به قسمت‌های دیگر بدن وجود دارد، این روش را توصیه می‌کند.

گاهی در زنان با تومور بزرگ شیمی‌درمانی قبل از جراحی توصیه می‌شود. هدف از این کار کوچک کردن تومور برای جراحی آسان است. همچنین برای کنترل سرطان و کاهش علائم ایجادکننده آن از روش شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

عوارض شیمی درمانی سرطان سینه چیست؟

عوارض جانبی شیمی درمانی به نوع داروها بستگی دارد. شایع‌ترین عوارض شامل ریزش مو، تهوع، استفراغ، خستگی و افزایش خطر ابتلا به عفونت هستند. برخی عوارض جانبی کمیاب‌اند. این عوارض شامل یائسگی زودرس، ناباروری (در صورت یائسگی)، آسیب به قلب و کلیه‌ها، آسیب عصبی و به‌ندرت سرطان سلول‌های خونی است.

برخی از عوارض شایع شیمی درمانی برای سرطان سینه شامل موارد زیر است:

  • ریزش موها
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال و یا یبوست
  • زخم‌های دهانی
  • تغییرات پوستی و ناخن
  • احتمال ابتلا به عفونت‌ها

تعداد جلسات شیمی درمانی در سرطان سینه چقدر است؟

شیمی درمانی برای سرطان سینه معمولاً در دوره‌های درمانی کوتاهی انجام می‌شود. به طور معمول، شما هر سه هفته یک بار به بیمارستان می‌روید و این کار تا زمانی که چهار یا شش جلسه درمانی داشته باشید تکرار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید از مشاوره تلفنی انکولوژی سایت دکترتو استفاده کنید.

۴. هورمون‌ درمانی برای سرطان

برای درمان سرطان‌های سینه حساس به هورمون‌ها از این روش استفاده می‌شود. هورمون‌درمانی می‌تواند قبل یا بعد جراحی و سایر روش‌ها برای پیشگیری بعد از درمان سرطان سینه کاربرد داشته باشد. اگر سرطان گسترش پیدا کرده باشد، ممکن است با هورمون‌درمانی کنترل شده یا کوچک شود. درمان‌هایی که در هورمون‌درمانی استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • داروهایی که مانع از اتصال هورمون‌ها به سلول‌های سرطانی می‌شوند.
  • داروهایی که بدن را پس از یائسگی از تولید استروژن بازمی‌دارد.
  • جراحی یا دارو برای توقف تولید هورمون در تخمدان‌ها

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۵. درمان سرطان سینه با گیاهخواری

خوردن میوه و سبزیجات می‌تواند به پیشگیری از انواع سرطان کمک کند. رژیم غذایی با درمان سرطان پستان به طور مستقیم در ارتباط نیست. اما با رژیم غذایی درست می‌توان سطح هورمون‌ها را تنظیم کرد. از طرف دیگر رژیم غذایی به تناسب‌اندام کمک می‌کند. چاقی یکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه است.

۶. درمان سرطان سینه با طب سنتی

آزمایش‌ها مشخص کرده‌اند که برخی از گیاهان یا عصاره‌های گیاهی خاصیت ضد سرطانی دارند. تولیدکنندگان از درختان و میوه‌های طبیعی داروهای ضد سرطان تولید کرده‌اند اما هنوز هیچ مدرک علمی از آزمایش‌های انسانی مبنی بر اینکه داروهای گیاهی می‌توانند سرطان را درمان کنند، وجود ندارد.

کدام روش درمان سرطان سینه برای شما بهتر است؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

عوارض سرطان سینه چیست؟

گاهی اوقات سرطان سینه از طریق جریان خون به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد یا متاستاز می‌دهد که حتی در مواردی آزمایش سرطان خون لازم است. در این شرایط می‌تواند منجر به تومور در مغز، استخوان، کبد، ریه و جاهای دیگر شود. عوارض ممکن است شامل انسداد عروق خونی، شکستگی استخوان و فشار بر نخاع باشند. قبل از مصرف دارو حتما با پزشک مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان تماس تلفنی با دکتر زنان برای شما وجود دارد.

عوارض سرطان سینه چیست؟
عوارض ممکن است شامل انسداد عروق خونی، شکستگی استخوان و فشار بر نخاع باشند.

پیشگیری از سرطان سینه چگونه انجام می شود؟

موارد زیر به پیشگیری از علایم سرطان سینه در مردان و زنان کمک می‌کند:

  • معاینه‌ی فیزیکی: توسط فرد بیمار یا کادر درمان لازم است به صورت ماهیانه انجام شود. 
  • ماموگرافی: در صورت مشاهده معاینه‌ی مشکوک یا دیگر عوامل خطر، معمولا در زنان بالاتر از ۳۵ سال توصیه می‌شود.
  • ترموگرافی: دوربینی است حساس به دما، با توجه به اینکه دمای تومور‌ها نسبت به بافت طبیعی بدن متفاوت است، این دستگاه با ثبت دمای متفاوت تومور، در تشخیص سرطان سینه کاربرد دارد.
  • بیوپسی یا نمونه برداری: از تومور، قسمتی از بافت مشکوک خارج شده و پاتولوژیست با مشاهده‌ی بافت مشکوک زیر میکروسکوپ به تشخیص قطعی سرطان سینه می‌رسد.
  • تست ژنتیک: برای افرادی که ریسک بالای ابتلا دارند و در معرض خطر هستند توصیه می‌شود.
  • در مورد غربالگری سرطان سینه از دکتر زنان سوال کنید. با پزشک خود در مورد روش‌های مختلف غربالگری و شروع معاینات سینه مشاوره داشته باشید. آزمایشات غربالگری شامل آزمایشات بالینی پستان و ماموگرافی می‌شود.
  • میزان مصرف الکل را به حداقل برسانید.
  • در بیشتر روز‌های هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • درمان‌های هورمونی پس از یائسگی را محدود کنید.
  • رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید. زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، سالم‌تر بوده و خطر ابتلا به سرطان پستان در آن‌ها کاهش می‌یابد. رژیم مدیترانه‌ای بیشتر بر غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد.

پیشگیری از سرطان سینه در زنان با خطر بالا

اگر پزشک تشخیص دهد که احتمال ابتلا به سرطان پستان در شخص بالا است، می‌تواند اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا انجام دهد. ممکن است به دلیل سابقه خانوادگی یا عوامل دیگر خطر ابتلا بیشتر شود. در این شرایط، گزینه‌های زیر را می‌توان موردبحث قرار داد:

  • داروهای پیشگیرانه (شیمی‌درمانی): داروهای مسدودکننده استروژن مانند تعدیل‌کننده‌های گیرنده استروژن انتخابی و مهارکننده‌های آروماتازخطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند. این داروها عوارض جانبی دارند. به همین دلیل پزشک آن‌ها را برای همه افراد پیشنهاد نمی‌دهد. حتماً پیش از مصرف از متخصص زنان در مورد مزایا و معایب داروها سؤال کنید.
  • جراحی پیشگیرانه: در برخی مواقع زنان با وجود داشتن سینه‌های سالم به دلیل نگرانی از ابتلا به سرطان پستان، آن‌ها را با جراحی خارج می‌کنند (ماستکتومی پیشگیرانه).

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه (بعد از عمل سرطان سینه چه بخوریم؟)

برخی از مواد غذایی ممکن است که احتمال سرطان سینه را کاهش دهند، در ادامه به معرفی این غذاها می‌پردازیم. توجه داشته‌باشید که رژیم غذایی سالم نه تنها در بهبود سلامت شما تاثیر دارد بلکه احتمال ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. زمانی که می‌توانید با رعایت رژیم غذایی تا جایی که می‌توانید این خطرها را کاهش دهید، چرا آن‌ها را در برنامه‌ غذایی روزانه خود جای ندهید؟ برخی افراد اعتقاد دارند که شکر سرطان‌زا است. اما آیا شکر سرطان زا است؟ مصرف زیاد شکر باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان می‌شود.

مواد غذایی ضد سرطان سینه شامل موارد زیر هستند:

  • سبزی‌هایی که دارای برگ سبز هستند: مثلا اسفناج یکی از این سبزیجات است. این سبزی‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدانت هستند که می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کند.
  • مرکبات: در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه نقش زیادی دارد. برخی از مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و میوه‌هایی از این دست هستند. سعی کنید بیشتر از مرکبات استفاده کنید.
  • ماهی‌های چرب بیشتری بخورید: ماهی‌های چرب می‌توانند تاثیر خوبی در بهبود سلامت شما داشته‌باشند. همچنین روغن موجود در این ماهی‌ها در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان بسیار موثر است.
  • آلبالو، توت، شاه‌توت، آلوی بیشتری مصرف کنید: این میوه‌ها هم در بهبود فشار خون موثر هستند و هم آنتی‌اکسیدانت زیادی دارند. فراموش نکنید که مصرف میوه‌هایی مانند بلوبری در بهبود سکس هم موثر هستند. بنابراین با قرار دادن این میوه‌ها در برنامه‌ی غذایی خود می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.
  • پیاز و سیر: سعی کنید این دو ماده‌ی غذایی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید. مصرف این مواد غذایی می‌تواند در بهبود سلامت شما و ایمن کردن شما در برابر سرطان سینه موثر باشد.
  • میوه‌های خوشمزه‌ای چون سیب، گلابی و هلوها می‌توانند شما را در برابر ابتلا به سرطان سینه مقاوم کنند. سعی کنید در فصل مناسب از این میوه‌ها استفاده کنید.

متن انگلیسی: «Fruits specifically peaches, apples, pears, and grapes have been shown to safeguard against breast cancer.»
ترجمه فارسی: «نشان داده شده است که میوه‌ها، به ویژه هلو، سیب، گلابی و انگور، در برابر سرطان سینه محافظت می‌کنند.»

به نقل از سایت healthline

چگونه سرطان سینه را مدیریت کنیم؟

بیمار مبتلا طی فرآیند درمان ممکن است دچار خستگی شود که به طور معمول برطرف نمی‌شود و این خستگی ناشی از سرطان یا مراحل درمانی سرطان است. اما باید وضعیت بیمار مرتبا پیگیری شود. باتوجه به اهمیت این موضوع، اقدامات مراقبتی که لازم است بیمار انجام دهد را در این مقاله به اختصار مطرح می‌کنیم.

  • پس از درمان به مدت ۲ سال باید هر ۳ ماه، پس از آن هر ۶ ماه به مدت ۳ تا ۵ سال، و در آخر سالانه تا پایان عمر توسط پزشک مربوطه ویزیت شود.
  • ماموگرافی، بهتر است به صورت منظم انجام شود.
  • آزمایش خون، در افرادی که شیمی درمانی داشته‌اند برای اطمینان از ریکاوری باید منظم انجام شود.
  • معاینات فیزیکی فردی هم باید به صورت ماهانه انجام شود و به هر تغییری توجه شود.
  • باتوجه به درمان‌ها و داروهای مصرفی و عوارض آنها به هر گونه استخوان درد، درد پشت یا خونریزی واژینال غیرطبیعی و عوارض داروهای مصرفی خود توجه فرمایید.
  • طبق مطالعات انجام تمرینات ورزشی مستمر در طول درمان و پس از آن تاثیر به سزایی در روند بهبودی بیمار داشته است.
  • از نظر تغذیه‌ای، رژیم غذایی این بیماران پر پروتئین و پر کالری می‌باشد. لذا اگر در اثر عوارض داروها دچار یبوست شدید، طبق صلاحدید پزشک از رژیم پر فیبر و آب فراوان استفاده کنید.
ماموگرافی، بهتر است به صورت منظم انجام شود.
ماموگرافی، بهتر است به صورت منظم انجام شود.

اطلاعات بیشتر درباره سرطان یا کنسر سینه

در این بخش به بررسی مطالب بیشتری که نیاز است درباره سرطان سینه بدانیم، می‌پردازیم.

آیا خوردن قرص جلوگیری از بارداری باعث سرطان سینه میشود؟

می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما چرا؟ گفتیم که این قرص‌ها هورمونی هستند و از ترکیبات هورمونی ساخته‌شده‌اند. زمانیکه شما برای مدت طولانی (مخصوصا بالای ۷ سال) از داروهای هورمونی برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کند، محتمل است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را در خود افزایش دهید. سرطان سینه با بالا و پایین شدن هورمون‌ها احتمال ایجادش زیاد می‌شود. بنابراین اگر از این داروها برای مدت زمانی طولانی استفاده می‌کنید، با متخصص زنان خود مشورت کنید.

سرطان سینه به مسواک زدن ارتباط دارد؟

جالب است بدانید که طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده‌است، بین بیماری‌های پریودنتال و سرطان سینه ارتباط دیده‌شده‌است. خانم‌هایی که مسواک نمی‌زنند و به التهاب لثه یا بیماری‌های پرودنتال مبتلا هستند، ۱۵٪ احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند. همچنین از میان این افراد، کسانی که سیگار می‌کشند، ۳۵٪ بیشتر از دیگر خانم‌ها در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که بیماری‌های پریودنتال در ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها موثر هستند. مثلا می‌توان با بررسی برخی از مطالعاتی که انجام شده‌اند به این نتیجه رسید که افرادی که بیماری‌های پریودنتال دارند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها بیشتر است. اگر می‌خواهید احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهید، فراموش نکنید که مسواک زدن از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. راهی ساده، مقرون به صرفه و موثر!

آیا سرطان سینه بدخیم قابل درمان است؟

متخصص زنان باتوجه‌به نوع سرطان، مرحله، درجه، اندازه و حساسیت سلول‌های سرطانی به هورمون‌ها گزینه‌های درمانی سرطان پستان را بررسی می‌کند. همچنین پزشک باید سلامت کلی بیمار و ترجیحات شخصی او را در نظر داشته باشد. بسیاری از زنان تحت عمل جراحی سرطان سینه قرار می‌گیرند. پس از جراحی نیز ممکن است از درمان‌های اضافی مانند شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی یا اشعه استفاده شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای پیشگیری و انجام معاینات سینه باید هرچند وقت یک‌بار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد. متخصص از طریق معاینه فیزیکی و روش‌های دیگر غربالگری احتمال ابتلا به سرطان سینه را بررسی می‌کند. توجه داشته‌باشید که اگر در معاینه‌ سینه و خودآزمایی سینه، احساس توده کنید، به جراح سرطان سینه مراجعه کنید.

در صورتی‌که برای شما تشخیص سرطان داده‌شد، باید به مخصص انکولوژی مراجعه کنید و برنامه‌ درمانی خود را دریافت کنید. اگر به دنبال بهترین متخصص زنان برای تشخیص سرطان پستان هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آزمایش عود سرطان سینه یا تست BCI فعالیت ۱۱ ژن را تجزیه و تحلیل می‌کند. در این حالت خطر ابتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود. همچنین در صورت مثبت بودن گیرنده‌های هورمونی به تشخیص ایجاد سرطان پس از ۵ تا ۱۰ سال درمان هورمونی کمک می‌کند.

خطر ابتلا به سرطان پستان به ترکیب عوامل مختلف بستگی دارد. بیشتر سرطان سینه در زنان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود. در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ سالگی ابتلا به این سرطان بسیار کم است و تنها ۵% از افراد مبتلا را تشکیل می‌دهند. اما بااین‌حال در میان افراد ۱۵ تا ۳۹ سال سرطان پستان از دیگر انواع سرطان شیوع بیشتری دارد.

بیشتر سرطان‌های سینه باعث ایجاد درد در سینه و نوک سینه نمی‌شوند. اما ممکن است برخی از انواع سرطان درد ایجاد کنند. خانم‌ها اغلب در چرخه قاعدگی درد سینه را تجربه می‌کنند. برخی بیماری‌ها مانند ورم پستان نیز باعث درد ناگهانی می‌شوند. درصورتی‌که درد سینه شما شدید یا مداوم است، باید توسط متخصص زنان معاینه شوید.

اقداماتی مانند مالش، لمس یا نیشگون گرفتن سینه باعث ابتلا به سرطان نمی‌شود. عوامل دیگری مانند ژنتیک، سن، سابقه خانوادگی و عدم بارداری از دلایل اصلی این سرطان هستند.

خوردن قرص جلوگیری با سرطان پستان ارتباط دارد. طبق آخرین تحقیقات روی بیش از ۱۰۰ هزار زن مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان در ارتباط با قرص‌های ضدبارداری در زنان با سنین بالا بیشتر است. زنان بالای ۴۵ سال که هنوز از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. احتمال ابتلا در این افراد ۱.۵ برابر افراد دیگر است.

یکی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان پستان عدم بارداری و زایمان در سنین بالای ۳۰ سال است. خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال نیز باید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان غربالگری‌های مربوطه را به طور مکرر انجام دهند.

بعد از سرطان ریه، سرطان پستان دومین دلیل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در زنان است. با پیشرفت علم و روش‌های مختلف تشخیص و درمان، بسیاری از خانم‌ها می‌توانند به درمان این بیماری امیدوار باشند. احتمال مرگ بر اثر سرطان سینه ۱ در ۳۹ یا به عبارتی ۲.۶% است.

علط است. ممکن است شنیده باشید که مواد شیمیایی موجود در این محصولات می‌تواند باعث این بیماری شود. کارشناسان می‌گویند هیچ مدرکی دال بر درست بودن این مسئله وجود ندارد.

گاهی توده‌ی موجود در پستان را می‌توان با جراحی برداشت. هزینه‌ی جراحی بستگی به اندازه‌ی توده، میزان تهاجم آن، پزشکی که جراحی را انجام می‌دهد، محل انجام جراحی؛ شهر یا بیمارستانی که جراحی انجام می‌شود، نوع جراحی انجام شده و میزان سختی جراحی دارد. نمی‌توان یک قیمت واحد را برای جراحی سینه اعلام کرد.

همه‌ توده‌ها به سرطان‌ تبدیل نمی‌شوند. جالب است بدانید که برخی از توده‌های پستان خوش خیم هستند و اصلا مشکلی برای شما به جز مسائل جزئی مانند درد و بزرگ‌شدن و تغییر شکل، ایجاد نمی‌کنند. ممکن است سال‌ها این توده‌ها رشد کنند اما همچنان خوش خیم باشند. زمانی که توده‌ی پستان بدخیم در یک فرد ایجاد شود، سلول‌ها در بازه‌ی زمانی کوتاهی تقسیم می‌شوند و ایجاد بدخیمی و سرطان می‌کنند.
البته در مواردی هم تومورهای خوش خیم در سالیان دراز به تومورهای بدخیم یا سرطان تبدیل می‌شوند.

بله امکان تشخیص سرطان سینه در منزل وجود دارد. انگشتان خود را دور سینه حرکت دهید و به آرامی تمام ناحیه سینه و زیر بغل را بپوشانید. از فشار سبک، متوسط ​​و محکم استفاده کنید. فشار دادن نوک پستان، ترشحات و توده ها را بررسی کنید. این مراحل را برای هردو سینه خود تکرار کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان سینه

  1. ناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر مدتی سینه سمت چپ من درد میکرد بعد از مدتی مایع زرد رنگ چسبناکی از سینه ام بیرون امد دکترم رفتم مامو گرافی سونوگرافی نوشت رفتم بازم آزمایش آلوستو گرافی نوشت ولی نگفت مشکل چی هست خواهش راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم کیست سینه و مشکلات پرولاکتین دارید
      نیاز به ریپورت ازمایش داریم

  2. سالار نورزهی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    بنده مادرم حدودا ۵ سال هست که به سرطان سینه مبتلا هست تاالان به تداوی مذهبی پرداخته بودیم چون مایل به جراحی نبودیم الان مادرم خیلی درد داره اولاش خوب بود ولی الان درد زیادی داره نمیدونم چکار کنم خواهشن یه مشوره بدین که من باید چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان سرطان سینه از نظر علمی مشخص است
      نیاز به ازمایش ها ، دارو درمانی و یا در نهایت جراحی دارید
      در این شرایط زمان بسیار مهم است

  3. زهرا گفت:

    تو سونوزده هایپواکو ودارای حدودصاف ومشخص

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      توده هیپواکو بافتی در بدن است که بیش از حد معمول متراکم یا جامد است. توده هیپواکو می تواند به شکل یک تومور و یا رشد غیرطبیعی بافت در هر جایی از بدن با عوارض متفاوت باشد که در دو نوع بدخیم و خوش خیم دسته بندی می شوند. در برخی موارد، اسکن اولتراسوند ممکن است اولین آزمون برای بررسی اندام و بافت باشد. در سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می شود که توسط بافت ها، اندام ها و عضلات جذب یا بازتاب می شود. امواج، تصویر سیاه و سفیدی را در صفحه اولتراسوند تشکیل می دهند. بعضی از این توده ها اگر مشکلی برای بیمار ایجاد نکنند؛ به درمان نیاز ندارند. در مواردی که بیمار با درد رو به رو می شود و یا اگر توده هیپواکو منشأ بدخیمی داشته باشد پزشک نسبت به نوع و شرایط توده روش درمان را انتخاب می کند.

  4. زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید یک ماه هست که سینه سمت چپم دردمیکنه سونو انجام دادم که مشخص شد یه توده دارم که در درجه اول مطرح کننده فیبرو آدونم است ولی نوشته لوبوله این یعنی سرطان؟تازه ۲ماهه سرطان تیروئیدم درمان شده وسی سالم روحیم خیلی ضعیف شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به هایپر و هایپو اکو بودن دارد
      در هر صورت این توده باید درمان شود

  5. Raha گفت:

    سلام خسته نباشید بنده برای سینه سمت راست به دکتر مراجعه کردم که تازگی اندازه گردو در سینه سمت راست سفت شده و پوست هم قرمز شده قبل اون از قرص بارداری استفاده شده دکتر ماموگرافی نوشت که bl_rads2و blrads4a نوشته شده اگه امکانش هست میشه بفرمایید چی میتونه باشه بنده ۳۰سالمه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      برای تفسیر ماموگرافی شما و پاسخ سوال شما نیازه کل نتایج رویت شود و با یک کلمه از نتیجه نمی توان پاسخ دقیقی داد. به پزشک معالج مراجعه کنید.

  6. آیناز گفت:

    باسلام و وقت بخیر
    بنده یه فرد ۱۷ ساله هستم که جدیدا علاوه بر غده های متقارن و دردناک و بزرگی که توی دوتا سینه ام هست و یه چندساله که احساس میشه یه توده کوچیک تر هم توی سینه سمت چپم هست که با انگشت میتونم پیداش کنم و حرکتش بدم و خب گاهن درد هم داره ..توده خیلی کوچیکی هست و به راحتی حرکت میکنه ولی به اون دوتا توده متقارن که یکیش تو همون سینه سمت چپم هست چسبیده و در اصل سفت روی پوستم نیست چیکار باید بکنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره برای بررسی این توده ها و مشخص شدن خوش خیم بودن و شکل آنها سونوگرافی از پستان انجام شده و به متخصص زنان مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

  7. خانم گفت:

    ممنون . از راهنمایی تون .سپاس

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام همراه عزیز
      ممنونیم از شما و همراهی شما