درباره روغن زیتون چه می دانید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روغن زیتون یک ماده‌ی مفید است که خواص بسیاری برای بدن دارد. خواص روغن زیتون برای موها، پوست، دستگاه گوارش و قلب د راین مطلب آورده‌شده‌است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

روغن زیتون -دکترتو

روغن زیتون چربی به دست‌آمده از میوه درخت زیتون از گونه Olea Europaea است که محصول درخت‌های سنتی منطقه مدیترانه است. این روغن با فشردن زیتون‌های آن منطقه به دست می‌آید. روغن زیتون برای پخت‌و‌پز و یا سرخ کردن و سس سالاد استفاده‌می‌شود. همچنین در لوازم آرایشی، داروسازی و تولید صابون به‌کار‌می‌رود یا حتی به‌عنوان سوخت در لامپ‌های سنتی روغنی.

این ماده یک جزء اصلی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که جمعیت در آن منطقه امید به زندگی طولانی‌تر دارند. همچنین ریسک بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی، در مقایسه با آمریکای شمالی و اروپای شمالی کمتر است.

اسپانیا بزرگترین تولید‌کننده روغن زیتون در دنیاست و بعد از آن ایتالیا و یونان تولیدکنندگان اصلی هستند. اما استفاده از این نوع روغن در یونان از دیگر مناطق دنیا بسیار بیشتر از مصرف این ماده غذایی در آمریکا و اروپای شمالی است. با این وجود، به علت خواص روغن زیتون برای سلامتی مصرف آن در دنیا به صورت پیوسته در حال افزایش است.

روغن زیتون منبع اصلی چربی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، که با کاهش میزان مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در این منطقه در مقایسه با سایر نقاط جهان در ارتباط است.

برای اطلاعات بیشتر درباره خواص روغن زیتون و نحوه مصرف آن و جای دادن این ماده‌ی مفید در وعده‌های غذایی خود با متخصص تغذیه مشورت کنید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

خواص روغن زیتون چیست؟

فواید روغن زیتون، بسیار متنوع است. با‌وجود اینکه خواص روغن‌های رژیمی و گیاهی همچنان قابل بحث است و باعث درگیری‌ها و اختلاف نظر‌های بسیار می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که روغن زیتون از روغن‌های مفید است. البته که هر کسی نباید از روغن‌ها استفاده کند و شرط استفاده از روغن‌های گیاهی بستگی به سنگین‌تر شدن کفه‌ی فواید آن‌ها دارد.

بیشتر متخصصان تغذیه بر این باور هستند که روغن زیتون، مخصوصا نوع طبیعی و اصیل آن از روغن‌های مفید برای بدن انسان است. در ادامه به خواص مختلف روغن زیتون برای بدن می‌پردازیم. اگر می‌خواهید که با فواید این روغن بیشتر آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

از خواص روغن زیتون خبر داری؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر

۱. روغن زیتون برای مو

خواص روغن زیتون برای مو بسیار است. در ادامه به پنج دلیل اصلی برای اینکه روغن زیتون برای موهای شما مفید است می‌پردازیم. به نقل از healthshots، روغن زیتون به روش‌های زیر باعث تقویت مو شما می‌شود:

  • این روغن گیاهی پوست سر شما را نرم می‌کند و از پوسته‌ریزی می‌کاهد. همین مسئله می‌تواند از آسیب رسیدن به موهای شما پیشگیری کند.
  • روغن زیتون موهای شما را تقویت می‌کند و یک غذای فوق‌العاده برای موهای شماست.
  • یکی از هورمون‌هایی که باعث ریزش مو می‌شود، DHT یا هورمون دی هیدروتستوسترون است. مصرف روغن زیتون تولید و ترشح این هورمون را کاهش می‌دهد و از ریزش مو تا حدی جلوگیری می‌کند.
  • این روغن حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است که وجود آنها از آسیب رسیدن به مو جلوگیری می‌کند.
  • روغن زیتون موها را از شکنندگی نجات می‌دهد و شکستن موها کاهش پیدا می‌کند.

فواید استفاده از روغن زیتون قبل از رنگ مو

در صورتیکه قرار است موهای خود را رنگ کنید و یا از دکلره برای تغییر رنگ موی خود استفاده کنید، می‌توانید با کمک روغن زیتون از آسیب‌دیدن بیش از حد موهای خود پیشگیری کنید. برای اینکار تنها کافی است که ۵ تا ۷ روز قبل از موعد رنگ کردن موهای خود به طور روزانه از روغن زیتون برای تقویت موها استفاده کنید.

روغن زیتون به موهای شما کمک می‌کند تا رطوبت را در خود نگه دارند و از خشک شدن و شکننده شدن آنها بعد از رنگ کردن موها پیشگیری می‌کند.

طریقه استفاده روغن زیتون برای مو

یکی از بهترین روش‌های برای استفاده از روغن زیتون جهت تقویت موها این است که دو ساعت قبل از استحمام موهای خود را به طور کامل به روغن زیتون آغشته کنید. با این کار موهای شما تقویت می‌شوند و با شستشوی موها در حمام از چرب شدن بعد از استعمال روغن زیتون رهایی پیدا می‌کنید.

روغن زیتون برای مو
روغن زیتون به موهای شما کمک می‌کند تا رطوبت را در خود نگه دارند و از خشک شدن و شکننده شدن آنها بعد از رنگ کردن موها پیشگیری می‌کند.

۲. درمان بواسیر با روغن زیتون

آیا روغن زیتون برای هموروئید یا بواسیر مفید است؟ طبق تحقیقی که بر روی فایده‌ی این ماده بر روی هموروئید و یا شقاق انجام شده است، این ماده می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی بهبودی هموروئید داشته‌باشد. جالب است بدانید که نه تنها خوردن روغن زیتون به تنهایی به درمان یبوست کمک می‌کند،‌ بلکه استفاده‌ی موضعی این ماده می‌تواند در بهبودی شقاق و بواسیر موثر باشد.

استفاده از ترکیب روغن زیتون، عسل و موم زنبور عسل سرعت بهبود هموروئید را افزایش می‌دهد و از عفونی شدن شقاق جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون برای درمان هموروئید
استفاده از ترکیب روغن زیتون، عسل و موم زنبور عسل سرعت بهبود هموروئید را افزایش می‌دهد و از عفونی شدن شقاق جلوگیری می‌کند.

۳. روغن زیتون برای یبوست

استفاده از روغن زیتون در سالاد و مواد غذایی دیگر می‌تواند یک روش موثر برای کاهش و یا درمان یبوست باشد. یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند در درمان یبوست موثر باشد، خوردن مقداری روغن زیتون به صورت ناشتا است. این ماده حرکت روده‌ها را تحریک می‌کند و دفع مدفوع را تسریع می‌کند.

۴. خواص روغن زیتون برای دستگاه تناسلی مردان

ممکن است این جمله را شنیده باشید که روغن زیتون بر روی سایز آلت تناسلی مردانه اثر می‌گذارد. احتمالا بسیاری از مردانی که از سایز آلت خود راضی نیستند به استفاده از این روغن گیاهی فکر می‌کنند. اما واقعیت این است که این روغن نه تنها هیچ اثری بر روی سایز آلت تناسلی نمی‌گذارد بلکه داروهای شیمیایی و گیاهی دیگر هم چندان اثری بر روی تغییر سایز ندارند.

۵. ماساژ با روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند به عنوان یک لوبریکانت فوق‌العاده برای ماساژ عمل کند. یکی از خوبی‌های مهم این روغن این است که علاوه بر چرب کردن پوست و کاهش اصطکاک دست ماساژور با بدن، برای پوست بسیار مفید است و خواص بسیاری به بدن می‌رساند. همچنین این روغن بدن را گرم می‌کند و اثر ماساژ را بهبود می‌بخشد.

از طرفی روغن زیتون هیچ ماده‌ی مضر، افزودنی و شیمیایی ندارد که بخواهد پوست را در خطر قرار دهد. پس برای سلامت پوست هم مفید است.  

اموزش ماساژ با روغن زیتون

استفاده از روغن زیتن برای ماساژ بدن نیازی به آموزش ندارد. تنها مقداری از روغن را به دستان ماساژور (ماسوس) و پوست محلی که قرار است ماساژ داده‌شود، بمالید.

۶. روغن زیتون برای تنگی واژن

استفاده از روغن زیتون فواید بسیاری برای دستگاه تناسلی زن دارد. یکی از فواید این ماده‌ی روغنی این است که با مالیدن روغن زیتون و یا ویتامین E به روی لابیا ماژورها (لب‌های بزرگ) عضلات واژن شما سفت‌تر می‌شوند و لابیاها هم مرطوب‌تر می‌گردند. همین افزایش قدرت ماهیچه به تنگی واژن کمک می‌کند. از این رو می‌توان گفت که استفاده از روغن زیتون یکی از روش های خانگی تنگ کردن واژن است.

از دیگر استفاده‌هایی که روغن زیتون برای دستگاه تناسلی خانم‌ها دارد، استفاده از این روغن برای بهبود خشکی واژن است. معمولا زنان یائسه بیشتر به این مشکل مبتلا می‌شوند.

۷. خواص روغن زیتون برای پوست صورت چرب

داشتن پوست چرب در کنار خوبی‌هایی که دارد، می‌تواند مشکلاتی را هم برای فرد ایجاد کند. معمولا کسانی که پوست چرب دارند، بیشتر جوش می‌زنند. چربی گرد و خاک و میکروب‌ها را گیر می‌اندازد و می‌تواند موقعیت را برای ایجاد آکنه مساعد کند. جالب است بدانید که از روغن زیتون صابون‌هایی ساخته می‌شود که برای پوست چرب مفید است. صابون بر پایه‌ی روغن زیتون باکتری‌ها را می‌کشد و پوست را تمیز و مرطوب می‌کند. حفظ رطوبت پوست و از بین بردن آلودگی‌ها می‌تواند در کاهش احتمال جوش زدن موثر باشد.

مطالعه ای درباره خواص روغن زیتون

ماریا ایزابل کواس، در PARC dE Recerca Biomedica  در بارسلونا اسپانیا یک مطالعه گسترده در مورد اثرات بیولوژیکی و بالینی از روغن زیتون انجام‌داده‌است. این مطالعه نشان‌داد در افرادی که به طور منظم روغن زیتون مصرف‌می‌کنند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله فشار خون بالا، سکته و چربی خون (کلسترول و تری‌گلیسیرید خون بالا) بسیار پایین است. کواس همچنین دریافت که مصرف منظم روغن زیتون باعث کاهش التهاب، اختلال عملکرد اندوتلیال (مشکلات داخلی رگ‌های خونی)، ترومبوز و سوخت‌و‌ساز کربوهیدرات می‌شود.

کواس نتیجه گرفت طیف گسترده‌ای از اثرات ضد آتروژنیک روغن زیتون می‌تواند به توضیح نرخ پایین مرگ‌و‌میر قلبی‌عروقی در کشورهای مدیترانه‌ای اروپای جنوبی، در مقایسه با دیگر کشورهای غربی با (شیوع بالای خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب) کمک‌کند. آنتی‌آتروژنیک از سخت‌شدن رگ‌ها و ایجاد آترواسکلروز جلوگیری می‌کند.

در نتیجه یکی از بهترین راه‌های کنترل بیماری قلبی استفاده از روغن زیتون است. برای اطلاعات دقیق‌تر، همین حالا از دکتر قلب و عروق نوبت بگیرید.

نگرانی چربی مضر باعث سکته بشه؟ همین حالا نوبت بگیر

روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است؟

با وجود اینکه روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون برای سرخ کردنی‌ها مناسب نستند، اما به نظر می‌رسد که روغن زیتون نسبت به باقی روغن‌های گیاهی مشابه در حالت سرخ کردن آلدهید کمتری تولید می‌کند. بنابراین برای سرخ کردن نسبت به باقی آنها می‌تواند انتخاب بهتری باشد. با همه‌ی این تفاسیر، غذاهای سرخ کردنی برای سلامتی مناسب نیستند و بهتر است که کمتر از این غذاها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. سعی کنید روغن زیتون را بدون فراوری و در کنار سالاد یا بر روی غذاهایی مانند برنج استفاده کنید تا از ارزش غذایی آن کاسته نشود. همچنین از روش‌های جایگزین برای طبخ و آماده کردن غذاها استفاده کنید. درباره روغن زیتون برای سرخ کردن بیشتر بخوانید.

روغن زیتون برای سرخ کردن
روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون برای سرخ کردنی‌ها مناسب نیستند.

راهنمای مراجعه به متخصص تغذیه

برای استفاده از روغن زیتون و یا هر ماده‌ی غذایی دیگری، همچنین جای دادن این مواد غذایی مفید در برنامه‌ی غذایی خود، با متخصص تغذیه مشورت کنید.

برای دریافت نوبت از متخصص تغذیه می‌توانید به سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید و با جستجوی تخصص تغذیه در شهر مد نظر خود، به لیستی از متخصصان تغذیه در آن شهر دسترسی داشته‌باشید و اولین نوبت در دسترس را دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قیمت روغن زیتون بستگی به حجم آن دارد و نسبت به روغن‌های سرخ کردنی یا روغن‌های جامد قیمت بالاتری دارد.

می‌توان از روغن زیتون برای ماساژ آلت استفاده کرد. مخصوصا برای آلت تناسلی خانم‌ها که رطوبت پوست را حفظ می‌کند و باعث حفظ سلامت می‌شود.

کسانی که یبوست دارند و این حالت شدت پیدا کرده‌است می‌توانند ناشتا مقداری روغن زیتون بخورند. این کار باعث تحریک دفع و خروج مدفوع می‌شود.

به طور کلی می‌توان از روغن زیتون برای ماساژ پوست بدن استفاده کرد. ماساژ دادن معده با روغن زیتون می‌تواند تسکین‌دهنده‌ی دردهای ناشی از نفخ شکم باشد.

خیر. اما ممکن است افرادی نسبت به آن حساسیت نشان‌دهند.

بله. البته بهتر است که از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده نشود و به جای فرایند سرخ کردن از روش‌های دیگری برای ‌آماده‌سازی غذا استفاده گردد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن