علائم بیماری آلزایمر و راه های درمان و پیشگیری از آن چیست؟

پزشک تاییدکننده:
دکتر سید امیرمحمد میرقاسمی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

آلزایمر یکی از بیماری‌های تحلیل رفتن سلول‌های مغز است و به مرور زمان علائم بسیاری مانند اختلال حافظه، بی‌اختیاری ادرار و عدم تمرکز را از خود نشان می‌دهد. طول عمر فرد به شدت بیماری بستگی خواهد داشت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم بیماری آلزایمر و راه های درمان و پیشگیری از آن چیست؟

آلزایمر به انگلیسی alzheimer، یک اختلال پیشرونده‌‌ عصبی است که موجب می‌شود سلول‌های مغز به مرور زمان از بین بروند و باعث ایجاد مشکلاتی در حافظه، تفکر و رفتار بیمار می‌شود. همچنین این بیماری شایع‌ترین دلیل زوال عقل است. این بیماری پیشرونده است و به همین دلیل نشانه‌های این بیماری به آهستگی و در طول زمان بدتر می‌شود.

نشانه‌های آلزایمر در مراحل ابتدایی فراموشی متوسط است و در مراحل نهایی باعث می‌شود بیمار نتواند با محیط پیرامونش ارتباط برقرار کند و امورات زندگی را انجام دهد. پس از تشخیص بیماری آلزایمر به طور متوسط ۴ تا ۸ سال بیمار زنده خواهد ماند اما با درمان صحیح و دیگر عوامل بیمار می‌تواند تا ۲۰ سال پس از تشخیص بیماری زنده بماند.

دلیل اصلی بیماری آلزایمر هنوز کاملاً کشف نشده است اما هنگامی که پروتئین‌های داخل مغز عملکرد صحیحی نداشته باشند باعث اختلال در سلول‌های عصب مغز می‌شوند. این سلول‌ها اختلال یافته ماده‌ای سمی ترشح می‌کنند که موجب آسیب به نورون‌ها می‌شود و از برقراری ارتباط مابین سلول‌های عصب مغز جلوگیری می‌کند. این آسیب معمولا در بخش حافظه مغز رخ می‌دهد و سال‌ها قبل از بروز اولین علائم آلزایمر این اختلال ایجاد می‌شود.

آلزایمر چیست؟

بیماری زوال عقل چیست؟ مغز در حدود ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی‌ را که به آن نورون‌ می‌گوییم در خود جا داده است. هر یک از این نورون‌ها از طریق شبکه‌های ارتباطی به دیگر سلول‌ها متصل است. هر گروه از این نورون‌ها وظایف خاص خود را دارند، به طور مثال برخی از گروه‌ها در فکر کردن، آموزش و حافظه تاثیر دارند و برخی دیگر مسئول دیدن، شنیدن و بویایی هستند. این بخش‌ها مانند کارخانه‌های کوچکی عمل می‌کنند. بدین صورت که منابع را دریافت می‌کنند، انرژی تولید می‌کنند و پس از ساخت محصول، پسماندهای آن را دور می‌ریزند.

این سلول‌ها اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند و به دیگر سلول‌ها متصل هستند. برای عملکرد صحیح این کارخانه باید اکسیژن و سوخت به اندازه کافی به آن برسد. دانشمندان اعتقاد دارند که بیماری آلزایمر از عملکرد کارخانه‌های سلولی جلوگیری می‌کند. اما به صورت دقیق نمی‌دانند در کدام بخش این کارخانه‌ها اختلال را ایجاد کرده تا بتوانند ریشه‌های این اختلال را درک کنند. گسترش این اختلال موجب ایجاد مشکل در توانایی فرد در انجام کارهای روزمره و شغلی می‌شوند و در نهایت باعث مرگ بیمار می‌شود.

شیوع و پروگنوز بیماری آلزایمر

زوال عقل به شرایطی گفته می‌شود که بیمار توانایی انجام امور روزمره را نداشته باشد و آلزایمر یکی از بزرگترین دلایل این شرایط است. حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد بیماران دچار زوال عقل آلزایمر داشته‌اند. آلزایمر بیشتر در سن بالای ۶۵ سال خود را نشان می‌دهد اما این بیماری در جوانان بین ۳۰ تا ۶۰ سال نیز دیده شده است و آلزایمر زودرس نام دارد و حدود ۵ درصد بیماران آلزایمری را شامل می‌شوند. در سال ۲۰۱۳ در ایالات متحده ۶.۸ میلیون بیمار مبتلا به زوال عقل ثبت شده (حدود ۲ درصد جمعیت) که ۵ میلیون نفر آن‌ها از بیماران آلزایمری تشکیل داده‌اند. انتظار می‌رود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در سال ۲۰۵۰ دوبرابر شده باشد.

سن شروع آلزایمر، زوال عقل از چه سنی شروع می شود؟

آلزایمر در چه سنی رخ می دهد؟ آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که در اکثر مواقع در سنین بالا بروز می‌کند و علائم آن در سنین بالا دیده می‌شود. اما مواردی هم وجود دارد که در سنین پایین‌تر مرد و زن علائم آلزایمر را نشان دهند. مثلا افرادی که علامت‌های الزایمر را نشان می‌دهند معمولا بالای ۶۰ سال هستند.

در واقع از ۶۰ سال به بالا تازه علائم شروع به بروز پیدا کردن می‌کند. اما مواردی هم وجود دارد که در سنین ۳۰ سال و یا ۴۰ سال هم افراد علائم آلزایمر را نشان داده‌اند. این حالت آلزایمر زودرس است. علائم و نشانه‌های اولیه آلزایمر بین افراد با هم متفاوت است و می‌تواند شروع متنوعی داشته باشد.

علائم و نشانه های آلزایمر چیست؟

رایج‌ترین علائم الزایمر مشکل به یادآوری اطلاعات جدید است. مغز نیز مانند بدن در طول زمان تغییر می‌کند و مشکلات یادآوری و فکر کردن بخشی از این مسن شدن مغز است. اما مشکلات جدی یادآوری، سردرگمی و تغییرات فکری و رفتاری می‌توانند علائم اولیه بیماری آلزایمر و علائم فراموشی باشند. اگر بیمار دو مورد از علائم ذیل را داشته باشد بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مغز و اعصاب مراجعه نماید:

علائم بیماری آلزایمرمشخصات آن‌ها
کاهش توانایی یادآوری اطلاعات جدیدسوالات یا مکالمه‌های تکراری
فراموش کردن قرارهای ملاقات یا تاریخ
گم شدن در مسیری آشنا
اختلال در استدلال، انجام کارهای پیچیده و قضاوتعدم درک مناسب خطرات
عدم توانایی رسیدگی به امور مالی
تصمیم‌گیری اشتباه در موارد ساده
اختلالات تشخیص فضا و چشمیعدم توانایی تشخیص چهره‌ها و وسایل معمولی و ناتوانی در یافتن چیزهایی که در دیدرس هستند.
ناتوانی در استفاده از ابزارهای ساده و کارهای معمولی مانند درست پوشیدن لباس
مشکلات تکلم، خواند و نوشتنناتوانی در به یادآوری کلمات ساده هنگام صحبت کردن
اشتباهات مکرر گفتاری، خواندن و نوشتن
تغییرات خلقی و رفتاریاز دست دادن احساس همدردی
تغییرات خلقی غیرطبیعی مانند آشفتگی، بی‌حوصلگی و عدم علاقه به مراودات اجتماعی
رفتارهای هیجانی، وسواسی یا رفتارهای غیرقابل قبول اجتماعی
علایم الزایمر و نشانه‌های بیماری زوال عقل

اگر هر کدام از این ۵ دسته علائم در فرد طی زمان بدتر حتما به دکتر فوق تخصص فراموشی و آلزایمر مراجعه کنید. خطر ابتلا به آلزایمر زمانی جدی می‌شود که فرد دچار فراموشی دائم می‌شود مخصوصا در مورد اطلاعات جدید یا اتفاقاتی که اخیرا رخ داده است. تحقیقات جدیدی در سال ۲۰۱۶ نشان داده که تغییرات در حس شوخ‌طبعی افراد می‌تواند نشانه بروز آلزایمر در مراحل ابتدایی باشد.

علائم اولیه و شروع آلزایمر

علایم آلزایمر و مشکلات اولیه این بیماری می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • فراموشی گفتگوها یا رویدادهای اخیر
  • قرار دادن اشیا در جای نادرست
  • فراموش کردن نام مکان و اشیا
  • مشکل در فکر کردن کلمه مناسب برای صحبت
  • پرسیدن سوالات را تکراری
نشانه های بیماری عقلی چیست؟
فراموش کردن نام مکان و اشیا از علائم اولیه بیماری عقلی است.

علائم الزایمر خفیف

نشانه و علائم بیماری دمانس با شدت کم شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می‌کند
  • قضاوت ضعیف که منجر به تصمیمات اشتباه می‌شود
  • از دست دادن خودانگیختگی و ابتکار عمل
  • قراموشی تاریخ یا دانستن مکان فعلی
  • صرف زمان بیشتری برای انجام کارهای عادی روزانه
  • تکرار سوالات یا فراموش کردن اطلاعات

علائم آلزایمر شدید و پیشرفته و مراحل حاد آلزایمر

آلزایمر شدید چیست؟ آلزایمر شدید علائم مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم؛

  • فردی که به آلزایمر شدید مبتلا باشد نمی‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.
  • بیماری که آلزایمر دارد شروع به کاهش وزن می‌کند.
  • ممکن است علائمی مانند تشنج در او بروز کند.
  • احتمال ایجاد عفونت‌های پوستی برای شخص وجود دارد.
  • معمولا به سختی آب دهان خود را قورت می‌دهد.
  • اصواتی از خود تولید می‌کند که مانند آه کشیدن، ناله کردن و صداهای مشابه است.
  • بیشتر می‌خوابند.
  • کنترل و اختیار ادرار و مدفوع خود را از دست می‌دهند.

در تکلم و یادآوری اطلاعات دچار مشکل شدی؟

همین حالا با متخصص مشورت کن.

علائم آلزایمر در زنان و مردان (آلزایمر در جوانی)

متاسفانه این بیماری تنها در سالمندی بروز نمی‌کند و ممکن است که جوان‌ترها را نیز درگیر کند. آلزایمر نوعی دمانس مغز است که ممکن است در افراد زیر ۶۵ سال هم بروز کند. در این مواقع می‌گوییم که آلزایمر شروع زودرس داشته‌است و زوال عقل یا دمانس در جوانی رخ داده.

معمولا ۵ تا ۶٪ از بیماران آلزایمر زیر ۶۵ سال دارند. برخی از افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارند. علائم آلزایمر در جوانی مشابه علائم آلزایمر در پیری است و چندان تفاوتی با هم ندارند. فقط شدت اثری که بر روی زندگی افراد جوان می‌گذارد بسیار بیشتر از افراد مسن است.

علائم آلزایمر در میانسالی و در سالمندان

جالب است بدانید که آلزایمر از ۷ دلیل اول مرگ و میر در آمریکا است و شایع‌ترین علت دمانس در سالمندان است. این بیماری غیرقابل بازگشت است و تحلیل‌برنده‌ی سلول‌های مغزی است. در سالمندان زیاد دیده می‌شود و معمولا به مقدار زیادی هم پیشرفت می‌کند.

این بیماری کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که آلزایمر بخشی از پیر شدن نیست و همه به آن دچار نمی‌شوند. اما در افراد بالای ۶۵ سال، تعداد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند. از طرفی آلزایمر شایع‌ترین بیماری در میان سالمندان است.

آلزایمر و بی اختیاری ادرار

گفتیم که یکی از علائم بیماری آلزایمر بی اختیاری ادرار و بی اختیاری مدفوع است. این بیماری یک بیماری پیشرونده و تحلیل‌برنده‌ مغز است. زمانی که این بیماری به مراحل متوسط و شدید برسد، می‌تواند بر کنترل و دفع ادرار و مدفوع هم اثر بگذارد.

البته که علت بی اختیاری ادرار در افرادی که سنشان بالا می‌رود، به خاطر زوال عقل رخ می‌دهد.مشخص است. اما زمانی که بیمار شما به این مرحله رسید، بهتر است که شب‌ها از پوشک و یا بگ‌های نگهدارنده‌ی ادرار استفاده کنید.

تاثیر بیماری عقلی بر بیماری عقلی چیست؟
زمانی که این بیماری به مراحل متوسط و شدید برسد، می‌تواند بر کنترل و دفع ادرار و مدفوع هم اثر بگذارد.

آلزایمر و کوچک شدن مغز

در بیماری آلزایمر، زمانی که نورون‌ها در سراسر مغز آسیب می‌بینند و می‌میرند، اتصالات بین شبکه‌های عصبی ممکن است از بین بروند و بسیاری از مناطق مغز شروع به کوچک شدن کنند. در مراحل پایانی آلزایمر، این فرآیند که آتروفی مغز نامیده می‌شود گسترده است و باعث کاهش قابل توجه حجم مغز می‌شود.

آلزایمر و مرگ زودرس (علائم مرگ بیماران آلزایمری چیست؟)

تشخیص طول عمر و علت مرگ بیماران دمانس در این بیماری بسیار مهم است. علائم مراحل پایانی زوال عقل شامل برخی از موارد مانند ناتوانی در حرکت کردن به تنهایی، ناتوانی در صحبت کردن یا درک مشکلات و اختلالات خوردن مانند مشکل در بلع غذا است.

متن انگلیسی: «The way people with Alzheimer’s disease die is different from person to person, but there’s a basic pattern to the process. They slowly lose the ability to control basic body functions, such as eating, drinking, and toileting. After a while, their body shuts down. They can’t move much on their own.»
ترجمه فارسی: «نحوه مرگ افراد مبتلا به آلزایمر از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما یک الگوی اساسی برای این روند وجود دارد. آنها به آرامی توانایی کنترل عملکردهای اساسی بدن مانند خوردن، نوشیدن و دستشویی را از دست می‌دهند و بعد از مدتی بدنشان خاموش می‌شود. همچنین بیماران نمی‌توانند در زمان طولانی به تنهایی حرکت کنند.»

به نقل از سایت webmd

عوامل موثر در ابتلا به آلزایمر (علت آلزایمر چیست؟)

چه کسانی آلزایمر می گیرند؟ عوامل متعددی می‌تواند سبب ایجاد آلزایمر شوند. هر یک از مواردی که در لیست زیر آورده‌ایم می‌توانند در ابتلا به آلزایمر نقش مهمی داشته‌باشند.

۱. سن و جنسیت

افزایش سن بزرگترین عاملی است که خطر ابتلا به آلزایمر به همراه دارد. از هر ۱۰۰۰۰ نفر افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال ۲ نفر به آلزایمر مبتلا می‌شوند در حالی که این آمار برای افراد بالا ۸۵ سال ۳۷ نفر است.

آمار نشان داده که تفاوت اندکی بین درصد زنان و مردان مبتلا به آلزایمر وجود دارد و زنانی که دچار بیماری آلزایمر شده‌اند بیشتر از مردان مبتلا به این بیماری عمر می‌کنند.

۲. ژنتیک

آلزایمر ارثی یا ژنتیکی است؟ خطر ابتلا به آلزایمر در کسانی که سابقه آلزایمر در اقوام درجه ۱ آن‌ها وجود داشته، بیشتر است. هرچند عوامل تغییرات و جهش ژنتیکی نیز در ابتلا به این بیماری موثر هستند اما کمتر از ۱ درصد مبتلایان به آلزایمر را شامل می‌شوند.

۳. سندروم داون

تعداد زیادی از افرادی که دچار سندروم داون هستند دچار آلزایمر می‌شوند و این بیماری در حدود ۱۰ تا ۲۰ سال زودتر در افراد مبتلا به سندروم داون خود را نشان می‌دهد.

۴. بیماری اختلال شناختی خفیف (MCI)

اختلال شناختی خفیف، اختلالی در حافظه یا دیگر مهارت‌های تفکری است. این بیماری مانع عملکرد روزمره افراد مبتلا نمی‌شود اما خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل آن‌ها تهدید می‌کند.

۵. ضربه به سر

کسانی که سابقه ضربه‌های شدید به سر دارند بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

۶. خواب نامنظم

پژوهش‌ها نشان داده خواب نامنظم و مشکلات خواب می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند.

علت آلزایمر چیست؟
پژوهش‌ها نشان داده خواب نامنظم و مشکلات خواب می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند.

۷. سبک زندگی و سلامت قلب

تحقیقات نشان داده برخی از عواملی که موجب بیماری‌های قلبی می‌شوند باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نیز می‌شوند. کمبود تحرک و عدم ورزش کردن، چاقی، استعمال دخانیات یا در معرض آن بودن، فشار خون و کلسترول بالا و همچنین دیابت نوع ۲ عواملی هستند که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند. با تغییر سبک زندگی مانند ورزش کردن، رژیم غذایی کم چرب و مصرف میوه می‌توان خطر بروز آلزایمر را کاهش داد.

۸. مشارکت اجتماعی و یادگیری

بر اساس پژوهش‌ها، مشارکت اجتماعی و فعالیت‌های اجتماعی باعث کاهش خطر بیماری آلزایمر می‌شود. همچنین سطح تحصیلات پایین (بی‌سوادی و کمتر از دیپلم) نیز بر افزایش خطر آلزایمش موثر است.

۹. ویاگرا آلزایمر

شاید این مطلب شما را متعجب کند اما افرادی که از قرص ویاگرا یا سیلدنافیل استفاده کرده‌اند کمتر احتمال ابتلا به آلزایمر داشتند. بیشتر این افراد از چنگ این بیماری جسته‌اند. گفته شده‌است که ویاگرا باعث رشد و تحریک سلول‌های مغزی می‌شود و احتمال آلزایمر را کاهش می‌دهد.

حتی تحقیقاتی بر روی این موضوع در حال انجام است که سیلدنافیل برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار بگیرد. البته که تحقیقات بیشتری باید بر روی این موضوع انجام شوند تا به نتیجه‌ی قطعی برسند. این دارو همچنین حافظه را تقویت می‌کند.

۱۰. علت توهم و بی قراری بیماران آلزایمری چیست؟

توهم یا هالوسینیشن به معنی داشتن احساسی است که محرکی برای آن در محیط وجود ندارد. مثلا فرد یک بو را احساس می‌کند که وجود ندارد، تصویری را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند و یا صدایی را می‌شوند که کسی آن را نمی‌شوند. افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، ممکن است که توهم هم داشته باشند. البته هنگامی که فرد به دمانس مغز مبتلا شود (چه آلزایمر و چه انواع دیگر) می‌تواند هالوسینیشن یا توهم را تجربه کند. این حالت در آلزایمر پیشرفته و یا نزدیک به پیشرفته دیده می‌شود.

علت آلزایمر در جوانی چیست؟

متخصصان به طور کامل نمی‌دانند که چرا برخی افراد در سنین پایین‌تر از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند. معمولاً آلزایمر در سنین جوانی می‌تواند ناشی از جهش در یکی از سه ژن (APP، PSEN1 یا PSEN2) باشد که می‌تواند به سایر اعضای خانواده منتقل شود.

تشخیص آلزایمر یا تست آلزایمر و زوال عقل چگونه است؟

برای تشخیص بیماری آلزایمر یک تست واحد وجود ندارد، متخصص مغز و اعصاب و بهترین دکتر و متخصص آلزایمر برای تشخیص بیماری باید نشانه‌ها، علائم بیماری، سابقه بیماری و احتمال دیگر بیماری‌های مغزی را بررسی کند. در این‌جا انواع تست‌ها و آزمایش‌های لازم را برای تشخیص و مدیریت آلزایمر به اختصار بیان می‌کنیم.

تشخیص آلزایمر یا تست آلزایمر و زوال عقل چگونه است؟
برای تشخیص بیماری باید نشانه‌ها، علائم بیماری، سابقه بیماری و احتمال دیگر بیماری‌های مغزی بررسی شود.

۱. گزارش بیمار از بیماری الزایمر

یکی از عوامل اصلی تشخیص آلزایمر گزارش خود بیمار درمورد علائم بیماری است، همچنین اطلاعات زندگی رومزه بیمار از اقوام درجه ۱ و کسانی که با بیمار زندگی می‌کنند نیز می‌تواند در تشخیص بیماری موثر باشد.

۲. آزمایش و عکس‌ برداری

عکسیرداری‌های مغزی می‌توانند در تشخیص بیماری و حذف بیماری‌های مشابه یا در تشخیص دقیق نوع بیماری زوال عقل و علائم آن موثر باشند. از این رو مجموعه‌ای از ابزارهای دقیق برای تشخیص زوال عقل با دقت بالا طراحی شده است که می‌تواند بیماری آلزایمر را تشخیص دهد.

۳. آزمایش های فیزیکی و عصبی

برای تشخیص آلزایمر در وهله اول پزشک تست‌هایی مانند عکس‌العمل، قدرت و عملکرد عضلات، تست برخاستن و راه رفتن در طول اتاق، تست بینایی و شنوایی، تعادل‌سنجی و بالانس را برای بررسی سلامت عصبی انجام می‌دهد.

۴. آزمایش های پزشکی دمانس

ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق‌تر بیماری و همچنین بررسی بهتر مهارت‌های تفکر و حافظه آزمایش‌های پزشکی را تجویز نماید. این آزمایش‌ها جزئیات عملکرد روانی و اختلاف عملکرد مغز بیمار با مغز سالم را نشان می‌دهند. همچنین این آزمایش‌ها برای تعیین دقیق نحوه گسترش بیماری در آینده ضروری هستند.

۵. تصویربرداری مغزی

برای تشخیص ناهنجاری‌ها و مشکلات مغزی ناشی از دیگر بیماری‌ها جز آلزایمر مانند سکته مغزی یا تومور که می‌توانند باعث تغییر در بافت مغز شوند انجام می‌شود. تصویر برداری مغزی به دو شیوه انجام می‌شود که مختصر شرح می‌دهیم.

۶. آزمایش MRI

در این روش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تصویربرداری از مغز استفاده می‌شود. تصویربرداری MRI برای حذف دیگر بیماری‌ها و شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. ام ار ای مغز چند دقیقه طول میکشد؟ حدود ۳۰ دقیقه تا حداکثر یک ساعت زمان خواهد برد.

۷. تصویربرداری CT

سی تی اسکن، نوعی تصویربرداری تکنولوژی اشعه ایکس است که بخش‌هایی از مغز و لایه‌های آن را نشان می‌دهد. از این روش برای حذف گزینه تومور مغزی، سکته و علائم ناشی از آسیب‌های مغزی استفاده می‌شود.

۸. تصویربرداری PET

در این نوع تصویربرداری یک ماده رادیواکتیو ضعیف ردیاب را در خون تزریق می‌کنند که ویژگی‌های خاصی را در مغز نشان می‌دهد. این نوع تصویربرداری به سه روش انجام می‌شود.

تصویربرداری PET در بیماری آلزایمر تاثیرگذار است؟
در این نوع تصویربرداری یک ماده رادیواکتیو ضعیف ردیاب را در خون تزریق می‌کنند که ویژگی‌های خاصی را در مغز نشان می‌دهد.

۹. روش تصویربرداری FDG

در این روش بخش‌هایی از مغز که نرون‌ها مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنند شناسایی می‌شود و الگوی تغییر متابولیسم نرون‌ها را نشان می‌دهد که می‌تواند به تشخیص آلزایمر و دیگر بیماری‌های زوال عقل کمک کند.

۱۰. روش تصویربرداری آمیلوئید

این روش می‌تواند بار رسوبات آمیلوئید در مغز را اندازه‌گیری کند. این نوع تصویربرداری بیشتر در تحقیقات پزشکی استفاده می‌شود اما همچنین در موارد خاص بیماران غیرمعمولی یا بیمارانی با نشانه‌های اولیه زوال عقل استفاده می‌شود.

۱۱. آزمایش Tau برای زوال عقل

در این روش بار نوروفیبریلای مغز اندازه‌گیری می‌شود که فقط در پژوهش‌ها استفاده می‌شود. محققان و پزشکان بر روی آزمایش‌هایی کار می‌کنند که بتواند شواهد بیولوژیکی پروسه بیماری را در مغز اندازه‌گیری کند. این آزمایش‌ها می‌تواند دقت تشخیص را بهبود بخشند و تشخیصی زودهنگام به همراه داشته باشند.

مدیریت و درمان بیماری آلزایمر چیست؟

در حال حاضر داروهای آلزایمر می‌توانند روند علائم حافظه و دیگر تغییرات شناختی را کند کنند. داروهای درمان آلزایمر علائم شناختی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • مهارکننده‌های کولین‌استراز: این داروها با محافظت از پیام‌رسان شیمیایی مغز سطح ارتباط سلول به سلولی نرون‌ها را تقویت می‌کند. بیماری آلزایمر پیام‌رسان شیمیایی مغز را تهدید می‌کند. همچنین مهارکننده‌های کولین‌استراز ممکن است موجب بهبود علائم عصب‌شناسی مانند هیجان یا افسردگی نیز شود. مهارکننده‌های کولین‌استرازی که معمولا تجویز می‌شوند شامل دونپزیل (آریسیپت)، گلاتامین (رازادین) و ریواستیگمین (اگزلون) می‌شوند.
  • ممانتین (نامندا): این داروها بر روی بخش دیگری از شبکه ارتباطی سلول‌های عصبی تاثیر می‌گذارند باعث کاهش سرعت رشد علائم متوسط تا شدید بیماری آلزایمر می‌شوند. این داروها معمولا با مهارکننده‌های کولین‌استراز مصرف می‌شوند. به ندرت عوارض جانبی مانند سرگیچه و آشفتگی به همراه دارند.

برخی داروهای ضد افسردگی: در برخی موارد داروهای ضد افسردگی برای کنترل علائم رفتاری ناشی از بیماری آلزایمر تجویز می‌شوند. درمواردی هم مصرف داروی نوروبیون خوراکی توصیه شده است. اگر در این زمینه دچار مشکل شدید، توصیه می‌کنیم با پزشک مغز و اعصاب مشورت کنید. مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب در سایت دکترتو هم می‌تواند یک گزینه سریع و در دسترس برای شما باشد.

۱. مدیریت بیماری آلزایمر

بخش مهمی از برنامه مدیریت و درمان آلزایمر سازگاری محیط زندگی با نیازهای فرد مبتلا به آلزایمر است. به حداقل رساندن وظایفی که نیاز به حافظه دارند در سبک زندگی بیمار و تقویت آن باعث آسان‌تر شدن زندگی بیمار است. از این روز برخی از اقدامات برای حمایت از فرد مبتلا به آلزایمر و ایجاد شرایطی مطابق نیازهای وی ضروری است. به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • همواره کلیدها، کیف پول، گوشی همراه و دیگر وسایل ارزشمند خانه را در جای مشخصی قرار دهید تا گم نشوند
  • داروهای بیمار را در مکان امنی قرار دهید و برای مصرف دارو از چک لیست روزانه استفاده کنید. گوشی همراهی استفاده کنید که دارای مکان‌نما (GPS) باشد. همچنین بر روی گوشی شماره افرادی که اهمیت دارند را در حافظه گوشی نگه دارید.
  •  سعی کنید ویزیت پزشک را در روز و ساعت خاصی تعیین کنید.
  •  از تخته سیاه و ماژیک برای نوشتن امور روزانه استفاده کنید. عادت بررسی کردن این تخته را ایجاد کنید.
  • مبلمان اضافه و وسایلی که کاربرد ندارند را از محیط زندگی فرد بیمار حذف کنید.
  •  در سرویس بهداشتی و حمام نرده محکم جهت تکیه نصب کنید. حتما در راه‌پله نیز نرده نصب کنید.
  •  از کفش‌ها و دمپایی‌های راحت استفاده کنید
  •  تا حد امکان آیینه در خانه نصب نکنید. افراد آلزایمری ممکن است تصویرشان در آیینه برایشان ناخوشایند یا ترسناک باشد.
  •  مطمئن شوید فرد آلزایمری همواره مدارک شناسایی یا دستبند هشدار پزشکی همراه دارد.

متن انگلیسی: «Galantamine, rivastigmine, and donepezil are cholinesterase inhibitors that are prescribed for mild to moderate Alzheimer’s symptoms. These drugs may help reduce or control some cognitive and behavioral symptoms.»
ترجمه فارسی: «گالانتامین، ریواستیگمین و دونپزیل مهارکننده‌های کولین استراز هستند که برای علائم خفیف تا متوسط ​​آلزایمر تجویز می‌شوند. این داروها ممکن است به کاهش یا کنترل برخی از علائم شناختی و رفتاری کمک کنند.»

به نقل از سایت nia.nih.gov

بهترین قرص خواب و آرامش بخش برای بیماران آلزایمری کدام است؟

داروهای اصلی مورد استفاده برای درمان بیماری، ملاتونین و کلونازپام هستند. ملاتونین بیشتر برای افراد مبتلا به زوال عقل تجویز می‌شود، زیرا کلونازپام ممکن است سایر علائم زوال عقل را بدتر کند و فرد در طول روز احساس خواب آلودگی کند.

داروهای زوال عقل کدامند؟
داروهای اصلی مورد استفاده برای درمان بیماری، ملاتونین و کلونازپام هستند.

۲. داروی گیاهی و ادویه ضد آلزایمر

برخی از داروهای گیاهی در بسیاری از درمان‌های آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا اثربخش بوده و مورد توجه قرار گرفته‌اند. در ادامه به برخی از این داروهای گیاهی می‌پردازیم؛

  • جینکو بیلوبا یکی از داروهای گیاهی است که به وفور در درمان‌های کمکی و تکمیلی آلزایمر برای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • هوپرزین ای یکی دیگر از این داروهای گیاهی است که مهارکننده‌ی روندی است که منجر به آلزایمر می‌شود.
  • جنسینگ
  • مریم گلی نیز از انواع دیگر این داروهای گیاهی است که برای درمان آلزایمر کاربرد دارد.

یکی از ادویه‌هایی که اخیرا با نام ضد آلزایمر شناخته می‌شود، زردچوبه است. زردچوبه حاوی یک ماده‌ی مفید به نام کورکومین است. کورکومین از زوال عقل جلوگیری می‌کند و حافظه را بهبود می‌بخشد. از این رو گفته شده‌است که اگر می‌خواهید از زوال عقل، دمانس، آلزایمر و فراموشی رهایی پیدا کنید و در دام آنها نیفتید، بهتر است که این ادویه را در تغذیه روزانه خود جای دهید.

۳. درمان آلزایمر با پودر گل سرخ

یکی دیگر از راه درمان آلزایمر استفاده از گل رز محمدی است. گل سرخ یا همان گل محمدی که رایحه‌ی بسیار خوبی دارد، همیشه در کنار چای ما ایرانی‌ها جای داشته‌است. اما آیا این ماده‌ی خوش عطر می‌تواند در درمان آلزایمر موثر باشد؟ گفته شده‌است که اگر این گیاه را در کنار چای، ماست و مواد غذایی دیگر که می‌توان آنها را با گل محمدی سرو کرد قرار دهید، فردی که به آلزایمر مبتلا است اندکی بهبود پیدا می‌کند و علائم آلزایمر را با شدت کمتری نشان می‌دهد. ضرر که ندارد! سعی کنید گل سرخ را در برنامه‌ی غذایی بیمار آلزایمری جای دهید.

جدیدترین روش درمان آلزایمر چیست؟ با بهترین پزشکان مشورت کن.

غربالگری و راه های جلوگیری از آلزایمر کدامند؟

چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟ داروهای مختلف گیاهی، ویتامین‌ها و مکمل‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث افزایش سلامت روانی و پیشگیری از الزایمر شوند. با این وجود پژوهش‌گران نتایج متفاوتی در این زمینه یافته‌اند و شواهد کمی در موثر بودن این درمان‌ها وجود دارد. در این‌جا مختصری از پژوهش‌ها را بر روی این داروها شرح می‌دهیم.

روش پیشگیری از آلزایمر چیست؟
داروهای مختلف گیاهی، ویتامین‌ها و مکمل‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث افزایش سلامت روانی و پیشگیری از الزایمر شوند

۱. مصرف امگا۳ برای زوال عقل

امگا-۳ در ماهی موجود است و ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد. اما پژوهش‌ها ثابت کرده است که امگا-۳ بر روی بیماری آلزایمر تاثیری ندارد

۲. ویتامین E و الزایمر

هرچند تا کنون تاثیر و کاربردهای ویتامین ای در جلوگیری از آلزایمر به اثبات نرسیده اما مصرف روزانه این دارو ممکن است گسترش بیماری را کاهش داده و باعث پیشگیری از آلزایمر در سالمندان شود.

۳. سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم و توجه به سلامتی نقش مهمی در تداوم سلامت شناختی دارد. برخی از عوامل موثر سبک زندگی موثر در زندگی افراد مبتلا به آلزایمر عبارت‌اند از:

ورزش روزانه

ورزش روزانه نقش مهمی در برنامه درمان آلزایمر دارد. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی می‌تواند باعث بهبود شرایط روانی و سلامت مفصل‌ها، ماهیچه‌ها و قلب شود. همچنین ورزش موجب خواب راحت و جلوگیری از یبوست می‌شود. بیماران آلزایمری که توانایی قدم زدن ندارند نیز می‌توانند از دوچرخه ثابت استفاده کنند. می‌توانید ورزش‌های مناسب را در اینترنت جستجو کنید و انجام دهید.

تغذیه مناسب

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است وعده‌های غذایی را فراموش کنند و یا علاقه به آشپزی و غذا خوردن سالم را ازدست بدهند و رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند. همچنین ممکن است به مقدار کافی مایعات ننوشند که موجب کم آبی و یبوست می‌شود. توصیه می‌شود رژیم غذایی سالمی در نظر گرفته شود که بیمار به آن علاقه دارد.

همچنین مطمئن شوید بیمار در طول روز به مقدار کافی مایعات دریافت می‌کند. از نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند اجتناب کنید زیرا باعث بی‌قراری و بی‌خوابی می‌شود. نوشیدنی‌های پرانرژی و با کالری زیاد می‌تواند در شرایطی که غذا خوردن برای بیمار مشکل است کمک‌کننده باشد.

فعالیت های اجتماعی

فعالیت‌ها و مراودات اجتماعی می‌تواند در حفظ توانایی‌های افراد مبتلا به آلزایمر موثر باشد. انجام فعالیت‌های لذت بخش و مفید مانند کتاب‌خوانی، فعالیت‌های باغبانی و حضور در مراسم‌های اجتماعی در بهبود کیفیت زندگی افراد آلزایمری تاثیر دارند.

حمایت و پشتیبانی از بیمار

افراد مبتلا به آلزایمر احساسات مختلفی مانند موارد زیر را تجربه می‌کنند. با حمایت افراد بیمار و حضور در کنار آن‌ها می‌توانید به بهبود کیفیت زندگی او کمک کنید:

  • سردرگمی
  • خستگی
  • عصبانیت
  • ترس
  • عدم اطمینان
  • ناراحتی و افسردگی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است و یک بیماری پیشرونده است که با از دست دادن حافظه خفیف شروع شده و احتمالاً منجر به از دست‌دادن توانایی انجام مکالمه و واکنش به محیط می‌شود. این بیماری بخش‌هایی از مغز را درگیر می‌کند که فکر، حافظه و زبان را کنترل می‌کنند. اگر مدیریت یا درمان نشود، می‌تواند به طور جدی بر توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.

بهتر است با شروع علائم بیماری با پزشک متخصص مشورت کنید. در سایت دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان برای شما وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

افرادی که آلزایمر آنها تشخیص داده‌می‌شود معمولا ۴ تا ۸ سال بعد از تشخیص زنده می‌مانند. اما هستند افرادی که تا ۲۰ سال بعد از تشخیص هم به زندگی خود ادامه داده‌اند.

با این بیماری به خوبی آشنا شوید، سعی کنید قوانین منزل را ثابت و ساده برقرار کنید و آنها را تکرار کنید. خانه را ایمن کنید. صبور و مهربان باشید. پرخاشگری و بدرفتاری نکنید. او را در منزل تنها نگذارید. در مواقعی که در منزل نیستید می‌توانید یک پرستار استخدام کنید.

گفته‌شده‌است که مصرف طولانی مدت آلپرازولام یا زاناکس می‌تواند اثراتی مانند آلزایمر داشته‌باشد. این دارو تا ۵۱٪ خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

برخی می‌گویند که روغن نارگیل برای آلزایمر کاربرد دارد و می‌تواند علائم آن را در افراد مسن کاهش دهد. این دارو حاوی مواد مغذی بسیاری است و می‌تواند برای سلامت شما بسیار موثر باشد.

دمانس به تمامی دسته‌های بیماری تحلیل مغز گفته می‌شود و آلزایمر یکی از انواع دمانس است.

آلزایمر یک بیماری مغزی خاص است که باعث زوال عقل می‌شود. فراموشی کلمه دیگری برای کاهش حافظه است.

از دست دادن حافظه، چالش در برنامه ریزی یا حل مشکلات، مشکل در انجام وظایف آشنا، سردرگمی با زمان یا مکان، مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی و مشکلات جدید با کلمات در گفتار یا نوشتن برخی از علایم هشداردهنده هستند.

نوشابه، چیپس سیب زمینی و تنقلات شور، گوشت سرخ شده، شیرینی و نان‌های از قبل بسته‌بندی شده و غلات ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند. برای درمان فراموشی و تقویت مغز چه بخوریم یا کدام خوراکی ضد آلزایمر است؟ به جای این تنقلات بهتر است مصرف سبزیجات با برگ سبز، انواع توت،‌ ماهی، مرغ، لوبیا و آجیل را در برنامه خود قرار دهید.

مراحل پایانی دمانس یا مرحله آخر بیماری که مرحله شدید یا پیشرفته نیز نامیده می‌شود، فرد مبتلا در نهایت قادر به برقراری ارتباط کلامی یا مراقبت از خود نیست و ارتباط غیرکلامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بهترین قرص آلزایمر و داروی قوی برای الزایمر دونپزیل (همچنین به عنوان آریسپت شناخته می‌شود)، ریواستیگمین (Exelon) و گالانتامین (Reminyl) هستند که برای درمان علائم خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شوند. دونپزیل برای درمان بیماری زوال عقل شدیدتر نیز استفاده می‌شود.
داروی ترازودون کاربرد ضدافسردگی دارد اما در مواردی برای دمانس هم موثر است.

اکثر داروهای مورد تایید FDA برای افرادی که در مراحل اولیه یا میانی بیماری هستند بهترین کارایی را دارند. در حال حاضر هیچ مداخله شناخته شده‌ای وجود ندارد که زوال عقل را به طور کامل درمان کند.

متاسفانه بله. تغییرات در بافت‌های مغز به آرامی ارتباطات حیاتی بین مناطق مختلف مغز و بدن را از بین می‌برد و طول عمر بیماران دمانس را کم می‌کند. نتیجه این است که بیماری زوال عقل یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در بزرگسالان است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آلزایمر

  1. قنبری گفت:

    سلام
    مادر من ۵۷ سالش هست ۲۰ روز میشه با خودش حرف میزنه ، فحش میده ، دست ها و سرشو تکون میده جوری که انگار داره با یکی حرف میزنه میتونین بگین مشکلش چی میتونه باشه لطفا ؟

  2. نیلوفر گفت:

    سلام.مادر من ۵۰ سالشه.تازگیا موقع صحبت کردن خیلی از کلمه (چی) به جای کلمه های دیگع استفاده میکنه.مثلا توی یه جمله به جای چند تا کلمه از چی استفاده میکنه.مثل اینکه کلماتو یادش میره.این میتونه علائم الزایمر باشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است از علائم ظهور آلزایمر باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید دکتر مغز و اعصاب

  3. saeed گفت:

    درود عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی شما دوست عزیز

  4. ناشناس گفت:

    خیلی عالی

  5. نسیم گفت:

    اطلاعات مفیدی بود. ممنون از شما

  6. نسیم گفت:

    اطلاعات مفیدی بود. ممنون

  7. آزاده گفت:

    عالی بود تشکر

  8. ناشناس گفت:

    اطلاعات بسیار عالی

  9. زهره گفت:

    سپاس از شما عالی بود🙏🌾🌾🌾

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  10. رز گفت:

    ممنونم از اطلاعات شما

    1. مهناز گفت:

      اطلاعات بسیار مفید و جامعی بود ممنونم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی شما.