تب خونریزی دهنده کریمه کنگو؛ خطرناک اما قابل پیشگیری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی است که علائم پر سروصدایی دارد و در صورتی‌که به موقع درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد. برای درمان این مشکل باید به دکتر داخلی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه

آیا نام بیماری تب کریمه کونگو به گوش شما رسیده‌است؟ این بیماری یکی از بیماری‌های ویروسی و واگیردار است که در سال ۱۹۴۴ در کریمه دیده‌شد. بیماری تب کریمه کونگو چیست؟ این بیماری چه علائمی دارد؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ برای درمان این بیماری چه باید کرد؟ به چه دکتری مراجعه کنیم؟ آیا این بیماری کشنده است؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، می‌توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. با مطالعه این نوشته دکترتو، اطلاعات زیادی درباره تب کریمه کنگو به دست خواهید آورد. پس با ما همراه باشد.

در صورتیکه این بیماری شما را درگیر کرده‌است یا در نزدیکان خود علائم این بیماری را مشاهده کرده‌اید، بهتر است که به دکتر داخلی مراجعه کنید. همچنین اگر تمایل به دریافت مشاوره تلفنی یا آنلاین دارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر داخلی بهره ببرید.

تب کریمه کنگو چیست؟

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، برای نخستین بار در شبه جزیره کریمه (شوروی سابق)‌ و پس از آن در کنگو (آفریقا)‌ گزارش شد. به همین دلیل به این نام شناخته‌می‌شود. این بیماری ویروسی است و علائم شدیدی دارد. تب کریمه کنگو می‌تواند کشنده باشد اگر به موقع درمان انجام نشود. همچنین این بیماری واگیردار است و می‌تواند برای اطرافیان بیمار مشکل‌ساز شود. این بیماری از طریق دام‌ها منتقل می‌شود. انتقال می‌تواند از طریق گوشت زنده و یا مرده باشد. برای تشخیص این بیماری و درمان آن باید با دکتر داخلی مشورت کنید. در ضمن، کسی که مشکوک به این بیماری است، باید در قرنطینه قرار بگیرد.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، برای نخستین بار در شبه جزیره کریمه (شوروی سابق)‌ و پس از آن در کنگو (آفریقا)‌ گزارش شد.

علائم تب کریمه کنگو کدامند؟

بیمار مشکوک به تب خونریزی‌دهنده تب کریمه که به نوعی با دام ذبح ‌شده در ارتباط بوده است و علائمی مانند:

باید بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شود و تحت نظر پزشک داخلی در مکان قرنطینه بستری شود. تمام کسانی که با او در ارتباط بوده‌اند نیز باید تحت مراقبت و درمان‌های اولیه ضدویروسی قرار گیرند.

علائم تب کریمه کنگو در کودکان چیست؟
یکی از علائم تب کریمه کنگو تب شدید است.

علائم تب کریمه کنگو در کودکان چیست؟

به نقل از cdc، همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، این بیماری ناگهانی بروز می‌کند و علائم در آن شدید هستند. علائم این بیماری در کودکان شامل موارد زیر است:

  • سردرد شدید
  • تب بالا
  • کمر درد
  • درد مفاصل
  • درد شکم
  • تهوع و استفراغ
  • چشم قرمز
  • صورت گرگرفته و سرخ شده
  • گلوی قرمز و ملتهب
  • پتشی یا دانه‌های قرمز بر روی سقف دهان
علائم تب کریمه کنگو
تب
سردرد شدید
درد عضلانی
خونریزی از بینی
خونریزی زیر جلدی (کبودی)
استفراغ خونی

با دیدن علائم تب کریمه کنگو به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه علائم تب کریمه کونگو در شما یا در اطرافیان شما دیده‌شد، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید. البته که باید از فرد بیمار دوری کرد و بیمار باید در قرنطینه باشد. برای تشخیص این بیماری و درمان آن باید به دکتر داخلی مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر داخلی هم می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

فرزندت دچار تب و سردرد شدید شده؟

اگر خونریزی بینی داره، حتما به متخصص مراجعه کن.

علت تب کریمه کنگو چیست؟

عامل ایجاد این بیماری کنه هیالوما است. این حشره با گزش خود می‌تواند ویروس بیماری‌زا را وارد بدن فرد سالم کند و بدن میزبان را آلوده کند. این ویروس به راحتی از طریق نیش و یا از بافت‌های آلوده شده به فرد سالم منتقل می‌شود و ایجاد بیماری و مشکل می‌کند. این ویروس در بدن تکثیر می‌شود و بیماری‌زایی ویروس شروع می‌شود. علائم ناشی از عفونت به طور ناگهانی بروز می‌کنند.

راه انتقال تب کریمه کنگو چیست؟ (تب کریمه کنگو چگونه منتقل میشود)

این بیماری از روش‌های مختلفی ممکن است انتقال پیدا کند. یکی از راه‌های انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم فرد سالم با کنه‌ی آلوده به ویروس است، مثلا کنه فرد را نیش بزند. یکی دیگر از راه‌های آلوده شدن به این بیماری این است که کنه‌ی آلوده یا حشره‌ی آلوده را روی پوست فشار دهید و بر روی پوست شما له شود و با خون او در تماس باشید. با مایعات پشه‌ی آلوده هم به این بیماری آلوده می‌شوید. زیرا ویروس از طریق بافت آلوده هم منتقل می‌شود.

روش تشخیص تب کریمه کنگو چیست؟

بهترین شیوه تشخیص بیماری تب کریمه کنگو، انجام آزمایش خون از حیث کاهش میزان پلاکت، به‌واسطه خونریزی‌های احتمالی داخلی است. اما روش‌های تشخیص این بیماری شامل موارد زیر هستند:

  • تست الایزا
  • PCR
  • بررسی ایمونوگلوبین IgG و IgM
  • بررسی آنتی بادی این بیماری در بدن فرد آلوده در فاز حاد بیماری

یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص این بیماری زمانی ‌است که فرد شرح حال دقیقی از بیماری را می‌دهد. همچنین می‌توان با معاینه‌ی فیزیکی هم خیلی از مسائل را متوجه شد.

تب کریمه کنگو چگونه منتقل می شود؟
یکی از راه‌های انتقال این بیماری، دام‌ها هستند.

درمان تب کریمه کنگو چیست؟

برای درمان این بیماری باید نکته‌ی مهمی را در نظر داشته‌باشید. این بیماری باید با درمان‌های حمایتی درمان شود. نمی‌توان به طور مسقیم به درمان خود بیماری پرداخت. اما با درمان‌های علامتی و حمایتی می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم:

  • باید مایعات بدن بیمار را تامین کنید. ممکن است که با تب شدیدی که بیمار با آن مواجه شده‌است، آب بدن خود را از دست بدهد. پس از این جهت باید مراقب بیمار باشد.
  • یکی دیگر از مواردی که اهمیت دارد، این است که تعادل الکترولیت‌های بیمار باید حفظ شود. اگر این الکترولیت‌ها با اسهال یا استفراغ دفع شوند، ممکن است که شرایط بیمار وخیم شود.
  • اکسیژن رسانی به بیمار باید تامین شود و نباید بدون اکسیژن بماند.

درمان دارویی تب کریمه کنگو (cchf)

با آزمایش‌ها و بررسی‌هایی که انجام شده‌است، این نتیجه به دست آمده‌است که ویروس این بیماری نسبت به داروی ریباویرین (ribavirin) حساس است. بنابراین این دارو برای این بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاحدودی هم نتایج قابل‌قبول به دنبال داشته‌است. این دارو برای درمان تب کریمه کنگو اثرات نسبتا مثبتی داشته‌است.

تب کریمه کنگو اگر به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد قابل درمان خواهدبود.

تیم درمان تب کریمه کنگو از چه دکترهایی تشکیل شده است؟

برای درمان این بیماری باید به دکتر داخلی مراجعه کنید. در صورت نیاز به تخصص‌های دیگر، دکتر داخلی شما را به دکتر مورد نظر ارجاع می‌دهد. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر داخلی دکترتو کمک بگیرید و سوالات خود را از ایشان بپرسید.

بهترین دارو برای درمان تب کریمه کنگو چیست؟ از بهترین پزشکان مشاوره بگیر.

عوارض تب کریمه کنگو چیست؟

بیماری تب کریمه کنگو که با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است، اگر به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد قابل درمان خواهدبود. عوارض این تب شامل موارد زیر است:

  • کلیه‌ها به سرعت از بین می‌روند.
  • ممکن است به طور ناگهانی کبد شما دچار نارسایی شود.
  • در مواردی ممکن است که نارسایی شش‌ها و نارسایی تنفسی برای فرد باقی بماند.
  • ۳۰٪ بیماران در هفته‌ی دوم بیماری از بین می‌روند.

پیشگیری از تب کریمه کنگو چگونه است؟ (CCHF)

تب کریمه کنگو به راحتی قابل پیشگیری است. بی‌شک اگر ذبح دام در کشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و با رعایت نکات ایمنی باشد، از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به مردم، نگرانی وجود نخواهد‌داشت. دامپزشکان نیز تاکید می‌کنند، تهیه گوشت از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی و فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت ۳ تا ۴ ساعت، ویروس تب کریمه کنگو را از بین می‌برد. پختن درست و کامل گوشت مصرفی نیز همین اثر را خواهد‌داشت.

متاسفانه این بیماری خطرناک واکسن ندارد، اما بهترین و موثرترین راه درمان تب کریمه کنگو رسیدگی سریع به افراد مشکوک به بیماری است. همچنین پیشگیری از آن به‌راحتی و با رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از شیوع بیماری ممکن است.

درمان تب کریمه کنگو چیست؟
برای درمان این بیماری باید به دکتر داخلی مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های واگیردار و ویروسی است که در اثر تماس با خون و بافت آلوده‌ی دام‌ها و حشرات آلوده به آن مبتلا می‌شوید. یکی از اصلی‌ترین روش‌های مبارزه با تب کریمه کنگو این است که از ابتلا به این بیماری تا حد امکان پیشگیری کنید. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید بهداشت را در زمینه گوشت دام رعایت کنید و حتما گوشت را قبل از مصرف فریز کنید.

برای تشخیص این بیماری و درمان آن باید با دکتر داخلی مشورت کنید. به خاطر داشته‌باشید که بیمار مبتلا باید فورا قرنطینه شود و دکتر داخلی برای درمان برنامه‌ریزی کند. برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر داخلی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

از میان پرندگان شترمرغ تنها پرنده‌ای است که این بیماری را منتقل می‌کند. تب کریمه کنگو از طریق این جانور می‌تواند به انسان منتقل شود.

۱۴ استان درگیر تب کریمه کنگو شده‌اند. اما بیشترین آمار بیمار در رودسر گزارش شده‌است که ۷ بیمار بوده‌است.

گفته شده‌است که در نیم سال اول سال ۱۴۰۱، ۶۷ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در ایران گزارش شده‌اند. از این تعداد ۶ نفر از بین رفته‌اند. آخرین قربانی این بیماری یک فرد ۳۸ ساله اهل بهبهان بوده‌است.

بله. اما باید به موقع درمان این بیماری شروع شود تا موثر باشد.

برای این بیماری واکسنی وجود ندارد که بتواند از ابتلا به آن پیشگیری کند.

بله. در برخورد با مایعات و خون آلوده می‌توان به این بیماری مبتلا شد. این بیماری از طریق تماس پوستی منتقل می‌شود. نمی‌توان با تنفس به آن مبتلا شد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تب کریمه کنگو

  1. ناشناس گفت:

    یک بیمارسرطانی دارم که بهش سرم سدیم کلراید و آمپول پنتوپرازول پزشک متخصص ایشون تجویزکردن تزریق میکنم، الان دوروزه هرچی میخوره بالا میاره شکمش هم سفت شده و بی‌حال هستش…چه درمان دیگه ای روی این بیمارمیشه انجام داد،؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام امپول پنتوپرازول معمولا بصورت iv تزریق می شود
      احتمالا در دوز دارو باید تغییراتی ایجاد گردد

  2. امیرمحمد گفت:

    من دیروز یک دفعه تب و سر درد و استخان درد وسرفه داشتم و یک روز هم ادامه داشت و بعد تموم شد و حالا خوبم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      علایم شما ممکنه مربوط به سرماخوردگی فصلی بوده و ارتباطی با تب کریمه کنگو نداشته باشد.