تب و تشنج در کودکان خطرناک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تب و تشنج یکی از علائم ترسناک در کودکان است. تشنج می‌تواند ناشی از تب باشد که در اثر عفونت یا اولین واکسیناسیون ایجاد می‌شود. هنگام مواجهه با تشنج در کودک باید برخی نکات را بیاموزید و آنها را در نظر داشته‌باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تب و تشنج

علائم بیماری در کودکان و بیماری‌هایی که به آن دچار می‌شوند، نسبت به بزرگسالان تفاوت‌هایی دارند. برای اینکه بیماری‌ها در کودکان به موقع تشخیص داده‌شوند و برای درمان آنها بهترین زمان و بهترین روش انتخاب شود، بهتر است که علائم را به خوبی بشناسید. یکی از اصلی‌ترین و معمول‌ترین علائمی که پدر و مادرها با آن مواجه می‌شوند، تب و تشنج در کودکان است. باوجود اینکه این علائم می‌توانند ترسناک باشند، اما آنقدر خطرناک نیستند. اگر به موقع برای کنترل آنها اقدامات درمانی در نظر گرفته‌شوند، مشکلی پیش نخواهد‌آمد.

در صورتیکه کودک شما با تب و تشنج مواجه شود، باید به دکتر کودکان مراجعه کنید. ممکن است دکتر کودکان در روند درمان تشنج، به کمک دکتر مغز و اعصاب هم نیاز پیدا کند. برای دریافت نوبت از بهترین دکتر کودکان در شهر خود، می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر کودکان استفاده کنید.

تشنج در کودکان و تب در کودکان چیست؟

یکی از انواع تشنج‌ها که در کودک بروز می‌کند، همراه با تب است و به علت تب است. این تب معمولا ناشی از عفونت و بیماری‌های عفونی است. این علامت می‌تواند در کودکانی بروز کند که از قبل هیچ مشکلی ندارند و روند رشد آنها بدون مشکل سپری شده‌است. در این مواقع کودک یا بیمار شده‌است، مثلا به عفونت تنفسی دچار شده‌است، یا مشکل دیگری برای او پیش آمده‌است. در این مواقع برای پیدا کردن علت تشنج و تب باید به دکتر کودکان مراجعه کنید. تشنج ناشی از تب در کودکان از انواع تشنج است.

یکی از انواع تشنج‌ها که در کودک بروز می‌کند، همراه با تب است و به علت تب است.

علائم تشنج در کودکان بر اثر تب چیست؟ (درجه تب در کودکان)

هنگامی که تب و تشنج با هم بروز می‌کنند، علائم زیر هم می‌توانند همراه شوند:

  • تب بالای ۳۸ درجه
  • از دست رفتن هوشیاری
  • تکان خوردن دست‌ها، پاها و اندام

فرزندت مدام دچار تشنج میشه؟

همین حالا با متخصص مغز و اعصاب مشورت کن.

علت تشنج در کودکان همراه با تب چیست؟

تب و تشنج یک بیماری عمدتا با عاقبت بد نبوده و بین سنین ۶ ماه تا ۶۰ ماهگی اتفاق‌می‌افتد. علت تب کودک معمولا عفونت‌های تنفسی، عفونت گوش و بعضی ویروس‌­ها هستند. علت تشنج حساسیت مغز به تب و شرایط التهابی است. زمانی از لفظ تب و تشنج استفاده می‌کنیم که عفونت یا آسیب مغز، علت این وضعیت نباشد. همچنین اختلال الکترولیت‌‌های بدن رخ ندهد و قبلا هم شخص، تشنج بدون تب نداشته‌باشد.

علت‌های بروز تب و تشنج در کودکان را به طور خلاصه در ادامه آورده‌ایم:

۱. عفونت

یکی از اصلی‌ترین علت‌های ایجاد این مشکل، عفونت است. هنگامی که کودک به عفونت دچار می‌شود، به تب دچار می‌شود. تب می‌تواند در نهایت ایجاد تشنج بکند. عفونت می‌تواند توسط باکتری یا ویروس ایجاد شود. یکی از شایع‌ترین انواع تشنج، تشنج با تب است.

علت تشنج در کودکان چیست؟
هنگامی که کودک به عفونت دچار می‌شود، به تب دچار می‌شود. تب می‌تواند در نهایت ایجاد تشنج بکند.

۲. واکسیناسیون

برخی از تشنج‌ها در اثر واکسیناسیون و در مواردی در اثر تب ناشی از واکسیناسیون ایجاد می‌شوند. بنابراین در ۴۸ ساعت بعد از تزریق واکسن، باید مراقب فرزند خود باشید و توجه بیشتری به سلامت و علائم خطر در آنها بکنید.

عوامل خطر ابتلا به تب و تشنج چیست؟

شانس تکرار تب و تشنج در صورت وجود موارد و شرایط زیر، افزایش پیدا می‌کند:

  • سابقه مثبت خانوادگی برای تب و تشنج
  • سن زیر ۱۸ ماه
  • تشنج با تب پایین
  • فاصله کم بین تب و تشنج

با دیدن تب و تشنج در کودک، چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

توجه داشته‌باشید که بروز تشنج می‌تواند بسیار ترسناک و هولناک باشد. با دیدن این علامت باید بلافاصله فرزند خود را به مراکز درمانی برسانید. اما در صورت بروز تب، اگر تب فرزند شما با درمان‌های خانگی بهتر نشد، به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر تب ۳۹ درجه در فرزند شما دیده‌شد، به هیچ عنوان درمان‌های خانگی را در خانه شروع نکنید و به دکتر مراجعه کنید.

در صورت بروز تب، اگر تب فرزند شما با درمان‌های خانگی بهتر نشد، به دکتر مراجعه کنید.

برای درمان تب و تشنج در کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

با دیدن تب و تشنج در فرزند خود، باید به دکتر کودکان مراجعه کنید. دکتر کودکان برای تشخیص علت و درمان این مشکل از روش‌های مختلفی استفاده خواهد کرد. همچنین اگر فرزند شما تشنج کند، دکتر کودکان درمان‌های کنترل تشنج را شروع خواهد کرد. برای دریافت نوبت از دکتر کودکان در شهر خود، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر کودکان هم بهره ببرید.

در مواقعی ممکن است که دکتر کودکان فرزند شما را به دکتر مغز و اعصاب ارجاع دهد. در اینصورت برای کنترل تشنج‌ها به همکاری دکتر مغز و اعصاب هم نیاز است.

تشخیص علت تب و تشنج در کودکان چگونه انجام می شود؟

تشخیص علت تب و تشنج در کودکان، به نقل از mayoclinic، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در واقع تشخیص علت این بیماری بستگی به نوع تشنج دارد. اگر تشنج ساده باشد، برای تشخیص علت آن از روش‌های ساده‌تری استفاده می‌شود. اما برای تشخیص علت تشنج‌های پیچیده (که در ادامه به معرفی هر دو نوع پرداخته‌ایم) از روش‌های پیچیده‌تری استفاده می‌شود.

اگر فرزند شما بعد از واکسیناسیون به تشنج دچار شده‌است، نیازی به بررسی تشخیصی نیست. در این موارد تشخیص علت تشنج با کمک شرح حال انجام می‌شود. در موارد دیگر، ممکن است که دکتر درخواست آزمایش‌های زیر را بدهد:

  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • آنالیز مایع نخاعی (مخصوصا در مواردی که کودک شما به بیماری‌های عفونی مکرر مبتلا می‌شود. در این موارد برای تشخیص مننژیت این آزمایش انجام می‌گیرد.

از آنجایی که عفونت‌­های مغزی از جمله مننژیت، می­‌توانند در تشخیص افتراقی بیماری تب و تشنج باشند، بلافاصله کودک باید در بیمارستان بستری شود. همچنین باید تشنج کنترل شود و علت تب، درصورت شک به عفونت مغزی بررسی گردد.

گاهی تب منجر به تشنج می شود.
یکی از مواردی که ممکن است ایجاد تشنج بکند، تب است.

درمان قطعی تشنج در کودکان و تب چیست؟ (آیا تشنج در کودکان درمان میشود)

درمان تب و تشنج در کودکان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و بستگی به نوع تشنجی که در فرد رخ داده‌است، دارد. در ادامه به اقداماتی که مادر و پدر (یا افرادی که در برخورد با کودکی که تشنج می‌کند، هستند) باید انجام دهند و روش‌های درمانی دکتر پرداخته‌ایم:

مراقبت های بعد از تشنج در کودکان

کارهایی که بهتر است پدر و مادرها در زمان مواجهه با تشنج در فرزند خود انجام دهند، شامل موارد زیر هستند:

  • فرزند خود را در محلی قرار دهید که نیفتد و نرم باشد.
  • او را به پهلو قرار دهید.
  • مدت زمان تشنج را اندازه بگیرید.
  • نزدیک به فرزند خود باشید تا بهتر مراقب او باشید.
  • آرامش خود را حفظ کنید.
  • وسایل سخت و تیز را از اطراف فرزند خود بردارید.
  • هر چیزی که برای فرزند شما تنگ و چسبان است، از او جدا کنید.
  • او را محدود نکنید و حرکت‌های تشنج را منع نکنید.
  • چیزی در دهان فرزند خود قرار ندهید.

می‌توانید مقاله اقدامات لازم در زمان تشنج را مطالعه کنید.

دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

شیاف دیازپام در صورت بروز تشنج برای کودک استفاده می­‌گردد.

همین حالا برای درمان تب و تشنج کودکت با دکتر تشنج مشورت کن.

جلوگیری از تشنج در کودکان چگونه انجام می شود؟

توصیه‌می‌شود به هنگام تب در این کودکان، از داروی تب‌بر استفاده‌شود. این بهترین پیشگیری قبل از وقوع تشنج است. اما در مواردی که کودک تشنج کرده‌است، برای اینکه مجددا این اتفاق نیفتد، می‌توانید مراقبت‌های بعد از تشنج را انجام دهید.

عوارض تشنج در کودکان چیست؟
گاهی ممکن است تشنج پیچیده شود و مکرر اتفاق بیفتد.

عوارض تشنج در کودکان چیست؟

در مجموع بیماری تب و تشنج خوش‌خیم بوده و عاقبت بدی ندارد. پس از ترخیص از بیمارستان معمولا نیازی به استفاده از داروهای ضدتشنج برای پیشگیری از تکرار تب و تشنج نیست. مگر اینکه مورد قبل طول کشیده‌باشد یا مکررا اتفاق افتاده‌باشد، که در این‌صورت برای مدت کوتاهی (چند ماه) از داروی ضدتشنج استفاده‌می‌شود.

معمولا تب و تشنج شانس ابتلا به بیماری صرع را در آینده افزایش نمی‌دهد. تنها احتمال این وجود دارد که تشنج در کودک پیچیده شود و به دفعات اتفاق بیفتد. در این موارد باید با دکتر مشورت کنید تا روش‌های درمان و کنترل تشنج را در نظر بگیرد.

انواع تشنج در کودکان کدامند؟

تشنج و تب در کودکان انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم:

۱. تشنج ساده

  • تشنج کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشیده‌باشد
  • یک سمت بدن درگیر نباشد
  • بیش از یک‌بار در طی آن، بیماری تب­‌دار اتفاق نیفتاده‌باشد

۲. تشنج پیچیده

  • بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد
  • یک سمت بدن باشد
  • بیش از یک‌بار اتفاق بیفتد

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تشنج ناشی از تب در کودکان معمولا رایج است و باعث اضطراب و نگرانی شدید در پدر و مادر می‌شود. بهتر است به خاطر داشته‌باشید که این علامت، باوجود اینکه ترسناک است، می‌تواند به سادگی درمان شود. اگر به تشنج در کودک بی‌تفاوت باشید، ممکن است به تشنج پیچیده تبدیل شود و همین مسئله می‌تواند مشکل‌ساز باشد. برای تشخیص علت و درمان تشنج و تب در کودکان، باید به دکتر کودکان مراجعه کنید. در صورت لزوم، دکتر کودکان شما را به دکتر مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد. می‌توانید از لینک‌های زیر برای دریافت مشاوره تلفنی یا آنلاین در دکترتو استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامت شماست! 

پرسش‌های متداول

داروهای ضد تشنج متنوع هستند و در صورت لزوم دکتر بهترین آنها را برای فرزند شما تجویز می‌کند.

در مواردی ممکن است که ناشی از واکسیناسیون باشد. در این صورت معمولا برطرف می‌شود و عارضه‌ای باقی نمی‌گذارد. در بیشتر کودکان زیر ۲ سال مشکلی برای کودکی که در اثر تب تشنج کرده‌است، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

تشنج میوکلونیک می‌تواند باعث ایجاد لخته شود و تشنج در آن بسیار سریع و محکم اتفاق می‌افتد. این نوع می‌تواند خطرناک باشد.

اگر دیگر اتفاق نیفتد و سابقه تشنج در خانواده وجود نداشته‌باشد، همچنین ناشی از تب باشد، معمولا خطرناک نیست.

اگر سیستم ایمنی کودک ضعیف باشد، تب رخ نمی‌دهد و دمای بدن پایین می‌آید. این حالت که هایپوترمی نام دارد، بسیار خطرناک است. اما تب طولانی مدت هم می‌تواند خطرناک باشد. معمولا عفونت‌های مقاوم می‌توانند تب را مداوم کنند.

خیر. دمای ۳۸ به بالا تب نامیده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “تب و تشنج در کودکان خطرناک است؟”

  1. Saeideh گفت:

    سلام .خسته نباشین .من یه خواهر زاده دارم الان ۹ ماهشه بعد یه دو سه باری تشنج کرد که همراه با تب بود این دفعه اخری علائم تشنجش ،دستاشو مشت میکرد گردنش و شل مینداخت و چشماش میرفت بعد پیش دکتر بردنش یه دو سه روزی هم بستری شد بعد یه قرص به اسم توپیرامات ۲۵ که هر ۱۲ ساعت نصف قرص بود به قرص قبلیش بعد این تشنج اخری اضافه کرد قرص قبلیش هم فنوباربیتال ۱۵ که یکی و نصفی صبح و ۲ تا شب بوداز وقتی که این قرص جدیده توپیرامات ۲۵ رو واسش میده اسهال داره .وزن کم کرده .و غذا نمیخوره چیکار باید بکنیم .ممنون ?